Blötmatssorter Mjau
Jag ger mina katter mestadels Mjau blötmat i konservburk. För det är billigt och bra att köpa flak med 980 grams burkar på granngården.
Ett litet problem är att det finns så få smaker och jag vill inte att dom ska bli allergiska mot något.
Jag undviker sorter med fisk/skaldjur och kvar blir då: kyckling, kalkon, oxkött och kött.
Jag köper bara kyckling och kalkon för av kött får den ena diarré och oxkött har inte funnits dom senaste gångerna jag har köpt mat.
Frågan är om dom kan bli allergiska mot fjäderfä eftersom dom bara får kyckling och kalkon? eller räcker det med att variera mellan kyckling och kalkon?
Dom får bozita älg(just nu) efter ca 3-4 burkar mjau för variationens skull. (tex 1 burk kyckling, 1 burk kalkon, 1 burk kyckling, 1 tetra älg, och så börjar det om)
Blir lite orolig då det i dom senaste foder-trådarna har varit mycket prat om att katterna kan bli allerigiska mot det dom äter oftast..
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hej, jag vet inte om de kan bli allergiska doc har ju mjau tetrapack som har lite annorlundare smaker, de brukar vi varva om med. Finns i oxkött, lamm, anka, hummer (och även fisksorter).
du ärligt talat, jämför kilopriset, du kan nog köpa de stora 600 gramsburkarna billigare per kilo i vanlig matbutik…. såvida det inte är kampanj…Ok, du har flera sorter att välja på, ja på granngården.
Jag kör ju Bozita alla sorter utom de med fisk eller skaldjur. OCh Mjau har jag kört på samma koncept, då jag har en allergisk flicka, som inte tål fiskprotein. hon tål inte ens Hill´s K/D, fast det inte ska innehålla fisk.Men hon fixar alla Mjau och Bozita som inte innnehåller fisk.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är sannolikt att de kan bli allergiska mot kyckling om det är det enda proteinet de äter. Varva var tredje dag eller så med en tetra med någon annorlunda smak, som de från Bozita som har vilt och kanin m.fl.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
mjau har även stora burkar med oxkött. Funkar bra på Esther

Mjau innehåller alltid flera olika sorters kött, jag har glömt exakt vilka, men fläsk, kycking och kalkon i alla fall, och jag har för mig nöt också, och grundreceptet är detsamma så länge man håller sig till samma konsistens och förpackning
Eller ja, fisksmakerna blandar in fisk och fiskbrodukter också i sitt grundrecept, och skajdjurssmakerna skaldjur (kommer inte ihåg om några av dem även blandar in fisk och fiskprodukter).
Men annars är det bara smakgivaren som byts ut mellan sorterna, den där med "minst 4 %" i innehållsförteckningen, den som ger sitt namn till sorten.
mmmm men de som är fiskfria är fiskfria. Man kan gå in på Lantmännen och se innehålsförteckningen på Mjau.

Det som är lite synd med hemsidan är att de bara har med de smaker som säljs i livsmedelsbutiker bland burkarna, vilket gör det lite jobbigt att hålla koll på exakt vilka som finns.
Inte för att det spelar någon egentlig roll för innehållet förstås, de har ju med både kött- och fisksmak.
#2 Kanske att det blir ungefär samma pris. Jag vet inte vad en liten burk kostar men ska kolla och räkna på det.
#3 Dom får mest kyckling och kalkon så frågan är om det räcker att varva mellan dom(och någon tetra med protein från annat djur ibland) eller om dom kan bli allergiska mot det? Jag tänkte när både kyckling och kalkon är fåglar, att det inte skiljer sig i proteinet.
#5 Ja jag har tänkt på det, bara 4% är kalkon(borde vara samma med kycklingsorten) så hur ska dom kunna bli allergiska mot något dom bara äter 4% av..? Då är det ju större risk att dom blir allergiska mot kyckling om dom äter kött-sorten för den innehåller 11% kyckling.

Jag tycker att du ska försöka få mer från minst 3 olika djurslag, som nöt, lamm och vilt . Det är ju inte särskilt svårt att få tag på sådana sorter liksom. Och ja, de kan bli allergiska ändå även om det är kalkon och kyckling. Så olik varandra är de inte.

