Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10677 ggr
Quincy
0

toffsar under tassarna

Min ragdoll har riktigt långa toffsar under tassarna och jag har märkt hon slirar rätt mkt när hon springar och leker med min andra katt (det ser rätt roligt ut ibland haha) ska man kanske klippa bort dom…?

Min andra katt är en Birma och han har inga toffsar under tassarna och tycks har bättre grepp om golvet när han kutar runt i lägenheten….

LinnJ
0

Ska du ställa ut katten så ska du inte klippa bort håret mellan tassarna, annars gör du som du vill :)

Tycker det skulle se skumt ut utan en massa hår mellan tassarna på min dam, de är en del av hennes utseende. Har aldrig tänkt på om hon slirar mer än en katt utan en massa päls faktiskt..

Quincy
1

Vet faktiskt inte om det är just pga av håren som gör att hon slirar…. ska försöka klippa ner lite och se hur det blir. Tror inte jag kommer ställa ut henne….

Om det inte är det så kan jag inte komma på andra orsaker till att hon slirar så lätt :S ibland glider hon och krockar mot blomkrukorna när hon leker riktigt vilt.

[sakring]
0

Många katter far illa av att de slirar pga av tasshåret. Men det finns katter som inte är så roade av att få det klippt.

EddaM
1

Det kallas snöskor och behövs om de skall ut o gå i snön =) Nu gör ju inte de flesta inne katter detta men långhår och semilånghår har ändå dessa snöskor =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

viciouscircle
1

4# Eller kattsandskor? ;) "Kattsand-uppsamlare"!

EddaM
1

Haha ja jo det kan man ju kalla dem med =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Jag klipper mina långhåriga under tassarna så att dom kan springa runt utan att halka.

Quincy
0

Jag tycker personligen att snöskorna/sandskorna är söta ^^ men vill ju att hon ska kunna jaga sin kattkompis utan att "åka runt på is" :D 

Hon gillar verkligen inte när man klipper hennes klor så klippa tofsar kommer bli en liten utmaning det med, men hoppas det får henne att slira mindre!

konstigt att min Birma inte har det, han är ju också semilånghårig.

Quincy
1

#7 använder du sax eller trimmer?

Quincy
0

Hmm har trimmat dem nu…. men hon slirar fortfarande =/ det kanske bara är så, att vissa halkar mer på sina tassar