Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4560 ggr
Exoticas
3

Katt och P-piller!

Hej!

Har som sagt fått hem två katter, hanen är kastrerad men honan äter p-piller. Jag tycker att det låter lite skummt att hon ska göra det varje tisdag livet ut? har aldrig hört talas om att en katt ska gå på p-piller livet ut då hon har ätit dom sedan tecken på första löp. Hon är nu 2år!

De piller hon äter heter Perlutex, hur länge kan hon äta dom och kommer hon att löpa så fort vi slutar med dom? och när bör man sluta ge henne p-piller?!

Stoppar denna tråd i allmänt kattprat då jag inte vet vart den ska vara, admin är självklart välkommna att flytta på den =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Josefa
5

Sluta med P-pillren och få henne kastrerad istället. Pillren ökar risken för att hon drabbas av flera sjukdomar.

line84
2

Varför ska hon äta p-piller livet ut? Varför inte kastrera henne?? Betydligt bättre alternativ för katten! :)

OberonsMatte
3

Så länge honkatten är okastrerad finns en risk för livmoderinflammation, och p-piller innebär stor risk för juvertumörer. En katt som inte används i avel ska vara kastrerad.

Sajtvärd Katter iFokus

Hawknestgrove
0

Ja, det är ytterst få katter som klarar sig beasvärsfritt vid lång eller evig ppilleranvändning. Dessutom är det i långa loppet dyrare än en kastrering. OCh varför hela livet, undrar du.. Jo för att katter till skillnad från människor, inte får någon menopaus.De är således fertila livet ut. Fruktansvärt, men så är det.

Så ta nu en period med ppiller temporärt tills du fått ihop till en kastrering.

att undvika att ha något preventivmedel är inte heller bra, katten mår dåligt och kan även få tumörer och livmodersinflammationer om hon är oskyddad.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Exoticas
0

#2 fd ägare har fått de råden vet. men jag börja fundera på om det var bra för henne!

/Josefin

Hawknestgrove
0

Den veten sa nog, att ppiller är ok  ett tag men att det inte är något att rekommendera för alltid. OCh om du är osäker, så kan du höra med vilken vet som helst, det har till och med gått så långt, att vissa veterinärer vägrar skriva ut ppiller överhuvudtaget.

Så före detta ägaren lyssnade nog på veterns råd på samma sätt som f*n läser bibeln.Obestämd

Exoticas
0

#6 Fast på kartonger stöd det "1 tablett 1dag i veckan istället för kastrering " eller någonting sådant, har inte kvar kartongen dock. Katterna står kvar på fd ägare tills vi vet hur det fungerar, om hon blir kvar här så kommer jag självklart att kastrera henne. I nuläget är det inte aktuellt då fd ägare inte är med på den visan. Men frågan är alltså om jag inte ger henne tabletter i morgon som hon ska ha, börjar hon då löpa?

/Josefin

Thaeri
1

Det är väldigt individuellt, det kan ta allt från nåra dagar till flera månader för katten att börja löpa igen när man slutar med p-piller.

Hawknestgrove
0

ja. Du MÅSTE ge henne i morgon, OCh vad vet skriver på sina recept är ju individuellt. Så ett piller vid ungefär samma tidpunkt samma veckodag. Den förre ägaren  borde förstå riskerna. Googla på det och  gå in på vilken frågespalt som helst, ta tex Agrias vetspalt, så får hon/han veta att det är FARLIGT att ge ppiller för evigt!

AgnetaB
1

Flera katter måste man ge P-piller oftare än en gång i veckan för de löper igenom pillrena dessutom. En del ger vart 3dje dag tom.

Hawknestgrove
0

ja, det finns de som man måste göra det med. MEn som sagt, nån som är duktig på saklig varning att ge TS här, så h*n får fakta att ge den förre ägaren.

