Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7930 ggr
whiteangel2
16

Allergivänliga kattraser?

Vilka kattraser sägs vara allergivänliga? Finns det någon allergivänlig ras som ändå har päls, dvs som inte är en nakenkatt?

Marre

MonicaLagerquist
2

De enda allergivänliga katter är porslinskatter som man diskar regelbundet.

Jag är själv allergisk och kan med hjälp av medicinering och kattfrittsovrum leva med mina katter.Jag har La perm och cornish rex.Min svärmor blev akut sjuk förra sommaren då hade vi en kull kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
0

Det finns inga allergivänliga kattraser, men av vad jag har läst på olika forum verkar det som att en del allergiker tål Rexar och Sibirisk katt bättre, men det finns inga studier på det (vad jag vet).

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

Det är ju aldrig nån garanti men det beror väl mycket vad man är allergisk mot och hur allergisk man är. Jag har två devon rex och det funkar bättre för min sambos mormor och morfar, men dom tål dom inte. Även min mamma som inte varit allergisk tidigare känner av mina katter. Dock verkar hon tåla dom bättre än andra katter ändå. Men av dom som är allergiska som vi känner så är det som bäst att dom tål våra katter bättre än många andra, men känner fortfarande av dom.

Sarah-S
0

Det är väldigt individuellt vad man som allergiker tål

Jag tål Devon rex och burma men måste ha kattfritt sovrum, och jag behöver ta receptfria antihistaminer när jag har kattungar eller köper in en katt.

Efter 1-2 mån har jag vant mig vid den nya katten och behöver inte ta medicin

Vi har haft besök av kattallergiker och en del reagerar, andra gör det inte

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Hawknestgrove
0

#1 den var bra!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
0

Individuellt. Men att tänka på är att det är saliven och mjällen man reagerar på och inte pälsen som många tror. :-)

[Anunnaki]
0

Jag har från en pälsdjursallergiker hört att det finns två olika sorters allergier mot katt. Den ena är att man är allergisk mot pälsdjur och den andra är att man kan vara allergisk mot något slags protein som finns i pälsen på vissa katter.

Utifrån mina egna erfarenheter tror jag att det finns viss sanning i detta. Vissa katter ger mig snabbt kliande ögon och mycket svullna ögonlock medan andra katter kan jag umgås med hur som helst, stoppa näsan i pälsen på dem mm utan att jag känner av något alls. Av de katter som jag har i huset nu och som jag haft de senaste decennierna har jag inte känt något alls men en granne hade en katt som jag var mycket allergisk mot. Ingen av dessa katter har varit annat än bondkatter.

Fridaybrew
0

http://www.allerca.com/html/pricingreserve.html
priserna är från 2011 och är då 7 000 usd för den billigaste ( ca 50 000 kr)

Vill man en som ser mer exotisk ut så går den på 27 000 usd (193 000 kr)

Det står mer info på denna länken:
http://www.allerca.com/html/hypoallergenic.html

Dock är det inte 100% garanterat att dessa ändå är kompatibla med alla allergiker då det finns många olika typer av allergier men dessa katter fungerar för många.

/Fridaybrew

Niiinah92
0

Ashera ska ju vara allergivänlig men ska vad jag vet inte finnas i sverige eftersom det är en hybrid. Finns med i Fridaybrews länkar.

Zakarias
1

Jag har en stark pälsallergi. Har provat på sibirisk katt, och de!!t har funkat superbra men det beror ju på från person till person. Och katt till katt

whiteangel2
0

Jag vet faktiskt inte vad hos katten som jag inte tål. Jag tål andra djur som hundar och kaniner (tål dock inte kaninernas hö istället). Svårt att förstå varför det är just katt jag reagerar på när jag alltid har tålt hundar. Oavsett tänker jag inte köpa någon katt innan jag har testat att låna en katt och testa en period.

Jag vet att jag kan besöka människor som har katter utan att reagera alls om jag är där några timmar, kan till och med gosa med katten i famnen. Sover jag där emot över hos någon som har katt mår jag inte bra på morgonen då det kliar i framför allt ögonen men också näsan.

Marre