Dåsig - hur länge efter kastrering?
Min hona blev kastrerad igår kväll vid halv åtta, allt gick bra och hon kom hem. Hon fick vara i transportburen över natten och i morse var hon ute en sväng men var väldigt vinglig. Hon gick in i buren igen och där har hon legat hela dan förutom en sväng mitt på dan då hon vinglade ut några steg och sen gick in igen.
Hon mår uppenbarligen inge bra, vilket är förståeligt.
MEN, jag har läst (jäkla internet - oroar en bara!) att de bör vara uppe och dricka och äta dan efter. Och det har hon inte gjort. Vatten har hon inte velat ha, har inte ens kunnat dricka typ och vatten har jag inte gett henne än.
Hur länge kan de vara vingliga och dåsiga utan att det är nån fara?
Jag har kastrerat 3 honkatter och typ 9 hankatter och vart med på alla operationer och ÄNDÅ blir jag så här orolig efter. Sjukt. Men ändock så är de mina bebisar…
Så nån som kan lugna mig?
Och MAT har jag inte gett henne än!
Jag vet inte, och någon annan kanske kan ge ett bättre svar. Men det känns som att hon borde få i sig vätska åtminstone så hon inte blir uttorkad. Du kanske kan ringa och rådfråga veterinär? Jag minns att mina katter inte rörde mycket på sig första dagen men dom drack ändå, och åt lite smått.
Du har ingen möjlighet att höra med kliniken? Var hon vaken när du tog hem henne?
Tycker du bör höra med veten som gjorde ingreppet, då det gått 24 timmar. Ok att hon är kass, det är en sak, men ändå…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ok, nu blev jag ännu mer orolig..
Nej, veterinären får jag inte tag på idag.. :(
När jag kastrerade min ena och första katt för några år sen så var hon helt slut i flera dagar. Hon låg mest i sängen och sov. Någon aptit hade hon inte. Utan jag fick ta med upp blötmat i sängen så hon åt något. Med mina andra två så har dem varit pigga redan samma kväll. Men kontakta veterinär om du är orolig och hon inte vill äta. Hoppas det ordnar sig!
Om du nyper tag i nackskinnet och det går sakta tillbaka så är hon uttorkad. Går det som vanligt tillbaka, snabbt är hon inte uttorkad. Men vatten behöver hon. Ta en sån spruta med vatten i och spruta in i munnen på henne så hon dricker! Finns också vätskeersättning på apotek att köpa om hon är uttorkad. Försök få henne att äta blötmat där är mycket vätska i som bara är bra för dem!
Jag kollade till henne igen nu och hon är ju slut stackarn, jag erbjöd vatten igen men hon ville inte ha. Jag tog och droppade henne lite. Det blir nog bra, min senaste honkatt blev helt off oxå och en hankatt blev oxå såhär.. Det är ju en stor operation.. Tack för era råd och tips :)
Hur är det idag????
Jodå, hon rör sig.. Inte lika vinglig idag men fortfarande väldigt off..
Jag gjorde en torsk, ägg, vatten - dryck till henne och hon drack nån matsked iaf..
toppen. Tycker du ska höra av dig till veten i alla fall. Tala om som det är, för hon kanske behöver vätskas upp och det får de ju stå för. Väckte de henne innan ni åkte hem? det är de faktiskt skyldiga att göra.
Nej han väckte henne inte, det gör han aldrig med nån.. Det är distriktsveterinären och han har bara en lite klinik, på två rum så han kan inte lägga in henne på dropp.. Blir det inte bättre så får jag ringa den större kliniken. Men det är ju klart hon har ont, det är ett stort ingrepp..
#11 Det här låter oroande.
1) En distriktsveterninär kastrerar en hona vid 20.30 mån 23/4. Släpper henne medan fortfarande sövd. Vad är det för märklig kvällsverksamhet? Varför släpper han katter utan att de vaknat upp ur narkos?
