Upp i vikt hur?
Fortsätter fråga om råd. ;) Jag har läst igenom gamla trådar här om hur man får en katt att gå upp i vikt, och överallt har jag sett att man ska blanda ut den vanliga maten med kattungemat.
Detta rådet tog jag med mig till affären då min ena gamla katt är så otroligt mager, man känner benen överallt. Eftersom våra katter enbart får Mjau tetra köpte jag med mig ett gäng anpassade för kattungar och tänkte att nu ska gammelgubben få lite hull.
När jag kom hem började jag jämföra innehållet, som är på pricken exakt samma som på den vanliga tetran. Inte en siffra skiljer någonstans, innehållsförteckningen och näringsinnehållet på de båda är identiska!
Hur kan de rekomenderas för kattungar när det är exakt samma mat de säljer som annars? Är det enbart mindre bitar eller vad är det frågan om?
Tips på annan mat som kan få min gubbe rund igen?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Har han varit hos veterinär för hälsokoll, så att han inte är sjuk?
Det du kan erbjuda är bland annat laktosfri grädde, rå ägg gula samt rå köttfärs.
#1 Nej han har inte varit hos vet på länge nu, jag har tänkt boka en tid för båda två snart då de båda börjar bli gamla och inte varit där på länge, samt att han är mager och den andra är brun i öronen.
Tack för tipsen på mat, det ska jag erbjuda honom! Laktosfri grädde, kan det vara vilken som bara den är laktosfri?
Köttfärs förresten, spelar det någon roll om det är nöt, fläsk eller blandfärs? Tänker att fläskfärs är väl fetast?
Boka tid till vet redan nu. En viktnedgång kan bero på bla njursvikt.
TS, låter som att båda dina katter behöver åka till veterinären. Jag hade ringt och bokat tid redan imorgon. Lycka till!
#5 Ja då de ska få komma till veterinären, givetvis! Jag tycker dock det är skönt att ha lite kött på benen när jag pratar med en veterinär eftersom de i många fall inte har en susning om vad de pratar om. Jag är dock van vid att få heldumma råd från vet när det gäller mina marsvin, katter kanske de förhoppningsvis kan mer om.
När jag var hos vet med min gammelgubbe fick jag tips om konvalescens-mat som är för katter som varit med om en operation eller liknande och behöver mat med extra mycket energi. Den jag köpte var dessutom som mousse och jättelätt för kattskrutten att slicka i sig (blandade i lite vatten också så gick det ännu lättare). Fråga hos din vet om det finns nåt sånt? :)

Ge lite fläskbitar och kyckling med skinnet kvar. Hoppas det går bra med katten hos veterinären.

Det är väldigt svårt att få gamla katter som förlorat mycket i vikt att gå upp igen. Kattungematen är detsamma ja, tycker med att det är lite underligt men det som skiljer är nog bitarnas storlek. Skulle med åka till veterinären och kolla njurarna och allmäntillståndet.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

För att förstå varför kattungematen och vuxenmaten är identisk när det kommer till Mjau och vissa andra foder måste man förstå en sak: de flesta foder är inte särskilt bra, speciellt inte torrfoder, och även vad det innebär i förlängningen.
Kattungar är känsligare än vuxna katter, de måste ha mat som är bra, med mycket protein och bra med fett för att växa ordentligt. Det går inte att ta de vanliga genvägarna med att byta ut massor med kött mot spannmål, och fett mot kolhyrater, åtminstone inte i samma utsträckning.
Nu varierar det ju oerhört mellan märken, ett bra märkes vuxenfoder kan vara mer kattungeanpassat än ett dåligt märkes kattungefoder. Men inom samma märke gäller ändå så gott som alltid att kattungefodren är bättre sammansatta än vuxenfodren.
Men så har vi de riktigt riktigt bra fodren, där "vuxenvarianterna" är så bra från början att man inte behöver något separat kattungefoder, de är redan bättre sammansatta än 99% av fodren på marknaden.
Mjau blötmat faller in under den här senare kategorin, att de överhuvudtaget har ett "kattungefoder" är för att marknadsföringen från de sämre men större märkena har fått folk att tro att det måste stå "kattunge" på förpackningen för att man ska kunna ge det till kattungar, så skulle de inte ha minst en sådan sort förlorar de kunder.
Nötfärs innehåller bara lite fett. Blandfärs är bättre och fläskfärsen är mycket fet. Lammfärs är också rätt fet. Kyckling innehåller inte heller något fett att tala om. Men varför inte ge katten lite laktosfri vispgrädde och ibland lite saltfritt smör men båda måste komma från kor.
Även om du inte får upp vikten på katten så innebär mycket fett och mindre protein att man sparar på en gammal katts njurar.
Hur gamla är katterna?

