Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1864 ggr
_Charlie
0

Vikter vuxna katter?

Båda mina katter är huskatter på nästan 14 och 15 år.

Katt 1 är 50% ingen aning (stallkatt) och 50% skogkatt, 3,3 kg.

Katt 2 är 75% ingen aning och 25% skogkatt, 3,6 kg.

Är inte detta extremt lätta katter?

Jourhemmet
0

Nej inte för att vara huskatter.

mitzerl
0

Du skriver att katterna är 50 resp. 75 % skogkatter. Har du sett stamtavlan på den norska skogkatten i fråga? Om du inte har det så är det nog en huskatt, och då är nog katterna rena huskatter, utan några blandningar. Och då har vikten ingen betydelse.

Det är många som säger att deras katter är av den eller den rasblandningen men oftast är det ändå rena huskatter eftersom ingen stamtavla finns. En katt är ingen raskatt bara för att en säljare säger att det är det eller för att katten är lik en viss ras.

_Charlie
0

#2 Jag vet att mina katter är rena huskatter, jag skrev ju det allra först. ;) De presenteras inte som "här är min halva skogkatt" utan jag skrev bara att de har skogkatt i sig ifall det har någon betydelse för vikten.

Jag vet att pappa skogkatt var skogkatt. Han smet och mina föräldrar var sådana oansvariga att vår huskatt släpptes ut okastrerad för tja, 15 år sedan.

mitzerl
2

Nu missförstod du nog mig, _Charlie. Jag såg att du skrev att de var huskatter och det är bra. Men jag frågade om den norska skogkatten som stod som bakgrundskatt till blandningen har en stamtavla.

Om den har en stamtavla så kan vikt vara relevant utifrån att norska skogkatter är lite större (även om katten inte behöver ha ärvt detta drag). Om katten inte har en stamtavla så är den s.k skogisen en huskatt och då har vikterna ingen betydelse.

Det är väldigt vanligt att folk säger att de har skogkatter, men att de i själva verket inte har någon stamtavla. Många tror att en katt är en raskatt för att den liknar en. Så det är därför jag frågade om bakgrundsskogisen hade stamtavla eller inte.

Alltså: har skogisen stamtavla så KAN det ha betydelse för vikten, har skogisen ingen stamtavla så har vikten ingen betydelse.

_Charlie
0

#4 Nu förstår jag, jag trodde bara du hakade upp dig på att jag skrev skogisar när de i själva verket är huskatter. Jag var bara omkring 10-11 år då vår hona blev dräktig, och alla antog att det var den förrymda skogisen som var boven i dramat då det bara var de och vi som hade katt i området. Även kvinnan som ägde honom trodde det. Så OM det var han som parade henne, så bör han ha haft stamtavla eftersom hon födde upp just skogisar. Men jag själv var liten och bad aldrig att få se någon stamtavla. :)

Fridaybrew
1

Har en huskatt som pendlar omkring 2,5 kg hon är 6 år, hennes mamma var stor över 6 kg, så vi köpte en större transportbur än de vanliga så en hundbur för att katten kommer ju växa. Nix hon ser ut som en liten kattunge, folk som kommer och tittar på våra renrasiga nork skogkatt kullar då vi har tror ofta att men där är en till kattunge =)

Huskatten är äldst sen läste vi på om katter och sen blev det raskatter för hela bunten. Dock är huskatten den dyraste katten vi har lol dock väl värd men ändå lite ironiskt =)

Men inte ens när man ser en bjässe till mamma katt kan man lita på att katten blir stor.

vi hade mat framme hela tiden 3 sorter för att huskatten skulle få det som den ville ha. Så vi har inte svultit henne lol

/Fridaybrew

_Charlie
0

Okej, då behöver jag nog iaf inte oroa mig för den yngre, han är helt ok i kroppen. Men 3,3 kilos grabben måste jag få upp i vikt, kan är bara ben och knotor. Får se vad veterinären säger nästa vecka.

Nu har han så himla lång päls, toffsar överallt, så man ser inte på honom hur mager han är, förrän man klappar honom och känner ryggkotorna och rumpan om man trycker ner pälsen så sticker kotorna ut på var sida ovanför svansen. Mår dåligt av att känna hans skelett så himla lätt. :(

annzoo
0

är de hanar tycker jag de är en liten vikt men de beror ju på om de alltid vägt så. Jag tycker en koll hos veterinären inte skulle sitta fel speciellt om de känns magra… be veterinären ta blodprov för att kolla njurarna

Viccan92
1

Hur mycket dem väger tycker inte jag har någon större betydelse. Däremot hur dem känns om dem känns magra eller tjocka är viktigare. Min honkatt väger 4kilo och hon är jätteliten men precis lagom i hull. Vet inte var hon gömmer sina extra kilo.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

IceJossan
0

Blodprov är absolut nödvändigt på katter som magrat av, framförallt i den åldern. Lever och njurar kan spöka och måste då få specialmat :/

[RMSLiners]
0

Har en huskatt själv som har enormt mycket päls men han väger 5kg, nyligen vet besiktad och fick bedömningen normalviktig. Visst vikten varrierar från katt till katt men dina lät väldigt små för att vara hanar (om båda nu är hanar?).

_Charlie
0

#11 Jo då båda är kastrerade hanar. Jag förstår att vikten är väldigt individuell, att det gäller att se till individens kroppsbyggnad och hull, och där ser jag ju att åtminstone 3,3 kg kisen skulle behöva ett kilo till på kroppen.

[RMSLiners]
0

#12 Om han nu är en halv skogkatt är han väldigt liten i vikten men det beror också på hur stor han är i kroppsbyggnaden, är han lika stor som en ren skogkatt så är 3kg magert. Skogkatter (hanar) i sig brukar ligga mellan 5-10kg om jag inte misstar mig.Glad

[Anunnaki]
0

Hankatter brukar nog väga mer. Tovig päls och mager skulle kunna bero på mask men det förstås vara något som kräver veterinrbedömning.

_Charlie
0

#13 Han har alltid varit VÄLDIGT maffig förut, det är först nu de senaste åren han börjat magra av, och nu är han alldeles för mager.

#14 Okej, jag vet inte om katter brukar få mask när de är innekatter? Han har dock aldrig haft tovig päls, han kanske har haft 3-4 små tovor under hela sitt liv.

annzoo
0

#15 avmagring är oftast ett tecken på sjukdom och med tanke på åldern mest troligt njurarna… hoppas de får ren rejäl seniorkontroll hos veterinären=)

fvanilla
0

Visst kan innekatter få mask. Man drar ju ofta in en massa smuts med t.ex skorna så du kan ju kolla masken om du misstänker det.

[Anunnaki]
0

TS: Det ligger nog mycket i vad # 16 skriver. Tyvärr är det svårt att diagnostisera njursvikt för blodprov för att kolla hur njurarna visar normalt tills det är bara 15-20 % kvar av njurfunktionen.

Men se till att katten får blötmat, ge extra fett som laktosfri vispgrädde och smör båda från kor samt rå äggula för då får i honom fett som gör att han äter mindre protein och då sparar man på njurarna. Blandfärs och lammfärs är också fet mat.

Och noll torrmat vad än veterinären försöker sälja till dig.