Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 13520 ggr
Tofei
0

Klösmöbler och katträd

Vi har tre olika klösmöbler för tillfället. Ett från golv till tak samt två mindre där den ena mest fungerar som pall på balkongen(annars ser dom inte över kantenFlört). De älskar att vara i trädet, men klättrar mest i det. Den minsta lilla klösmöblen är den som de vässar sina klor på och det finns knappt nåt kvar av den snart!

Vi (särskilt jag!) är otroligt sugna på nåt maffigare till våra små.

Jag har kikat runt på både blocket, tradera och i olika djuraffärer. Tycker dock att utbudet i affärerna är jättedåligt! Dyrt också. I vissa e-butiker kan man visserligen hitta något lite billigare, men jag tycker ändå att det är svårt.

Jag har läst för länge sedan i tidigare trådar att folk köper från tyska ebay, men jag är urkass på tyska! Hur fungerar det med tullskatt?

Vart köper ni era katträd/klösmöbler? Några tips?

Detta har vi nu.

Är sugna på nåt sånt här!

Svartasilverskon
0

Hittade den klösmöbeln som du ville köpa och det är på den här hemsidan märket heter "D9" och kostade 1500kr Här det är iallafall värt och titta!

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Modellen som heter D6 som finns i länken #1 bifogade, den var bara skit kan jag säga!

Har en sådan själv, och de där rören, de är gjorde i nåt pappkartongsliknande material, och håller för typ kattungar bara.

De där korgarna som hänger ut från sidorna, de viker sig neråt så jag får gå och dra upp dem igen eller vad jag ska säga.

Tofei
0

Tack för svar!

Åh, vad synd att det är dålig kvalité Rynkar på näsan

Det gör ju saken ännu svårare. Det är ju sånt man inte kan veta om man beställer från nätet!

Tofei
0

Men är det bara korgarna som som viker sig? Eller är resterande delar också dålig kvalité?

Imasy
1

Japp, korgarna böjer sig neråt, men resten av trädet är ju som alla andra träd med klädda spånskivor.

Men trädet jag visar på bild i #2 sitter fastsurrat i väggen, annars tippar det. Hade det i vardagsrummet först, men jag har sådana knepiga väggar i lägenheten att det var svårt att fästa den inomhus, så den åkte ut på balkongen.

Har också den modellen vi lottar ut för billy, och den är hundra gånger stabilare än vad trädet ovan är.

(ignorera gärna all skit runt om trädet, jag höll på att möblera om vid detta tillfället Skäms)

Tofei
0

Men då kanske det är värt att satsa på ett träd i alla fall, utan korgar. Fast dom ser mysiga ut för katterna att ligga i^^.

Hoppas bara vi får in lite pengar snart. Har just avslutat mina stunder. (Hej arbetslöshet! Ge mig ett jobb eller lite a-kassa!)

Så mat och sand får ju gå före :P

Imasy
0

Kolla tradera annars då, där tror jag de säljer sådana där större du länkade till lite billigare än butikerna.

EddaM
1

#5: Ett sådant träd har jag med. Nu står det ute på balkongen o det är toppen bra. Stabilt o hållbart. Mössen är iofs borta hehe. =) Köpte mitt via tyska tradera o fick betala ca 500kr med frakt o allt=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Svartasilverskon
0

#8 Har tyska tradera någon hemsida?;)

Fridaybrew
1

Vi har tre st möbler golv till tak. Är nöjd med alla men det tycker att det blivit bättre för varje köp.

Den första är rolig och vi kompletterade den med en extra liggkorg högst upp (150kr) och det gav mervärde på hela möbeln verkligen. Nackdelen är att botten plattan är smal, samt att den är semisvår att få bra grepp i taket, vilket är ett måste för har den inte fästs ordentligt i taket så kan den tippa över. Den har tippat vid 3 tillfällen och den har då lossnat över tiden så man får hålla koll på den. Samt att om man fäster den för hårt så kan den vika sig vid "fogarna".

Sen efter den köpte vi denna även den kompletterade vi med en extra liggkorg högst upp. Denna har störe bottenplatta och är stabilare. Dock är den lika klurig att fästa i taket och det är speciellt viktigt när man belastar den med två korgar högst upp:

Slutligen köpte vi denna efter att ha blivit avundsjuka på en kattungeköpares inköp *skratt*. Denna är bäst hittills iom att den är stabil isig själv just för att det är flera pelare som ger  stöd ända upp till toppplatån. Därför är det inte lika "livsviktigt" med täkfästningen utan den klarar sig helt utan men inget att rekomendera. Denna köptes via tradera:

/Fridaybrew

EddaM
0

Här är adressen till tyska ebay: Tyska ebay

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

mammamia66
0

Hoppas det är okej att slänga in ett man gjort själv :) fast det är ej riktigt klart, ska sågas ur hål också…så Råland tar sig från våning till våning…Man kan se flera bilder i min blogg här på iFokus men lägger in en bild här, hur den ser ut just nu!

