Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2347 ggr
Lusthan
3

Sälja katten dyrt

Sitter och filar på en annons där jag ska sälja ena katten. Jag tog hem henne då jag inte ville att hon skulle leva ute och få ungar som de andra katterna som bor där dels för att hon är döv och dels för att det räcker med de ungar som föds där årligen. Nu har det gått några månader och vänner och bekanta som varit intresserade innan har sagt nej så nu blir det blocket. Jag vill vara säker på att hon inte hamnar var som helst och blir med ungar, därför tänker jag kastrera henne nästa vecka och chippa för att sen sälja henne för 1500 kr. Jag vill ha en seriös köpare och nån som inte bara slänger ut henne. Är det ett helt orimligt pris för henne? Hon är döv, vit, odd eyed, snäll, go och troligtvis inavlad men för övrigt frisk och kry… Vill ha seriös köpare och känner att höjer jag priset är det lättare än om hon går för 300 kr till vem som helst.

OberonsMatte
5

När kattens pris är satt efter vad du själv har kostat på henne genom kastrering och id-märkning (och kanske vaccinering?) borde seriösa kattköpare tycka att det är ett väldigt rimligt pris. Skriv i annonsen ungefär som du gjort här, så får du spekulanter som värdesätter och är lika måna om att katten ska få ett bra liv som du är.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
0

1500 för en kastrerad, ID-märkt, vaccinerad och veterinärbesktigad (högst en vecka gammalt vid leverans) katt är absolut inte för mycket Glad Bara delar av det… nja så ska man inte sälja en katt alls enligt min och mångas här åsikt.

Jag skulle satsa på tatuering i samband med kastreringen, då syns det att hon är märkt på ett helt annat sätt än med chip. Blir öronmärkningen oläslig kan man ju chipa då.

Lusthan
0

Tack, tänker så också. Sen förstår jag om man backar för så högt pris för en döv och eventuellt synskadad. Hon är världens finaste men vi kan inte ha fem katter och en jättekanin. Det fungerar hjälpligt och planen var att hon skulle flytta redan efter nån vecka men nu har det gått snart ett år. Hon är svårflyttad trots att hon är ett charmtroll… Jättegosig och trevlig.

OberonsMatte
5

#3 För vettiga människor är det självklart att deras katter blir kastrerade, id-märkta och vaccinerade. Att det redan är gjort vid försäljningen kommer att skilja ut den här katten från många billigare katter och vara en stor fördel för de som förstår värdet av det.

Att hon är döv betyder bara att hon inte kan vara ute på fri tass och det är ju en självklarhet för många kattägare (även om katten har perfekt hörsel), så det borde inte vara något större hinder. Många människor brukar faktiskt ömma lite extra för katter som har något handikapp eller haft det svårt tidigare i livet.

Med bra och personlig text och fina bilder kommer säkert rätt hem dyka upp!

Sajtvärd Katter iFokus

Lusthan
2

Tack, då känner jag mig mer säker på min sak. Fina bilder har jag och text kan jag fixa. Då är det bara tid hos veterinären till nästa vecka jag ska ha. :-)

Eine
0

#3 Varifrån får du tanken att hon är synskadad??

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Pluppis
0

Det låter som ett helt vettigt pris!

När jag hade huskatter på -80 talet och -90 talet så tog vi en kull kattungar på honan med en inlånad hane. De kattungarna sålde jag då (-92) för 1600 kr styck och jag fick många intressenter på kullen och alla blev sålda. Det var en eller två som frågade varför priset var så högt och jag informerade dem om att om man betalar 1600 kr för en katt så bryr man sig om den och släpper inte bara iväg den vind för våg och de fattade vad jag menade.

Lycka till med omplaceringen av din fina kisse

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Lusthan
0

Hon har svårt att bedöma avstånd vid hopp och hoppar därför inte högt. När jag har jacka och mössa på känner hon inte igen mig. Det är först när hon känner lukten av mig som hon kommer och hälsar annars gömmer hon sig. Men hon ser visaren på en klocka och kan försöka jaga skiten ur den så jag misstänker att hon kanske ser sämre med sitt blå öga än det gulbruna.. Men det är enbart en misstanke jag har.

Niiinah92
1

Tycker absolut du ska ta minst det du har lagt ut för henne med kastrering, märkning osv. och då kommer man ju upp i den summan.

