Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7386 ggr
gunrose
0

Hon är GUL och mager!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag knner jag behöver skriva av mig över hur min katt är just nu. Hon ska till veterinären idag, men jag får inte följa med mamma. Jag är så rädd att hon kommer avlivas och jag inte får vara där och säga adjö.

Min katt heter Cissa och är ca 4 år gammal. Fin sköldpaddsfärgad bondkatt med ljus gräsgröna ögon.

För några dagar sen kom hon hem och man såg hon blev bara mera mager och mager. Igår när mamma och jag försökte få henne att äta skinka så såg vi att hennes tandkött, inuti öronen och ögonen var gult!! Den enda gången jag har sett något sådant var när min morfar fick cancer i sin njure.

Kan min katt ha fått cancer som min morfar dog i?

om det är något med hennes njure, är det något man kan fixa eller det blir avlivning?

Tacksam för svar.
Även om det slutar dåligt eller bra för min katt hos veterinären, så kan andra ha nytta av svaren jag får här.

Mvh Nelly

Brajg
0

Har för mig att när det blir gulfärgat att det har någonting med levern att göra. Iallafall på människor…

gunrose
0

#1 om det e levern, kan man bota henne då? :(

Silvestris
0

Det beror helt på orsaken bakom.

IceJossan
0

Risken är tyvärr väldigt stor att hon inte går att rädda om hon fått gulsot… :'( Om hon är så märkbart gul. Du måste nog vara beredd på att hon kommer få somna in. Om detta hände plötsligt och i så ung ålder så är det möjligt att det beror på att hon blivit förgiftad, att hon ätit något som förstört hennes lever.

gunrose
0

#3 okej :(
#4 vi trodde först att hon hade mask, så hon fick tablett till det. Efter det så tänkte vi på råttgift, men sen blev hon gul så nu vet vi inte :(

annzoo
0

har ni varit till veterinären med henne ännu? vad sa de? gulstot kan ha många orsaker och vissa har tyvärr dödlig utgång

Hawknestgrove
0

Dessvärre så kan jag nog inte ge dig någon tröst. Det är troligen levern. OCh varför? Precis som icejossan säger, hon måste ha fått i sig något fel…Råttgift, nej, det får de inre blödningar av. MEn det kan vara glykol. Det går på både lever och njurar.

OCh många gånger, när du refererar till din morfar, så när folk blir gula i cancer, så har det gått så långt, att det itne är något att göra något åt längre…. Tröstekramar till dig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gunrose
7

Nu har Cissa (min katt) var hos veterinären nu den 13/3 och blodproven var inte alls bra.. det visade sig att hon har en infektion i levern, som har gjort att levern är större än vad den ska. Vi hade tur att Cissa e ung och stark, för det gjorde så att hon får en chans att leva. De kunde inte lova att hon kommer överleva men hon har nu fått hem sprutor, medicin och special mat. Hon ska på återbesök innan helgen om hon klarar sig fram till det.

Idag så är hon piggare, vilket är jobbigt för nu vill hon ut. Vilket hon inte får nu på 4 dagar. Så hon sitter vid ytterdörren och försöker smita ut när den öppnas. Hon tappar mycket päls fortfarande och är ändå ovanligt lat för att vara Cissa. Hon är fortfarande gul också. Men hon börjar äta lite mera nu, vilket jag är glad över.

Hoppas bara att hon klarar sig :'( vill inte hitta min lilla sovarkompis död någon dag… Vill inte att hon ska lida, så jag hoppas detta verkligen hjälper. Hjälper detta inget så vill jag hellre att hon ska somna in, så hon inte har ont mer (om hon nu har det).

Brajg
1

Hoppet är det sista som överger en :) hoppas att Cissa tar kuren på rätt sätt och överlever… *håller tummarna*

gunrose
0

#9 Tack så mycket :)

AgnetaB
2

Om hon försöker ta sig ut så finns det väl hopp iaf men var noga så hon ej smiter ut nu under behandling o då hon kanske ej orkar hem igen.

Bra är ju om ni får i henne vätska o mat också så hon orkar. Hon är ju i en bra ålder i varje fall, varken ung el gammal så du får hoppas på det bästa.

