Kräsna kattungar
Katitsis kattungar är något av det kräsnaste jag någonsin sett, speciellt Lilla Rosa. Kycklinghjärtan äre gott, kokt vitfisk, kokt kyckling är gott. ICA:s kattmat blä, Orien torrmat blä, Pussi blötmat blä, Gourmet blä utom möjligen laxmousse.
Idag var jag till vet med en av mina katter och fick då en gratis provpåse Hills Kattungemat som skulle vara så väldigt god, bra etc. Men när jag bjöd dem på denna torrmat åt syster Lena några bitar men sedan har ingen på tio timmar rört denna kattmat, inte ens mamman.
Kokt strömming var iaf en hit i kväll. Men en kattunge kan ju inte växa upp på de få saker som denna lilla fröken finner ätbart.
Hur ska jag kunna hitta ett hem åt denna lilla katta för det lär inte vara många som vill ha en kattunge med sådana matvanor som lilla Rosas.
Känner ni någon riktigt tålmodig kattmänniska som skulle vara intresserad av att utöka hushållet med en katt som denna?
Trodde väl aldrig att jag skulle kämpa för att få en katt att äta kattmat.
Hur gammal är hon? Har du provat RC:s babycat 34 och häll varmt vatten över så luktar det smarrigt. Eller prova med Hills A/D blötmat, ingen som har ratat här hemma. När jag givit den till sjuklingar så har jag fått stänga in den katten med maten eftersom ALLA vill åt den
Tänkte mest för att få in den lille på iaf blötmatsvägen.

Ja, hon verkar ju vara mer inriktad på kött och fisk än på torrfoder i alla fall, så jag hade provat med olika sorters blötmat i första hand.
Mina katter är också kräsna, dock kan de knapra i sig allt vad som heter torrfoder, men blötmat är blä tycker dem xD Det enda de vill äta förutom torrfoder är ärtor och majs xD
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
Blötmat har får de ibland men blä: Mjau, ICA-påsar, Gourmet, Whiskas. Lena kan äta Gourmet laxmousse men inget annat. Rosa åt Gourmet laxmousse en gång. Nu glufsar hon iaf i sig kycklinghjärtan, strömming, kokt kyckling och lite köttfärs så hon kommer som tur är inte att svälta ihjäl.
Men var hittar man någon som ställer upp på Rosas matbeställningar?

Å andra sidan låter det som en rätt rejält obalanserad diet, och det kan ju bli skadligt i längden. Funderat på att köra på BARF helt och hållet?
Och det finns en hel del folk som BARFar, även om det kanske inte är det lättaste att få en sådan som köpare. Men skickar man med info om det och några bra recept borde det går bra.
# 5 Du har helt rätt. Eftersom den llilla Rosa varit så petig har jag varit tvungen att prioritera att hon över huvud taget äter. Idag åt de sin strömming fast den var toppad med lite kalcium och en tablett med vitamin- och mineraltillskott. Jag får nog blanda köttfärs med lite kokt strömming för att bredda dieten. Dessa katter är nog barf-katter och när de fått nya tänder kan du ju äta råa kycklingvingar.
Jag har funderat på att beskriva dem som de ordentligt i en annons på Blocket så finns det kanske någon som nappar för att det låter intressant.

Hur gamla är de? De brukar kunna äta rått kött ganska tidigt, i början får man såklart ge lite mindre bitar och inte ben, men det brukar bara vara de första veckorna med fast föda, jag vet flera uppfödare som severar kycklingvingar långt innan de är flyttklara.
Rått kött var det första de åt i form av köttfärs. Rosa tar rå mat mycket hellre än annat men jag vill att de äter något annat än råa kycklinghjärtan.
Jag kan ju prova med att ge dem en halv kycklingvinge var och se om de kan gnaga av köttet från benen.
De är drygt tio veckor och lilla Rosa väger bara 650 g medan Lena väger över 700 g.

Har du provat att sätta ihop en fullvärdig BARF-måltid och se om de äter? Hjärta verkar ju inte vara några problem, men även lever och så vanligt muskelkött i icke-mald form? Och så ben eller benmjöl, beroende på hur bra det går för dem med att äta benen då förstås.
Eller ja, man kan ju köra saker genom köttkvarn om katterna gillar det bättre, men hela bitar är definitivt bättre för tänderna.