Usch så arg jag är
Hej!
Pga extrema familjeproblem så har jag inte bott hemma eller träffat min mamma på två år och där hade vi två katter. Musse och Tusse. Musse är en norsk skogskatt och vi lyckades omhänderta dem igår, så nu har de det bra igen, men Musse är FULL utav tovor, vi skall boka tid för rakning hos vetrinär där han kommer sövas och sedan rakas. Men innan dess vill jag få bort så mycket tovor som helst, har ni några tips för att hjälpa mig?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Är det väldigt tovigt går det bara att klippa bort det som går, innan rakning. Sätt en kam mellan tovan och skinnet så att du inte råkar klippa fel.
Sajtvärd Katter iFokus
Mitt tips är, att ska du ändå in så bry dig inte. det är ofta väldigt skrämmande och kan göra ont att ta bort. ett tips är, att du köper en tovskärare. de finns i välsorterade zoobutiker. den skär sönder tovan på längden. Kan vara bra för dig att ha för framtida behov.
Men låt du veten raka av allt, för katten kommer att sövas och det är gjort i ett nafs.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är ingen idé att försöka borsta ut tovorna, det kommer göra ont och han ska ju ändå rakas.
Så det jag förslår är att lugnt och försiktigt klippa bort dom. Ta hellre lite mindre än du kan för att undvika klippa honom i huden.
Aut viam inveniam aut faciam

Det tips jag har hört som verkar vettigast är att sätta en kam mellan huden och saxen.
Tovskärare är säkrare. Går inte att skada med alls. Ok kostar mellan 75-300 kr, men det är en investering som räcker för hela katens liv. Men som sagt, jag tycker att du ska låta det vara,, det blir inte billigare hos veten ändå. Många gånger får man även raka själv när katten ändå är sövd…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....