Exoticas
0

#8 Okej, får prata med fd ägare och vet om hur vi ska göra. Jag vill helt klart få henne kastrerad så fort som möjligt men har tagit upp det med fd ägare som säger att jag får vänta tills katten är skriven på mig. Då dom ser att kastrering är onödigt eftersom att p-piller har fungerat bra för dom och katten.

/Josefin

AgnetaB
0

Jag säger inte att det är bra att göra däremot utan självklart ska alla katter som ej ska  till avel kastreras.

Hawknestgrove
0

men be då att få katten skriven på dig omedelbart.

Hawknestgrove
0

en länk…

http://www.vmkh.se/562.html

och här finns väl hur många som helst…

OberonsMatte
0

#12 Vilka snåljåpar! Hoppas att du och katterna trivs med varandra så att de blir dina på riktigt snart!

Sajtvärd Katter iFokus

Exoticas
0

#13 Jag har redan tänkt kastrera henne som sagt, för mig är det en självklarhet, vilket det självklart inte är för vissa. Men hon kommer att bli kastrerad så fort jag kan!

#14 Eftersom att katterna är omplaceringskatter så har enligt avtal en prövotid.

/Josefin

LinnJ
0

Hur lång är prövotiden?

Imasy
0

Men jag förstår inte, har du köpt katterna, alltså betalat för dem? Eller har ni ett fodervärdsavtal?

Fattar inte varför de inte är dina om de ska vara dina? Jag hade dock inte kastrerat katten förssäns den var min på papper.

Hawknestgrove
0

Exoticas, om du har betalat PENGAR för katterna, om så bara en krona, så är juridiskt sett de avtalen inte ens värda att använda som dasspapper. HAr du betalt en katt, så har du betalt för den, precis som om du köpt en penna eller vad som helst.

så det avtalet är således inte värt något, om du så bara har betalt en endaste krona för dem.

Spelar inte  någon roll om det är en delbetalning, djuren är dina. Om du inte betalar till fullo, så är det en sak för kronofogden.

Exoticas
0

Jag har köpt katterna men bara betalat hälften, eftersom att de som hade katterna tidigare bor ganska nära så måste vi vänta och se om dom kommer att förså att det är här dom ska bo och inte där när dom väl får komma ut i friskluften igen!

Jag är nöjd att få ha prövotid, speciellt eftersom att det är omplacerings katter.

Vi har kommit överens om en prövotid tillsammans det är ingenting som fd ägare eller jag valt på ett håll. Det var väl mest jag som ville se om det kommer att fungera, dom har trots allt bott hos en familj i 2,5år så får hoppas att dom slutar skrika snart.

Har en till fråga, min kastrerade hane "sätter på" honan. Varför?

/Josefin

Hawknestgrove
0

Ja, det är ju dels för att hon luktar kön, för ppiller tar ju inte bort något sånt, utan förhindrar ju bara löpet. det beteendet slutar eller minskar nog rejält, när du får den kastrerad.

OCh för guds skull tala om för de förra ägarna, att katten riskera att få cancer av att gå på ppiller. juvertumörerna kan ju dyka upp även efter kastreringen om olyckan är framme och katten gått för länge på ppiller.

JAg vet ju att förr så ansågs ju ppiller helt riskfritt för katter.

så även för människor… OCh för 100 år sen var ju rökning nåt man rekommendrade för folk som ville banta.

Delfinen
0

Det finns faktiskt veterinärer som säger att det är ofarligt för en katt att gå på piller jag vet jag har upplevt det.

Finns även veterinärer som garanterar att en katt som äter p-piller inte kan bli dräktig….jag vet jag har upplevt det.

TS….din katt kan få juvertumörer och andra sjukdomar. Och det finns inga garantier att hon inte kan bli dräktig.

Jag har haft en hona som gick på snacket från veterinär att det inte fanns någon risk för dräktighet…..Stenkoll på att p-pillerna inte kräktes upp eller spottades ut…..dock det föddes en kull med kattungar.

