Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7715 ggr
raymondn
0

Undernärd katt upphittad

Jag och tjejen hittade en katt när vi var ute och cyklade i fredags kväll som nästan såg död ut när han låg på en grusväg i solen. Först reagerade han inte och låg helt still även fast vi förde en massa oväsen men efter ungefär 1 minut så lyfte han lite på huvudet med tungan utstickandes och ett helt svart öga. Han orkade inte ställa sig upp endast ett litet tag på frambenen. Vi bestämde oss för att ta med katten hem. När jag lyfte upp honom så kände jag hur smal han var var nästan bara skinn och ben och hans halvlånga päls. Man var tårögd i princip när man höll den lilla krabaten i armarna.

Jag har då aldrig sett en katt i detta tillstånd och jag skulle tippa på att han inte var långt ifrån att lämna denna värld.

Vi har nu matat han lite i taget 4-6 ggr per dag och gett han vatten. Han har blivit lite piggare men verkar dock ha en väldigt, väldigt dålig syn.

Nu behöver jag tips på den bästa maten till honom om någon haft en katt i samma situation eller liknande.

Jag har försökt få tag i djurhem men dom jag fått tag i är fulla. Sen även vetrinärer men tyvär vill dom bara tjäna pengar. Pengar som vi absolut inte har. Vi ska försöka hitta ägaren men först och främst gäller det nu att få han i ett gott skick så han blir frisk.

Jag beundrar verkligen dom människorna som hjälper djur ideelt när man verkligen ser hur pengar går före ett liv.

Tacksam för tips.

Sunset_luna
1

Blötmat e väl den allra bästa tror ja typ Mjau :)

Jourhemmet
3

Tyvärr kan jag bara råda er att åka till en veterinär, det är djurplågeri om ni inte gör det. Katten behöver fet och proteinrik mat, tex Hills A/D blötmat, finns hos veterinär.

annzoo
3

för det första, ta katten till veterinären. Var katten i så dåligt skick då ni hittade den behöver den veterinärvård. Det är inte veterinärerna som vill tjäna pengar om katten behöver vård. då kan ni även kolla om katten är id-märkt.

har du inte råd med veterinär så  lämna in katten till polisen

Sunset_luna
8

Tänkte på en sak till, om du pratar me några fler katthem så kanske de kan ta emot katten om ni kan vara jourhem? då tar de ju ingen plats på hemmet å ni får den hjälp ni behöver. Om de nu e så att katten kan stanna ett tag tills den repat sig dvs, men det skadar ju aldrig att höra med dom om en sån plan :)

Lycka till me missen!

CanISlytherin
0

Köp blötmat, lättare att tugga och har bättre innehåll av protein och fett samt innehåller vatten som stackarn behöver. Hoppas ni kan skrapa ihop pengar till veterinär så de kan undersöka hen om det ev. finns några inre skador eller liknande. Lycka till med kissen ni är verkligen förtjänta en stjärna!

Lusthan
0

Det finns nån bra mat på djuraffärer, blötmat, tror det heter Hills och nått mer som man kan blanda ut med vatten och spruta in i munnen på katten om den äter dåligt. För att vätska upp katten ordentligt behöver ni ge rätt mycket, över 3dl vatten på en dag då det är rejäla sprutor ni behöver. Ett besök där veterinären kollar upp katten behöver inte gå på mer än några hundra. Visar det sig dessutom att katten har en ägare så är problemet inte erat längre. Ni måste troligtvis vända er till veterinären för risken finns att katten blivit påkörd och har brutit något. Ring runt till veterinärerna och kolla om ni hittar någon som inte tycks kosta lika mycket om ni är oroliga för pengarna, ni kan ju inte bara låta den lida…

EddaM
2

Ja säg till katthemmet att i kan vara jourhem, att katten är nära döden och är skadad o behöver specialkost. Skicka bilder till dem på katten, då lär de hjälpa till.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Anunnaki]
0

Katten är troligen uttorkad och det gårt inte att vätska upp den utan hjälp av veterinär. Om katten för övrigt är frisk kommer en rejäl uppvätskning att göra under.

