Katty Nyttiga Bitar bra/dåligt foder?
Tänkte köpa hem denna kattmaten från Granngården är det någon som har erfarenhet av denna katt maT ? tänkte ifall den fungerar till min älskling eller om jag måste byta ?
Bamse är en svart bondkatt som bor inomhus väger drygt 3,5 kg skulle jag tro :)
Livet i varje Andetag
Superdåligt foder.
Innehåll: Vete, kycklingköttmjöl, ris, köttgrevmjöl, färskt svenskt kött (minst 4%), animaliskt fett, kycklingbuljong, mineraler, köttbenmjöl, melassjäst.
4% kött i mat som en köttätare ska ha?
jag har kass ekonomi men finns det ett bättre foder jag kan köpa ? i en bekväm pris lista ?
Livet i varje Andetag
Mjau blötmat istället. Billigt och superbra 
hur funkar det att gå från torrfoder till ett helt nytt foder som är blötmat? visserligen är han helt gaaaaalen i blötmat ^^
Livet i varje Andetag
Testa att övergå inte allt för fort så han hinner vänja magen vid den nya maten succesivit :)
#1 Fast 4% gäller det färska köttet. Kycklinköttmjöl och köttgrev(vad nu det är för något)mjöl är också kött.
Vete som första ingrediens, och majs… nej, en katt ska inte äta en massa spannmål.
1) Man ska inte stirra sig blint på kilopriset. Bättre foder med mer kött i sig blir en katt mätt snabbare på och äter mindre utav. Om du måste ge billigt men ok torrfoder så finns det ju b.la Mjau torrfoder. Men de bästa fodersorterna i torrfoderväg är ju annars Eukanuba, Applaws, Orijen, Acana… etc. Köper man stora påsar och har möjlighet att frysa ned torrfoder i små påsar är ju detta ett jättestort plus + en pengasparare.
2) Blötmat är ju bäst och minskar riskerna för diverse olika kattsjukdomar som b.la urinvägsproblem och diabetes. Det är absolut dyrt att behandla vs att lägga ut en extra slant på bra mat. Allt i blötmatsväg är generellt bra och vattnet som finns i blötmaten och kommer med i kattens mat är ovärdereligt. Plus så är t.ex blötmat som Mjau något utav det bästa på blötmatsmarknaden och väldigt billigt.
Som de andra sa också, vänj katten vid den nya maten sakta.
Ett foder som börjar med vete, mjöl, ris och åter igen mjöl tycker jag är ett väldigt dåligt foder.
Det är dessutom 35% kolhydrater i det och endast 15% fett.
okey ska räkna lite på det om jag börjar med blötfoder för som det är nu äter han typ 2-3 nävar om dagen fast han är en stor katt inte i vikt utan kroppsform/byggnad :) ska se hur budgeten blir och hur mkt mat han äter när jag byter :) för är det ett dåligt foder så äter dem mer då ? tänkte bättre foder med mer kött osv mättar bättre så då äter de naturligtvis mindre mängder ? har inte jätte mkt kunskap om själva innehållet och vad man ska titta efter som är viktigt att kattmaten ska innehålla men är rädd om min älskling och tackar för tips/råd etc ni är så gulliga o snälla :))
Livet i varje Andetag
bamse (min katt) hur blir han energi mässigt tänkte jag på ? han är himla lekfull nu och äääääälskar att kela och i princip krypa in under skinnet på mig ^^ tänkte så han inte blev en jäkla energi boll hehe =)
Livet i varje Andetag
Ju mer spannmål ju mer måste katten äta för att hålla sig mätt, spannmål är som bukfylla på katten. Du ska titta så att det först står animaliskt protein tex kyckling (kött) gärna på andra tredje plats också för då är det mest av det. Helst inget spannmål alls då katter inte är några kossor 
haha neh menvåran är nästan dett trots hårda ord om att han är fett lat och apatisk så älskar jag honom nåt så jävulskt <3 :) tack för svaret har massvis och fylla ut dagen med i morgon med både katt mat akvarie skötsel och städa lägenheten men ska in och kolla på kattmaten :)
Livet i varje Andetag