IceJossan
6

Hon kan väl få gå ut om det piggar upp henne, men inte lös eftersom hon ska ha medicin regelbundet och måste hållas under observation. Så träna henne att gå i sele inomhus så kan du ta med henne på promenader utomhus utan risk för att hon försvinner.

annzoo
5

#8 varför bara hålla henne 4 dagar? är hon så sjuk att hon behöver sprutor, medicin och specialmat blir hon inte mirakulöst frisk på så kort tid..håll henne inne tills hon är frisk eller gå ut i koppel med katten.

gunrose
0

Cissa smet ut idag när mamma skulle ut till altanen :'( Mamma försökte hålla henne men hon sprang som en idiot! Så nu är hon ute själv! Jag vet inte vad jag ska göra, jag hoppas bara att hon kommer tillbaka. Som tur är så fick hon sin medicin idag (nu är det bara två tabletter om jag förstår rätt). Mamma säger att jag ska inte vara orolig för att hon kommer tillbaka när hon är hungrig. Hon älskar den speciella maten som hon fick, men jag är ändå rädd

Rafflan
1

Ta det lugnt, är hon van utekatt kommer hon komma hem som vanligt, ev vara ute lite längre, men du behöver inte oroa dig ;)
Missar ni någon medicin nu när hon är ute, fråga veterinären hur allvarligt det är :)

Jourhemmet
3

Självklart ska inte en så sjuk katt vara ute om veterinären inte ens är säker på att den klarar sig. Katten kan även gå iväg för att dö och det är ju mindre roligt att inte ens hitta katten.

Rafflan
4

#16 tror inte TS katt kommer gå pch dö, den började ju må bättre så den kommer nog hem som vanligt :)

Hawknestgrove
2

Oj… en sån kisse skulle jag ha hållt bakom dubbla dörrar just för smitriskens skull. Nåja, vi får hoppas det går bra nu….. När hon har fått en chans till att klara sig, så vore det ju hemskt om hon försvann…. håller tummarna nu…

IceJossan
2

#17 Det kan mycket väl vara så att katten håller sig ute längre nu eftersom hon dels kanske är rädd att bli instängd igen och därför är ute så mycket som möjligt, dels för att hon kanske känner sig svag i slutet av dagen och hellre lägger sig för att sova nånstans där hon befinner sig istället för att gå hem. Detta innebär att hon kan missa medicineringen och därmed drastiskt minska de redan små chanserna att hon blir frisk. Att hon är piggare stundom betyder inte att hon är på bättringsvägen, tyvärr. Inte i detta fall då leversvikt är mycket allvarligt om det som i detta fall är långt gånget.

Rafflan
1

#19 jo men det jag vill få fram är att en utekatt glömmer inte hur den tar sig hem genom att vara instängd 24 timmar :P

teachingbirds
1

#20 Jag ser inte att det står nåt om att HITTA hem, utan att katten kan må dåligt och kanske inte orkar eller kan ta sig hem. Det kan man aldrig veta, därför släpper man inte ut sjuka katter, speciellt inte om de ska medicineras. (Jag vet att ts inte gjort det medvetet, så det är inte riktat mot dig.)

annzoo
0

har katten kommit hem igen? för visst skulle du på återbesök innan helgen.

Jourhemmet
1

#20 Det handlar inte om att katten glömmer var den bor, självklart inte. Men en del katter går undan när dom mår dåligt och lägger sig någonstans för att dö ifred. Och det vore ju fruktansvärt om man inte skulle hitta sin katt.

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Innan det spårar ur i totalt diskussion så lägger vi ner hurvida katter kommer hem eller ej när det smitit ut. Och inväntar TS uppdatering med hopp om att det gått bra.

CatchFatch
1

Min ena katt opererade bort en tagg i ögat och fick då ha strut så hon inte skulle försöka gnugga sig i ögat. Även hon är en sådan där " MÅSTE-UT-NU!!!" katt så jag vet hur det är. :P Man får helt enkelt vänja sig vid att katten gnäller vid dörren och göra det till en rutin att alltid vara bered att fånga en katt som försöker smita ut. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Snurpan79
0

Hur har det gått med kissen??

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

gunrose
0

Cissa kommer hem! :D Hon har varit ute nu ibland högst en gång om dagen, hon älskar maten som hon får speciellt nu. Så hon kommer hem när hon är hungrig, men efter hon har barit ute på morgonen och kommer hem efter några timmar så släpper vi inte ut henne igen. Så hon sover inne.
Hon har blivit väldigt pratig av sig nu och kelen. Vilket är ett bra tecken enligt mig. Jag är alltid lika rädd när hon släpps ut, men hon kommer tillbaka i alla fall. Maten har gett henne en stor rund mage och medicinen har gjort så hennes öron är inte så gula som innan. Tandköttet. huden, trampdynorna och nosen är gula fortfarande men vi hoppas på att det med försvinner.
Det är svårt att inte ge henne något smaskigt från kylskåpet, men jag tror mest hon tycker det är jobbigt. Levern klarar ju inte av att äta vad som helst förutom special maten. Hon saknar att få lite leverpastej.

