slutat äta blötmat
Hej!
Har två han katter som slutat äta blötmaten.
Dom sitter och skriker framför kylskåpet och när dom får maten så luktar dom på den och går där ifrån. Vi har prövat olika märken men det är samma med alla. Vad beror detta på? Dom har fri tillgång till torrfoder.

Ta bort torrfodret så kommer nog katten att äöta blötmaten.
Skulle jag ha torrfoder hemma så skulle hälften av mina katter krångla med maten.
Stolt ägare till tre La permer
Okej ska pröva det. Men tycker att det är lite konstigt att dom ratar blötmaten, dom har haft fri tillgång till torrfoder och fått blötmat hela sitt liv :S Ha aldrig varit något problem förrens nu
Har du testat olika smaker? Mina 3 katter har fri tillgång till torrfoder i en foder labyrint och får blöt foder några ggr om dagen som är deras huvudföda. Dem äter knappt av torrfodret. Har du testat bozitas blötmat? Mina katter ratar många av deras smaker. Men deras favoriter som går hem är smakerna: kanin, oxlever, kycklinglever och med extra kyckling. Endast dem 4 smakerna är deras favorit. Har provat dem andra kött smakerna också. Men dem vill inte äta av dem! Så man får prova sig fram med smakerna :)
Jo vi har prövat alla smaker oxå :(
Ta bort torrmaten och om de ändå inte äter sin blötmat kanske det smakar bättre om du kryddar med lite tonfisk. Du skulle också kunna blanda lite torrmat och lite blötmat för att på sikt helt ta bort torrmaten.
Har du testat att servera maten rumstempererad?
#7 Ska pröva att ta bort torrmaten, dom är så himla kräsna att dom nästan inte ens äter om man lägger fram rått kött. Ibland ratar dom det och ibland äter dom
#8 japp, gav inget resultat :/
Vi har samma problem med våra katter..
Jag fick lära mig av Sarah som brukar skriva här inne att katter har neofili, vilket betyder att de slutar äta en viss mat efter ett tag för att de tröttnar, de är alltså överdrivet förtjusta i ny mat.. Man måste variera maten med isf andra märken osv. Prova applaws eller porta 21.
Sarah? Sa jag rätt? ;-)
Ett problem jag märkte när katterna ratade blötmaten helt var att maten på något sätt reagerade med skålarna de fick maten serverad i. Den luktade riktigt illa, metallisk lukt, förstår att de inte ville ens sticka ner nosen i maten.
Nu får de torrfodret i de skålarna och blötfodret får de i keramikskålar.
Detta problemet uppstod efter ett tag, nu vet jag ju inte hur länge du serverat blötmat dock :)
Katter är ju väldigt kräsna o jobbiga med maten tycker jag.Har också märkt att äter en så vill ofta de andra ha. Det händer ofta att jag får mata mina för hand med tex små klippta köttbitar annars vill de ej ha. Detta är ju ett gissel men de är under uppväxt o kan inte bara låta dem svälta.
Mina får alla möjliga sorter torr o blötmats sorter men vet ej heller om det är bra för snart duger inget. Däremot ska man lära sina redan som kattungar att äta det mesta för annars vill de ej ha som vuxna. Har ju hört om katter som bara äter en o samma sak.
Et tips jag har är att spara en viss matsort till bara akuta situationer(tex matvägran) så att man kanske kan locka i dem då iaf. Då skapar man en hungerkänsla o kanske de börjar äta. Är ju farligt för katt att svälta sig.
Ang blötmat i Mjau o Bozitas som rekommenderas så gillar ingen av mina 4 katter det speciellt mycket tyvärr.
Du får nog ta bort torrfodret för annars är de väl inte så hungriga men konstigt om de helt plötsligt bägge 2 ej äter någon blötmat .
# 10 Vi har precis samma…Ibland slinker en sort ner och ibland går det absolut inte.
Jag läste någonstans att man ska byta matställe, att de ska äta på lite alla möjliga ställen för då blir maten mer spännande och attraktiv.
Hm, ska kanske ta och testa det också,med lilla motsträvliga Mee
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Neofili innebär att katten blir plötsligt förtjust i sin nya mat. Detta är ett betéende som uppmuntrar dem att prova nya saker i naturen.
I teorin betyder det att de ska bli överförtjusta när man introducerar dem för ny mat, men så är ju sällan fallet med katter så jag börjar undra om det inte har försvunnit mer och mer under evolutionens gång..
Men, det är i alla fall unikt för kattdjur och det finns dem som fortfarande uppvisar detta. Sen är det inte ovanligt att katter blir beroende av viss typ av mat, därför är det också viktigt att alltid variera maten och precis som AgnetaB säger är det absolut enklast när de är små, men går även med vuxna katter även om det då blir mer en fråga om hur envis man är.
Håller med om att katter som ofta ratar viss mat testar gärna när de ser att andra äter den. Har också märkt att hur man själv tänker när man serverar har stor betydelse, har två gånger varit hemma hos människor med katt "som aldrig någonsin ätit eller vill äta kött" och när jag matat har de ätit som ingenting.
Håller med om att det kan nog vara en idé attta bort torrfodert även om de till synes inte äter så mycket av det så inverkar det säkert så att det tar den yttersta spetsen av hungern, vilket kan vara precis det man behöver för att få katten att vilja äta.
Uppmuntrar även jag till att ge fodret rumstempererat. Katter kan vara känsliga för foder som inte förvarats tätförslutet, alltså på så vis att luft inte kan komma åt det. Vid exponering för syre oxiderar fettet och förändrar smaken lite grann. Det kan vara tillräckligt för att vissa katter inte ska vilja äta. Jag har en jättebra matlåta med tätförslutande lock med silikonkanter som jag förvarar maten i, så kan den stå i rumstemperatur utan att utsättas för syre eller lukta.
Bifogar en bild som är bra illustration på hur enkelt det ibland kan vara att få katten att vilja äta annat än torrisar;
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ok, du kör torrfodret i en foodprocessor? KAn ju vara värt att prova….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nej jag har aldrig gjort det, men Natascha Wille gör det.
Han har kört torrfodret i en kvarn som mal kaffebönor
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~