Den har kanske också blodbrist och ligger det under 50 måste katten få blodöverföring.

Glöm all torrmat vad den heter, vad den än kostar och var den än säljs. Blötmat som innehåller enbart animaliska råvaror är att rekommendera. Rått kött som köttfärs eller annat mörkt rött kött är bra. Mörkt för att då innehåller det mycket järn.

Men trots att ni varit snälla mot katten är det djurplågeri att inte ta den till vet omgående.

Förslagen att ni är jourhem till något katthem borde ni följa om ni kan ha katten hos er åtminstone tills det blir plats på själva katthemmet.

IceJossan
0

Vart i landet bor ni?

raymondn
1

Saken är den att katten äter och dricker. Han har också blivit piggare. Och går runt ibalnd när han orkar. Sen har tjejens pappa hittat katter i samma situation i princip förut. Och dessa har då blivit bättre.

Att ta han till polisen är uteslutet dom avlivar bara och säger att eftersom man har gett han mat och vatten så är han vårat ansvar.

Jag har vuxit upp med katter hela livet har haft minst 4 åt gången så om denna krake skulle lida så skulle jag skjälvfallet välja att avliva honom. Men inte att ta han honom någonstans där dom avlilvara ist för att ge ett djur en värdig chans tex polisen osv. Dagens dummaste

Att en vetrinär bara tar ett par hundra är en fantasi en av våra katter var sugen på en fiskejigg som brorsan lämnat kvar på fiskespöt en gång. Den fastna i mungipan på han. Det kostade 2700 kr att ta ut ett fiskedrag. Sen att jag skjälv just nu lever på existensminimum som gör att jag behöver varennda krona i princip annars hammnar jag på gatan.

Vetrinärer är samma elände som alla andra människor dom vill endast ha betalt dom säger sig gilla djur men det är skitsnack dom är pengakåta som allt annat padtrask i detta samhälle. Annars skulle dom hjälpa djur som denna utan att ta betalt. Frågan är om jag hittar en sådan vetrinär.

Som sagt man har ett val och vi valde att försöka hjälpa denna katt ist för att låta han dö ute i solen. Som vissa av er skriver så gjorde vi fel. Men det skiter jag i.

Sen att ta han till djurensvänner är också uteslutet då dom bara gasar ihjäl djur.

Men jag får försöka hitta någon vetrinär som gör det billigare.

raymondn
0
Niegemann
8

Oj jösses.. Har du ätit för mycket surstömming polarn?
Alla här är kattvänner (vad skulle vi annars göra här?) och vill hjälpa till… Vi tycker också synd om din lilla stackare och vill bara dess bästa.
Som du själv säger så är ett liv mycket värt och katten förtjänar en chans till. Så kan det inte vara värt då att åka till veterinär? Jag är själv student och förstår din pengakris, men finns det ingen du kan låna en slant av? Föräldrar kanske? Tänk om stackaren har brutna ben eller någon annan form av innre skada.. Hur ska du på annat sätt få reda på det?

raymondn
1

Niegemann det är inget benbrott 100% säker och ifall det skulle va det skulle det gå på minst 10000 om inte uppemot 20000kr gå och fråga mamma och pappa om du får låna dom pengarna. Eftersom katten i princip är blind så är det nog så att han bara inte kunnat hitta föda själv.

Men efetrsom att det många av er säger att det är djurplågeri om jag inte tar han till en vetrinär och hostar upp en jävla massa pengar. Menas med att har jag inte pengar till det låt han ligga kvar och dö i princip inte svårt att lägga ihop 1+1 och få 2. Annars kan väl ni hosta upp degen då? Gör det och för över dom till mitt kontot så går jag till vetrinär inom 10 min.

MonicaLagerquist
2

Många veterinärer hjälper gärna gratis upphittade katter om man berättar läget för dem.Vart i landet bor du?

