Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 909 ggr
Aztrya
0

Två kattungar nu.

En tjej lade upp en annons i en FB grupp om att hon gav bort sin 14 veckor gamla kattunge, och efter några om och men bestämde jag mig för att ta in den i min lilla familj.
Han är en okastrerad, ovaccinerad, ochippad pojke som jag ska ta in till veterinär nästa vecka och få vaccination/chippning avklarad för (Får hem honom på lördag) så jag har koll på den biten…

Vad jag undrar är, hur gör jag bäst för att göra båda pojkarna till utekatter? Jag bor väldigt litet, och tills det att jag får ny lägenhet (någon gång nästa år hoppas jag) så kommer dom ju behöva mer plats att röra sig på. Min lilla lägenhet får duga för tillfället, men ifall det är möjligt så vill jag kunna ge dom chansen att kunna springa ute lite också.

Och, hur gamla bör dom vara innan jag slöpper ut dom själva?

Känns som ett rörigt inlägg, förlåt, men det blev så plötsligt med den nya kattungen med, så jag känner mig lite rörig i huvudet just nu. :)

Vänligen inga påhopp som i förra inlägget. Allt jag vill ha är tips om hur jag bäst kan nå mitt mål, inget annat.

MonicaLagerquist
0

Så länge som katten är okastrerad så ska han inte ut på egen tass.

Bor du lämpligt till för att ha ute katt så är det bästa om katten hunnit bli minst ett år innan du släpper ut den.

Kan du inte bygga rastgård så ta ut en katt i taget i koppel.

Stolt ägare till tre La permer

Aztrya
0

Tack :)
Båda ska kastrerad vid 4 månaders ålder (Hör så mycket mixat så jag bestämde att det lät som en bra ålder. :) )
1 år, got it. Då har jag ett tag på mig att vänja dem vid utomhos iaf :) (Har sele för en, ska skaffa en till)

[Emma--]
2

Bor du i lägenhet låter det som att det inte är lämpligt för katterna att springa fritt. :)

Jourhemmet
2

Då måste du först och främst hitta en veterinär som kastrerar vid fyra månaders ålder då det är långtifrån alla som gör det. Du ska även vaccinera, försäkra och idmärka katterna innan dom får gå ut.

Har du vägar runt där du bor som jag gissar att du har så ska du inte ha utekatter om du är rädd om dom.

Thaeri
0

Vad är "väldigt litet" förresten?

*nyfiken*

Aztrya
0

#5; Jag håller mig till den förklaringen ;)

Men kommer till nästa fråga då. Finns det någon lag på kvadrtmeter per katt eller något sådant? Vore bra att veta. :)

MonicaLagerquist
1

Ja det finns det men det gäller mer om man har kattenra i specialgjorda utrymmen för katter.

En lägenhet kan inte i princip vara för liten om  man nu inte klämmer in 30 katter i den.

Sen skulle jag ju inte orka leva i en lägehhet på 20 kvadrat med tre cornishar för då skulle man aldrig få någon lugn och ro.

Stolt ägare till tre La permer

Aztrya
0

Ok, bra å veta iaf :)
Tack!

Har slut på frågor, för den här gången. ;)

[Ai-chan]
0

Tips är att näta in balkong om du har en balkong, så får du mera plats, blir som ett extra rum, eller om du har uteplats så kan man göra en rastgård utanför fönstret så blir det som ett extra rum.=) Om man sätter upp hyllor efter väggarna så får dom mera yta att vara på med.

Jag bode hos min lillebror i någon månad då de renoverade min lägenhet. Och han har en liten 1a på ca 30-40 kvm. Där fick 2 människor, 3 katter och 1 kanin plats - någorlunda. Men de som blev knäppa blev oss människor. Dock skulle jag nog inte klara av att ha alla 3 katter i en sån liten lägenhet. Kändes trångt, och vet inte hur de skulle må. Men det går om man fixar till det något. 2 katter på en sån yta skulle inte vara några problem. Jag kommer själv att byta ner mig till en lägenhet som är ungefär i den storleken (om jag hittar någon). Så om jag har katterna kvar (om jag inte omplacerar de) så kommer jag att se till och ha en balkong så att det blir som ett extra rum. Plus att det blir hyllor efter väggarna, då kommer dom ifrån varann mera med + få mera plats att vara på. Och sen så fixa lite göm ställor som att ha kattboxar lite här o där osv. Plus att jag har en stor klösställning = mera för dom att vara på.  Så det går ju med fantasi=)