Skaffa katt , vad ha ?
Hej jag heter Maria och är 26 år , jag lånar min kompis användare. Jag kännde att de va onödigt att starta ett nytt bara för ett par frågor.
Det är så att jag ska kanske skaffa katt och behöver lite hjälp =)
Här är mina frågor :
- Hur ser kattens dyngsryttm ut ,hur mycket o när sover katten, vilkea behov finns av socialt umgäng/utevistelse .
- Hur gammal kan en katt bli ?
- Hur behöver jag som människa anpassa hanteringen till kattens naturliga beteenden för att djuret ska må bra ?
- vilken värme,ventilation,fuktighet o ljus måsr djuret bäst av?
- Miljölagstiftningen i sammband med djur hållning
- Vad bör katten ära har nol koll vill ju ge den det bästa kanske tips på märke ?
- Vad bör jag ha innan katten anländer hem ?
- hur annser ni man bör ta hand om en katt?
- Skulle katten må bra av att gå ut eller är det fr stor risk för kattens liv ?
Här finns det många råd inför kattköp : http://kattstatus.se/sida90.html
Hej jag kan inte svara på alla frågor men några iaf :)
Viktigt att tänka på e att en katt blir ca 15-20 år så var säker på din sak innan du skaffar en :)
Jag har min katt inne och hon lider inte utav det, jag har även 2 jourkatter som oxå e inne å dom triv me det oxå fast dom vart ute förut, men det är individuellt, vissa katter trivs inte endast inne utan behöver nån form av utevistelse.
Ang dygnsrytm så e det något man kan ändra på men främs är de ju nattdjur.
Vet inte riktigt hur du menar me socialt umgänge men enligt lag måste katten iaf ha tillsyn mist 2ggr/dag, men det är ju alldeles för lite enligt mig å de flesta här inne, men man ska ju vilja å ha tid att kela å leka med sin katt.
Ang värme vent.. så samma som dig skulle ja rekomendera, dagsljus genom fönstren osv.
Hur man tar hand om en katt går det ju att skriva mängder om men iaf att den bör gå omkring i lägenheten/huset så som du gör, katter vill ofta vara me kolla på va du gör, ligga i knät lr brevid i soffan när du kolla på tv bla.
Innan du skaffar katt bör du iaf ha kattlåda, sand å spade till lådan, mat å matskålar, klösträd, ang mat så skulle ja säga att om de e torrfoder så köp från djuraffär så e de bättre än de i matbutik, å blötmat vet ja att många här inne köper mjau lr bozita :)
Hoppas det här hjälper lite iaf :)
Och ett stort PS kastrera katten! För allas bästa :)
- Hur ser kattens dyngsryttm ut ,hur mycket o när sover katten, vilkea behov finns av socialt umgäng/utevistelse . Jag har fem katter och de sover mycket på förmiddagen, på natten och är vakna tidig morgon (natt för mig) och eftermiddag/kvällen. Då busar de mycket och kör race fram och tillbaka med varandra.
- Hur gammal kan en katt bli ? Upp till cirka 20 år men inte troligt att det händer så ofta. Min äldsta katt hos mina föräldrar blev 14, då var hon senil och det var dags för henne att bli avlivad.
- Hur behöver jag som människa anpassa hanteringen till kattens naturliga beteenden för att djuret ska må bra ? Bra fråga, jag är uppvuxen med katter så hur jag hanterar katterna är ganska naturligt för mig. Läs dock på om katters beteende och lär dig något om hur de är naturligt så kan du nog få in det. Exempelvis så är det inte helt vettigt att stirra en katt i ögonen, det kan betyda att man hotar den. Vill man visa sig vänligt sinnad så blinkar man långsamt med ögonen och tittar sen bort och gäspar. Då ser de att du inte vill de illa. Ett exempel utav många.
- vilken värme,ventilation,fuktighet o ljus måsr djuret bäst av? Bra fråga det också… Har jag aldrig tänkt på. De gillar värme i alla fall så mycket kan jag säga. Ligger gärna på en, på filtar eller om man har akvarium så ligger de gärna på lampan. Sen är det väl klart att katterna tycker om ljus, på sommaren när mina får komma ut så ligger de i solen och mår bra, vi behöver dock smörja in deras öron och ansikte då de blir brända lätt..
- Miljölagstiftningen i sammband med djur hållning. Kolla de lagar som finns kring djur och miljö.
- Vad bör katten ära har nol koll vill ju ge den det bästa kanske tips på märke ? Katter är carnivorer och äter därmed kött, kött och typ kött. Jag ger Mjau blötmat/Bozita blötmat och rått kött. Kolla in barf iFokus. Det finns okej torrfoder men i och med att katter i regel inte dricker vad de behöver utan får i sig vätska genom maten så ger ofta torrfoder urinvägsproblem. Jag undviker torrfoder och ger det enbart som godis här hemma när vi tränar med klickern.
- Vad bör jag ha innan katten anländer hem ? **Kattlåda med bra sand i. Många använder EverClean som man köper på djuraffären. Bra klumpbildande sand. Jag kör på Icas Kattsand i kartong, den som inte är parfymerad och jag är jättenöjd. Kostar mycket mindre och är i mina ögon bättre än EverClean. Köp dock inte Icas Kattsand på påse eller med parfym för det är ren horribel sand.
** - hur annser ni man bör ta hand om en katt? Två och två om det inte är en ensamkatt, ha tid att busa och gosa, ha bra klöspelare, kastrerad och id-märkt, om man vill att katten ska gå ut så se till att det är säker utgång. Jag bor ovanpå Ica mitt inne i stan och på ett tak och det är stängt runtom, ingen kommer in och ingen kommer ut. Nu är det hå l i staketet och då får katterna vara inne till det är fixat annars har jag katter som vinglar runt och kan ramla ner på vägen och det vill jag inte. Näta in eventuella balkonger så katterna inte ramlar ner. Läs på mer om katters beteende så man förstår vad det är de menar när de beter sig på ett visst sätt. Ha många lådor inne och gör rent de minst två gånger om dagen. Var beredd på att bli kattägd.
- Skulle katten må bra av att gå ut eller är det fr stor risk för kattens liv ? Säker utgång, ja annars skulle jag inte släppa mina katter ute. Det är min syn på det.
Lycka till!!!