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
1

#10 hur ska du btw hitta en ev ägare då du skriver i första inlägg "ska försöka hitta ägaren men först och främst gäller det nu att få han i ett gott skick så han blir frisk". Om katten har en ägare behöver du heller ej fundera om det kostar pengar eller ej att få katten frisk.

Veterinären kan kolla om katten är id-märkt med chip. Det är ju svårt att kolla utan aparat. Sedan då jag åkte in på akuttid och vätskade upp en katt kostade de några hundra. Du kan inte jämföra med att plocka ut ett fiskedrag ur munnen på en katt och uppvätskning. Du jämför äpplen med päron.

[Emma--]
2

Försök hitta ett katthem som har möjlighet att hjälpa. Det är en katt utan hem, du kan ställa upp som stödhem men skulle då kunna få hjälp med veterinärskostnad. Det finns säkert katter i det skicket som blivit bättre, men det finns även dom som har skador som trots veterinärvård tillslut inte klarar sig. Enda sättet att veta ifall katten bara är undernärd är att ta den till veterinär. Veterinärer är inte bara ute efter pengar, men behandlingar kostar. Djursjukhus har massor av utrustning som kostar osv. Det funkar tyvärr inte att göra sånt gratis. Störst chans för ett bra pris är dom privata verkar det som. Min kompis hittade t.ex en veterinär som faktiskt gjorde det gratis, men dom föll även för katten och behöll den själv.

Josefa
3

#13 Att katten nästan är blind beror med största sannolikhet på att den är uttorkad och avmagrad. Det påverkar synen. När katten har varit utan mat en längre tid finns det risk för att den utvecklar fettlever, som är dödligt om det inte behandlas rätt. Så risken är stor att ni just nu faktiskt minskar hans chanser till att överleva, även om han just nu äter.

Att ta katten till veterinären för att kolla om den är chipmärkt kostar ingenting. Om den har en ägare så är det ägarens sak att ge katten den hjälpen den behöver, och då behöver inte du oroa dig för kostnaderna.

raymondn
0

Jag letar som sagt febrilt efter katthem som kan ta hand om han det är inte det. Det är frågan om. Jag får helt enkelt ta han till en vetrinär om det inte löser sig på något annat sätt snarast. Jag ska sätta mig och ringa runt till massa ställen och vetrinärer nu. Som jag har gjort hela helgen men tyvär har ju knappt några telefontider då.

Jag bor i Borås så om nån av er hittar ett bra alternativ så är jag tacksam för hjälpen.

Gia91an
0

DV Svenljunga är schyssta, kollat där? inte så långt att åka :O

IceJossan
5

Men har du lagt fram förslaget för katthemmen att katten kan bo kvar hos dig tills ägaren eller ett nytt hem är funnet, bara han får hjälp med veterinärvård? På så sätt hjälper de en katt men behöver inte få tag på ett jourhem/stödhem till den (det är nästan alltid är just bristen på stödhem/jourhem som är problemet, inte att hjälpa till med veterinärkostnader).

raymondn
0

Nja jag får göra det ena tanten jag fick tag i har ju bara pensionen att leva på och en massa katter 30 talet att ta hand om. hon hade haft en vetrinärkostnad på 3000 nån dag innan så ville inte belasta henne men tala om för henne vilket guldjobb hon gjorde.

Nu har jag ringt till vetrinärer ena sa att det skulle kosta 400 kr med bara undersökning på katten.

Sen blåstjärnan hänvisa mig till ett katthem som det endast finns mail adress till så jag mailade dit. Hon bad mig återkomma om det inte löste sig.

Men ingen av dom sa att jag skulle komma in med katten asap.

Just nu går katten runt och jamar och äter lite o dricker lite och utforskar. Så han verkar vara i ett mycket bättre tillstånd. Vetrinären jag fick tag i sa även att katter brukar repa sig ganska fort osv.  Men nu ska jag moppa upp lite efter han och äta lite själv vilket jag inte hunnit med med all denna jakt på hjälp. Får hoppas dom svarar.

