Att börja med avel?
Så jag älskar katter, så jag tror att jag hamnat rätt. ;)
Jag har alltid haft huskatt, de har varit och är underbara indivder, men de senaste åren har det växt en längtan i mig efter att hitta en ras som passar mig och som jag dessutom kan avla på så småning om. :D
Men var börjar man?
Hur mycket om katten, dess ras och avel tycker ni att man ska kunna?
Jag har varit med om otaliga förlossningar, familjen hade katter när jag växte upp som fick flera kullar, tyvärr.
Men vanan fick jag.
Så jag har varit med och fått kattungar sociala, vant dem vid fast föda och fått dem rumrena och så.
Vad räcker, och hur lär man sig mer på bästa sätt?
Vilken väg gick ni och hur gjorde ni när ni började med avel?
Jag skulle uppskatta det så otroligt mycket om ni ville dela med er av era erfarenheter! :D
Kram, Maya
Bonusbilden föreställer hittekatten Maja. :)
Först är att du ska hitta en ras som passar dig, finns så många raser och gör en lista på de du verkar intrerrad av , sedan gå på iaf minst en kattuställning som besökare för att kunna jämföra kattraserna och se dom i verkligenheten.
Då kanske du har en två raser kvar , då är det kanske dags att kontakta uppfödare av dom och fråga om du kan få komma kolla på rasen. Samtidigt märker du om den upfödaren passar personlighetsmässigt dig. För som ny är uppfödaren ofta en väldigt bra resurs och hjälp om man hittar rätt.
Var ärligt med avelsplanerna för då gäller inte konsumentköplagen längre utan då är det avelskontrakt som ska skrivas vid köp, vilket gör att det kan finnas fler inbyggda tryggheter tex om katten visar sig infertil kan man få köpsumman eller del av den tillbaka.
Läs på om hälsoproblemen och vilka hälsotester som görs inom rasen. Kolla om den katten du tänkt köpa har en överanvänd katt eller inte i sin stamtavla, för isf kan det bli klurigt att hitta lämplig partner för den egna avelsn.
Sen är det viktigaste att inte låsa fast sig i information, utan att man ska kunna anpassa sig till nya rön och information. Man lär sig hela tiden och man ska aldrig sluta lära sig.
Har du andra katter så köper du likadant kön alternativt kastrerar alla huskatterna för att inte riskera att få en hoppsankull, det är ingen bra start på uppfödarkarriaren om man säger så.
Sen vilja ställa ut några gånger på utställning, dels träffar man andra uppfödare, samt får katten bedömd, för det finns ingen perfekt katt utan alla har svagheter. Då är det viktigt i aveln att man väljer partner som väger upp svaghetern så de kompletterar varandra. Detta är verkligen inte helt lätt speciellt inte när man ska ta hänsyn till inavelsgrader och blodgrupper osv.
Än gång läs på läs på och gör rätt från början =)
/Fridaybrew

Det bästa är att få en mentor som kan hjälpa en i början. Ofta blir det kattens uppfödare. I vårt fall blev det hankattsägaren som blev mentor och hjälpte oss enormt mycket i början med lite ditt och datt som man inte visste, man hade läst på en hel del teoretiskt men praktiskt var helt annorlunda.
Anser själv att man ska veta en hel del om själva rasen och katter i sig. Vissa raser har rasbundna sjukdomar som man måste testa och se upp för. Att veta en del om avel om de risker och faror som kan dyka upp, för det mesta går det bra men det kan lika gärna gå käpprätt åt helvete vilket man ska vara beredd på.
Det du kan göra är att leta upp en uppfödare av den ras du är intresserad av och börja prata med denna. Man lär sig en hel del av att prata med någon erfaren som kan rasen och kan avel.
Sen är det att besöka utställlningar och kolla på bedömningar och ta till sig den infon som domarna säger om katterna, kolla in standarden osv.
Söööööt katt 
Ovanstående har gett jättefina tips :)
När du bestämt ras skulle man ju även kunna börja att ta hand om en foderkatt kanske och lära av. Då brukar man ju ha god kontakt med uppfödaren och få extra hjälp och lär sig innan det är dags att börja på egen hand.

Börja med att fundera över varför du vill avla.Vad är syftet med din ev avel.
Stolt ägare till tre La permer

Foder är en jättebra idé! Då får man hjälp av uppfödaren och vara med fast inte ta hela ansvaret själv med allt som behövs fixas.
Åh tack alla som skrivit, jag lovar att jag suger åt mig som en svamp!
Foder har jag inte ens tänkt på, det var verkligen en väldigt bra idé!
Några hoppsankullar vil jag inte ha, jag ser fram emot att få läsa på mig när jag valt ras, tycker avel och genetik är väldigt intressant och en mentor vore underbart, jag får kolla upp vilka uppfödare som finns i mina trakter när jag vet vilka raser jag är intresserad av.
Jag har sett att det finns uppfödarkurser att gå, som verkar vara standard för uppfödare, har nån någon erfarenhet av hur mycket man lär sig på dem, eller är det bara att man får papper på vad man kan och borde veta när man avlar?
Jag har kikat lite på Sibirisk katt, de verkar vara specialla kissar om de temperaments beskrivningar jag läst stämmer bra, att de gillar att vara med, att de är rätt läraktiga, finurliga och livliga katter och så gillar jag verkligen att det tillåts en sån stor variation av färger och på ögonen med. :)
Tack igen för alla tipsen, ni är guldvärda!

Pawpeds kurserna kan man alltid gå på, den första anser jag inte var så lärorik mest basik som man redan visste upplevde jag det som. De andra har jag inte tagit än och kan inte utala mig om. Sen finns det Sveraks egna diplomerad uppfödare "kurs" men den får man inte tar förrens man har haft en kull.
En bok som är bra att läsa är Ylva Stockelbergs bok om uppfödning, den går igenom en hel del bra saker och intressant att läsa.
Sibirer är fina, dom är väldigt vackra :)
Tack boktipset och infot om kurserna, en fråga som dök upp i mitt huvud, vet du om en fodervärdskull räknas, för att kunna gå Sveraks uppfödar kurs?

#8 Det vet jag faktiskt inte… men tror man ska ha ett registrerat stamnamn och fått en kull