Hawknestgrove
0

ja jag säger inget om ppiller för en kort period, för ibland så passar faktiskt en kastration inte in i budgeten, så är det bara. Har själv gjort så med två katter. CSN skulle ha sitt precis när katterna började löpa, så då hade jag ppiller liggandes och katterna gick på piller i  en månad. Men att år ut och år in ge en katt hormonbehandlig är ju lika förkastligt som att en kvinna går på ppiller hela sitt liv.

Fridaaaa
0

Kastrera henne istället. Bättre för henne, hon kan inte bli dräktig (kan dem bli fastän dem äter p-piller) plus att det blir billigare i längden. Bara positiva saker:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Exoticas
0

Alltså ni behöver inte försöka övertyga mig om att jag ska kastrera henne för det ska jag! jag belev som sagt bara fundersam på om det verkligen var bra för katten. Har pratat i tele med Vet som skrivit ut p-pillerna och hon säger "Alla veterinärer ser det olika, det finns inga bevis på att P-piller ger en katt problem". Hon lät virrig och Jag kommer inte att vända mig till henne eller Strömsholm överhuvudtaget när det gäller katterna.

#22 De förra ägarna säger "Men hon är ju bara en vanlig huskatt" =( riktigt trist att dom ser det så, är glad att allerig finns i det hemmet!

Jag vill som sagt men kan inte än, har slutat ge henne p-piller i alla fall och pratat med olika vet runt om i Västerås!

/Josefin

Hawknestgrove
0

Ok, men du behöver inte sluta tvärt, för du får en löpkatt i stället.

Jag pratade med vår vet i dag när jag var nere ohch kasterade och hon sa precis som alla andra, de hade fått lära sig att Ppiller är NONONO i annat än tillfälligt. OCh strömsholm ska ja vara rätt bra, känner ju många med hitetkatter som vänder sig dit och får samma svar som jag fick. Så de borde nog tänka sig om och söka efter en bättre vet. Ok de är dyra också, så ska du baa kastrera så lönar det sig att ringa runt. de mindre klinikerna är ofta billigare.

Exoticas
0

#27 Priset bryr jag mig inte mycket om men jag vill att min katt ska opereras på ett bra ställe med bra personal! Löpa kan hon få göra hon är redan gnällig som hon är, längtar ut!

/Josefin

Jourhemmet
0

Det är vår och hon är okastrerad, klart hon vill ut.

Hawknestgrove
0

du får ofta ett mera personligt bemötande på de små klinikerna. Du kan till och med få vara med, om du vill. Väldigt intressant faktiskt.

Gör du en tråd här och på Hittekatter där du frågar efter bra kliniker där du bor, med ett bra mottagande. Du kommer helt säkert att få massor av bra och värdefulla råd.

Exoticas
0

#30 varför just på hittekatter? =)

/Josefin

Hawknestgrove
0

jo, för där är det väldigt många folk, som håller på med kattkolonier och hemlösingar och följaktligen är väldigt medvetna om bra och prisvärda veterinärer.

Exoticas
0

#32 okej ska göra ett inlägg där på en gång! =)

/Josefin

[helenal]
0

hej! hur har det gått med honan och p pillrerna? är de inte risk att din hankatt försöker para sg med henne nu då när hon slutat med p piller?

Hawknestgrove
0

hanen var kasterad, så där blir det ju bara blårök….men ändå Hoppas  att hon fått ordning på eländet.

Exoticas
7

Jag har slutat med p-pillerna och Imorgon ska vi skriva över katterna. Ska boka tid för att kastrera henne precis som planerna!

/Josefin

Hawknestgrove
0

heja för dig……Skrattande

Exoticas
0

#37 Det var ju det som var planen, men har inte fått tips på bra kliniker än så tänkte sätta mig och ringa runt lite, Ställa frågor till olika veterinärer innan jag väljer klinik! =)

/Josefin