Hawknestgrove
4

Åh, så hon har kommit hem? Ok, jag med flera här tycker nog, att ni skulle hålla henne inne helt åtminstone en vecka framöver. Tänk dig själv, om du skulle vara allvarligt sjuk, kanske hög feber och gulsot. Då är nog hemmets trygga vrå bäst. Om inte annat, så med tanke på vad vetvården har kostat.

[Ninjakossan]
1

Vad skönt att hon kom hem igen! Spontant tänker jag också att ni kanske skulle försöka hålla katten inne en tid tills det kritiska skedet är förbi, men du som ägare vet förstås vad som är bäst för just din katt och gör så gott du kan! (Många här glömmer nog att alla försöker göra sitt bästa för katten)

Har en gammelkatt i familjen som drabbades av leversvikt och blev alldeles gul, det var för att han inte ätit på för lång tid. Eftersom han var så gammal trodde man inte att han skulle överleva, men nu ett år senare är han som ung igen och har fått sluta med sin specialmat! Så det finns nog stort hopp för din yngling!

[Forest]
0

Skönt att höra att hon är piggare o att ni tog henne till vetrinären. Jag hoppas att det går bra för henne och att hon kan leva ett normalt liv efter detta det låter mycket lovande Glad

AgnetaB
0

#29 Min gammal hadde förhöjda levervärden för snart ett år sedan(dags kolla igen) o undrar om leversvikt är samma sak då jag blev glad då eran blivit"frisk"?  Min var aldrig gul men kräktes o luktade illa ur munnen så jag åkte in o tog prov.

[Ninjakossan]
0

#31 Jag vet faktiskt inte. Vår gamling var väldigt gul, åt inte, orkade inte gå på lådan och den första veckan när det var osäkert om han skulle överleva så fick han handmatas och sådär.

[Anunnaki]
7

Man låter inte ut en katt som inte är helt frisk under några som helst förhållanden, gäller även under konvalecenstid.

[Ninjakossan]
3

#33 Det är din åsikt och även de flesta andras (även min), men man får ändå tänka på att de gör det som de bedömer är bäst för deras katt. Ibland är det enkelt att som utomstående tycka och tänka, men det är ju faktiskt de som lever med katten som får fatta det beslut som känns bäst för dem.

Hawknestgrove
0

Hur mår kisse nu?

gunrose
2

Cissa mår inte bra pskykiskt om hon inte hade fått vara ute något :o hon hatar kattlådan och har enda sen hon var en kattunge, kissat ute. Men jag förstår vad ni menar och tackar för omtanken :)

Idag mår Cissa bättre, hon är tyngre och är konstant hungrig (mamma säger det är pga hennes special mat). Iförrgår kom hon hem med en mus och la den i hundkorgen så det är ett bra tecken. Hon tar två (tror det är två, mamma ger henne dem) om dagen och sedan går hon runt och är kelig igen. Hon tappar inte lika mycket hår längre :)
Så framtiden ser ljus ut för tillfället, men vi hoppas bara att hon inte blir sjuk igen när medicinen är slut. För vi har lagt så mycket pengar på henne så vi har inte råd med att hon blir såhär sjuk igen :(

som jag säger till mamma "tur att hon är en fin katt" ^_^

blondifire
0

ni har ingen försäkring på henne då ?  skönt att hon mår bättre iaf Glad

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

skönt att höra…..

gunrose
0

Vi har djuförsäkring på henne som tur är :)

AgnetaB
0

Ja det är ett måste o man är såå glad då det händer något. Annars går jag o muttrar på alla dyra försäkringar jag har. Vad skulle alternativet vara annars om det händer något o man ej har pengar helt enkelt.Man kanske ej har jobb så man  får ta ett lån heller. Vill inte ens tänka tanken.

gunrose
3

Jag tror inte Cissa hade levt idag om vi inte hade försäkrat henne. Hon har väldigt lätt för att bli sjuk och få infektioner. Så vi är glada att hon är försäkrad, precis som alla våra djur är :)