Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 19119 ggr
catton
4

Njursvikt(CREA:1029) tips?

Fick igår reda på att vår lilla kisse Ally har njursvikt och kraftigt förhöjt njurvärde (se nedan). Gråter

Hon har börjat äta Royal Canin Renal torrfoder, som hon glädjande nog verkar gilla! Hon äter och dricker. Hon har även fått tillskottet Renalzin som binder fosfater i kosten och hindrar dem från att tas upp i tarmen.

Nu undrar jag om någon här har några tips eller någon värdefull info om detta tillstånd. Kan CREA-värdet gå ner till okej nivå igen? Är jättetacksam för alla svar!

Resultat/(ref. område)

Kreatinin (njurvärde): 1029/(60-170)

Total T4 (sköldkörtelvärde): 13/(14-45)

Alat (levervärde): 0,6/(upp till 1,2)

Fruktosamin (sockervärde): 300/(160-380)

Stort tack på förhand! Gråter

tuska
4

Jag tycker din katts njurar har kollapsat helt.  Vad tyckte veterinären ?

Enligt min vet. va det bara att låta min kisse somna in med det värdet i sommras. Hadde krea hållt sej kring 500-600 skulle det gått ett tag med kosten.

Min katt visade sjukdom och va orkeslös mager och törstig, denna symtom gick väldigt fort.

Jourhemmet
0

Stackars kisse. Hur gammal är den?

catton
2

#1 (tuska): Jättetråkigt med din katt. :( Hade din katt ätit njurfoder och/eller tillskott ett tag då eller fick den somna in direkt?

Min veterinär tycker vi ska testa med njurfoder och tillskott ett tag och sedan ta ett nytt blodprov om några veckor - om katten äter och dricker (vilket hon gör hittills).

Vet inte om det stämmer men har läst att högt kreatininvärde delvis kan bero på uttorkning och läst om några som värdet gått ner på, så jag har hopp fortfarande.

#2 (Jourhemmet): Tack, hon är 11 år.

tuska
2

Min katt blev 7 år,  Hon hadde inte ätit njurfoder, förloppet va hastigt.

Märkte inte katten va sjuk,hon hadde gått ner lite i vikt men inget anmärkningsvärt.

Dagen innan vi for till veterinären insjuknade hon hastigt med att inte kunna stå på benen och inte förtära något.

Hon fick somna in direkt efter provtagningen.  

Veterinären ansåg att loppet för henne va kört, hadde kreat legat på 5-600 skulle hon kunnat gå att rädda.

Min katt va allt för dålig, hon kan ha gått med dåligt njurvärde länge , en katt visar inte sjukdomstecken i första taget det är det som är så lurigt. om hon ändå har kunnat halta så man kunde ha sett att någe va galet.

Din kisse verkar vara pigg så det kan ju räta till sej med kost.

Håller tummarna för din kisse att proverna visar på bättring.

catton
0

Tack för tummhållandet!

Åh, lider med dig. :( Kanske bra att din kisse slapp lida länge iaf.

Ja, det är jobbigt att de är så bra på att dölja saker. Sen har ju njurar en väldig överkapacitet som "nya" och det kan se bra ut på provtagningar ända tills njurarna har cirka 30% kvar av sin kapacitet.

Har läst att det vid provtagning på människor mäts ett annat värde, S-cystatin C, som kan visa på dåliga njurar tidigare än Kreatinin. Hoppas det börjar användas på katter också snart.

Min kisse verkar faktiskt må lite bättre efter ett par dagar med njurfoder och Rizalin så jag hoppas det går vägen, att värdena sjunker och att hon kan leva några år till. *håller tummarna*

catton
1

Hej!
Nu har vi lagt in henne på Bagarmossens djursjukhus. Hon har fått dropp och de har tagit ett nytt blodprov. Vi har inte fått svaren men veterinären säger att hon är ytterst tveksam till om hon kommer få ett drägligt liv om vi tar hem katten och ger henne njurfoder och så. Katten har små njurar tydligen och har sår i munnen. Vad ska vi göra? Ska vi inte vänta på värdet iaf? Det verkar dumt att bara ge upp. Eller?

Snälla, ALLA alla svar är välkomna.
Tack på förhand!

*Förvirrad och ledsen* :-(

tuska
2

Bäste förtvivlad och ledsenGråter  känner med dej. Visst är man tvungen att ge upp en sån här gång, hur jävligt det än känns, så får man se till kissens bästa.  Man vill hålla dem kvar så länge man bara kan.

Vänta du på njurfunktionsproverna, åk sen dit och ta beslutet hos kissen, så skulle jag göra.

Kramisar från // Tuska

Tasspuls
0

#7 Enligt min erfarenhet så, om veterinären säger själv att katten borde få somna in, så är det inte värdigt att ta hem katten igen. Veterinären vill ju bota, så säger h*n att katten borde få somna in så lider nog katten helt säkert och borde då få somna in. Stackare! Fy så jobbigt :(

Jourhemmet
7

Många veterinärer är väldigt snabba på att rekommendera avlivning också, det har jag själv fått erfara.

AgnetaB
0

Speciellt om man har en huskatt då det finns såå många o alla vet att man

kan få en ny hur som helst.

