Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1863 ggr
Rosenlind
0

Frågor om Forl

Jag har precis fått reda på att vår katt som är två år har Forl. De drog ut en kindtand på honom i dag. Är det vanligt att så unga katter får det? Har läst att man kan behöva dra ut alla tänderna men att katten ska klara sig ändå. Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Själv har jag just ingen koll känns det som. Jag har också förstått av det jag har läst att man kan inte bota eller förebygga detta. Stämmer det?                                                                       Känns trist dettaGråter

Jourhemmet
0

Går ej att bota och är en vanlig sjukdom tyvärr. En katt klarar sig bra utan tänder och kan tom äta torrfoder.

Googla på Forl så får du fram massor med info.

Rosenlind
0

Tack Jourhemmet för ditt svar :)

Jag har nyss varit in på animailssida om forl. En bra artikel. Dock har jag inte fått fram någon information på hur vanligt det är med så unga katter. Han är ju bara två år.

Vill inte se honom lida Gråter

Jourhemmet
0

Ja usch det är ingen rolig sjukdom men om de angripna tänderna dras ut vart eftersom så tror jag inte att katten lider.

Gjordes en röntgen? Det måste göras för att konstatera Forl.

Rosenlind
0

Jag vet inte om de har gjort någon röntgen. Det är min man som har varit i väg med honom i dag och han har inte kommit hem med honom än. Men som jag förstod har de konstaterat att det var det och att vi skulle kolla upp det minst en gång/år. Jag vet att de har haft honom nersövd för han var in dit för andra orsaker men vi ville att de skulle ta sig en titt i munnen då han har haft en period som han bitit i sladdar och kablar. Jag har bara pratat med honom på telefonen ännu. Jag ska fråga honom om det så fort han kommer hem. Usch det är en jobbig väntan. Vill träffa min lille goplutt Nu!

Jourhemmet
0

Om röntgen inte är gjord så är det långt ifrån säkert att det är Forl, Forl kan bara konstateras med hjälp av röntgen. Många veterinärer är för snabba med att diagnostisera med Forl.

Rosenlind
0

Nu har han kommit hem. Röntgen har gjorts. Det konstaterades Forl. Början i en tand som drogs ut. Annars såg han fin ut. Kan han ha sån tur att det stannar vid detta eller måste man räkna med att han kommer att tappa alla sina tänder? Någon som vet?

Jourhemmet
0

Det är en obotlig sjukdom och det är väldigt individuellt hur fort det går.

Rafflan
0

#7 betyder det att man måste dra tänder tills alla är ute eller kan det räcka med att man drar 1 gång och sen håller sig sjukdomen "vilande"?

katterna
0

Forl utvecklar sig olika på katterna. Hos vissa blir bara några tänder angripna och sen kan det ligga latent! Och hos vissa blir många tänder angripna hela tiden. Min katt har forl och hos henne har alla tänder blivit angripna, men i omgångar och hon har bara några få kvar som med tiden kommer få dras ut. Men dem få som är kvar får sitta där så länge som möjligt. Sjukdomen går inte bort förräns alla tänder är borta. Så när det har blivit angripet så kan det antingen ligga latent för alltid eller blossa upp igen .

[silkesnosen]
0

Usch det här är ngt jag oroar mig för. Min katt har haft problematiskt tandkött sedan han var liten och märkliga beläggningar. Jag har visat hans tänder för olika veterinärer, men de har tyckt att jag ska avvakta varje gång…

Rosenlind
0

Vi fick order om årliga tandkontroller. Funderar på om det räcker med en gång/år. Jag vill inte att han ska ha ont :( Känns nästan bättre att de får dra ut alla tänder på en gång om det skulle uppstå i en endaste tand till.

Lite O.T. Han blev opererad i örat i går eftersom han har haft en liten knöl som har börjat växa. (Det var därför vi bokade tid hos veterinären) Vi bad att de skulle ta prover på knölen. Nu hoppas vi på att det inte är någon farlig sort. Den blödde inte, kliade inte och gjorde inte ont. Nu går han runt med en tratt på sig men är inte förtjust i den. Funderar på om jag ska ta av den men är samtidigt rädd för att han ska börja klia i såret. Hur har ni gjort när era katter har haft tratt. I dag är jag hemma från jobbet så jag kan ha bra koll på honom men i morgon ska vi alla till jobb och skola då är det ju ett måste att ha den på. Kanske lika bra att han får vänja sig riktigt vid den i dag. Tips tas gärna emot!

Rosenlind
0

Silkesnosen    Tydligen så kan de bara konstatera Forl genom tandröntgen. Be att de gör en sådan koll. Vi åkte in med katten och var orolig för en helt annan sak och nu känns det som den är en bagatell jämfört med Forl. Usch! Detta är inte roligt. Vill ju att vår älskling ska få ha kvar alla sina tänder och slippa smärta Gråter

[silkesnosen]
0

Jag har tagit av den så fort jag kan men under föutsättning att de ej är på såret, sedan kan du ju även klippa ned tratten om den är för stor.

pebb
0

Min äldsta katt har det och fick dra ett par tänder första gången det upptäckts (hon var 9 tror jag, fick henne som vuxen), efter det har hon inte behövt dra några fler även om hon har någon som ligger i riskzoonen, men som inte har blivit värre. Största problemet är väl att dom har fått dra massa tänder på ena sidan så där har hon knappt några kvar. Mamma har också 2 med forl, den ena var inte så gammal när det upptäcktes, men inte heller hon har behövt dra mer än en gång. Den andra har dom fått ta några gånger.