Hade utan vidare betalat det för henne och hade det inte varit för att jag inte kan ha mer än två katter i taget och min egen jourkatt inte hittat ett permanent hem än så hade jag stått först i kön trots avståndetSkrattande

flis
2

Jag tycker inte att det är dyrt, det är en levande varelse som ska finnas i hemmet många år, det är värt att betala för. Om intresse finns så hostar man upp kosingen och tycker att ens kisse är väl värd pengarna. Skrattande

OberonsMatte
0

#8 Att hon inte känner igen dig med jacka och mössa känner jag igen från mina egna katter, som alla är hörande. Ser jag "konstig" ut är de ibland inte riktigt säkra på att det är jag förrän de hör min röst. Hörande katter använder ju hörseln väldigt mycket för att identifiera sin matte bland andra främmande människor och eftersom din katt inte kan använda den hörselidentifieringen är det säkert helt normalt att hon är extra vaksam när något ser konstigt ut.

Att inte vara en höjdhoppare kan också vara helt normalt och säkert upplevas som positivt för spekulanter. Det är nog många som skulle vilja slippa ha sina katter på köksbänken! Sedan är det ju så att vissa katter är hopp- och klätterapor och andra är det inte. Min ragdoll t.ex. är en sån som är lite klumpig av naturen och måste måtta väldigt länge innan han hoppar någonstans. Han har aldrig försökt hoppa upp på köksbänken direkt från golvet. Det hör till rasen och har inget med hans syn att göra (vad jag vet).

Sajtvärd Katter iFokus

Lusthan
0

Döv vet jag att hon är, det märks tydligt på andra sätt. Men synen är jag tveksam till. Särskilt med tanke på att det blå ögat alltid har en större pupill än det andra. Det borde man kanske kunna fråga veterinären.. Huvudsaken är dock att hon aldrig kommer gå fritt ute. Nu går hon ute ibland men det är säkert ifrån andra djur och trafik. Jag fixar en tid till nästa vecka och håller tummarna för att man hittar någon som är villig att betala lite för henne. Pengarna är ju inte för att jag vill tjäna pengar på henne utan en säkerhet om bra hem och för att få tillbaka pengar på kastreringen bland annat. Vi får väl se hur det går. :-)

OberonsMatte
0

Uppdatera gärna hur det går! Jag vill så gärna tro att folk är villiga att betala vad en katt kostar när det finns en vettig förklaring till priset (och inte bara en viss andel påstått rasinslag som man tyvärr alltför ofta ser).

Sajtvärd Katter iFokus

Lusthan
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ska jag göra. Jag har lagt upp annonsen nu och kommer kastrera henne nästa vecka och sen är hon redo för flytt efter det.

Jag vet att många tycker att man ska tatuera istället för chippa men hon är vit och det ser gräsligt ut i de andra katternas öron, då går det dessutom inte ens att se vad det är de har i örat. Jag har en katt som är chippad och då kan jag alltid vara säker på att han har chippet kvar och det måste inte göras om som jag måste göra på de andra tre egentligen.

Jag vet fördelarna med tatuering och förstår också att det är lättare för folk att förstå att katten tillhör någon. Kanske kan de prova att ha halsband på henne. Nu ska hon dock inte gå ut i och med att hon är döv. Det verkligen måste de förstå om de ska ha henne. Hoppas att det går in i huvudet på de som vill köpa henne.

Sen är jag lite kinkig med mat också eftersom att hon blir dålig i magen så lätt. Här äter de mjau/bozita blötmat eller rått kött. Det mår hon bra på men torrfoder så börjar hon fisa och bajsa rinnigt. Inte så bra. Folk har en tendens till att vara lite tjurskalliga när det gäller sånt där… Hoppas verkligen att jag kan hitta nån vettig människa som kan ta henne.

Pluppis
0

Så fin <3

Vi använder bara chippning, alla veterinärer har en läsare liksom Polisen. Jag vet inte om alla Katthem har det men jag vet att det finns hos några.

Förhoppningsvis kontaktar upphittaren någon av ovanstående även om de ser att den saknar tatuering..

Jag hoppas att det går bra med försäljningen och att hon kommer till en bra familj.. Lita på magkänslan så går det bra =)

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

blondifire
0

man använder inte tatuering längre..

S*Winsnes Wilda

Jourhemmet
0

Tatuering görs fortfarande. Gjorde det själv på jourkatter för några veckor sedan.

Hawknestgrove
0

en sån vacker liten flicka……..Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
4

Hon är jättefin, har redan några som är intresserade. En kommer och tittar på henne imorgon. :-)

Hawknestgrove
0

Ja var busnoga……..