//MammaMia66

Tofei
0

Tack för alla svar!

Jag har varit inne och kollat på tradera, men tycker ändå att det springer iväg lite med priset ibland. I alla fall när frakten kommer till.

Har ju varit nyfiken på tyska ebay, men är värdelös på tyska. Och så undrar jag hur det fungerar med tullskatt och så?

Fridaybrew
0

EU? tullskatt? knappast.

Möjligtvis får du betala svenskmoms om det är ett företetag som säljer för mer än 10 000 euro per år till sverige och har svensk momsregistrering. Annars är det tysk moms och frakt och inget annat.

/Fridaybrew

[LucyInTheSky]
0

http://www.djurbolaget.se/24140641

Dom hade lite fina, fri hemleverans just nu oxå

Fridaybrew
0

bra länk troligtvis är det direktförsäljning från tyskland =)

Där fanns den som vi köpte senast och den är verkligen bra. Den kommer att hålla längst då den inte har stolpar som sticker upp utan stöd så att det blir vridningspåfrestningar som sliter hårt.

Har man tjockiskatter *s* så kan man förstärka liggkorgarna om så det behövs behöver inte vara svårt. Man kan fästa upp med en kedja som stödjer upp så att korgen inte kan tippa ner så mkt. Då minimerar man slitaget också och fördelar kraften.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Om du tar kontakt med Alexej här inne på Fokus, så kan hon hjälpa dig med tyska Ebay. Har till och med för mig att hon har gjort en artikel om hur man bjuder på Ebay inne på Hittekatter. det är inte så svårt. Du kan ju  ta via svenska Ebay också. OCh har du kollat Blocket? Finns kanske något begagnat? Den som Finsn ute på lotteri har jag själv hemma, den kostade via tradera för 3 år sen 1200 kr inklusive frakt. HEm till dörren. Tycket jag var jättebra pris. OCh den är så pass så att den kan stå fritt utan att välta. Mera fördelar med den är, att du kan flytta runt och vända på pelarna, för det är ju alltid några pelare som blir  mer älskade än andra. Så då blir det lite jämnare slitage.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hundenB
0

http://www.kattlycka.se/katt.html

Härifrån ska jag köpa mig ett klösträd åt mina småttingarna

Hawknestgrove
0

ja där har vi ju mitt, det som kostade 1200 kr. OCh inga fraktkostnader var det här heller. Det är den D8

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tofei
0

Tack för all hjälp!

Ja, jag har kolla blocket och det fanns tyvärr inget i närheten. Just nu ser det dock mörkt ut, då jag söker jobb för fullt! Men när jag äntligen får min första lön ska jag skämma bort mina små!!

simonsmatte
0

Hej.

Alla som köpt träd från kattlycka.se , hur är kvalitén egentligen? Jag beställde en D9 igår och hoppas att kvalitén är bra, korgaran osv.

Tacksam för svar

Mvh

Emma

Imasy
0

Puttar lite ;)

Fridaybrew
0

KAn uppdatera att den översta av de tre möblerna i inlägg #10 har rasat och gick i bitar så det ej går att sätta ihop igen och den krossade kattlådehuset på andra sidan rummet när den föll som en fura. Nu letar jag ny möbel, dock funderar jag på att tillverka en egen men får se hur händig jag känner mig. Jag är bra på ideer men att slutföra saker är värre, så blir nog att jag köper nytt till slut.

Anledningen till att den föll (den höll i 5 år) är dels ålder men också att man är tvungen att spänna hårt åt taket för stöd då det är bara två pelare. Detta sliter på pappstolparna som blir mer och mer "vickiga". Det var vår första möbel så det kommer inte bli en likadan till, dock var den väldigt populär medans den varade.

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Kan säga att den senaste med tre ben fortfarande är i nyskick efter 2+ års lek. Alltså den nederste bilden i inlägg #10. De andra hänger kvar men den är bästa köpet hittills oavsett pris.

Dock har vi monterat om den lägsta hängkorgen och satt den högst  upp på samma pelare i samma våning som den översta lådan. Detta gjorde att katterna använde korgen mer för då har korgen höjden som katterna trivs med. Extra bonus blev att det blev en extra lång klöspelare nedtill som de kan sträcka ut sig ordentligt på.

/Fridaybrew