Senare idag blir det att leta ägare till katten . Jag sa även till på campingen där han upphittades att vi hittat en katt. Och tyvär är det så där vi hittade han är lite lantligt. Och det finns en viss person där som har över 10 talet katter som han inte bryr sig om så jättemycket iaf vad jag har hört. Så är det nå av hans så tar han nog inte på sig ansvaret för den.

Supinesophie
3

Har katten fortfarande onormala pupiller? Det kan tyda på en hjärnskada.

raymondn
0

Den ena pupillern är onormal hela ögat är svart på han men det andra ögat är normalt. Vet att tjejen och hennes familj hade en katt som fick en hjärnskada då båda pupillerna var stora på henne.

Supinesophie
4

#23 Då ska du vara medveten om att katten kan vara i stort lidande, även om den inte visar det som en människa skulle göra. Men lika gärna så kan han vara helt omedveten om det.. Men han måste helt klart kollas upp av en veterinär så fort som möjligt.

mitzerl
2

Om du inte har råd att gå till veterinär med katten så är det väl nästan kanske bäst att låta polisen avliva den isåfall. Det är väl ändå bättre att den dör än att den lider. Jag tycker det låter som att katten behöver veterinärvård asap.

raymondn
1

Jag kan be en jägare jag känner skjuta huvudet av han om det är det du vill. Eller så kan jag fortsätta leta efter ett katthem eller en vetrinär som kan hjälpa till ideelt som kanske kan hjälpa han. Det är inte så att had lider nå avsevärt nu. Jag har haft katter hela livet och jag vet hur de är när det lider det visar det inte speceillt mycket men jag kan ändå se det. Hans syn har förbättrats  under dom senaste dagarna och han traskar runt nu går till matskålen och vattenskålen när han känner för det lägger sig där det passar bra.

Sen har vi ju alternativet att nån av er ljushuvuden som tex mitzerl kan casha in pengar på mitt konto så går jag till vetrinären direkt.

Tro fan inte att jag hade velat ha pengar att ta han till en vetrinär att jag vill hjälpa han på alla sätt. Sen att jag förklarade allt om katten för en vetrinär som ändå inte sa att jag måste komma in med han direkt verkar ju för mig rätt ologiskt när ni såkallade experter här har slagit fast en diagnos och säger att han lider. Jag har nog tamifan haft mer katter i mitt liv än mer än 70% av er.

Josefa
6

#26 Förvånar mig inte alls om du har haft. De har väl inte blivit så värst långlivade hos dig, kan jag förstå.

Varför är du så tjurig? Trodde du att folk skulle ställa upp och sätta in pengar på ditt konto, när du skrev inlägget?

raymondn
0

Kanske för att jag försöker hjälpa katten men har inte ekonomin till det och få tips tex om det finns vetrinärer som kan göra något ideelt/djurhem osv inte massa idiotiska självklara svar. Sådant jag inte har möjlighet till.

Alla katter jag har haft har iaf blivit 15+ hade en katt nu som gick bort 17 år gammal för njurarna slogs ut på han och hans såg man på att ha led när han varken åt drack bara låg och inte gjorde ett ljud ifrån sig direkt till vetrinär för att avliva han. Hemma hos morsan nu fins det 7 katter som jag vuxit upp med har själv 3 hemma innekatter som tur är som sliper att idioter till människor behandlar dom som dom gör när dom är ute. såklart man blir putt på allt skit som skrivs lättaste alternativet är väl avlivningen men är det verkligen värt det om katten har en chans att leva om jag kan få tag i nåt inom ett par dagar svara på det är du snäll. idiot^^

nottheonly
6

Varför sådana attityd TS?! alla här i tråden har ju kommit med bra tips för att hjälpa katten! Katten måste ju till vetrinär, det är ju ett faktum. Och alla har förstått att du inte har den ekonomin, men det hjälper ju varken dig eller katten att vara otrevlig?