#11 Kyckling med skinn innehåller en del fett, inte mycket men om man ger tex kycklingvingar så är det en fördel att låta skinnet sitta kvar.
# 12 Innehåller verkligen kycklingskinn fett? Jag tar aldrig bort skinnet på vingarna men jag klipper det i små bitar för det har hänt att en katt inte bitit av skinnet ordentligt och sedan har det blivit en lpng sträng av skinn i halsen som jag varit tvungen att dra upp.

#13 Jag hade en bra tabell från någon sida med fettinnehållet på min dator som är kraschad. Det innehåller mer fett än utan skinn iaf =)
# 14 Kan tabellen avse att när man tillagar kyckling stannar mer fett kvar i kycklingen om skinnet är kvar eftersom det hindrar fettet att rinna ut?
Jag har varit i kontakt med Doggy som tillverkar Mjau och fick svaret att all deras mat passar kattungar som vuxna, men att kattungematen har mindre bitar samt innehåller lamm som ska vara skonsamt mot deras magar.
Jag trodde att katter som hade fri tillgång till blötmat gick upp i vikt, därför har jag serverat Mjau för många hundra kronor i månaden till mina katter, och nu läser jag att blötmat går de ner i vikt av. Så tokigt.
Jag kommer fortsätta servera Mjau, jag vågar inte ge dom något annat och aldrig i livet torrfoder, och även prova med tipsen jag fått om köttfärs, äggula och laktosfria mjölkprodukter, och även såklart rådfråga veterinären när vi kommer dit nästa vecka, så märker jag vilket spår hon är på. Nu vet jag iaf mer än jag gjorde innan jag startade tråden och det känns skönt.
Katter går vare sig upp eller ner av blötmat om de får lagom mycket. Men kattmat med kolhydrater utgör en risk för att en katt går upp i vikt.
Nu har jag hittat flera stycken kisspölar i lägenheten, och jag tror att det är den tunna kisen som gjort dom. Det gör mig rädd då ni skrev att hans tunnhet kan bero på njurfel, visst kan även plötsligt kissande på golvet bero på det också?

