Aktivering för innekatt?
Hej alla !
Hoppas jag kan få lite råd här ! :) Min kille har en katt men jag tycker det verkar som om han är väldigt underaktiverad ibland :S
Han har också börjat blivit lite tjock också… Men till problemet… När jag är och hälsar på så får han typ anfall ? Han liksom springer omkring och bara undviker än som om han tror att man jagar honom??
Min kille är väl inte den mest akriva personen tyvärr… så jag försöker hitta nått som till och med han kan klara av att göra :)
Kan notera att han har bra klättringmöjligheter iaf! han har sin egna lilla vägar uppe i taket som går till loftet så just platser högt upp finns iaf!
Men han är ju ensam katt så han skulle behöva lite mer skoj! Någon som vet troliga saker som kan vara bra? Jag har funderat på om jag skulle ge honom en sån där laserpekar leksak(självgående) ? Någon som har en ? FroliCat typ?
Tack i förväg!!!! Måste ju göra nått :(
Har han en kattkompis?
Nee han har ju inte det :( Han har villet skaffa en kattkompis till honom.. men föräldrarna är inte så inne på att skaffa en till katt…
Du kan ju börja med att köpa lite roliga leksaker till honom. Köp en sele så han kan få gå på små promenader med er.
Är katten lite tjock är det viktigt att se över matvanorna också. Tjocka katter orkar inte röra på sig lika mycket som när de är i idealform. Om katten äter torrfoder kan torrfodret serveras i en aktiveringsboll. Det finns även aktiveringsbollar som man kan stoppa blötmat i, de är solida och har bara ett hål rakt igenom, de måste såklart diskas efter att katten har ätit upp maten.
Mat (torr, blöt, rå) går även att servera i dessa (de är jättebra!!!).
Man kan även börja gå ut med katten i koppel.
Lek med katten med en fjädervippa.
Pingisbollar är roliga kattleksaker, även luddiga bollar (brukar gå att köpa i djuraffärer).
Varva leksakerna så minskar man risken för att katten tröttnar på dem.
Toalettrullar kan användas för att göra en mängd olika roliga aktiveringsleksaker. Man fylla med torrfoder och tejpa ihop sidorna, klippa några hål och så har man en gratis aktiveringsboll. Man kan tejpa ihop dem till en pyramid och lägga mat i.
Man kan klickerträna katten, då kan man lära den att springa hinderbanor.
Och man kan gömma maten så att katten måste leta efter den. Det finns hur mycket som helst man kan göra!
Inget torrfoder från mataffären, rena skiten och katten blir tjock. Blötmat är ett utmärkt matval som håller katten fin i kroppen. Innekatter som dessutom är ensamkatter måste aktiveras, säg det till late husse. Prasseltunnel från ÖB 79:- älskar alla katter här hemma. Golv till tak klösträd, finns billiga på tyska ebay. Laserpenna är kanon. Da bird är en annan favorit som jag tyvärr fick sluta med då en av mina katter blev beroende av den.