Josefa
1

#28 Jo, men vi som sitter på andra sidan skärmen kan inte ge något annat råd till dig än att ta den till veterinären. Vi ser inte hur katten mår. Vi kan inte på avstånd ge den en diagnos för att sedan råda dig till en behandling.

raymondn
0

Ursäkta men jag blir bara riktigt förbannad när folk säger att han ska avlivas jag vill bara ge han en chans. Och jag skriver även att hans tillstånd har förbättrats. Kommentaren där just med att att ta han till polisen och avliva han gjorde mig uppriktigt förbannad.

Jourhemmet
3

Vilket humör? Även om bara det ena ögat ser sjukt ut så kan det vara en hjärnskada, tex stroke.

Om du haft så många katter så borde du veta att det ska väldigt väldigt mycket till för att en katt ska visa sig sjuk.

raymondn
0

Under min uppväxt har jag varit med om att folk nackar kattungar för att bli av med dom. Att en jägare skjöt ihjäl våran älskade katt när vi var med henne på semester. Bara för att folk ser dom som problem djur och många bara ser dom som pest framförallt ute på landet. Visst att avliva ett djur är väl den enklaste utvägen. Att ta han till polisen eller dylikt har jag tänkt på. Men jag vill inte att han ska avlivas om han har en ärlig chans att få leva.

mitzerl
6

När du kallar folk här för "idiot" och "ljushuvud" i ironisk mening så känns det ju knappast roligt att hjälpa dig eller att skriva i tråden överhuvudtaget. Du ger ju knappast något gott intryck av dig.

Jag har ju inte sett katten, utan har bara det du skriver i tråden att gå på och det du skrev om ögonen tyckte jag lät lite oroväckande. Jag hoppas att katten inte lider iallafall.

Om du vill få råd av oss här i tråden så får du nog lägga om attityd.

[Anunnaki]
4

TS: Jag är nu rätt gammal, 65+, och har haft katter i hela mitt liv och under 20 år flera samtidigt men jag lär mig varje dag mer om katter, deras beteende och deras sjukdomar men en veterinär är en person med en lång högskoleutbildning plus en massa erfarenhet. Om du betalar 400 kr till en privat veterinär går 80 kr bort i moms. Av de pengar som blir kvar ska övrig personal betalas förutom lokalhyra, utrustning och förbrukningsmaterial. För alla som arbetar där ska egenavifter/arbetsgivaravgifter på cirka 30 % betalas så det blir inte mycket kvar i lön. Distriktveterinärer har nog en del subventioner men ska också ha jour dygnet om, väl utrustade bilar mm.

En katt som är så medtagen som du beskrivit måste få komma till veterinär för det är bara en veterinär som kan avgöra om katten har skador eller är sjuk. Att inte ha råd är ingen ursäkt för att bryta mot djurskyddslagstiftningen.

raymondn
1

Nu har jag fixat en vetrinär som troligtvis kan ta hand om han. efter lite tjat 3 samtal till samma ställe. Så sa dom att dom kunde ta honom om jag inte ville behålla honom och antagligen som jag förstod stå för kostnaderna. Så ska dit kl 9 imorrn bitti.

Tacksam för dom svaren som var något att ha.

Får hoppas nu att han blir bättre och som det lät på dom så ska det nog inte vara någon större fara med han.

mitzerl
2

Jag beklagar att mitt svar uppenbarligen "inte var något att ha". Men jag skrev utifrån dina beskrivningar av katten samt att du inte hade råd att ta den till veterinär. Och står då valet mellan att lida eller avlida så tycker jag att det senare är bättre. Om du tycker att man är en idiot då så får det stå för dig, men jag resonerar utifrån kattens bästa.

Men det var ju skönt att det löste sig så snabbt! Hoppas katten klarar sig. Bra att de kunde ta över katten också.

