Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9389 ggr
[stjej]
0

River sönder tapeten

Våra katter har 4 klösbrädor men ändå river dom sönder tapeten. Är det normalt beteende?

LaSadie
0

klippt klorna? Understimulerade?

[stjej]
0

De leker o jagar varandra o är absolut inte understimulerade. De använder klösbrädorna med men verkar vara en lek med tapeten, har kollat bägges klor o de ser lagom ut.

LaSadie
0

Är de unga katter?

[stjej]
0

En är 2 år och andra snart 1 men har flyttat deras klösbräda/korg/hylla som stod intill väggen lite längre ifrån väggen

LaSadie
0

Hoppas de hjälper…

[stjej]
1

Det gjorde det inte…. Så skulle stänga in henne på toa 5 min men blev riven o fick en klo rakt in i armen istället…

[silkesnosen]
0

Vill man att katterna ska klösa på klösbräda, så får man dels se till att den är stadig, och lockar till att klösa på. Sedan får man visa den och gärna dra klorna på den, då de även lämnar "luktspår" och därför går till samma ställe igen, så mitt råd är att skaffa en rejäl väggfast klösbräda och sätta där de klöser och dra tassarna där och alltid berömma och ge uppmärksamhet när de klöser rätt.

Fridaaaa
0

Så gör mina med. Den ena är 3 år gammal, den andra är 14 år gammal. Dock klöser den yngre katten mycket på klössakerna och ute men även på tapet om han får chansen :/ Och det gör gammelkatten med men hon klöser inte på klössakerna av någon anledning, utan blir soffan eller ute (vilket gör mig sur).

Behöver med tips att få dem att sluta, speciellt gammelkatten (haft henne lite mer än 1 år bara). Dem är inteunderstimulerade. Leker med dem var dag, dem är ute osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annzoo
0

har du strukturtapet?

klöser de på ett ställe sätt en riktig klösmöbel där..klösbrädor för mig är inte stora

[Anunnaki]
0

Jag har satt upp heltäckningsmatta på väggen på ett ställe och en del av mina missar vässar klorna där.

line84
0

Blir väl tyvärr en ond cirkel det där.. :( Får katterna upp en liten flik så blir det genast mycket roligare att fortsätta att riva..

[stjej]
0

Den stora klöser på dörrmattan som har samma material som klösbräda samt på klöspelaren o den lilla klöser på klösbrädan vi har på väggen i hallen samt på klöspelaren men båda klöser på väggarna. Måste tapetsera om hela vardagsrummet när vi flyttar o de är inte understimulerade…Tvärtom nästan

[silkesnosen]
0

Har de väl börjat, så är det revirmarkeringar där, så de fortsätter. Sätt upp aluminiumfolie där, oskrynklat, o spruta vatten.

[stjej]
0

Vi slänge in henne på toa där hon fick vara en kvart.

[silkesnosen]
6

#14 fungerar inte på katt. Hon kopplar inte samman att klösa m att hamna på toaletten. Det är helt meningslöst o inte bra m ngt djur.

[stjej]
0

ok

Fridaaaa
0

#15 Hjälper på våran honkatt när hon har gjort något fel. Då tar vi ut henne ute så får hon vara ute ca 30 min, hjälper på henne :)

[stjej]
0

Ja igår låste vi in den stora i köket o lillan i badrummet då bägge hjälptes åt med tapeten o det funkade inte för vi var dumma nog att släppa ut dom när dom jamade massor, sen skulle jag ta lillan o slänga in henne på toa när hon var på tapeten igen o fick mej en klo i armen o massa sår så sambon tog henne o placerade henne i badrummet till hon blev tyst. Sen rörde hon inte tapeten o är lugn

[silkesnosen]
7

alltså de är andra typer av djur och kopplar inte samman så, möjligtvis blev katten sur och dämpad och var därför inte i rivartagen. Sedan anser jag det vara en högst märklig metod på både människor och djur, man låser inte in och tar bort ngn från flocken, vem vill arrangera ett fängelse hemma?

Fridaaaa
0

#19 Våran honkatt blir inte sur, vet hur hon är när hon är sur.

Josefa
8

Men tror ni på allvar att katten förstår att den blir instängd i badrummet för att den river på tapeterna? Så att den nästa gång den känner för att riva på tapeterna så kommer den att tänka "Nej, det är bäst jag låter bli. Annars blir jag instängd i badrummet igen"?

Sunset_luna
1

Vi satte väv på väggarna å sedan dess har inte min katt rivit på väggarna, tror det har å göra med de där små små flikarna som ibland åker upp på tapet å då e de kört… De händer ju inte om man har väv.

