Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2704 ggr
Exoticas
0

Gör sina behov inne!

Han har precis flyttat hit, för ca 4 veckor sedan. Kastrerad hane.

Nu har han börjat att göra sina behov inne.

Har två katter och tre kattlådor, en med peewee, en med vanlig sand och en med toalätt.

Nu har han bara börjat vägra göra sina behov på lådan.

Igår kväll bajsade han i sängen och nu har han kissat i vår nya soffa, bajsat i två hörn. han förstår att han gör fel för så fort det upptäcks så gömmer han sig.

har läst i massor av trådar men blir ganska förvirrad, så snälla besvära er med att skriva tips åt mig, tack på förhand =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

OberonsMatte
3

Skippa Pee-Wee och Toa-lätt och skaffa 3 öppna lådor och fyll dem rejält med lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand. Rensa minst 2 gånger per dag  + när du märker att det finns bajs i lådorna så att de alltid är fräscha.

Sajtvärd Katter iFokus

Exoticas
0

#1 Peewee & toalätt är det  som används flitigt, den med Kattsand används bara var 3-5 dag!  städar lådorna så fort någonting har gjorts.

Har precis vart och köpt en annan sorts sand att prova för att se om det går bättre med den sanden. Vilket jag tvivlar på, men det är värt ett försök =)

Skrev till fd ägare som alltid svarat på mina sms på nolltid, men nu får jag inget svar… kanske är denna anledning till att katten omplacerats…

/Josefin

[Anunnaki]
1

Men fungerade inte allt bra i flera veckor? Hörde om en katt som tog sig för med att börja åtminstone kissa på fel ställe. Ägaren hade fått rådet att ställa lådan så at det fanns möjlighet att gå ur och i den från två håll, dvs reträttväg fri, och dessutom ställe en stor krukväxt som lite skydd över/vid lådan och då försvann problemet.

http://www.facebook.com/Kattjouren

[silkesnosen]
0

Kanske stressad över flytten eller vill göra er uppmärksamma på ngt? Verkar ju vara av protestart…

[sakring]
0

Om han gömmer sig när ni upptäcker det blir ni arga och säger till honom? Ge honom ett begränsat utrymme och en egen låda att göra sina toalettbesyr i. Han kanske blir terrad av de andra katterna. Låt honom vara på toaletten eller i ett mindre rum med möbler som ni inte är så rädda om. Kolla också så att han är frisk. Ser avföringen normal ut och kissar han flera gånger per dyng?

Exoticas
1

Vi försökte med det , men efter någon timma när jag kom in så hade han bajsat i fönstret på fönserkarmen samt kissat mitt på köksbordet.

Det är han som är bossen över sin lilla syster så jag tror inte att det har med det att göra, dessutom går hon bara på lådan med toalätt i medans herren har använt peewee

Har vart hos Vet och det är inga fel på katten.

Nu har jag möblerat om lådorna och provat att byta ut sanden i lådan med sand och får se hur resultatet blir. Jag ger mig inte förns han går på lådan felfritt igen.

Tänkte även köpa ännu en låda i morgon och prova med kristaller i den, då har jag en låda i varje rum.

Lådornas placering i nuläget:

Toalättlådan: Köket (i ett hörn!)

Sandlådan: Sovrumet (i ett hörn)

Peeweelådan: Badrumet (Åtkomlig från alla håll och kanter)

/Josefin

[sakring]
0

Men har ni prövat at stänga in honom i badrummet?

Hawknestgrove
0

ja du måste ju ställa dig frågan vad som hände, då katten var Ok förut när han kom till dig. Håller även med om, att begränsa hans utrymme. Sen frågas det också hur bajet ser ut,. OCh jag fattar inte varför experimetera med olika sand. Vilken typ har han funkat på förut?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sakring]
0

Är honkatten också kasterad?

Exoticas
0

#7 Han skriker och krafsar sönder saker om jag stänger in honom i något annat rum än köket. Stänger vi in honom där så gör han ifrån sig där inne och inte på låda fast han haft två stycken.

#8 Fösta veckan gjorde han också inne, Sen var det bra två veckor. Nu har det börjat igen.

