Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1604 ggr
tootiis
0

Gå upp i vikt?

Vad är det bästa man kan göra för att få en katt att gå upp i vikt? Min katt kom hem igår kväll, efter att ha varit borta i drygt 4 veckor. Vilket är väldigt ovanligt när det gäller henne… Men iaf, nu känner man ryggraden och revbenen. Vad jag har sett så äter hon inte torrfodret vi har, och alltid haft. Fick tips av fn kompis att man kam blöta upp de lite, så ska prova med det.. Annars, vad ska jag göra?

// MT ♥

Allamej
0

Blanda den vanliga maten med kattungefoder, det borde fixa det :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MonicaLagerquist
1

Om hon är extremt avmagrad så ta henne till en veterinär för koll.Har hon varit på rymmen och setat instängd så kan man behöva ge små portioner ofta till en början.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Vad ger ni för foder nu? Märke alltså. Och är hon kastrerad? Tänkte att om hon inte är det kan det vara en orsak till varför hon kan ha vandrat iväg.

tootiis
0

Okej ska kolla upp de :) Hon är kastrerad, ja.. Och märket är kitekat just nu.. Brukar dock ha andra ibland. Annars är hon precis som vanligt.. Pratar lite mer än vanligt och följer efter mig överallt

// MT ♥

[Anunnaki]
0

Kolla kattens blodvärde om du är orolig. Hur mycket väger katten? Ge henne vispgrädde, låt henne slicka i sig lite riktigt smör, ge järnrik mat. Lättare sagt än gjort ibland.

tootiis
0

Okej.. Hon har ätit köttfärs och skinka.. Välling oxå. Kan det vara så att hon varit hos någon som gett henne annan mat? Och nu duger inte den mat vi har åt henne?

// MT ♥

Jourhemmet
1

Släng det hemska torrfodret till fåglarna och köp ett kvalitetsfoder i zoobutiken.

[Anunnaki]
0

Allt som säljs i zooaffären är inte så mycket bättre än Kitecat. Det mesta är faktiskt ganska dåligt men dyrt.

Välling är inte något för katter och inte skinka heller men köttfärsen är bra. Försök att hitta lite fet köttfärs.

Thaeri
2

Absolut, det är väldigt lite torrfoder som liknar kattmat mer än grismat om man ska se på innehållet och sammansättningen. Flera av de bra märkena går inte att köpa i svenska zooaffärer alls ens, utan måste beställas från internet.

Ska man köpa ett från en zoobutik och som det är troligast att de har är det väl Eukanuba som gäller (inte lightvarianten). Även Orijen har jag sett i lite mer välsorterade djuraffärer.

Roya Canin och Hill's hör till dem som är dyra men inte så bra (räknar inte specialfoder som Hill's a/d och liknande här nu, men det är ju inget en katt ska ha jämt ändå, och man köper dem hos veterinären), Iams är inte heller så jättebra, och Specific är rent skräp med oerhört lite kött i.

De torrfoder i mataffären som är minst dåliga kommer upp i ungefär samma nivå som Royal Canin och Hill's, med andra ord ska man aldrig köpa torrfoder där.

Blötmat går bra däremot, man får läsa lite på innehållsförteckningarna, men det är faktiskt förvånansvärt lite som är riktigt dåligt, det är faktiskt lättare att hitta bra blötmat i livsmedelsaffären än djuraffären.

tootiis
1

Då ska jag prata med mamma om hon kan få lite mer köttfärs :)

// MT ♥

IceJossan
0

Köp blötmat, det är det bästa du kan ge av färdig kattmat :) Mjau blötmat är kalasbra. Äkta kvalitétsmat, trots att många (även veterinärer och djuraffärspersonal) klankar ner på det. Men det innehåller bara vatten och köttprodukter, inget annat skräp som i torrfodrena.

Thaeri
0

#11, för att vara mer exakt så innehåller det bara kött, köttbiprodukter och mineralerFlört

Visst består det till stor del av vatten, men på samma sätt som till exempel fläskfilé innehåller kött och består av mest vatten: vattnet kommer från köttet och är inte tillsatt.

Jourhemmet
0

Allt foder i zoobutiken är bättre än Kitekat, eller vad det heter.

[Anunnaki]
0

I all blötmat är det nog em del vatten tillsatt för procentandelen vatten är nog högre än i rent kött. Men visst innehåller kött åtminstone 75 % vatten.

Thaeri
0

#14, har man tillsatt vatten måste det stå med på innehållsförteckningen, och det gör det inte. Det är väl helt enkelt så att mn använder sådana delar och processar grejerna på ett sådant sätt att vattenhalten blir högre än i djuren som helhet.