Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2156 ggr
viciouscircle
3

Kritisera andras djurhållning

Sitter här och är så jäkla arg just nu..

En vän till min familj var och hämtade hem en kattunge idag.. 8 veckor gammal. Jag kommenterade snällt att det finns en lag som säger att kattungen måste vara minst 12 veckor innan den lämnar mamman (om inga speciella omständigheter tvingar en att lämna bort den tidigare). jag länkade även till en sida där man kunde läsa mer om konsekvenser och bad dom sedan hålla ett extra öga på kattungens hälsa.. eftersom immunförsvaret lätt blir rubbat just i den åldern. Akta så den inte blir lös i magen osv.. Poängterade att GJORT är GJORT, men att så här ligger det till och jag säger det inte för att vara taskig - det är för eran och kattungens bästa. Nu vet ni till nästa gång..

Vad fick man då för svar?

Jag blev kallad djurplågare och att jag la mig i och förstörde deras lycka med onödiga kommentarer.

Tydligen är jag en djurplågare som har innekatter.

Blir så grymt jäkla less.

Hur gör ni i sådana här situationer? Samtidigt som jag inte vill göra mig osams med folk i min bekantsskapskrets (det blir ofta så om man kritiserar någon annans handling) så kan jag inte bara luta mig tillbaka och hålla käften när det handlar om djur.

martdat
9

jadu. jag brukar sluta umgås med folk som blir sådana, jag har inget utbyte av att umgås med folk som kallar  mig djurplågare för att jag poängterar vad lagen säger. har aldrig blivit kallad för det i oför sig. ,men umgånget har ju försvunnit med folk för mindre,kan inte umgås med folk med kass djurhållning, jag blir bara arg.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
1

Jag bryter också med såna människor. Usch stackars stackars liten, får tårar i ögonen när jag tänker på att den dels slitits ifrån sin mamma alldeles för tidigt, och kommer till ett nytt hem där den får vara alldeles ensam när familjen drar och jobbar Gråter

viciouscircle
1

1# Känner samma sak här.. Problemet är att den här personen (eller personerna) är nära vänner till familjen så det är inte direkt så att jag låtsas som inget heller och glömma bort dom.

Blä, varför kan inte folk bara lyssna LITE och i alla fall reflektera över det man säger.. Lagarna finns ju där av en anledning.

viciouscircle
2

#2 Enligt dom så hade mamman slutat dia och "lämnat ungarna för att dö".. (ladugårdskatter) Yea right. hade dom läst på lite om katter så hade dom förstått att det är helt normalt att mamman inte är hos ungarna 24/7.. speciellt inte när dom är i den åldern.. Och även OM hon hade lämnat dom helt så hade dom ju slutat dia och således överlevt.. hade ju även varit bättre om dom i sådana fall fick vara kvar i tryggheten med syskonen och i en miljö dom var bektanta med tills dom var mogna att flytta..

Nej men den kommer att klara sig såå bra sa dom, för dom har ju haft katter hela livet plus att dom har en till katt hemma.. PLUS att den kommer få gå ut helt själv - för det måste ju katter få göra, annars är man djurplågare. -.-

[Emma--]
3

Tråkigt att dom reagerar så. Det är lustigt hur olika folk kan reagera. Jag har pratat med en bekant och hon fick sånt dåligt samvete efteråt som lyssnat på uppfödaren och hämtat sin katt för tidigt. Och var orolig över hur det skulle gå för katten. Och när katten sen visade smått aggressiva beteenden, och lekte för hårt så blev hon ännu mer orolig. Nu verkar det ha ordnat sig, men hon oroade sig hela tiden över hans hälsa. Och dom du pratar med är elaka för att du upplyser om att kattungar behöver den tiden hos sin mamma. Och inte verkar ta det alls på allvar. Visst blir det väl att lyckan kan förstöras, men bara för att man inser vad det innebär för katten. Men man borde ju inte tycka illa om någon som bryr sig om katter och bara meddelar det :/ Jag skulle nog bara säga att jag bara menade väl och sen lämna diskussionen. Det är nog ingen ide att säga mer.

Mison
0

Man kan ju undra hur dom har gjort med övriga ungar

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Jourhemmet
0

Och iom att den lille kommer att få gå ut själv så dröjer det inte allt för länge innan den själv är dräktig.

viciouscircle
1

Det är en hankatt ;)

Verkar dock vara många här där jag bor som fortfarande tror att honorna måste ha en kull först.. En annan bekant som talade om det förut, att deras skulle få en kull innan dom kastrerade eftersom dom blir trevligare att ha o göra med då.. Sa till henne att det bara var en myt och inte alls sant.. Hon verkade dock inte tro så mkt på mig. men som tur är har jag ännu inte hört något om några kattungar från henne.