2) En distriktsveterinär har (enligt #11) "liten klinik" … "så han kan inte lägga in henne på dropp". Vad menas med att distriktsveterninären inte kan lägga in katt på dropp? Har dropp varit aktuellt här? Brukar katter som denne distriktsveterinär kastrerar behöva läggas in på dropp?, vare sig han själv är förmögen därtill eller inte?
3) OCH FRAMFÖRALLT. Katthonan kastrerades mån kväll 23/4. Och idag, TVÅ dygn senare, ons kväll 25/4, är hon fortfarande ur slag, vinglig, äter och dricker ej, eller knappast. Detta är HELT onormalt.
JA det är ett "stort ingrepp" men det är också ett rutiningrepp. Som du säger i inledningsinlägget TS, så bör katten vara uppe och äta och dricka, inte ens "dagen efter" (men nu var ju detta ett o-normalfall s a s, med kastrering på kvällen och hemkomst utan uppvak), utan redan några timmar efter hemkomst.
Skulle för kattens skull absolut kontakta en annan veterinär för rådfrågning. På studs! Helst igår! Som sagt, detta (dvs så som det beskrivs här i tråden) är inte ett normalt förlopp efter en kastrering. Hoppas det går väl för missen!
#12 - detalj men rättar mig själv (hittar inget för "hanterande/redigering"): det ska vara vid 19.30, förstås, inte 20.30 = vän av ordning. Hoppas fortfarande innerligt att missen återhämtat sig, så att även ts kan vara lugn.
1) Han har vart distriktsveterinär i en herrans massa år. Han borde väll gått i pension, men han har en liten klinik som han tar emot patienter i ca två dagar i vekcan. Han åker ju mest runt bland bönderna…
2) Nej de brukar inte behöva dropp, men det var nån som tyckte att hon kanske behövde "vätskas upp" och då antog jag att hon menade läggas in och få dropp. Fast hon verkar inte ha vätskebrist..
3) Hon är uppe och går nu, och hon har druckit den blandningen jag gjorde, sen kan hon ha druckit vatten nu när man inte sett.
Läget just nu är att hon är uppe och rör sig, men hon rör sig väääldigt sakta. Så hon har nog ont. Hon har druckit lite av blandningen jag gav henne.
Såret ser bra ut, inget rött eller svullet, dock har ett stygn gått upp..
Jag vet inte vad jag ska göra nu, hon är låg och rör sig sakta, men inte vinglig eller dåsig. Jag ska prova ringa veterinären och se..
Vi ska avvakta ett tag. Nu är hon iaf i ett avskilt rum och har tratt på sig, jag tycker hon ska ha det tills det läkt lite så inte fler stygn ryker..

Fick hon inget smärtstillande med sig? Nu när jag kastrerade min hona fick vi med kortison för tre dagar.
Nej, inget smärtstillande…
Det behövs inget smärtstillande vid kastrering. Tvärtom förespråkar jag avsaknaden av densamma eftersom katten oftast reagerar på sin smärta genom att hålla sig stilla. Detta är givetvis bäst för läkeprocessen. :)
För det första, så får numera inte en vet släppa ifrån sig ett djur, som inte har fått uppvakningsspruta. Jag ifrågasätter inte veterinären, men det är ju bara så numera. Sen att ett stygn gått upp? Är hon sydd i tre lager, så gör det ju inte så mycket. Men det vore faktiskt vits att kanske stödtejpa. Smärtstillande får vi aldrig heller till våra här.
Vad jag menade med att vätska upp är ju inte att lägga under dropp, utan ge en reservbulle i nacken, du bör kolla hur mycket hon dricker. Ge henne sånt som du vet att hon gillar att dricka. Hur funkar uppvispad äggula?
Vår disktriktsvet har också bara ett litet behandlingsrum för smådjur, men han finns att nå efter en kastrering och en sövning. Alltid. OCh så stort ingrepp är det ju inte med kastrering numera, men är han av den gamla stammen, så blir det stora ärr.