Det är mer än 4 % kyckling i kycklingsorten, det är bara det att eftersom det är kyckling som ger smaken och som de döpt sorten efter måste de skriva ut att det är minst så mycket.
Som sagt, grundreceptet innehåller ett antal olika djurslag, sen byter de ut just den del som smakgivaren är, så kycklingsmaken borde med andra ord innehålla den vanliga andelen plus smakgivarandelen, detsamma gäller oxkött, kalkon och vilka mer smaker det nu finns med djurslag som redan ingår i grundreceptet.
Även där smakgivaren inte ingår i grundreceptet kan det vara mer än 4 % av den, ganska mycket mer till och med.
Jag har letat lite, och enligt folk som varit i mailkontakt med Doggy innehåller alla "landdjurssmaker" kyckling, nöt och fläsk. Dessa tre är ingen idé att ge extra bredvid altså om det är allergier du oroar dig över.
Thaeri, du hittar väl de stora burkarna på Granngårdens hemsida?
fått svar från Doggy
Hej Gunilla!
Det är högre kötthalt i Bozita än i Mjau burkar.
GLAD PÅSK! // Åsa
Från: GUNILLA HALLGREN [mailto:gunilla.hallgren@telia.com]
Skickat: den 29 mars 2012 17:41
Till: Åsa Georgsson
Ämne: Bozita på burk i Tyskland?
HEj, Gunilla Hallgren igen, har en fråga till att ställa. Jag brukar handla en del från zooplus i Tyskland och har då även köpt Bozita på burk därifrån. Etikettten är ju precis den som vår svenska Mjau på burk, se själv..
http://www.zooplus.com/shop/cats/canned_cat_food_pouches/bozita/bozita_canned_cat_food/127069
http://www.zooplus.com/shop/cats/canned_cat_food_pouches/bozita/bozita_canned_cat_food/154009
Är det kanske så, att Mjau på burk i Sverige i Sverige blir Bozita på burk i Tyskland? För sen finns ju inte Mjau tetror i Tyskland…. Bara Bozita… OFta till ett lägre pris än man köper i Sverige… lustigt nog…
För blinda själar är alla katter lika.
För en kattälskare är varje katt unik.
Med vänlig hälsning
Gunilla Hallgren

#12, det står inte utskrivet innehåll och så där, det enda man egentligen får reda på är storlek och pris.
ok, men då får du höra med doggy de hjälper gärna
Varför inte ge torrfoder också?
Medarbetare Hittekatter iFokus
#16 Blötmat har bättre innehåll. Och mer vatten vilket är bra för ena har urinvägsproblem.
Det finns specialfoder för urinvägsproblem. Köps hos veterinären.
#18 Svindyra och ännu mer spannmål än tex orijen (som lilla kissen åt ett tag)

Men ger man blötfoder minskar man också risken markant att katten någonsin behöver få urinvägsproblem, plus att torrfoder aldrig bör ges till katter med urinvägsbesvär eftersom de inte dricker tillräckligt med vatten (Och då får de mer koncentrerad urin) för att kompensera de de inte äter via fodret när de äter torrfoder. 
Orijen är väl utan spannmål? Rätta mig om jag har fel?
#21 jepp. Veterinärfoder(RC och hills) har mer spannmål än orijen eftersom orijen inte har något spannmål.

Orijen har potatis istället för spannmål, om det är bättre eller sämre är något folk inte är helt överens om.
Stärkelsehalten är långt över den som finns i kattens naturliga föda vilket som, även om den är låg för att vara ett torrfoder. Men det har inte så mycket med potatis kontra spannmål att göra utan mer att Orijen har nischat in sig på att sälja med hjälp av kötthalten snarare än mördande reklam.
Min granne hr ju en katt, som är allergisk mot spannmål, så hon ger sina Orijen. Hon jobbar heltid och har ungar, så hon vill inte hålla på och joxa med mjukmat. OCh kissarna mår bra. Kissaran får mjukmat på helgerna…..
Jag hittade en burk kött bakom dom andra burkarna här hemma och provade ge, ingen diarre, så nu har jag köpt fler burkar kött. :)
toppen…….
vet inte men en gång köpte jag faktiskt Vov hundmat till min gamle
katt kanske för kraftig mat för en katt? Köper ju Mjau i vanliga fall men tydligen är det samma tillverkare

