Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1398 ggr
Lyan
0

Hur mycket mat?

Hur mycket mjau blötmat ska en katt ha om dagen? Katten i fråga väger nog runt 6kg, lite överviktig men absolut inte fet

Wony
0

Det finns ju en rekommenderad mängd mat om man tittar på mjau.se… kring 700g foder för en katt på 6kg enligt en tabell jag hittade. Fast sedan beror det väl lite på om katten är aktiv eller mest latar sig, osv.

MonicaLagerquist
0

Är katten för tjock så får den uppenbarligen för mycket mat.

Så väg katten på en vettig våg .Minska ner lite på maten och håll koll så att katten inte minskar för mycket för fort.

Det går inte att säga att en 6 kilos katt ska äta si eller så mycket.Vissa individer behöver mer och vissa mindre.

Stolt ägare till tre La permer

fvanilla
0

#1 700g kattmat äter nog inte en 6kg katt öht. Det är nog mer än dubbelt vad en sådan kan äta.

Wony
0

#3 Jag berättade bara vad Mjau själva skriver. Dvs, jag kommer inte och säger att jag vet att så ska det vara. Men eftersom #0 skrev om just Mjau visade jag på att de själva har en tabell. Sedan om man vill följa den eller inte är väl upp till en själv och ens katt?

Thaeri
0

Vad är kattens idealvikt? Jag kan räkna ut en ungefärlig mängd utifrån det, men inte utan att veta den detaljen.

"Lite överviktig" säger inget ärligt talat. Och det är idealvikten som bestämmer energibehovet, då fett inte bränner energi.

Lyan
0

Det är inte min katt. Jag ska kolla vad han väger mer exakt men det blir nog inte förrän till helgen eller nästa vecka som jag träffar honom nästa gång.

Han har levt på friskies och annan billig kolhydratrik mat så jag tror att extravikten kommer försvinna bara han får lite bättre mat