Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 16391 ggr
skrollan
11

Jätte varma öron!!

Nelson har jätte varma öron, något jag borde Göra? Kan han ha feber eller allmänt varm eftersom han vart ute hela dagen? Han är pigg och allert annars. Tänkte om varma öron betyder något jag egentligen borde veta om?

Andina
3

Om han är pigg i övrigt behöver du nog inte oroa dig! Öronen är ett av de ställen som katten kan göra sig av med överskottsvärme på - de svettas ju inte (förutom litegrann på tassarnas undersida ibland). Så, se bara till att han får i sig vatten och har 'svalkande' ställen att ta sig till - så "sköter öronen resten"… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

skrollan
1

Puh tack :-) ja han dricker ofta pga ansträgningsastman veterinären misstänker han har, så han har fått en vattenfontänen nu på sommaren. Men håller ett extra öga på Lill pluttan iaf :-)

Andina
0

Ja, det ska du alltid göra, hålla ett extra litet öga på LillPluttan! Flört För självklart är det inte bra om värmen tar på deras energi. Min katt hade lika svårt för värme som jag, så jag var tvungen att se till att det fanns go'a svalkande ställen här hemma. Nu var han en frigående katt, så han hittade säkert sina 'svala ställen' i naturen själv, men de måste ju finnas i hans hem också..

Jobbigt med astma - jag tror i ärlighetens namn att min katt också hade ansträngningsastma - men det var ytterst sällan som han fick det i så fall. Så det viktigaste var att hjälpa honom mot hetta och för mycket 'ansträngning'.

Lycka till med din Go'a Vän! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

skrollan
0

Tack för dina tips :-) ja jag lider med honom när han kommer flåsande som en hund med tungan utanför och måste lägga sig i skuggan och flåsa :-( men vi gör det bästa av situationen. Märkte att även nisses öron var varma nu ikväll

Andina
0

Lura gärna i honom lite vätska på något sätt - vatten, lite blötfoder eller nå't han tycker om. Flåsandet hör ju också ihop med värmen - deras sätt att kyla sig om de är för varma. Det kan ibland räcka med några droppar på tungan eller nå't som gör att kroppen "svalkar ner".

Lid helst inte med honom, om du kan (eftersom han känner av det) utan hjälp honom till att känna sig pigg, sval och stark! Flört (Men jag förstår vad du menar - jag är väldigt "blödig" själv när det gäller mina djur… ;) )

skrollan
0

Tack igen :-) ska testa dins tips idag när det ska bli varmt ute :-))

Julle-A
0

Min honkatt dricker ingenting frivilligt, utan man får blanda i vatten i blötmaten, så det kanske är något att prova. Vet inte om det har varit så varmt där du bor, nu i sommar, men här har det regnat mest, men om det har varit det så är flåsandet antagligen på grund utav det, därför lägger han sig i skuggan. Försök att flytta om lite om katten inte bryr sig om att du möblerar om lite, för att skaffa lite fler ställen med skugga där han kan lägga sig. Sätt på en fläkt och låt den svalka ner huset så att det inte är så varmt inne, för även om det inte är varmt ute, men solen skiner in, så blir det varmare inne. Vissa katter trivs ju bra i värmen, vissa gillar skuggan bättre.

Gillar han inte att bada kan du även ta en blöt handduk eller trasa, en skål med kallt vatten, och "klappa" honom med handduken, så att du svalkar ner honom lite, eller så blöter du en borste och borstar honom med kallt vatten om han gillar att bli borstad, så sätt slipper han pinan med badkaret osv, men blir ändå lite svalare.  Hoppas att jag kunde hjälpa något:)

skrollan
0

Flåsandet har han haft sedan bebis, även vintrar inomhus så fort han och Nisse leker. Veterinären misstänker ansträkningsastma efter alla veterinär besök vi haft. Men dina tips om handduk och blöt borste ska jag bära med mig, tack! :-)