Problemet med hundmat är väl mer att det innehåller för lite näringsämnen för att man ska kunna ge det till katt.
Visst kan det gå an någon gång ibland, men det finns en anledning till att man ger hundfoder till hundar och kattfoder till katter, det finns olika krav på vad fodren ska innehålla och de olika djurslagen har olika näringsbehov. Hundar kan klara sig ganska bra på kattmat, men katter kan inte klara sig på hundmat. Bl. a är taurinhalten och A-vitaminhalten för låg.
Jag läser då och då om katter som får diarré av Mjau. Varför får katterna det? Tror inte jag läst någonstans att katter får diarré av t ex Whiskas eller Pussi eller något annat märke.

Om de inte är vana att äta blötfoder och man börjar ge dem det kan de få det för att magen är ovan, det tar en stund innan de vänjer sig. Då kan man fasa in det försiktigt, ge det i små portioner eller blanda i äggskalskalk eller benmjöl som stoppar diarré.
Whiskas och Pussi är det spannmål i, som aldrig brukar ge särskilt fina bajskorvar.. Tror de flesta av de sorterna innehåller fisk också, sist jag tittade fanns inga sorter av Pussi utan fisk.
#30 Intressant med äggskalskalk och benmjöl. Har inte hört det förut. Var får man tag i det?
Äggskalskalk kan du fixa själv. Om du har en sån där vanlig lite kryddmortel, så stöter du äggskal och maler sen i morteln för hand. en sån liten mortel är inte dyr i stengods, och den har du bruk för till annat också och den följer dig genom livet.
Jag har aldrig hört innan att katter blir allergiska om dem bara äter samma sak?
Gäller det bara mjukmat eller även torrfoder? Hur ofta ska man variera?
Var finns forskningen på detta?
Vad för typ av allergi får dem? Asså vad är symtomen?

Benmjöl kan man antingen beställa på nätet eller fråga efter i djuraffärer, äggskalskalk gör man själv genom att antingen mortla som Hawknestgrove säger, eller så kan man mixa. Jag rekommenderar att man silar resultatet för att få ett fint pulver som är lätt att pudra på och som katterna äter.
Det gäller alla fodermedel oavsett i vilken form, det är alltid viktigt att variera proteinkällor.
Symptomen är att de kliar/ slickar sig överdrivet mycket, så att de slickar bort päls, kliar sår och/ eller frå utslag. Bifogar en bra artikel om foderintollerans och foderallergi
ja mortlar man, så får du ett väldigt fint närapå pulver. Jag har inga svårigheter att få i det i mina. Det enda som är svårt för mig, det är ju att man får se till att skalen blir av med hinnan på insidan. MEn om du sparar skal från t ex ägg som du ska steka, så brukar jag skälja skalen och torka dem, sen är det lätt att dra bort hinnan.
Plus, kanske lite överkurs, använd bara skal från frigående höns som enbart har ätit vegetabiliskt foder. alltså inte ens KRAVägg är bra nog, om du vill vara riktigt säker på att inte få fisk i fodret.

Annars så får man bort den hinnan när man silar
Tack för tipsen om benmjöl och äggskalskalk. Hur mycket och ofta ska man ge katterna detta?

Överskott utsöndras med avföringen, och det är också på den man ser om de behöver eller inte.
Det ska ju inte behöva ges om katten äter ett kompletterat foder, men nu tipsade jag om det vid övergången för att de inte ska bli dåliga i magen, så då ger man det så länge de är risiga och när de mår bra kan man sluta ge det.
Hur mycket, jadu.. ½ tesked per måltid kanske, tillräckligt för att det ska få stoppande effekt.
Tack #39. Ska ha det i åtanke nästa gång en misse får dålig mage.