Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10172 ggr
MouIIyo
0

Nät på balkong

Har någon av er nätat in er balkong? Vad har ni för nät?

Har en balkong som är av betong, har ni tips på hur man kan fästa nätet?

[Emma--]
0

Har galvaniserat nät som köptes på jula. Och det är fäst på träramar. Det går ju kanske bygga träramar som bara står på något sätt?

MouIIyo
0

MM frågan är ju om det finns en glipa på balkongen över där man kan skjuta in plankorna.

Så kanske man får ta kattstrypare eller något?

[Emma--]
1

Tyvärr är inte byggandet min starka sida så har tyvärr inte bra tips :P men tror det finns fler som har nät på sina balkonger eller altaner så det kanske kommer fler tips sen :)

MouIIyo
0

Vad har du för mått på den från Jula?

ingann
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag (min son) har byggt ramar av grov läkt från en bygghandel som vi klädde med vanligt blått bärnät.

Vi mätte balkongen och byggde ramarna efter måtten så de har stöd både i taket och golvet. På längden blev det 2 ramar då min balkong är väldigt avlång. Ramarna satte vi sen ihop i varandra med vädertåligt buntband så de inte kan välta.

Sen byggde vi ett par konsoller som vi satte fast och la breda plankor på så kattena kan gå i olika höjder. På brädorna satte jag även en bit balkongmatta med noppor så de har ett par mjuka ställen att sitta/ligga på samt klösa på.  Ett par små klösrondeller satte jag också ditFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

viciouscircle
1

jag har använt spaljéer och kompostgaller..

har dock inte inte galler hela vägen upp. Kommer antagligen att byta ut kompostgallerna mot råddjursnät när ekonomin och tiden tillåter. :)kommer då bli nät hela vägen upp.

Det enda som behöver göras då är att fästa en lång planka eller något i överkant på framsidan av balkongen.. Från spaljé till spaljé liksom :) Stripea fast nätet i räcket och sen nita eller stripea fast den i plankan.

har även byggt en dörr av kompostgaller. blev asbra faktiskt =) använde stripes fär med för att bygga ihop den =) sen använder man sånna där u-formade spikar som gångjärn. Ska även fästa ett myggnät i dörren. Då håller jag katterna inne och myggen ute ;)

Spaljéerna kostar 129 kr/st och kompostgallret 100 kr (4 st) på bauhaus.

Alexej
1

Vi säljer kattnät på rulle. 1 m=80 kr. Nätet är ca 5 m bred men kan dras till 6-7 m men då måste man lägga till lite mer i längden.

Längre ner finns länken till Blocketannonsen.

Alltid bäst att fästa med buntband. Ibland måste man bygga en ram som typ fotbollsmål.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[littleoldme]
1

Jag använde rådjursnät och byggde en stomme, som ett fotbollsmål, som #8 beskriver det. Sedan har jag säkrat det, som du ser på bilden med träbitar där jag lindat upp nätet på den, använt häftklamrar för att nätet inte ska lossna och använt buntband för att sätta fast träbiten i balkongräcket, så att jag vet att nätet sitter säkert. Sen sitter det ett nät-tak på den också då Charlie (som du ser på bilden) är en hejare på att klättra :)

Många skratt och ett jäkla pillande…. men totalt värt det.

pia-app
0

Vi har kompostgaller som vi har ända upp i taket på nästa balkong och som vi fäst ihop med buntband. Fungerar jättebra