Bajset ser bra ut!

Vet rådgav mig att prova byta sand, han har fungerat med peewee, i sitt tidigare hem fanns endast en peewee låda som dessa två katter använde i 2,5 år.

#9 Hon är nykastrerad, kan det ha med det att göra kanske?

/Josefin

Hawknestgrove
1

Hm, en sak, du kanske skulle kunna få den gamla lådan? Sätt honom  då i köket med Pee wee låda eftersom han tydligen vägrar använda den lådan i köket med toa lätt.

Alexej
0

Hur gammal är han och vad vet du om anledningen till omplaceringen. Kom han själv eller med den andra katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Exoticas
0

#11 Den lådan har jag redan den fick jag med när jag tog över katterna, peewee lådan och den låda med sand var de som var med honom i köket.

I vanliga fall så brukar han göra ifrån sig bredvid lådan bara någon cm ifrån, men kissat på låda. Några enstaka gånger utanför

Tänkte att man kanske ska prova en låda med tak och lucka? Han kanske tycker att det är för öppet trots att det inte alls är det enligt mig!

Men kan det ha med att honan blivit kastrerad nu att göra?

Blir så ledsen Fd ägare har alltid stöttat oss i katterna och kommit och hälsat på, men nu när jag har hört av mig ang att han inte går på låda ordentligt så svarar dom inte, jag har även vart dit och knackat på men dom öppnade inte dörren trots att jag såg honom stå och laga mat i köket!

/Josefin

Exoticas
0

#12 Han har bott med sin syster i 2,5 år så dom kom tillsammans. Anledningen var allerig, vilket jag verkligen märkt när dom vart här på besök. Mannen i familjen får astma anfall efter runt 15 minuter och det sprutar ur både ögon och näsa på honom. Dock litar jag aldrig på omplaceringar pg av allerig!

/Josefin

[silkesnosen]
1

Tråkigt, de skyfflade över katterna på er. Jag förstår om ni blir stressade av att katten gör ifrån sig utanför lådan, men kämpa på, finns många goda råd här!

Exoticas
0

#15 För oss har det inte spelat sån stor roll förns nu när han sätter sig på möblerna. Jag kommer inte ge upp min gose gubbe fast min samb är rasande över soffan, han har inte pratat med mig på hela dagen för att han är arg (Ny divan soffa i mocka som kom hit igår. Tur att han bajsar normaltbajs och inte rinnit skit, det var ju bara att plocka bort det, annars hade soffan vart oräddningsbar =O

/Josefin

[silkesnosen]
1

# 16 Lägg plast eller folie över soffan, när ni inte kan ha uppsikt..hua

Exoticas
0

#17 lä behöva flera kartonger, men tack för tipset! den plastas från och med nu på nätter och när vi går ut =)

/Josefin

Hawknestgrove
0

ja skydda möblerna och låt kissen inte komma åt de möblerna. Det är ju helt klart något som gör kissen nervös och orolig. och de där lådorna med huv och lucka ger jag inte fem öre för. Gör ett test, tigg en stor kartong av något slag och ställ lådan i med en ingång i sidan. Kostar gratis och då ser du ju ifall det är avskildhet de söker. eller fixa till ett tält av en filt och ett bord? Himla onödigt att slänga ut flera hundra på en sak som kanske inte fungerar.

Alexej
1

2,5 år och nykastrerad och har flyttat. Hur klarade de att inte kastrera katten?

Men han är nog väldigt ur gängorna nu efter allt. Köp billiga duschdraperier och lägg över soffan och sängen. Sätt honom själv på lådan och gör inte för mycket rent i lådorna. Ibland hjälper det att lägga det felbajsade högen i lådan istället för att kasta. Sedan sätter du honom där också och berömmer honom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
0

Frågan är om när katten kastrerades, dvs hankatten. Att honkatten kastrerades nyligen kan också ha en viss betydelse. Vad han i badrummet som han kan riva sönder? Har ni någon klöspelare till katterna?

