Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1322 ggr
[Kajsa91]
0

Urininfektion igen?

Min katt fick för 2 veckor sen medicin mot urininfektion, efter bara några dagar slutade hon gå på toa sådär ofta och så.

Idag var sista dagen med medicinen och idag har hon börjat gå på toa jättemycket, och kissade även precis i badkaret.

Ska ringa veterinär imorgon, men blir orolig så tänkte jag kunde fråga och se om någon har någon idé.

Jag har missat medicinen 2 gånger, kan det vara anledningen?

Sen är det himla varmt i min lägenhet, så jag har ofta fläkt på men det kan inte vara orsaken? Att hon ligger där och det blir kallt?
(alla säger ju att vi människor får det om vi sitter på något kallt tex, vilket säkert inte stämmer ens men..)

CanISlytherin
0

Dricker din katt tillräckligt? Vilken kost ger du? Eftersom det är varmt och katter är ibland dåliga på att dricka pga naturligt får de en del vätska genom kosten, kan det vara bra att tillsätta vatten i blötmaten.

[Kajsa91]
0

Hon dricker inte jättemycket tyvärr. Hon är himla kräsen och vill inte dricka ur en skål utan hellst ur kranen eller ett glas jag dricker ur.
Tänkt köpa sån vattenfontän men då jag bara såg en på djuraffären som kostade 800 kr tycker jag det är för mycket tyvärr.

Just nu får hon torrfoder som jag köpte hos veterinären, (dock får hon lite av sån hon hade innan med sån vanlig från affären då hon inte gillar den från veterinären lika mycket.)
Och mjau blötmat. Ska prova att ta lite vatten i det :)

CanISlytherin
2

Veterinärer är ofta utbildade av foderföretag för att sälja deras "skit" en katt som har haft uvi är i större behov av att äta blötmat och inte mat som ska vara "anpassade" till vissa tillstånd. Ge mer blötmat än torrisar för att att hon ska få i sig mer vätska.

Finns billigare fontäner, kolla på olika hemsidor som säljer kattgrejer

[Kajsa91]
0

Så vad för foder är bäst i fortsättningen då?
Alltid haft från affären innan till våra katter, men det var visst inte alls bra har jag läst så vill självklart ge henne något bättre.
Men den maten ser verkligen tråkigare ut, bara helt brunt, :P men antar att katter ej bryr sig om det.

Ska göra det.

Ska gå och sätta igång kranen för henne och se om hon vill dricka lite med nu :)

CanISlytherin
1

Jag skulle rekomdera Bozita eller Mjau blötmat. Där får katterna till stor del det dom behöver samt att få vätska samtidigt. Det är de bästa märkena på marknaden för blötmat iaf =)

Sen sätt som du säger, sätt på kranen som det är det som får katten att dricka =) Vissa katter gillar rinnande vatten mer än stilla vatten. Annars är ett tips att ha en skål med ordentligt i diameter så deras morrhår inte rör kanterna.

[Kajsa91]
0

Okej :) Tack så mycket!

Nu sitter hon där och dricker :)
Ska prova en större skål och börja kolla efter en sån vattenfontän som är billigare, tror hon skulle gilla det.

Men urininfektion är inte farligt? Alltså inte roligt för henne såklart och tycker synd om henne, men att hon dör är inte så stor chans va?

Men ska somsagt ringa veterinär imorgon, har medicin kvar så kanske går att fortsätta lite till.

Jourhemmet
0

Köp vattenfontän på zooplus istället, mycket billigare. Och ge endast blötmat så att du får en ordentlig genomspolning av urinvägar.

CanISlytherin
0

#6 Har du själv haft uvi :)?

[Kajsa91]
0

#8 Nej, aldrig.

CanISlytherin
0

#9 Vad skönt, uvi är förjävligt så behandla den för kattens skull

[Kajsa91]
0

#10 Ja, självklart! ska ju ringa veterinären imorgon på morgonen när han öppnar.
Vill bara veta att hon inte kommer dö inatt eller något.. Att det liksom inte hänger på hennes liv, för isf vill jag inte gå någonstans imorgon utan sitta och vaka över henne liksom.

CanISlytherin
0

Risken finns att hon inte kissar och urinblåsan blir för fylld att den liksom sprängs. Men det är worst case scenario