Ledsen katt i tratt
Vad gör man för att aktivera en deppig katt i tratt? Det roligaste han vet annars är att vara ute med husse och matte eller att smyga på och jaga "lillebrorsan". Nu kan han inte göra något av det, utan ligger mest och sover eller vaggar omkring på golvet medan lilla Rufus springer omkring och hoppar på honom för att uppmana till lek.
I och med att vi behandlar honom (ger ögondroppar som han får panik av, tvättar runt ögonen som han ogillar, ger kortisontabletter som han också får panik av, borsta tänderna som han "bara" hatar) så är jag rädd att vår relation ska försämras om vi inte också kan göra något trevligt för honom. Vi brukar leka mycket med katternas favoritleksak Da Bird men redan innan tratten sattes på så var han rätt "lat" med att jaga den eftersom lillkatten alltid hann först, och nu försöker han inte ens jaga leksaken utan tittar bort eller går därifrån. Det kanske går över?
Han har haft tratt en gång innan, när han kastrerades, men det var någon enstaka dag. Nu ska han gå på kortison i tio dagar och ha tratten ungefär lika länge. Tycker så synd om honom..
Tips?
Jag säljer ju uppblåsbara kragar till självkostnadspris om du vill ha. hundra spänn rakt av inklusive porto för fokusfolk.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
De är jättebra de uppblåsbara kragarna, i alla fall de till hund!
Zabelle
Hm, förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli :)?
kragen gör att kisse inte kommer åt att krafsa. Enda gången man inte kan ha denna krage är om katten har fått en skada på svansspets, eller på tassarna. Annars så funkar kragen väldigt bra och är inte i vägen.
Jaha! Ja de såg ju betydligt mer praktiska ut.
Men kan katten inte klia sig i ansiktet då? Skrev inte det i inlägget, men det är det han inte får göra.
Finns de i olika storlekar? Hur rengör man?
Jag tar för givet att de kan återvändas en del..?
jag har bara en storlek, den minsta, som passar katt. Den är väldigt flexibel. kolla bilden här. Du kan även sätta den på ett vanligt halsband om du vill. OCh givetvis, så är den återanvändningsbar. Du blåser upp innerslangen gärna med pump av något slag, eller så får du göra det för egen maskin. Det är rätt tufft. Sen är ventilen sån som på badringar, du trycker in den. Sen om man inte gillar innerslangen, så kan man fylla kragen med skumplast, den är väldigt hållbar.
Passar den yngre katter också? Tänker på att lillkatten ska kastreras snart.
ja innerdiametern är 5 cm. ca 15 cm i omkrets. dessutom, så är det hällor på insidan där du kan trä in ett halsband. Pma mig om du vill ha mitt kontonummer och gem ig din adress och nman, så skickar jag så fort jag ser insättningen om du är intresserad 
Vi har ingen pump =/. Vore tråkigt om vi inte lyckas blåsa upp den.
Ska fråga sambon när han kommer hem i alla fall. PM:ar dig vid intresse :).
Man kan gott blåsa upp den med vanlig munkraft också, men det är lite jobbigare. Sen kan du även blåsa upp den försiktigt med tryckluft, när ni ändå tankar bilen.
Vi kör på den! Även om den kanske kommer lite sent till just denna behandling. 100 kr inkl porto right? Kan du pma ditt kontonummer?
Nu är mitt största problem att han inte verkar dricka.. hur ger jag honom vätska på bästa sätt utan att han sätter i halsen?
Ok pmar dig…
#16, du kan ge lite i mungipan, så det rinner ner av sig självt. Eller så kan du fösiktigt ge lite smaklig vätska på nosen, så måste kisse slicka i sig….Tål kisse mjölk? Det kanske är gott…
Nu är din krage packad och går iväg i morogn med avgående post.
och insättningen syns nu!
Utmärkt!
Usch de här vanliga trattarna känns så ohygieniska.. Veterinären sa ingenting om att man borde tvätta av dem men ska nog ta av den ikväll och göra det ändå. Han stoppar ner trattkanten i lådan hela tiden när han ska städa efter sig..