Lynxkissen
2

Det är ju inte DU som är djurplågare, i så fall är det ju de som är det. Måste vara skitjobbigt för dig. Tycker det är jättebra att du stod på dig. Det finns ju aen anledning att man inte ska ta kissen före 12 veckor. Man tycker ju att folk borde tänka lite ist för att bara se det som att "jo men den är ju såå liten och söt. De växer ju så snabbt…"

Som sagt BRA att du sa till! Du är därmed djurvän och inte djurplågare Flört

EddaM
2

Hyr någon vän eller så som går hem till dem och säger: Hej! Vi har fått ett klagomål på att ni tagit hem en kattunge för tidigt. Att den inte är 12v. Sedan kan den personen lämna ett papper om lagen och vad som kan hända en katt som får lämna sin mamma för tidigt.

En ide bara. =) För man kan ju anmäla det men de lär inte ha tid att åka dit o kolla upp det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

viciouscircle
2

#9 Tack! Det är lite jobbigt ja >< Inte kul att göra sig ovän med folk man känner.. menmen, det visade ju ändå vad dom är för sorts människor.

Det är läskigt va lite vissa folk verkar kunna om djur egentligen :S senast igår fick jag även höra att djur inte alls har sällskap av varandra. (berättade för personen att mina katter kommer så bra överens och att jag gärna vill att dom ska bo på samma ställe. Den äldsta av dom bor annars hemma hos mina föräldrar). Men det skulle tydligen inte behövas för dom har inte alls någon nytta av varandras sällskap.. för sådana är djur, enligt den här personen. (och då har han ägt flera katter samt fåglar under sitt 55 åriga liv)

Har även varit i diskussion om att det var onödigt att ha min 11 åriga katt försäkrad.. För jag kunde ju lika gärna hämta en ny gratis på nån bondgård om nåt skulle hända som kostade för mkt :(

Misstänker att jag fått besserwisser stämpel när det kommer till djur bland en del. Speciellt en viss krets som jag är bekant med genom familjen.. Det är lite "äh" attityd när det kommer till djur bland dom.. Jag hjälper gärna till och kommer med tips och råd.. och säger allt som oftast till om det är något som är direkt olämpligt.. Men har ändå fått tvinga mig själv att bita ihop vissa gånger..

viciouscircle
1

#10 Tror jag låter det vara nu faktiskt. :/ Jag länkade till någon sida, med fakta om vad som kan hända, när jag pratade med dom idag och bad dom läsa igenom det. Förhoppningsvis gjorde dom det.. och kanske bättrar sig till nästa gång.

viciouscircle
2

5# Det var den där "ojdå, vi visste inte" reaktionen jag hade hoppats på :/ La ju ändå fram det som så att "gjort är gjort meeeeen tänk på det här.." Istället för att bara hänvisa till lagen och att dom minsan gjort fel. Tänkte dom skulle ta det bättre då.. Men icke.

[sarasvati]
1

Det här är riktigt knepigt! Har också blivit ovän med granne/ar -- eller egentligen DE har blivit dödsovänner med mig --- pga olika åsikter vad gäller katthållning. Ångrat då att jag inte skött mig bättre s a s. För det gagnar ju heller inte katterna, att bli dödsovänner menar jag.

Jo besserwisserstämpeln sitter som gjuten. Ska försöka spela idiot i fortsättningen. Typ,äääh vet du vad JAG hört … Foten i munnen

Vi får fortsätta ha tålamod och försöka bara. Nej du är ingen djurplågare!

Lynxkissen
1

#11 Ja, svårast är när folk är helt insnöade på saker och liksom inte kan tänka om. Det är samma sak varesig man kollar på frågor om försäkring, veterinärvård, avlivning, sällskap, inne/utekatt, kattmat, beteende, koppelpromenader och typ allt annat. Helt otoligt, många tänker bara "en katt är si" "en katt kan inte göra så", "de behöver inte så mkt" osv, osv..

Hade en kille på FB som yttrade sig så fort jag skrev om katter. Att jag försäkrat var onödigt "det är ju för f** bara en katt". Sen när jag ville hjälpa till att rädda katter från avlivning så "det är bara stressigt för dem att byta hem. Djurplågeri! Skjut ist!"

Man blir mörkrädd!! Skrikandes

Dessa borde inte ha djur. Själv är han doc nybliven pappa med två egna katter han såger sig stänga in i köksskåpet om nätterna så han får sova ifred!

Alexej
3

De som reagerar mest sur på kritik är alltid de som egentligen vet men vill inte höra och har dåligt samvete (i bästa fall). Folk som vill lära sig är glada för tips.

Här finns en bra artikel om kattungarnas ålder:

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d714722b9cb46224405bb31-varfor-bor-kattungarna-vara-minst-12-veckor

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

viciouscircle
1

Fick precis reda på att kattungens kullsyskon allihopa hade ögoninflammation och hela kullen skulle avlivas (slås ihjäl). mamman hade blivit ihjältrampad av en ko.

Dom räddade den alltså. Det förändrar en del.. men tar inte bort det faktum att dom reagerade väldigt konstigt när jag försökte hjälpa dom.. Gjort var liksom gjort - men som jag sa till dom. det finns vissa saker dom bör tänka på nu när dom har en för liten kattunge hemma.