Ja det kan det tyvärr. Men han kan ju oxå ha tex diabetes. Så beställ tid och kolla upp honom.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#19 Han ska kollas upp nästa vecka.
Jag serverade precis för första gången rå äggula som jag blandade ner i blötmaten, oh så gott tyckte dom! Hur ofta kan man ge äggula?
Några gånger i veckan. Kanske är det gott med lite vispgrädde också. Jag brukar ge mina missekatter lite vispgrädde när det är varmt och jag äter glass.
Ha koll på hans kisseri. Om han går ofta på pottan, om han får ur sig något när han sitter där. Han kan ju även ha urinsten och fastnar en sådan så är det brådis. Katter med sten förknippar ofta lådan med smärta och sätter sig därför på andra ställen. Du kan inte få en tid i morgon för urin/blodprover?
#21 Okej, jag har köpt ägg och blandfärs till honom, hann inte leta upp laktosfritt när jag var i affären men ska kika efter det nästa gång. :)
#22 Eftersom de ätit 3 tetror blötmat om dagen en längre tid kissar de väldigt mycket mer än de gjorde förut, när jag gav dom vad jag själv trodde var finaste maten, whiskas torrfoder. *gulp* Förr rensade jag lådan en gång om dagen eller en gång varannan dag, så lite gjorde de i lådan. Nu rensar jag lådan varje gång jag själv är där inne, vilket blir upp emot 10 gånger om dagen, just för att lådan ska vara ren och fräsh för dom och för att dom kissar och bajsar massa mer nu, vilket jag tror är egentligen den normala mängden de bör göra ifrån sig.
Veterinären tyckte inte att det behövdes en akuttid utan bokade in allmänkontroll för dom båda två nästa vecka. Han har ju faktiskt varit mager väldigt länge, det har ju gradvis kommit sedan flera år tillbaka, och inte plötsligt nu. De 2 pölarna jag hittade på golvet blev bara de 2, han har inte kissat mer på golvet efter det. Men skulle hans allmäntillstånd ändras eller han börjar kissa mer på golvet eller liknande får jag be om en snabbare tid,
För säkerhets skull ska du nog inte ge dem mat med kolhydrater i om det skulle vara fråga om diabetes.
Hur vet man om det är kolhydrater i maten då?
Läs tråden "Omsättningsbar energi" så finns det svar på din fråga i en kommentar.
Jag läste den för en stund sedan, mycket matnyttigt. ;)
"Bäst för katten är nog mat som innehåller cirka 20 % protein, 10 % fett och 70 % vatten plus mineraler som kalcium…"
Det torrfodret jag köpte idag för att dryga ut blötmaten med (Perfect Fit Active) har innehållet:
Protein 41%, Fett 14,5%, inget vatten.
Blötmaten Mjau:
Protein 8%, fett 5%, vatten 83%.
Ingen av dom uppfyller ju den mängden du skrev, men om de ges tillsammans, med extra tillsatt vatten i blötmaten av mig själv, samt äggulor och blandfärs ibland, verkar det vara bra?
Usch, jag har under alla åren gett katterna vad de gillat, och vad som varit billigt, vid extra gott humör har jag lyxat till det med whiskas torrfoder, och så börjar man som vuxen läsa på lite och plötsligt inser man hur illa man behandlat sina små underbara vänner, jag vill få det rätt de sista åren de har.
# 27 På förpackningar med krossad kyckling som jag ger mina katter några gånger i veckan står det 22 % protein, 6 % fett och 72 % vatten med lite avrundade siffror. Kyckling är ju magert kött så lite mer fett ibland skadar nog inte.
Varför inte använda blötmat utan annat än kött i plus en del rått kött som ett komplement eller tvärs om. Strunta i allt vad tormat heter.
Tänk om alla kunde ta till sig ny kunskap som du!
Vilken bra matte du är och du är nog trevlig att ha med att göra i andra sammanhang också av den anledningen.
#28 Varför jag ville dryga ut blötmaten var för att jag (som jag skrev i en annan tråd) inte kan lägga 1000 kr i månaden på blötmat hur gärna jag än vill.
Blötmat utan annat än kött i, uppfyller inte mjau det? Som exempel på tetran jag har framför mig med kycklinglever står det: Kött och biprodukter, mineraler. Det är allt som står.
Åh, tack, känns vidrigt att katterna utfodrats så galet under 15 års tid, man får väl endast vara lycklig över att de faktiskt varit så friska under hela den tiden som de varit, men det är ju aldrig för sent att göra rätt.
När jag stod och lusläste allt torrfoder i affären kom först en ung tjej fram och köpte en enorm påse whiskas torrfoder, och efter henne en äldre man som helt vaneaktikt i farten slet åt sig en 2 kg Friskies, och jag ville bara säga STOPP, låt mig hjälpa, jag har också gjort fel men nu vet jag vad som är rätt, kom ska jag visa! Önskar jag vågade. ;)
TS: Hur många katter har du? Med barf och enstaka Mjau än mer enstaka ICA-påsar kostar det inte ens 10 kr per katt och dag, snarare runt 7 kr.
De flesta Mjau blötmatssorterna innehåller enbart kött och köttbiprodukter men biprodukter har ju sämre näringsinnehåll än rent kött så det går åt mer i vikt.
450 g kycklinghjärtan kostar nätt 25 kr och räcker utan vidare till fem, sex kanske sju portioner. em, sex portione. Det är inte dyrare att ge bra mat än billig färdig kattmat i burk eller i påse.
Jag har 2 katter. Finns det någon bra länk där man kan lära sig om BARF?
Det finns ett Barf i Fokus som du hittar om du skrollar ner till listan över alla iFokus.sajter.
Googla först, fråga sen, eller hur. ;) Jag sitter nu och kollar på första av en mängd youtubevideos, BARF'a katt. Spännande!