Innekatten vantrivs!
Jag har en katt på 15 år som nu har flyttat till lägenhet då huset är sålt, vilket innebär att han nu blivit innekatt - vilket han definitivt inte trivs med. Han har bott här i över en månad nu, och ingenting blir bättre. Han skriker (inte jamar, utan ylar och skriker) hela tiden (även på nätterna), vägrar använda lådan och går dessutom i sitt eget kiss så det blir kiss i hela lägenheten…
Så här kan jag inte ha det. vad ska jag göra?? (och jag har inte hittat ett nytt hem till honom)

Eftersom att han är så pass gammal kan det ju vara det som spelar in också.Även katter kan bli dementa.
Vad har du för slags låda och vad har du i den?
Ta ut honom i sele en sväng varje dag.Aktivera honom.Har du möjlighet att näta balkongen eller ett fönster så att han kan få lite frisk luft?
Stolt ägare till tre La permer
Vilken ledsam situation:0(
Den erfarenhet jag haft av samma situation är att utekatter (speciellt så pass gamla) har svårt att anpassa sig till att enbart bli innekatter.
Gäller inte alla såklart, men det blir en stor omställning från att ha bott i ett hus med fri tillgång ut till att bli instängd i en lägenhet. Om du har försökt att omplacera katten men inte lyckats, så blir ju alternativen färre. Om man omplacerar sitt djur så måste man ju var säker på att det är till ett varaktigt och bra hem.
Om situationen inte blir bättre under kommande veckor så skulle jag börja tänka på att avliva katten, mest för kattens skull. Ett liv i lidande eller stress är inget värdigt liv för ett djur, då är det bättre att avsluta det på ett värdigt sätt.
Detta förutsatt att det verkligen inte finns någon chans att hitta ett nytt bra hem till katten.
Känner med dig, det är ett svårt beslut. Lycka till, hoppas att det ordnar sig.
MVH
Tack för svaren!
Ja, jag hoppas på att hitta någon som bor lämpligt till som vill ha honom, kommer att kontakta Kattkommando Syd om det inte blir bättre och om jag inte hittar någon själv.
"Eftersom att han är så pass gammal kan det ju vara det som spelar in också.Även katter kan bli dementa.
Vad har du för slags låda och vad har du i den?
Ta ut honom i sele en sväng varje dag.Aktivera honom.Har du möjlighet att näta balkongen eller ett fönster så att han kan få lite frisk luft?"
Jag har en till katt som fick flytta hit före honom, hon är också gammal men känns inte lika gammal ändå, och henne gick det alldeles utmärkt med. En del skrik i början, men det lugnade sig efter ca en vecka. Hon är lugnare till sättet också, han jag har problem med är mer hetsigt och aggressivt lagd.
Jag har två lådor, den ena är väldigt liten, och den andra är stor som en vanlig kattlåda (det är en hamsterburs-botten). Jag har provat flera olika platser (bland annat vid ytterdörren, där han brukar gå på golvet) och flera olika material (två olika sorters Kattsand, tidningar, kutterspån) och har rengjort dom noga flera gånger (jag menar bytt sand och rengjort själva lådan, mocka gör jag förståss oftare).
Tror du det hjälper att ta ut honom i sele? Han har aldrig gått i sele innan, och med den andra katten blev det bara värre när jag tog ut henne i sele när hon fortfarande var orolig. Balkongen får han vara på, men visar inget större intresse för den. Det tycker jag är ganska konstigt, för annars verkar han verkligen vilja ut. Han krafsar på fönster och så, något han alltid gjort när han velat in/ut.
Jag skulle inte ta ut i sele. Prova att ge honom Zylkene tills han har vant sig vid innelivet. Köp en stor förvaringslåda på tex ÖB och ha i 10 kg Ever Clean eller Extreme Classic. Aktivera honom, laserpenna, golv till tak klösträd, Da bird. Man måste aktivera en innekatt mer än en som går ut måste ni tänka på. Ta honom även till veterinär för ett urinprov.
KKS har häcken full av hemlösa katter så där lär du inte få napp, de är till för hemlösa utkastade katter, inte ägda.
Tack för bra tips jag inte hört förr! Ska prova :)
hej.- nyfiken på hur det gått?