Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2700 ggr
Charlie2006
1

Pris i månaden.

Jag är säker på att denna fråga kommit förut, men är lite latt för att leta igenom trådar just nu.

Det är så att jag tänkte börja betalla försäkringen, maten, kattsanden m.m till min katt nu efter jag tagit studenten och får högre inkomst. Då det inte känns rätt att mina föräldrar ska behöva betalla för min katt. :)

Hur mycket får man räkna på att det kostar i månaden?. Nu ger vi RC till henne, men tänkte bytta och funderar på att Orijen. Hur blir pälsen på långhåriga katter (Ragdoll) med den sorten?. Vill inte att hon ska fälla mera än hon gör eller få kass päls. ;)

Har frågat här hemma hur mycket det kostar i månaden, men dom har inte riktigt koll. ;)

Funderar även på att köpa en till katt, men det kommer inte bli av förens ca 1-1½ år isåfall, då jag vill hitta rätt katt och rätt uppfödare. Är det mycket skillnad i pris på 2 katter?. Funderar då på att barfa till hälften den nya katten, har försökt med min hona, men det är ungefär bara några gram rå kyckling som går ner.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[silkesnosen]
0

Fråga mamma och pappa hur mkt katten kostar. Jag har räknat på det förut, men det blir ju ett antal hundralappar i månaden.

Jag köper ju mkt i storpack, så det blir ju dyrt vissa månader och andra så märks det knappt, men om man slår ut det över året.

För mat, strö, försäkring, hygientillbehör(ögon, tänder, öron, päls) och tagit lite i överkant, så kanske: 400:- i månaden.

[silkesnosen]
0

En extra katt innebär ju dubbelt i kostnad, men man får göra en marknadundersökning och jämföra priser och erbjudanden.

Niiinah92
0

hm 360 :- för mat i månaden och 160:- typ i stö, försäkringen betalar jag årsvis så har ingen månadskostad där. Men detta räknade jag då jag hade två katter och de bara åt Mjau blötmat och lite rått kött då och då.

iampinkbear
0

Jag har räknat ut att det - bortsett från försäkringen och de första inköpen i form av extra mat- och vattenskålar, låda, m.m. - blir ungefär lika dyrt för mig i rena driftskostnader att ha tre katter som att ha två! De löpande kostnaderna sjönk rejält i kr/per katt redan när jag skaffade min andra.

Idag när jag har två vuxna katter kostar det mig runt 400 kr/katt och månad, inkl. allt nödvändigt som försäkring utslaget per månad, men när jag skaffade min första låg jag på kanske 600 kr (och då skulle det säkert kunna vara billigare än det är nu också).

Lite beror det nog på att jag själv blivit lite mer ekonomisk i takt med att vi skaffat fler katter men jag vågar nog påstå att det inte blir någon större skillnad kostnadsmässigt mellan katt nr 1 och nr 2 (bortsett från försäkrings- och vaccinationskostnaderna då) så länge som man faktiskt utnyttjar att man har två och börjar köpa storpack med mat, sand och sånt. ;)

Bortsett från allt det nödvändiga lägger jag också ut mellan 150-200 kr/månad på leksaker, klösställningar, pälsvård, godis och annat (utslaget per månad) men det är ju inte alls nödvändigt att lägga ut några summor på det, man kan ju bygga eget och göra egna leksaker till dem om man vill.

EDIT: Råkade få det att låta som att jag hade tre katter hemma nu.

Charlie2006
0

#1 Som jag skrev i #0 så har inte dom koll på hur mycket katten kostar i månadskostnad. Det ända som kostar i hygientillbehör är schampo och balsam, vilket håller länge, vi jag badar katten ca 2 ggn/år. Borstar m.m kostar inget då det redan finns här hemma. :)

Kattsanden kostar 190 kr/10 kg, vet dock inte hur mycket det går åt per gång, alltså hur långt 10 kg håller, då vi inte bytter ut allt, utan bara fyller på. Men kommer räkna på 190 kr/månaden, men kommer ca betalla hälften, så får föräldrarna betalla resten, då deras katt också använder lådan.

10 kg/torrfoder (679 kr) går på 4-5 månader här hemma, då har vi ändå 2 katter, sen äter föräldrarnas katt blöttmat också.

Kollade på agrias sida och fick det till 70 kr/månaden för ragdoll, och 68 kr/månaden för bengal (rasen jag är mest inne på att köpa om det blir en till katt). Kollade på Elektras försäkringspapper nu, och då kostar det 109 kr/månaden, då har hon bland annat: agria liv, agria avel liv, agria bas vetrinärvård och Agria avel vet.vård. Men kommer ta bort avels tilllägen då hon ändå är kastrerad, men det var dom vi fick med av uppfödaren.

