Vilken färg?

Jag är lite osäker, ser bilderna på lilla telefonskärmen så det är inte helt lätt… Men jag tycker att katten ser ut att vara antingen blåtigré-vit bicolor eller svartsilvertigré-vit bicolor. Bicolor = mängden vitt. Sära på pälsen, är underullen helt vit eller grå?

Sen är frågan: Är det en hona eller en hane? Antingen är de cremefärgade småfälten rufism (snygg medfödd missfärgning) eller så kissen sköldpaddsgärgad (förutsatt att det är en hona dårå).

Underullen är vit :) Det är en hona, men jag skulle snarare säga att de creamfärgade fälten är rufism? :P Aldrig hört talas om rufism, men jag skulle iaf inte säga att hon är sköldpaddsfärgad. Hon har den färgen nedanför kinderna, i jumskarna, där det grå går över till vitt under magen och i rumpan :P
Mage :P

Okej, är underullen vit så är hon alltså svartsilvertigré-vit bicolor :)

Det finns bara två grundfärger: svart och röd, det är när katten har båda den kallas sköldpaddsfärgad, om grundfärgerna samlas i fläckar eller katten blir liksom melerad spelar ingen roll.
Sen kan dessa grundfärger blandas med diverse andra saker för att få fram alla de olika färger som man kan se, blått och crème är diluterad (blekt) svart respektive rött till exempel.
Det här med namnen på färgerna är inte helt logiskt heller, katter med svart grundfärg kallas ofta bruna när den kombineras med vissa saker, och sen om man lägger till ytterligare något så byter det tillbaks till svart igen; svart - bruntabby - svartsilvertabby till exempel.
----------
Hur ser man då skillnad på om en mönstrad katt är padda eller det rödaktiga är rufism? Jo, rufismen beror på mönstret och följer det, alla rödaktiga hårstrån sitter mellan de mörkare strecken och fläckarna medan grundfärger inte bryr sig om sådana bagateller, och alltså även förekommer på mönstret så att säga.
Jag tycker din katt ser ut att vara blåsköldpaddstigré med vitt förresten, hon ser alldeles för ljus ut i dagsljus för att hon ska vara brunmönstrad eller svartsilver, och där selen har delat på pälsen ser hon bara vanligt "mönsterljus" ut i hårbotten, långt ifrån så vit som en silverkatt är.
Jag tycker mig även se just det här jag pratade om när det kommer till paddor vs rufism: crème insprängt bland det blå i mönstret, inte bara rufismrött mellan det.

#7 Jag är också fundersam gällande svartsilver eller blåmönstrad, men om underullen är vit så är hon ju silver.

Din katt är alltså snarare blåtigré med vitt eftersom hon är beige i underullen :) En smoke/silver är alldeles vit i underullen som på mina bilder.
Blåtigré med vitt tror jag. Med rufism, vilket är ganska vanligt på blåmönstrat har jag förstått.

Okej, tack så jättemycket för alla svar :)
Skulle tro hon är blåtigre bicolor, alltså EMS-kod: a 03 23
Eller vad tror ni? Eventuellt kanske det är paddfläckar som syns på halsen och vid bröstkorgen, men det kan vara rufism också… …svårt att avgöra på en enda bild.

Vet inte om det har någon betydelse att hon INTE hade några creamfärgade hår alls när hon var liten. Det började smyga sig fram först efter ca ett halvår och blivit mer och mer typ:P Mindre på sommaren och mer på vintern. Nu är hon 2 år.

Padda, definitivt – det röda sitter "på" mönstret och inte mellan det på båda de sista bilderna.
Säger fortfarande blå och inte svartsilver dessutom, så blåsköldpaddstigré med vitt.

Googlade på sköldpaddsfärg och sblåsköldpaddstigré.
MEN våran kisse ser INTE ut så. Hon har endast symetriskt med creamfärgade bitar, och dessa förekommer ENDAST där grått övergår till vitt! Hon har inga "fält" med brunt lixom..
Tycker det låter väldigt konstigt :P
Hmmm…. Tveksamt…. Nej, det är nog rufism…
Blåtigre bicolor är fortfarande min gissning!

Alltså, på bilden i #17 är ju själva mönstret längst fram mot nos och mun rödaktigt, så blir det inte när det är rufism, då skulle det varit mörkt och det röda suttit mellan de mörka fälten.
Och på bilden i #1 ser det ut som att det liksom är "stickelhårigt" med rödakitga och mörkare blå pälsstrån på mönstret på vissa ställen, och samma sak i #16.

Jag har träffat en kisse som var svartsköldpaddaagouti, bara det att hon var helt röd sånär som på en fläck i nacken på 2x2 cm som var svartmönstrad. Men likväl var hon svartsköldpaddsagouti ;)
Så även om det är yttepytte rött på din katt så räknas hon som padda, om det inte är rufism. Rufism är dock inget jag lärt mig så mycket som så där kan jag inte uttala mig. Men om det är som #19 skriver så är hon ju padda.

Hehe häftigt att det är så lite som avgör :P
Är dock fortfarande lite tveksam ;) Men jag får väl helt enkelt lita på er :D
#23 Vitfläckspaddor brukar dock ha större färgfält än de utan vitfläck..

#25 Är det så allstå? Ska tänka på det i fortsättningen och se om det kan stämma :)
Men vad hade det med det jag skrev att göra?
#26 att om hon var padda skulle det synas tydligare och att det inte blir så som i ditt exempel att det bara var en liten fläck.