Kattunge om 6v.
Om 6v får vi hem en kattunge.
Jag skulle gärna vilja ha tips på HUR jag ska gå till väga när jag låter den nya katten, och min andra katt träffas.
Och även hur jag ska göra mitt hem säkert för kattungen. Om ni har några andra tips också så är det välkommet!
Fick ett tips om att lägga en duk, eller något som mitt katt legat på i transportburen så att den nya luktar som henne.
Åk istället och lämna en filt eller dyl. hos kattungen. Hälsa gärna på ett par gånger så att den känner igen din lukt. Du kan släppa ut kattungen med en gång, det gör jag alltid med nya jourkattungar och det går alltid bra.
Se till så att den är dubbelvaccinerad nu innan den kommer så slipper du få en sjuk kattunge.
" Under varje kull står pris och leveransdatum. Kattungarna får INTE flytta innan de har blivit 12 veckor gamla, detta är sveraks och skks rekomendationer samt vad lagen säger. Samtliga av kattungarna är uppvuxna i hemmiljö och är vid leverans:
- avmaskade 2 ggr
- fullt vaccinerade
**- undersökta av veterinär i samband med vaccinering
**
- uppvuxna på kvalitésfoder
- rumsrena
- hanterade, och mamman finns att träffa
Vi tar minst 1000 kr för kattungarna, de långhåriga tar vi 1500 för.
Vi ser helst att kattungarna får sällskap av annan katt i hemmet, eller eventuellt hund då en människa aldrig kan ge en ungkatt den stimulans som den behöver.
Om man är intresserad av en kattunge finns kontaktuppgifter under varje kull. Om man sedan vill tinga en kattunge betalas en handpenning á 500 kr in, då är kattungen tingad och hamnar under tingade katter. Vi uppdaterar den nya ägaren med bilder och information under kattens uppväxt man kan även komma och hälsa på sin kattunge flera gånger om man kan/vill." Självklart ska vi hälsa på den nya ett par gånger innan vi hämtar den! Hur ska man då presentera den nya katten? Jag har fått en del tips om det. Öppna transportburen och låta katterna ta det i sin egen takt. Till exempel. Jag vill ha tips från ALLA, inte bara jourhemmet. Så om ni har det, skriv!
Kostar det mer att vaccinera , avmaska och vet.besiktiga en långhårig katt, än vad det gör med en korthårig? Skulle aldrig köpa en katt från ett sånt ställe. De värdesätter katterna efter deras utseende.
Koperar mitt tips från en annan ganska ny tråd här i forumet ^^ (introducera ny kattunge)
"Jag fick rådet av uppfödaren till min raskatt att bara släppa ihop min kattunge med min äldre katt. Släppa ner henne en bit bort och visar på så vis på en gång att "det här är min kattunge". Inte ta bort den gamla katten eller något sådant.. eller förbjuda henne från att gå på de områden som hon normalt går på. Det är den gamle kattens revir och då ska jag inte ta bort eller förbjuda henne något.. för då har jag lagt mig i reviruppdelningen genom att helt enkelt "ge" rum för kattungen. Dock lät jag kattungen gå på lådan innan jag lät den äldre katten komma fram till henne (såg helt enkelt till att den äldre var i andra sidan av lägenheten)..
Självklart måste kattungen ha någonstanns där den kan komma undan. Transportburen med en filt som luktar hemma kan vara bra. och håll såklart koll på katterna. Lämna dom inte helt ensamna första dagarna. Det ska man ju inte göra med en nyinflyttad kattunge över huvud taget. Håll koll så att allt går bra och har gått bra en tid innan du lämnar dom helt ensamna.. Lite morr och fräs är ju normalt. De bekantar sig bara med de regler som gäller. Man märker när det blir mer allvar :P De ska ju såklart inte skada varandra.
Denna metod gick bra för mig i alla fall :) Efter knappt en vecka låg dom och sov bredvid varandra på sängen =) så nära att dom liksom nuddade varandra ^^
"
Jag fick ett tips om att jag tydligen ska skämma bort den äldre katten då den kan känna sig utanför? Vad tycker ni?
Tack för alla tips!
Håll god ton i tråden tack!
Då jag introducerat nya katter har jag (beroende på katterna) bara släppt lös dem. Jag har aldrig lämnat dem ensamma och endast gått emellan om någon katt är inträngd i ett hörn.
När ska man presentera kattlådan för den nya?
Jourhemmet gav dig tips om att ta med dig något som luktar som ni till den nya kattungen. Du ska även göra tvärtom. Om du har möjlighet så ta med dig en filt som luktar som KATTUNGEN och sätt den hos din andra katt! Varför? Jo, för att katter vet att de delar revir med andra främst genom luktsinnet. Om man är osäker på om katterna kommer att acceptera varandra ska man alltid ha dem i olika rum och låta den nya katten sprida sin lukt så mycket som möjligt i rummet, innan man byter rum och låter den sprida sin lukt där också.
Sedan introducerar man genom galler/nät och slutligen när de är i samma rum helt fria. OM man är orolig. Eller OM man märker att det inte fungerar.
Är man inte orolig så bara släpp ihop dem.
#10 är katten rumsren hittar den lådan men ha minst 2 lådor. Annars är det bara att släppa den vid toalådan
#11 absolut! Ska ta och prata med henne från jourhemmet. Vi ska ju hälsa på den lilla några gånger innan hon kommer hem. Så det är nog inga problem!
#4 Mejla dom innan du antar. Så att du har fakta.
#10. En god idé är att lägga katten i lådan/bredvid lådan direkt, så att den får utforska utifrån dess position. Dock hittar de ofta den ändå men det skadar inte. Mycket man kan göra för att vara på den säkra sidan, helt enkelt!
Edit: De flesta katter hoppar ur lådan direkt om man sätter den där - men de registrerar den trots allt ändå och vet sedan var den finns.