Josefa
1

#36 Kolla då bara upp vad de menar med att "ta hand om honom". Så de inte menar att de avlivar honom, för att ingen vill ta hand om honom.

UlrikaD
3

Det första man gör om man hittar en katt är ju att försöka ta reda på om den har en ägare. Det första man gör då är ju att kolla om den är chipmärkt, vilket man gör hos veterinären.

Har den då en ägare så är ju problemet löst. Kattens ägare står ju då för veterinärskostnader.

Det kan ju finnas en ägare som är hysteriskt orolig och saknar sin katt.

En del åkommor som djur får kan ju fixas om man kommer till veterinär tillräckligt snabbt. Har man väntat för länge så kan det kanske vara för sent. Såsom hjärnskador och liknande saker.

Har du inte kattens ägare rätt att åtminstone få en chans att rädda sin katt?

Sen kanske katten inte är chipmärkt, inte har nån ägare osv, men man måste ju ta reda på det först.

raymondn
4

#37 Jag får ursäkta men jag blev bara lite förbannad med tanke på att avliva han inte var ett alternativ förens någon tagit en titt på han.

Plus med all stress att hitta ett bra alternativ för han så fort som möjligt.

#38 Jo men jag tror dom är bra där dom skulle kolla både ifall han hade någon märkning och ögat osv. Andra vetrinärer sa bara att dom skulle ta betalt. Nu är det så att om jag inte vill behålla han ska dom ta hand om han troligtvis omplacerar dom han sedan på ett katthem. Blir en trevlig morgon promenad på 15-20 min dit med katten i en bur för jag har tyvär ingen bil.

#39 Dom kommer kolla upp ifall han har några id märkningar osv har lämnat ut lite uppgifter i området där vi hitta han att vi har hittat en katt med den beskrivningen. Jag ska även höra med dom imorrn ifall dom kommer leta efter ägaren eller om jag ska hjälpa till med det. Jag har även kollat runt överallt på internet om det nfinns en katt försvunnen med denna beskriving. Och att ta sig till en vetrinär på helgen när jag inte har körkort och man är 2-3 mil ifrån närmsta som inte ens svarar på telefon när man ringer går ju inte.

Hur som hellst mår katten bra just nu han är en kärleksfull katt som gillar att vara nära en och följer efter var man än går. Synen verkar bara bli bättre och bättre. Jag hoppas verkligen det är någon som saknar han och får tillbaka honom. Om inte att han blir omplacerad till en bra person/familj som tar hand om honom bra. Eftersom han är så pass snäll borde det inte bli något problem.

Solitaire
3

#40 Du verkar ha hjärtat på rätta stället, även om du uttrycker dig litet burdust ibland Glad

Lycka till imorgon och låt oss få veta hur det går!

martdat
2

hoppas det går bra för kissen i morgon, uppdatera järna vad veterinären sa.  Bra att ni tog in och hjälpte honom.  sätt järna upp lappar i området där ni hittade honom om en ev ägare är ute och letar och ring polisen och anmäl honom som upphittad.

lycka till för kissen nu.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

thildatessie
0

Önskar dig all lycka till! vet verkligen hur det är när man måste vända på varje slant när man har djur. Är fattig student och snart arbetslös.. Hoppas att det går bra för er och kissen! Du gör det rätta

indra-bus
2

Här hålls de både tummar i tassar för kissen.

Ts. Jag förstår din fruteration. Man vill hjälpa o hela värden handlar om pengar o man inte har dem. Ibland känner jag finns de inget annat som är värt något än att käna pengar.. Fast jag samtidigt vet att allt kostar pengar vårat sammhälle är ju uppbygt så..

Från mig får du hela himmlen med stjärnor för att du tog hand om missen..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Hawknestgrove
0

JAg vill i alla fall ge dig stor heder, och kissen har ju repat sig så pass, att han blivit bättre hos dig. i dag har det gått två dagar och du har varit hos vet… Undrar hur det gått?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....