Lynxkissen
0

Usch så hemskt! Förstår inte hur folk ens kan tänka tanken på att slå ihjäl katter sådär! Det är inte humant och det borde vara straffbart!

viciouscircle
1

Han som har bondgården är en äldre herre som har väldigt gammaldags syn på djur och livet över huvud taget..

Det är jättehemskt.. :(

Lynxkissen
0

Usch sånt är så fruktansvärt tragiskt :(

Josefa
2

#17 Vad då skulle slås ihjäl? Om de är äldre än 2 veckor så är det olagligt att slå ihjäl dem. Så de valde ut en av kattungarna och lät de andra bli ihjälslagna? Så lägligt att mamman blev ihjältrampad just när de skulle hämta hem kattungen.

viciouscircle
1

21# Jag vet inte säkert om dom skulle slås ihjäl.. (det var dumt uttryckt av mig) på något sätt skulle dom i alla fall avlivas, och det var INTE genom att ta dom till veterinären. Hoppas innerligt att han har jägarlicens ><

Dom valde ut denna kattunge för den var störst och hade tydligen klarat sig från ögoninflammationer o liknande.. dom andra var tydligen hemskt sjuka.. denna var den enda som var frisk..

mamman blev ihjältrampad för några dagar sedan. Bonden hade tydligen ringt och hört sig för om någon ville ha en kattunge. Blev han inte av med dom, typ på en gång, så skulle dom bort.. eftersom dom var sjuka.

:(

Kattens57
1

Usch,fy vad det gör ont ända in i hjärteroten,stackars mamma katt,och stackars små ungar,,,Gråter

Lynxkissen
2

Usch hemskt. Borde helt klart vara helt olagligt att ha ihjäl liv sådär, oavsett ålder på dem! Vill man inte ha bebbar har man ett ansvar att se till att det inte blir några från början! Sånt här är hjärtskärande och ohumant! Gråter Bebisarna har ju fasiken inte valt att komma till världen

viciouscircle
0

Grejen är den att jag fått veta att bonden inte skaffat katterna själv.. Det är antagligen hemlösa katter som har dragit sig till gården eftersom det där finns värme och tak över huvudet. Bonden låter dom alltså vara där bara.. Tror nog det är ett ganska vanligt scenario.

Samtidigt som jag tycker att det är väldigt hemskt och inte kan förstå hur han kan avliva dom så kan jag ändå förstå att han kanske ändå försöker vara snäll och i alla fall ge dom värme - han kan omöjligt se till att alla blir kastrerade, vaccinerade osv.. :( det är ju inte hans katter egentligen.. Dom är "hemlösa". Dock borde sådana bönder kanske höra av sig till diverse katthem.. Vilket jag nu tänker ta och göra..

Lynxkissen
1

Att det inte är hans missar anser inte jag är en ursäkt till att slå ihjäl kattungarna. Som tidigare sagt, så är det olagligt i den åldern, och borde vara olagligt oavsett ålder. Om det inte var hans katter, utan hittekatter, så borde han som du sa, tagit kontakt med katthem så de kunde hjälpa till. Tur du ska göra det nu i alla fall…

viciouscircle
0

Det är absolut inte en ursäkt! Menade mer att man kan förstå om han tycker han gör katterna en tjänst genom att ge dom värme och husrum. Men det blir ju ändå fel tillslut.. eftersom dom bara blir fler och fler och problem uppstår.

Håller absolut med om det borde vara olagligt! Tycker det är hemskt synd att det inte finns mer information om katter och att de även kontrollerar att lagarna följs, speciellt runt bondgårdar.. ><

Tycker det ofta står i tidningen om människor som haft ihjäl flera kattkull på kattkull i sina lägenheter.. men hur ofta får man läsa om hur katterna "tas om hand" på bondgårdar?

Lynxkissen
0

#27 Håller helt med dig! Helsjukt..

Rafflan
0

#16 stämmer inte alls, jag har helst mina katter som utekatter, med fri tillgång på torrfoder och potionerar ut mjukmat 2-3 gånger/dag.

Blir självklart skit sur när någon säger att jag inte älskar eller inte bryr mig om mina katter då jag har dem ute, och att dem mår dåligt av fri tillgång, det finns ju inge bevis för det dem säger. Det är ju en åsikts grej och inte kul att bli kallas djurplågare för man har en annan åsikt…

Alexej
5

#29 Katthållning har inget med åsikter att göra utan är ren fakta. Utekatter lever farligt, farligare än innekatter. Så är det bara. Och har man utekatter fast man tex bor nära en trafikerad väg då utsätter man sina katter för ett kortare liv. Och jag tror nog att det vet du själv fast du blir sur när en annan påpekar det!

Men jag tror inte att någon skulle kritisera dig för fri tillgång till torrfoder….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
0

#30 jag blir inte sur om någon sakligt säger "du har väl tänkt på riskerna med vilda djur, elaka människor, vägar och ev järnvägar?"
men att någon säger "stackars djur som har en ägare som inte bryr som om deras välbefinnanade och älskar dem" så blir jag riktigt arg.

Jodå, jag hade frågor om utfodning på min nya katt och fick endel kritik på att det absolut inte var bra mer fri tillgång…