Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1297 ggr
Jasneh5
0

Fel på katten?

Hejsan

Jag har sedan igår kväll tyckt att min katt betett sig märkligt.

Han är en skogsblandning på 14 år aldrig varit sjuk i hela sitt liv och jag har aldrig haft något problem med någonting med honom.

I går upptäckte jag dock att han kraffsade på golvet i storarummet och satte sig som om han skulle kissa eller bajsa där, eftersom han börjat bli ganska senil de senaste åren tog jag upp honom och skyndade mig in med honom till kattlådan.

Där ville han inte vara utan sprang ut till golvet igen och försökte samma sak.

Jag upprepade tillbakasjutsningen till kattlådan och stängde till slut in oss båda 2 i badrummet så han inte kunde komma ut. Efter väldigt många gånger satte han sig dock för att göra sitt på lådan, men varken kiss eller bajs kom.

Detta upprepades många gånger, utan att jag kunde se att något kom ut.

Jag har som sagt tänkt att det beror på att han börjar bli rätt senil, att han glömt lådan eller förvirrat sig, men nu ikväll börjar det kännas som att något kanske är knas med farbrorn.

Jag tog upp honom för en stund sedan och undersökte snopp och rumpa på honom och allt ser bra ut, förutom att han är blöt i pälsen runt snoppen. Jag klämde också på hans mage utan någon reaktion.

När jag satt med honom uppe började han kissa i mitt knä, det kom kanske en halv till en deciliter.

Jag har läst mycket om blåsstopp pga kristaller osv men han fick ut massa kiss så stopp kan det inte vara. Jag kände ingen förstorad blåsa, han reagerade inte med smärta, och han äter och dricker som vanligt och ser inte sjuk ut på något sätt.

Kan han vara förstoppad? Och isf vad gör man åt det?

Jourhemmet
1

Det kan ha varit en urinsten som täppde till men som sedan lossnade. Boka bums tid för urinprovtagning, nästa gång kanske inte går lika bra.

Jasneh5
0

#1 Okej, så kan det ju förståss ha varit, jag läste bara massa om själva urinstoppet och slog bort det på en gång eftersom han dels blev blöt i pälsen och därmed måste ha fått ut urin, och dels kissade i mitt knä när jag var där och klämde, kanske fick mitt klämmande stenen att lossna..?

Nu när han har kissat, hur pass akut är det för honom att komma till veterinär?

Missförstå mig inte, han är mitt allt och har varit min "bebis" sedan jag själv var ett barn, han föddes i min säng och har varit min ögonsten sedan dess, självklart ska han få vård om han behöver det, men om han äter/dricker och nu har kissat, måste han in NU?

Josefa
0

När bajsade han senast?

Jasneh5
0

#3 Det kan jag tyvärr inte svara på då jag har 2 katter, och lådan har jag fått tömma som vanligt. Det är ju inte så ofta jag själv råkar gå in på toaletten samtidigt som just han bajsar (tyvärr kanske i detta fallet ;)).

Jourhemmet
0

Boka tid så fort som möjligt och observera honom. Var det en urinsten så behöver den inte åkt ut utan finns kvar eller så kan det finnas fler. Ge honom mycket blötmat så att han får i sig massor med vätska. Skulle han vara förstoppad så hjälper blötmaten ev till där med.

Jasneh5
0

Okej, får ta och göra det.

Han (och kompisen) har smaskat i sig nästan en hel tetra mjau så aptiten är god!

Jasneh5
0

Vätska, kan/bör jag få i honom vätska på något sätt? Utöver det han fått i sig i maten? Kan det hjälpa honom eller göra det värre?

Jourhemmet
0

Nej det behöver du inte om han äter blötmaten. Ring imorgon och prata med en veterinär och be om ett urinprov.

Jasneh5
0

Okej då låter jag bli det.

Har observerat honom noga nu en stund och kan se att han har problem med kisseriet. Han läcker lite hela tiden så det blir blött där han är. När han sitter ner sitter han som om han kissar, och han lägger sig ner och tvättar baken ofta. När han ligger ner och vilar ligger han med ena bakbenet uppdraget som om han vill ligga ner och kissa samtidigt. Så nog har han problem fortfarande.

Jourhemmet
0

Ajaj, det låter inte bra. Ha koll på när han går på lådan också och ring så fort som möjligt i morgon bitti.

EddaM
0

Håller med #10: Det låter verkligen inte bra. Åk så snart du kan.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z