Om ni inte kommer till rätta med detta problem så skulle jag i ert fall kontakta en kattbeteenderådgivare. Goggla på det så hittar ni. Bl.a så finns Susanne Hellman Holmström som skrivt ett par böcker i ämnet.

Hawknestgrove
0

du fick toppenråd av Alexej där.

[sakring]
0

Har ni prövat med Feliway i kontakterna?

askolnikova
2

Det som har fungerat ett riktigt bra tag för oss nu är positiv uppmärksamhet vid korrekt toalettbesök. Vi har små glasburkar fulla av godis i alla rum, och när vi hör att en katt har gjort sina behov rasslar vi med burken och så får hon en godis tillsammans med massa beröm.

Som det är nu verkar de hålla sig för att kissa tills vi är i närheten (så att vi VERKLIGEN skall höra dem, de vill ju inte missa en godis), med undantag för när vi inte är hemma.

När vi fick våra katter (systrar) så började en av dem markera på mjuka ställen. Vi var och besökte Johan Glimåker här i Göteborg för att se om det kunde vara urinvägsinfektion eller något annat. Han sa att det finns en chans att det handlar om osäkerhet i rang. Han kanske inte vet vem som står högst, och blir därför nervös. Tipset vi fick var att aktivera dem ännu mer för att få dem att tänka på annat än rang. Det var ett mycket bra tips.

Jag vet inte om något av detta kommer att hjälpa dig. Men jag gillar i alla fall att höra vad som har fungerat för andra, och så tillslut har man ett litet ihopkok av tips som i någon magisk kombination fungerar för just ens egna katt.

Alexej
2

Jag har en hane som bajsade som kattungdom överallt på katthemmet och kunde inte förmedlas. Han var på prov ute hos nån med rumsrena katter och många lådor men kom tillbaka.

Jag tog honom och han bajsade på mattan. Jag tog bajset på en sked, katten under armen och la bajset i lådan och sedan tog jag kattens tass för att gräva ner det. Samtidigt som jag berömde honom. Han blev snabbt rumsrent:)

OberonsMatte
1

Om du kontaktar beteenderådgivare tror jag nästan att jag vågar lova att du får samma svar överallt: Ut med pellets, Peewee, kristaller och andra konstigheter och ha endast ordentligt med vanlig finkornig och klumpbildande sand i lådorna och placera ut dem parvis. En del katter kan föredra att ha huv på lådan för att känna sig mer ostörda vid toabesök, men absolut inte lucka.

Sajtvärd Katter iFokus

[Anunnaki]
2

Det som jag skrev om i # 3 kom från en kattbeteendeexpert. Jag brukar vara skeptisk till sådant men fick ändra mig. Denna kattexpert hade enbart träffat kattägaren som fått rita planlösningen och var lådorna var placerade och sedan föreslagit lite ändringar. Vet inte vad experten heter men kan nog ta reda på det.

TS, vilket tålamod du har. Jag har lagt samma sorts plastunderlägg som man använder inom vården på min soffa där mina inhysingar bor och sedan lagt ett billigt sängöverkast över.

Exoticas
0

Oj nu blev det mycket att svara på men ska försöka svara på allt =)

#20 De hade tänkt kastrera henne men vet ordinerade p-piller, under 2 års tid då vet ansåg att det var bättre! Hanen däremot blev kastrerad vid tidig ålder!

#21 Lister och väggar! han har redan klöst upp väggen i hörnet i badrummet. Ibland får jag inte ens gå på toa eller duscha med stängd dörr då han är väldigt mammig. Vi kom precis på att inne bajsandet endast sker när jag inte är hemma!

Vi har ett 2,8 meter brett klös träd, det har verkligen inte med det att göra. Vi får inte ha dörrar stängda någonstans det tar bara några sekunder så skiker han och kraffsar när vi stängt en dörr!

#23 Jag fick en alergichock av någon anledning så var tvungen att plocka ur!

#24 Beröm är vi jätte noga med, det var det första vi började med. Det gör vi fortfarande oavsett om det har effekt eller inte! Tar åt mig av allt som fungerat för andra och alla råd jag får =)

#25 Det ska jag kanske prova då, det negativa är ju att jag inte är hemma när olyckorna händer =/

#26 fast han har aldrig använd sand, han har alltid haft peewee vilket har fungerat i det tidigare hemmet!