Skulle man ha en exotisk ovanlig/dyr ras så lägger de nog ner lite mer

entusiasm. All heder till veterinärer som engagerar sig lika mycket i allt

liv , litet som stort, billigt som dyrt.

Tasspuls
3

#9 och #10 Men det låter ju helkonstigt ju! De tjänar ju pengar på att bota. Om ägaren inte vill genomgå behandling och betala för det är ju en sak, men varför skulle veterinären inte vilja bota så länge ägarna betalar och djuret inte lider???

tuska
1

Om njurarna har gett upp går det inte att transplantera på djur.

Det är mycket vanligt att det blir kattens dödliga sjukdom njurinsuff.

Då spelar det ingen roll hur mycket ägaren pungar ut för att hjälpa katten.

Det  ges inte dialys.

Jourhemmet
0

Om inte veterinären har privatpraktik så tjänar dom ju inte mer på att försöka bota katten.

Tasspuls
0

#13 Jaså, men då får man väl i så fall gå till en privat klinik som är ärlig då.

tuska
0

Hallå Catton   Hur går det för er ?

Belissa
0

Min ena katt har dåliga njurar. När jag fick beskedet efter att han legat på djursjukhus i en vecka kändes det jättejobbigt. Han vägrade äta allt vad njurfoder heter, han har heller aldrig ätit torrfoder (han är 6 år]  Veterinären sa till mig att det är bara att ge honom den mat han gillar när han vägrar äta annars.

Nu ger jag honom en slags medicin (receptfritt) som heter Renalzin varje morgon som blandas i vanliga maten. Han äter med god aptit och mår jättebra. Äter och dricker bra. Så jag håller tummarna.

Googla på Renalzin så får du info.

Kajsa77
0

Mina katter har lite höga njurvärden så jag har läst på lite om det här. Torrfoder ska man absolut sluta med! (Det gäller även friska katter). Eftersom katter härstammar från öknen har de ingen naturlig törst och kommer aldrig dricka så mkt vatten så det kompenserar torrfodret. Torrfoder har även sämre näringsinnehåll.

Undvik att ge speciellt njurfoder. Den maten har krympt proteininnehållet. Detta är en gammal teori att minskat proteininehåll skulle hjälpa njurarna. Den teorin är förlegad och tyvärr är inte många veterinär uppdaterade på detta. Ett minskat protein intag kan istället göra mer skada då katten inte kan återhämta sig lika lätt.

Det bästa är att ge den bra blötmat tex Mjau, Bozita, Whiskas Mmmmm Kött. Ta blodprov på fosforvärdet, om det är förhöjt ge fosforbindare. Medecinen Fortekor hjälper njurarna.

Barf mat är även något att överväga om du har kunskapen och tiden.

En bra sida på nätet om det här:

http://www.felinecrf.org/

En bra bok:

Your cat - Simple new secrets to a longer , stronger life, Elisabeth M.Hodkins

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Hawknestgrove
0

Min Arne har lite svaga njurar och har ätit Hill´s K/D i fem år och mått bättre av det. Tillsammans med Bozita  som jag mosar och blandar ut med lite mer vatten. Så att sopa ut veterinärfoder helt är ju lite farligt. Sen får man ta det här med Barf och alla andra grejer med en nypa salt. Vår Arnes värden blev i alla fall bättre med Hill´s K/D och nu mår han bra. HAn är 11 år. Nu får vi hoppas att kissen grejar sig alternativt att han slipper lida mer. Man får se det helt ur kattens  syhnvinkel. Inte sin egen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Agilis
1

Hawknest, ger du de vanliga Bozitasorterna, eller finns det "njurmat" där med?

Vi började precis med Hills K/D, men det är inte speciellt populärt så jag ger honom även lite Mjau då och då, men vet inte om det är så bra om det inte är njurmat så att säga.

Hawknestgrove
0

de helt vanliga Bozita. Men jag väljer de med vilt för Esthers skull. hon är ju allergisk mot fiskprotein. och HAn äter inte så mycket k/d. Jag väger upp 60 gram åt honom varje dag och han  äter just nu ca 35-40 gram om dagen, inte mer. Vinertid är ju mycket sovtid. Han är ju innekatt. Köper mina Bozita på zoomarknad.se billigast 7,90 styck plus att de tar 79 kr i frakt och 29 i faktureringsavgift. Så beställ mycket på en gång, samma frakt. De skickar med DHL

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Agilis
0

#20 ok, tack! =)

kennethmolle
0

Min katt molle 14 år hadde i kreatin halt år 2010 . 200 å för en del dagar sedan 121. så royal canin renal special funkade jätte bra med en del blöt renal varje dag. å att hålla på att leka med kött med mera som man inte har någon aning om vad det innehåller är inget för mig om en katt har något problem. sen såklart tar man medicin om veterinären säger det till sin katt. nu kommer jag att ge det här fodret hela livet till min molle plus att mina andra katter mår bra av det. å sedan blir min molle ej tung å stor även om det innehåller spannmål

kennethmolle
0

220 var det 2010- så bra att det finns njurfoder. många katter går ner med kreatin i historien med njurfoder från veterinären