[sakring]
0

# 16 Man använder visst tatuering. Jag har både chippat och tauerat mina.Tatueringen syns i örat även om det inte går att läsa. Det visar att det är en tamkatt. Chipmärkningen går att läsa men det förutsätter att folk känner till att den finns.

Lusthan
0

Jag kommer vara riktigt noga. Den ena har sagt nej idag och nu är det en bekant som vill prova att ha henne hemma och se om hennes Karl är allergisk. Jag avvaktar på det tror jag. Risken är stor att hon kommer tillbaka på en gång..

Jourhemmet
0

#22 Jag skulle inte heller flytta en katt om risken finns att allergi finns, det är levande varelser.

Ha is i magen och förnya annonsen en gång i veckan så den hamnar överst igen. Det rätta hemmet dyker för eller senare upp.

Lusthan
0

Jag känner personen ifråga men det känns både bra och dåligt. Dåligt på grund utav allergin och bra för att jag då kommer kunna hälsa på.. Vilket jag helst vill kunna, det är därför jag väntat så länge…

OberonsMatte
0

#24 Eftersom du precis har satt ut annonsen tycker jag att du kan avvakta med din bekant och se om det inte dyker upp ett hem som känns lite säkrare. Även om det blir en för dig helt obekant människa som köper katten finns det ju ofta möjlighet att hålla viss kontakt ändå. Jag brukar skicka ett mail och några bilder då och då till mina katters uppfödare, trots att det är flera år sedan jag köpte dem. Ibland har någon uppfödare även kommit och hälsat på något år efter köpet.

Sajtvärd Katter iFokus

Lusthan
0

Jag tänker så också så jag avvaktar och ser vad som händer. Ska fixa en tid hos veterinären också hade jag tänkt. Det är lika bra att det är gjort så behöver jag inte tänka på det sen.

Rafflan
0

Jag tror det är sällan folk "köper" en vuxen katt när dem ska skaffa katt, oftast tror jag folk skaffar vuxna katter för att ska som sällskap till deras vuxna eller för att "rädda/hjälpa" och då tar dem dem ofta från katthem, annars tror jag dem flesta köper en kattunge.

Och då tror jag det kan bli svårt att få katten såld för det priset om den inte måste säljas och inte någon köper den av samma anledning som dem köper katter från katthem ;)

Eine
0

Varför inte bjuda hem vännen och hennes kille på en trevlig kväll? Då kan han snosa och gosa  och så ser ni hur det fungerar med katten ,och katten får stanna hemmavid så länge…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hawknestgrove
0

Ja, en väldigt bra och kunnig person här inne väljer sina  nya kattföräldrar med den oms orgen, att Ok priset är inte det viktigaste. Lägger de den slanten på katten själv i stället, så är det faktiskt bättre….

UlrikaD
0

1500kr är ju vad en del katthem i stockholm tar för sina omplaceringar som är kastrerade, vaccinerade och färdiga.

Det är väl ett bra pris för en katt man inte behöver åka till veterinären och fixa någonting med.

Att hon är dundersöt gör väl inte saken sämre:)

Hanna
0

Vilken underbart fin kisse Kyss

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lusthan
10

Jag kan meddela att jag fick ett samtal nu ikväll och det kändes jättebra då de redan hade två katter sen innan, hade haft tre men en blev sjuk och fick tas bort så nu ville de ha Ellen. Hon ska till veterinären nästa vecka och säljs för 1500 när hon är färdigläkt. Annonsen är borta och jag känner mig jättenöjd, lät som ett vettigt hem faktiskt. Tack för allt stöd under tiden vad gäller priset. Jag var till en början osäker men nu inser jag att även om det inte är en liten kattunge och raskast så är folk beredda att betala för sina darlings. :-) Jag kommer sakna henne jättemycket men trots att vi bor stort och har tillgång till säker utevistelse så är det lite väl mycket med fem katter och en belgisk jättekanin som pockar på uppmärksamheten både dag och natt. Hon är verkligen världens finaste lilla skitkatt men jag har fyra andra på sju och fem år som jag inte heller vill byta bort. Hon får det nog bra med sina nya kissekompisar. :-D

Katthemsmatten
1

Vita katter brukar vara lättsålda till skillnad från svarta. Du har ju dessutom tagit 'problemet' med att se till att hon är kastrerad och färdigläkt. Toppenbra tycker jag!! Förstår att du kommer sakna den lilla skönheten, men hon får det säkert bra i sitt nya hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus