Sammaföra vuxna katter
Har köpt en kattkompis till vår 4-åriga hankatt. Han har varit rastlös sedan hans kompis dog för 2 månader sedan. Vår hankatt är inne på nätterna men kan gå in och ut som han vill på dagarna. Vi bor lantligt.
Vi hämtade en 1-årig hankatt som är innekatt.
Vi hade den nya katten i transportburen i går och vår katt fräste och morrade åt den nya katten. Vi har den nya i ett eget rum nere och vår katt lös i huset. vi bytte plats på den en stund. I dag morrade vår katt mindre, gick fram till buren och luktade, gick runt och tillbaka igen, fräste och gick sedan till ett annat rum. Vår nya katt fräser inte men efter en massa morrande börjar även han morra lite. Vår nya katt är väldigt social och gillar inte att bli instängd.
Nu till frågorna.
Den nya katten tömde analkörtlarna i dag när han ramlade i trappen. Sjuk eller vanligt när de är stressade och rädda ?Hur ofta kan de tömma dem ?
Skall vi låta vår gamla katt vara ute på dagarna eller kommer han inte hem då ?
Skall de sluta fräsa helt innan man släpper i hop dem ?
Vi har den nya katten på prov i 2 veckor. Hur lång tid brukar det ta?
Hoppas att de blir kompisar och att vi fattat rätt beslut.
Låt katterna känna lukten av den andra men utsätt inte den ena med att vara i en bur medan den tittar/nosar på den för en katt som inte kan retirera från något som den tycker är hemskt blir oerhört stressad.
Om två personer hukar sig ner och håller varsin katt från att kunna gå ända fram till den andra brukar de snart förstå att båda hör till hushållet.
Då är det dax att släppa ihop dem i kväll. Skall vi ha dem var för sig på nätterna och dagarna när vi inte är hemma ?
Jag tycker att du skall släppa ihop dem under uppsikt, att fräsa å morra e deras sätt att bestäma rangordning osv, så låt dem fräsa sålänge de inte slåss alltför mkt så låt de vara. När ja kom hem me den första jourkatten va de fräs å morr i en vecka ca innan dom accepterade varandera, men när ja kom hem me jouris nr 2 va de bara lite fräs å så en dag, så det e väldigt olika från katt till katt hur länge de tar.
Vad tor ni om detta ???
Den nya katten tömde analkörtlarna i dag när han ramlade i trappen. Sjuk eller vanligt när de är stressade och rädda ?Hur ofta kan de tömma dem ? 
#4 Jag vet tyvärr inte så mkt om det de kan ju variera, men håll katten under uppsikt å verkar det vara ett problem så åk till veterinär, lr så kan du ju ringa å fråga dom så säger ju dom om dom anser att du bör åka in lr inte.
Analkörtlarna kan tömmas vid rädsla och stress, har en sådan katt själv.
Jourhemmet.
Händer detta ofta hos din katt eller tror du att detta är bara nu i början ?
1 ggr/vecka eller månad ?? Eller bara någon gång per år ?
Jag gjorde som ni sa. Nu ligger de ca 5m ifrån varandra och bara tittar på varandra. Lite fräs har det varit från vår gamla katt men inget från den nya. Tack för era råd.
När vågar jag ha dem ihop på dagarna när vi inte är hemma ?
När du känner dig trygg me det å litar på att dom inte hoppar på varandra (mer än lek då förstås) :)
vår gamla katt har börjat märka rivir inne. PUST!! Kanske det inte var rätt att skaffa en kompis till honom.
allt har gått så fel ! Det var vår honkatt som blev själv när hennes syster dog och vi skaffade vår hankatt. 2,5 år senare började honkatten kissa inne på allt väggar, golv, dynor mm. Fick placera om henne för två månader sedan. det har varit lungt med kissandet sedan dess. Han har varit rastlös och jag har haft dåligt samvete för att jag har lämnat honom själv hemma. Vi har hittat lite skvätt 2 ggr på 2 månader. Var lite orolig för att detta skulle hända. SKIT!!!!!
Hjälp vad har jag gjort ? Skall jag ge det någon vecka till eller lämna tillbaka honom innan det går för långt ?
E han kastrerad? Annars så kan det vara lösningen.

Han är kastrerad, han år 4 år och hsr vsrit det sedan han var 6 månader. Den nya katten har varit kastrerad i 3 veckor.
Känner inte att jag kan bli en lycklig kattägare. Vi älskar våra katter och allt blir så fel. PUST!! Kanske skall lämna tillbaka lillkillen och låta vår katt gå hemma och sura. Är så trött på att torka pink….
Förstår din frustration… Tyvärr har ja inga råd just nu.. får hoppas nån annan svarar snart me något bra råd.

Allt har gått bra. De leker och sover i samma säng. Nätterna är lugna och vi har var sin katt i sängen. Mysigt… Den nya katten slickar på den gamla. en lugn vecka. Vår nya katt har fått börja gå ut.
Tyvärr hittade vi nerkissat klösträd när vi kom hem i går. FY!!! VARFÖR?
Kan de vara någon katt ute som oroar honom???