Leka för mycket?
Kan man leka och aktivera en katt för mycket? Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någon som denna. Han är EXTREMT aktiv, vi leker på dagarna, jagar varandra, tränar med klicker, apporterar och är ofta ute på långa promenader, gärna i skogen. Men aldrig får jag sova en hel natt. Vi leker med honom precis innan sängdags, så han blir jättetrött. Endast då kan jag ha chans att få sova till fem- sex på morgonen om jag har tur.. sen är det dags att leka igen.
Grejen är, att när man leker med honom så slutar han aldrig leka frivilligt. Han leker tills han flämtar som en hund, men han slutar inte hoppa runt och busa. Han vill bara fortsätta. Även om han lägger sig ner, så reser han sig snabbt upp igen för att busa. Som en micropaus. Han slutar inte leka förrän man själv slutar, och även då kan han ha en massa energi kvar till att busa runt på egen hand.
Igår busa vi innan jag skulle sova, när jag väl tyckte att nu får det räcka, så hade han fortfarande energi kvar. Han hade bara flämtat lite men man hade kunnat fortsätta mycket till. Ändå tittade jag på klockan och upptäckte att vi busat i 40 min!
Vad anser ni? Är era katter likadana?
Ge katten en kattkompis.
Har katten en kattkompis? Annars är väl detta ett jättebra tecken på att du inte kan ge den, den stimulans som den behöver.
#1,2 Vi har funderat på att skaffa en kattkompis eftersom han gillar att leka med svärmors katter när vi åker dit. Så det får nog bli så då