#27 Vi hade kvar plasten som satt på soffan vid köp, den åker på soffan i natt =) Tålamod och tålamod, har jag köpt en katt måste jag väl ändå ta mig an problem =)

/Josefin

OberonsMatte
2

#27 Det finns ingen anledning att vara skeptisk mot en kattexpert eller kattbeteenderådgivare som ger råd utifrån katters naturliga behov. Allra bäst är de som även gör hembesök och ser med egna ögon vad som kan påverka katten i miljön och som kan förändras. De utgår också alltid ifrån vad som är bekvämast för katten och detta sammanfaller inte alltid med vad som är bekvämast, snyggast eller billigast för kattägaren. Av alla varianter på lådor och lådinnehåll som finns på marknaden är det bara ett fåtal som faktiskt är utformade för att passa den som är tänkt att använda den sortens toalett.

Att katter kan ha olika behov av avskildhet eller full uppsikt (och fria flyktvägar) för att känna sig trygga på lådan är steg 2, men själva lådorna, lådinnehållet och lådhygienen är det som oftast är fel för katten.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
0

Be en veterinär att få något lugnade för katten.

[Anunnaki]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att TS är värd en eloge för sitt tålamod med katten. TS får en blomma från min favorithibiskus

Exoticas
0

#30 Inte ska jag behöva ge honom lugnande för att han bajsar inne. Det tycker jag är helt fel, skulle aldrig falla mig in!

#31 Tack =D Fast, jag tycker inte att det är så jätte jobbigt i nu läget!

/Josefin

Alexej
0

#32 Många kastar ut sina katter så fort de kissar eller bajsar fel. #31 har helt rätt att ge dig en blomma som verkligen försöker hitta ursaken till hans beteende.

Det med mammiga och krafsande på dörren visar ju att han känner sig vilsen och osäker. Jag tror nog han blir bra när han har kommit in i era nya rutiner.

Exoticas
0

#32 Det skulle aldrig falla mig in, dock har båda vart ute katter tidigare. Fast inte på 6månader. Så det kanske är det som spökar också! För mig är det lungt så länge ingen kissar på möblerna, när han har kissat inne så har det vart i köket men placerade en toalåda där och då användes den väl under en period.

Har precis vart hemifrån i 2 timmar och nu hade han för första gågen när jag går hemifrån inte bajsat utanför lådan. Tror dock att han gillar den nya sanden för den lådan hade fått ett besök av honom =)

Startade denna tråd tidiagare idag http://katter.ifokus.se/discussions/4f9e2943d4ebea18250008d7-hur-ska-jag-mata-mask

Funderar om bajsandet inne och att han magrat av lite kan ha med mask att göra TROTS att det inte finns mask i bajset. Har undersökt alla korvar med gaffel den senaste veckan.

/Josefin

Exoticas
1

Problemet verkar löst =)

Ställde en låda mitt i vardagsrumet när jag höll på att städa då användes den, så den har fått stå kvar nu sedan den 1a. Jag var ute på stan i onsdags och då hade han inte heller gjort någonting =) Så nu är det bara hoppas att det håller sig så! Ingenting utanför sedan kvällen den 30e känns toppen! han har använt den lådan mitt i vardagsrummet mest i alla fall så fick tipset att låta den stå kvar och sedan flytta den mellan någon cm och en meter varje dag sedan =) Hoppas att jag har hittat mitt lycko kort <3

Har även försökt städa efter varannat besök ist för efter varje, det kanske hjälper till? =)

/Josefin

[silkesnosen]
0

hahha, han vill vara i centrum alltså ;)

Exoticas
3

#36 Jag är glad att han bajjar doftfritt i nuläget! Får se hur det blir när vi bytit foder ;) Gäster tycker inte att det är trevligt men här bor jag och mina katter. =)

/Josefin

Hawknestgrove
0

grattis till dig!!!

Exoticas
3

Kan berätta att lådan lyckats flytta ut i hallen och att det fortfarande inte skett en olycka ännu =)

/Josefin