Nät till balkong!
Hallåj snart är sommaren här!
Tänkte fixat nät till balkongen så det känns lite säkrare för katterna.
Har sett att det fanns nät på djuraffären men tänkte ifall ni visste nå billigare och kanske till och med bättre nät någon annanstans (exemplvis på clas olhsons m.fl).
Har bara två krav på nätet: de ska vara lätt att kroka i och kroka av och det ska inte kännas som man sitter i ett fotbollsmål dvs en ganska diskret färg på nätet.
// Pabblo
Kroka i och kroka av menar jag att man ska kunna ta ner det ifall man skulle vilja
// Pabblo
Om du vill att det ska vara lätt att kroka av så kanske det inte är så stabilt för katterna? Katter är mästare på att hitta små kryphål och klämma sig igenom trånga utrymmen.. Jag skulle hellre satsa på ett lite dyrare - mycket bättre nät, som är stabilt och håller för rymningsbenägna katter! :)
Vi har satt fast vårt när i en träram runt balkongen, går inte att ta ner, men väldigt stabilt och säkert! :)
www.maliinnordlund.blogg.se

Köp rådjursnät på Granngården. OCh som #2 säger, en bra ram och väljer du ett mörkt nät, som rådjursnätet är, så tänker du inte på det. Med fördel, så sätt det så, att det inte är spänt. För då är det inget kul att klättra i alls.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fast hade väl tänkt att de skulle sitta bra nertill och sedan bara i krokar upptill. Alltså när man tar av de så sitter det fortfarande kvar där nere.
Kanske ska säga med att jag bara behöver sätta på nät på övre halvan av balkongen.
// Pabblo
Ok, men ändå. katter klättrar. och minsta lilla springa, som kan göras till 6-7 cm, då kan de små busarna åla sig ur….Tänk på att katter inte har några nyckelben och axlar, så de kan rinna igenom nästan vad som helst.
Okej då.. fast nu är de inte så intresserade av överdelen men kanske blir när man har sätt upp "roligt klätternät".
Ska ta mig en funderare om hur vi ska lösa detta. Fast det är inte så viktigt heller. Hellre ordentligt fast nät än att hitta dem sönderkrossade på gatan nedanför.
Ska inhandla denna helg eller nästa. Mer tips är välkommet:)
// Pabblo
Du kan ju även göra klättervänligt nät köpa på ÖB grönt metallnät. det syns inte heller mycket.MEn då får du göra en riktig ram.
Jag satte rådjursnät på en träram. Tänkte att det räckte så. Tyvärr tänkte jag ju inte så långt att min hankatt kunde klättra. Hörde något konstigt från balkongen. Hinner ut och greppa tag om bakbenen på katten min som var på väg över kanten och dra tillbaka honom. Efter det blev det ett nättak på alltihopa. Du kommer nog få göra något liknande med din balkong. Katterna är smidigare än man tror. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om katten tagit sig över innan jag fick tag på honom…
ja tänk så här inga springor får finnas som är över 3 cm. Då kan du vara säker.
Som sagt tror jag du måste fästa det ordentligt runt hela balkongen, några krokar duger nog inte..
Vi har ett hårdare "metallnät" i ramar runt hela balkongen (balkong med tak), det stabilt och klarar nog det mesta.. Min stora kisse på 6,8 kg har inte försökt klättra i det än, men det känns bra att ha ett stadigt nät som han inte kan pressa sig igenom eller bita sönder. :)
www.maliinnordlund.blogg.se

Vi har det kanske smidigt med tak som följer balkongkanten precis samt att det finns massor med ställen att fästa det på. Vågar dock inte göra allt för omfattande då vi bor i en hyreslägenhet men ska kolla hur man kan fästa dem bäst. Av vad jag hör av er så blir det nog ett "permanent" nät då jag antagligen kommer vara nojig annars och kolla balkongen ideligen. Tanken är ju att kunna balkongdörren öppen jämt när vi är hemma.
// Pabblo
Ja jag har ju mjukt kattnät, som jag köpte för 6 år sen, uvbeständigt och det går bara inte sönder…..Ingen biter i det helelr, men nu är ju katter inte så begivna på att bita. Och de klättrar inte i nätet, men väl i stolparna
Jag har Granngårdens rådjursnät!
Superbra (:
Ingen av katterna försöker klättra i det (;
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Tänkte bara tipsa om spaljéer som finns att köpa på bauhaus! :)
Själv har jag nätat in enbart framsidan på balkongen (eller ja, halvvägs upp) och sedan kört på spaljeér på sidorna för att slippa det där burutseendet. Balkongen är halvt inbyggd i huset. Tror spaléerna är 200x80 eller nåt sådant, nåt enkelt trä med lagom stora rutor =) kostar bara 129 kr st! Så får det klättra lite blommor där i sommar =)
Eller ja, nu när jag tänker efter kanske vissa katter kan kravla sig igenom hålen :/ aja. man kan ju sätta dubbelt upp om man vill det. Tycker i alla fall det blir finare att ha något sådant träigt rejält på nån sida så det inte blir nät överallt.
oj de spaljeerna finns inte på deras hemsida...
Vi säljer bra kattnät. Löpmeter 80 kr, ca 5-7 m bred.
http://www.blocket.se/skaraborg/Kattnat_32423788.htm?ca=13&w=1&last=1
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#15 Näe jag vet. Dom finns inte med där.. Dom ser dock ut ungefär så här http://www.bauhaus.se/webshop/bygg/staket/bergen-spaljestaket-60x165cm.html
Fast utan ramen runt om. Det är ju inte höjdarkvalitégrejer direkt men det fungerar absolut :) o det är ju billigt. har bara använt 1 regel var att sätta längst ut i hörnen så att säga, sätta fast spaljéerna där och sen i andra sidan i väggen.
Just nu har jag kompostgaller på hela framsidan.. Katterna kommer inte få vara där ute själva, utan det är mer som ett extra hinder när jag är där ute med dom. Men ska nog ta och sätta dit råddjursnät senare över hela. Då räcker det att sätta en regel i överkanten.. Sen använda stripes o sätta fast nätet i spaléerna på varsin sida, regeln och sedan i balkongräcket =)
Har även byggt en dörr av kompostgaller. väldigt smidigt! ska även sätta fast myggnät i den.