Ja, fast det gör han. Och har alltid gjort. Det gör ju inte så mycket med stygnet, men jag satte på henne tratt så inga fler skulle gå och så hon inte är där och slickar. Hon dricker vatten, och nu har hon även ätit lite torrfoder. Hon dricker även min torsk, ägg och vatten - mix. Vår disktriktsvet går oxå att nå, nästan jämt, men det jag menade var att han kan inte lägga in några djur. Jag litar på honom, han har hållt på så länge och kan sin sak :)
Min katt kastrerades i tisdag. Lämnad 8.00 hämtade henne 16.00 och då var hon klarvaken och fick/ville äta och dricka då vi kom hem. Är din katt fortfarande dålig/hängig efter 2 dagar hade jag definitivt åkt in med henne akut till en annan klinik.
Hur ser kastreringssåret ut? geggigt, rött, varmt?
Såret ser bra ut, inget svullet eller rött. Jag tycker inte det är konstigt att de har ont efter ett så pass stort ingrepp. Skulle hon vara dålig hade jag åkt in med henne, men nu har hon "bara" ont..
Tack ts #14 för klara svar.
Förstår nu att du missförstod det där med dropp. Det är som #19 säger en fråga om uppvätskning, inte dropp.
För egen del förstår jag inte riktigt det här med att ett stygn gått upp. Vilken typ av stygn rör det sig om? Är det sådana som du ska återkomma till veterinär för att ta bort, inte självupplösande?
Tyckte veterinären att detta var ok då? Såret ser bra ut säger du. Och efter konsultation med veterinär ska det avvaktas? Är det det du menar med det du säger i #15?
Din misse har tratt. Det är nog klokt i det här fallet. Kan vara därför hon är så off eller down också? Låter som hon äter och dricker nu. Bra.
Men hon ska inte ha ont mer. Då är det något galet. Vad sa veterinären om det?
Är det densamme distriktsveterinär som kastrerat som du nu åter pratat med angående din katt? Håller med övriga härovan att om det är så pass illa som det låter här så bör du konsultera annan veterinärklinik. Du behöver bara ringa och be om råd till en början. Säg hur läget är, och fråga vad de tror om det.
Liten missa
Håller tummar och tassar för henne.

Tar du av tratten regelbundet så att katten kan sköta sin hygien , äta och dricka?
Stolt ägare till tre La permer
Man kan också klippa ner tratten ett par cm i yterkanten. Då kan kisse äta ordentligt. Bra att hon har repat sig. MEn jag får hålla med de andra, att hon ska vara så down så länge, då har han sövt väldigt hårt. OCh som sagt, hon skulle haft uppvakningsspruta.
Hon kan äta och dricka med tratten, men jag tar givetvis av den ibland.. Jag har 7 katter, o har haft fler, så jag kan lite iaf ;-)
#26 Hallå vännen, det är ingen som ifrågasätter om du kan "lite iaf ;-)". Man kan nog ha hur många katter som helst hur länge som helst och ha hur fel som helst, hur länge som helst. Sånt finns exempel på tyvärr. Men du är ju orolig för missen, med all rätt, och frågar om råd, med all rätt - och det är det som alla försöker hjälpa till med. Hur går det för lilltjejen nu? Hoppas väl :-)!
ja går det framåt<? det är det vi alla är måna om
Ja nu är hon sig själv igen :) Full rulle, så tratten är av.. Tack för alla råd :)
skönt… MEn som sagt, jag har till och med för mig, att veter inte får släppa hem djur numera, som inte är vakna. ÄR det någon mer som känner igen detta?
Så skönt att hon börjar må bättre!! #40 det borde dem inte få göra! Så mycket som kan hända. När min ena katt Fick lugnande, fick vi inte åka därifrån förräns hon vaknat riktigt och blivit stabil. Så då borde katter inte få göra det vid nersövning iheller, tycker man.
ja jag har till och med för mig, att det finns regler på det som är ganska nya….. kanske fyra fem år. Kan någon hjälpa mig att minnas?