Hawknestgrove
0

Min tanke är också som Sunset Luna. Vi har ju väv på varenda vägg här och ingen rör väggarna. Men de där små flikarna som blir på tapeten, det är lurt alltså. Sen har josefa väldigt rätt i vad hon säger här. Så tänker inte en katt. ni kan möjligvis spruta vaten på den precis när den klöser det kan hjälpa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[stjej]
0

Ja vi har vattenflaskan i närheten.. Fick tips om att spruta Citron på väggen där hon rivit

Hawknestgrove
0

ja det är bra….ha citron i vattenflaskan också….

[stjej]
0

Men tänk om dom får det i ögonen????

sagan
0

Det är lite dumt att spruta vatten på en katt och dessutom ha citron i enligt mig. Katten gör bara det som är naturligt för den. Och börjar man spruta vatten när den klöser kan den få dubbla budskap samt att den kommer att klösa när du inte är hemma ändå.

Har då aldrig sett en katt lyda när man inte är hemma. Katter är ögontjänare för hela slanten. Och har man katt får man räkna med vissa saker. Men det går att förhindra många gånger om man gör rätt.

Mitt råd är att först tvätta av och ta bort doften från katten där den klöser. Ställ något för, planka, wellpapp, kartong eller annat som hindrar katten från att komma åt stället tills den glömmer bort att den använt väggen som klöspelare. Sen kan ni fundera på om det finns någon annan sort av klös dem föredrar. Jag kan tänka mig att klösbrädor som är av wellpapp kan liknas med tapet och kanske kan hjälpa. Dessa finns att köpa på Rusta för billig peng. Jag skulle försöka fixa en ställning så du kan få plats med flera tillsammans, liggande eller stående. Beroende på vad katten verkar föredra. Min hona gillar att klösa på mattor, liggande klösbrädor medans hanen föredrar dem ståendes alternativen. Och det gäller bara att hitta det som passar. Och måste ni renovera är mitt bästa tips att ta bort tapeter och måla istället Flört

KLÖSBRÄDA

KLÖSBRÄDA

Klösbräda i wellpapp med mynta. 19:90

[stjej]
0

Ja min fästman får måla om när vi flyttar (och jag ger honom order *ler*) Nej men de klöser bägge 2, storan på mattan som är klösmaterial o lillan på väggklösbrädan o bägge 2 på stolpbrädan.

Vi fick tips om att spruta citron på väggarna där dom rivit samt täcka över med alluminiumfolie. Är det nån bra ide?

sagan
1

#28 På väggen är det en bra idé att spruta, aluminiumfolie kan funka om dem tycker det är obehagligt annars inte. Är det så att dem får bort det så är det bara att försöka med något annat så dem glömmer bort. Samt testa och köp en klösbräda av wellpapp och se om dem gillar att klösa på den också.

Inget vattensprutande med citron i eller stänga in i badrum. Det hjälper inte.

Lycka till!

[stjej]
1

Ja spruta på väggen o testa med aluminum! Då vet jag vad sambon ska göra imorgon!!!
Var kan man köpa dom klösbrädorna?

Jo badrummet brukar vi "kasta" in dom i om de är olydiga o typ hugger oss utan orsak

Hawknestgrove
0

de klösbrädorna finns på Rusta. Tror även att Ikea her dem, eller har haft. Och spruta med citronvatten, här får du inte ha den inställd på duschstråle utan rak stråle. Givetvis får du sikta rätt, så att det  hamnar på bakkroppen, så får ju kisse fullt sjå med att tvätta bort det läbbiga

Exoticas
3

#31 Jag skulle aldrig spruta citron vatten på min katt, hur hjälper det bättre än vanligt vatten? =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Imasy
1

Du skriver att ni brukar kasta in dem i badrummet när de är olydiga eller klöser er. Fungerar detta verkligen då, eftersom detta beteende verkar upprepas?

Som andra har skrivit så tänker ju inte en katt på detta vis, de kan inte koppla ihop detta som att detta är ett straff de får för att de har gjort fel, enligt er.

Däremot mina barn förstår att det är nog bäst att låta bli att ha sönder tapeterna med flit, för annars kanske de blir utan lördagsgodis eller vad det nu kan vara.

[stjej]
0

Det hjälper i ett par veckor.

Hawknestgrove
0

citron är en lukt som är väldigt obehaglig för katter, utan att vara farligt. Vi tycker det luktar gott, men katten tycker det luktar blähh. Så att använda det som avledande manöver är inte helt fel.

Exoticas
2

#5 Bara vatten är också obehagligt, varför vill man spruta en doft på katten som den inte uppskattar? Jag hade nöjt mig med bara vatten =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Hawknestgrove
0

För att förstärka det obehagliga. Inget annat. och för att få katten att pyssla med annat en bra stund. den kommer ju glömma väggen och får fullt upp med att tvätta bort lukten av citron. Nu pratar jag om mängder som en tesked i en liter vatten, inte mer.

Har du aldrig hör talas om avledningsmanöver?