Ja du kan klippa lite i den i ytterkanten. Klipp ner den 2 cm

Den där uppblåsbara kragen är fantastisk! Köpte en sån till sidney när hon kastrerades eftersom hon fick tokpanik av tratten och rev upp sår på halsen för att bli av med den, men kragen blev hon nöjd med och klöste inte sig själv något mer =)
köpte du den av mig?
Alltså, har du bara uppsikt så behöver katten inte ha krage alls…min hatar krage och vill dööööö….vill inte äta ,, kissa, gå el ngt, så de ggr han har behövt har han bara haft det kanske första dygnet, sedan har jag sett om han är på det och verkar han låta bli har han fått vara utan.
#25, Jo det kanske stämmer. Men jag tycker tratt är det bästa just nu, det går så snabbt att klia sig ju.. Räcker med att en klo kliar under ögat så blir det varigt och fastnar massa skit igen. Det tog bara ett dygn (!) för att se skillnad och det är för tidigt för att själva medicinen ska ha gjort någon större skillnad, dvs främst av allt är det att han inte kunnat riva sig. Känns för nervöst att bara hålla uppsikt. Han krafsar på tratten för att han vill klia sig i öronen/under hakan så nä, bäst att ta de säkra :).
Hade det gällt en kastrering hade det kunnat vara annorlunda. Vissa katter bryr sig ju knappt alls, andra är där konstant och slickar.

#24 Japp =)
Tack Hawknest, tratten kom igår och sambon lyckades blåsa upp den (själv höll jag på att svimma när jag försökte). Den fungerar utmärkt! Missen känner sig märkbart friare också.
Dessutom är den rätt söt ^^
haha!!!! ja då ska du tänka, att jag har begynnande lungemfysem, occh klarade ändå av att blåsa! hihi visst är den söt! Jag har rätt många, då man är tvungen att köpa många för att få ner frakten. Det är ju en firma, som egentligen bara säljer till veterinärer, men i och med att vi har Förening, så kunde vi köpa. Hade du hittat den hos en vet, så hade du troligen fått ge närmare 200 för den. För den kostar oss 55 kr plus moms plus frakt, som är närmare 150 kr för dem jag köpte, Swevet använder sig av företagspost och den är hemske dyr.
Jag vill ochså köpa en krage om du har några kvar? Ingen av katterna har några problem just nu men då har man en utifall olyckan är framme! Mina hatar ochså trattarna…..
#30 ja visst.Pm:A mig ditt namn och adress, så får du mitt kontonummer. Så fort jag ser insättnignen på kontot, så skickar jag. Alltså 100 kr inklusive frakten för fokusfolk.
Nu har katten lyckats få ett rivsår på hakan och jag kan inte ens komma på HUR det skulle ha gått till? Vi har sett honom försöka klia sig hela dagen igår och idag - utan att lyckas. Han kliar liksom bara på själva kudden och når inte fram med tassen till hakan. Däremot kan han slicka på svanstippen och det verkar han väldigt glad för ^^.
Frågan är om det rent av är den andre lille rackaren här hemma som är orsaken till såret.. Han kanske inte vill att "storebror" ska få ta av sig tratten - då det ju innebär att lillfisen förlorar sitt tillfälliga överläge ;).
Skämt åsido, men jag undrar hur han lyckades riva sig där.
#30. Bra idé faktiskt. I dessa kan katterna se normalt, äta normalt och gå på lådan normalt :). De slipper även krocka med dörrkanter och annat, men förblir lite "tunga i huvudet". Defintivt värt sitt pris i alla fall.
han har kanske rivit sig själv med baktassen. Du ser om han har lyckats göra små revor i kragen. OCh han var liksom nästan snygg i kragen. 
Hej! Jag vill också gärna köpa en krage. Min kille har haft tratt på tok för länge pga ett operationssår som inte vill läka ordentligt. Hoppas att du har några kvar.
Du får pma mig, så jag får din adress och så får du mitt bankkontonummer att sätta in på. skickar så fort jag ser det. fokusfolk får köpa för 100 kr rakt av inklusive frakten. jag har swedbank.
Kan jag också pm:a dig om krage? :)
visst…..
går bra….