Borde man räkna med ca 800 kr/månaden med 2 katter?. Sen går ju andra kostnader på som ex avmaskning, fästingmedel, vaccination m.m, men det är ju kostnader som blir 1 ggn/år ungefär.

Att köpa extra låda, matskål och en till ställning är ju engångskostnad, så dom räknar jag inte med i extra pengar på att ha en till katt. :) Sen blir det ju koppel m.m, men det är ju också engångs kostnad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Lusthan
0

Jag betalar nog cirka 300 kr/månad per katt ungefär. Kanske lite mindre. Har fem katter och en belgisk jättekanin. Det som kostar är toasand och maten. Försäkring kostar småsummor och veterinärkostnader har jag haft tur med. Mina äldsta katter blir sju i år och det dyraste jag betalat är kastreringen på de..

iampinkbear
0

#5: Ja, jag skulle tro att de flesta hamnar runt 600-800 kr om man bara har två katter och man inte bunkrar eller letar dealer, men såklart lite beroende på hur stora de är också och vilket foder, sand och försäkring man har.

Räknar man med vaccinationer varje/vartannat år också blir det inte många kronor extra, det är ju som du säger en engångskostnad som inte blir några summor räknat per månad.

Men ja, 800 kr täcker nog alla utgifter som de kan tänkas ha, förmodligen blir det inte ens så mycket men jag avrundar alltid uppåt bara för att vara säker. Om du betalar hemma så kan du säkert köra på 600-700. :)

[Highonbluetomorrows]
0

Kostnaden blir inte tvunget dubbelt så stor, men det kan vara bra att utgå från att den blir det så har man lite över ;). Med fler katter kan man lättare köpa storpack torrfoder eller blötmat. Barfar man blir det dock alltid dubbel kostnad om man inte har en väääldigt stor frys. Lokala jägare, slaktare och bönder kan ibland ge stora stycken kött till mycket förmånliga priser om man har plats för det.

Leksaker, klätterträd, pälsvårdstillbehör och liggplatser delar ju katterna på (jag antar att man har en del sådant om man har en katt ändå).

Men strö och försäkring blir dubbelt. Även halsband/sele och övriga tillbehör som matskål och bur tillkommer ju.

Mina två katter ligger på några hundralappar var i grundkostnad, precis som hos ovannämnda. Dock är min ena katt "sjuk" (rinniga ögon, oklart varför) vilket kostat en del tusenlappar hos veterinären.

BARFmycat
0

Jag betalar om året för mina 3 katter;

Mat
3833;-

Försäkring
1800;-

Strö
400;- (utekatter som sällan gör ifrån sig inne)

Vilket blir ca 503;- totalt i månaden

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

iampinkbear
0

#9: Vilken billig försäkring du har, får man fråga var dina katter är försäkrade?

[Anunnaki]
0

Jag ger mina katter enbart barf och det kostar i genomsnitt nätt 6:-/dag och katt.

Köttfärs 4 gånger per vecka, kyckling/kalkonkross 4 gånger per vecka och kycklinghjärta/mage åtta gånger per vecka. Katterna får mat två gånger per dag. Ibland får de en rå äggula och några får lite visprädde på kvällen så det blir väl lite drygt 6:-/dag.

Strö kostar inte så mycket om katten är ute del av dagen.

Även med försäkring kan det bli rätt dyrt med veterinärbesök för självrisken är rätt hög.

BARFmycat
0

Jag har alla hos Folksam, den ena är försäkrad så högt det går för huskatt, tror det är över 40 000;-, de andra två är bara försäkrade till 20 000;;-, är lite rädd för att höja upp dem för karensdagar om det skulle hända något under dem. Men jag har många försäkrningar hos Folksam så jag vet inte om jag kanske får mängdrabatt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

iampinkbear
0

#12:

Ok, då förstår jag. :)
Jag har mina hos Agria men bara deras livsförsäkring är 400 kr/år mer för mina katter än för husisar med högsta försäkringsbeloppet såg jag nu, så skillnaden mellan bolagen kanske inte är lika stor som jag trodde.

[Star-Di]
0

Jag räknar med ungefär 500 kr i månaden för mina två katter.

200 kr i sand, 200 kr mat (blöt och torrfoder) och ungefär 50 kr i månaden för försäkring (folksam). Sedan får man lägga till ev veterinärkostnader dvs vaccinering mm, men det räknar jag för sig.