Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2238 ggr
chade
0

Är min Rufus tjock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag vet inte om det är mina ögon det är fel på. Eller alla andras..

När Rufus var liten var han en riktig tjockis, och han är en väldigt matglad katt. Sen började han växa, det tog ett bra tag innan det kom igång, men när det väl började så växte han så att det knakade verkligen. Under den tiden så blev han rätt smal, men åt med god aptit. Nu är han precis lite över 10 månader gammal och har fått fint hull enligt mig, och äter på bra fortfarande. Men det är flera som sagt att han är tjock, han väger lite över 5 kg, och lite mer efter att han ätit såklart. jag tycker att han är precis lagom..
Idag blev jag till och med så ledsen att jag började gråta när någon påstod att han var stor i dålig bemärkelse.

Jag tänkte lägga upp bilder och höra med er vad ni tycker, jag vet att det kan vara rätt svårt att se på bilder och så, men det hade vart skönt att höra från några som verkligen kan katter..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

chade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

<3

chade
0

Dessa bilder är tagna idag..

OberonsMatte
3

Jag tycker inte att han är tjock! Var glad att du har en katt med god aptit, och eftersom han bara är 10 månader och fortfarande växer behöver du inte oroa dig för mängden han får i sig. En växande kattunge/ungkatt ska absolut ha fri tillgång till mat.

För att låta katten äta obegränsat med mat, men ändå undvika risken för övervikt är det bästa att ge större andel blötmat istället för torrfoder.

Sajtvärd Katter iFokus

MouIIyo
0

Han ser normalviktig ut.

Min katt kom hem till mig som undernärd. Hon är en aning större än din katt ser ut att vara. Väger 3,5 kilo. Alla katter är individer, och dom ser olika ut osv.

Så länge dom får rätt mat och rör på sig tillräckligt så är det inga problem.

Så nej. Du behöver inte oroa dig.

chade
0

Tack så jätte mycket för era svar, det var glädjande att höra att det inte är bara jag som tycker han ser lagom ut. Mat finns alltid framme till dom. Sen undrar jag när katter slutar växa på ett ungefär? Rufus är redna rätt så stor men har jättestora tassar. Kommer han ''växa i dom'' eller kommer han alltid ha stora tassar? :)

Jourhemmet
0

Tänk bara på vad du ger för mat. Ett foder från mataffären kommer säkerligen att göra din katt tjock. Blötmat är perfekt foder för att en katt ska hålla vikten.

chade
0

#6 Dom får Mjau, både blöt och torrfoder. De äter mest blötfoder, för det är godast tycker dom. Vilket bara är bra tycker jag :)

Men jag var till djuraffären idag för att köpa sele till Rufus, och där fick jag banne mig skäll för att jag gav Mjau till mina katter. Fast att dom säljer det fodret (i alla fall blöt) i affären.. Det var butiksbiträdet som påstod av min Rufus var tjock osv fast hon inte ens sett honom, det var det som fick det att brista för mig idag. Där av inlägget. Usch för vissa människor :(

Jourhemmet
0

Mjau torrfoder ger jag inte mycket för, innehåller mycket spannmål som gör katten tjock och de kan även få diabetes. Mjau blötmat är kanonmat så det kanske var torrfodret hon i djuraffären menade.

chade
0

#8 Ja så kanske det var, fast hon lyssnade inte alls på mig när jag berättade att de åt mest blötfoder, en sån 2 klios säck räcker i ungefär en månad här på två katter. Så de äter ju inte alls mycket torrt, men kanske ska byta torrfodret i alla fall. Har gått och velat om det länge nu.

Tilla_
0

Jag tycker han ser jättefin ut! Jag hade en huskatt som låg precis på gränsen, "bra hull men inte mer" var kommentaren från vet vid förra årets vaccinering. ;) Efter det ökade jag på mängden blötmat (Mjau) och bytte ut RC-fodret (på grund av info från detta forum om att även dyr kattmat från djuraffären kan ha ett dåligt innehåll, är evigt tacksam för det) mot Orijen vilket fungerar jättebra.

Supinesophie
0

TS bra att du byter torrfoder. Fast egentligen behöver de inte äta torrfoder alls, då slipper du köpa ett dyrt torrfoder. (mjau blötfoder är nyttigare än de flesta torrfoder, även de dyra).

Angående hullet på din katt så ska man kunna känna revbenen om man drar med handen över dem. Om man bara känner fett så är det inte bra. Här är en bild som också förklarar hur man kan se om katten är överviktig eller inte:

http://www.pet-health-care-gazette.com/cat%20body%20condition%20chart.jpg

MouIIyo
0

Det är många här som tipsar om att bara köra blötmat.

Funderar på att faktiskt börja göra det. Vet dock inte om min dam tycker om Mjau än.

Hur många gånger ger ni katten mat?

Torrfodret har jag alltid framme. Men om jag nu ska byta så kan de ju inte stå hur länge som helst.

Jourhemmet
0

Jag har fri tillgång på både torr/blötmat och alla är fina i hullet. Bozita är bra blötmat också, samma svenska tillverkare som Mjau. Du får prova dig fram, det finns både färs, sås och gele.

chade
2

#11 Rufus ser precis ut som på ''idealet'' och rebenen känns, gud så glad jag blir :)

Ja att bara äta blötmat har också slagit mig efter att jag läst här, men jag blir ju så nojig över att de inte skulle få tillräckligt med mat i så fall. Båda mina äter som riktiga grisar när dom får blötmat, då äter dom upp allt. Sen blir dom så mätta att dom inte orkar få i sig något på rätt länge. Om de nu ska ha fri tillgång så kanske maten hinner bli dålig i skålen om de inte äter upp det. Äsch, nu oroar jag mig för mycket igen. Jag får helt enkelt pröva :)

Jourhemmet
1

Prova och se hur mycket som går åt, man lär sig till slut.

Tilla_
0

#14 Våra katter får blötmat ~6 gånger om dagen. Jag har en tunn gammal herre på 15 år som påminner mig hela tiden om blötmaten är slut.. :P Så det blir många gånger om dagen här hemma. ;) Har torrfoder framme också som backup ifall man går hemifrån hastigt och lustigt eller är borta en längre stund än man tänkt. :)

chade
0

#16 oj 6 gånger är ju rätt ofta, det är ungefär varannan timme. Hur mycket ger du då ungefär? Så tillräckligt för att de ska precis äta upp det eller hur blir det? :)

Tilla_
0

#17 Ah ungefär så de hinner äta upp allt innan det torkar fast. ^^