Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5007 ggr
Lynxkissen
0

Hjälp, leker katten?

Min kisse är en 5 månader gammal hankatt (ännu ej kastrerad). Vi har tagit med honom till svärmor nu för tredje gången. Hon har två missar. En hona och en hane. Båda kastrerade.

Vår kisse går hela tiden runt och kurrar och vill vara nära de andra kissarna. Honan tar avstånd och fräser lite men nu går det ganska bra för hon gömmer sig inte längre.

Vår katt och hankatten har kommit bra överens och har lekt mycket. Vaåan kisse är doc väldigt på och lite överaktiv, andra hanen är mycket äldre, 12 år. Han säger inte ifrån men försöker dra sig undan när det blir förmycket av "det goda" busandet.

Nu till problemet. Märker nu att vår katt biter hankatten i nacken, ungefär som när katter parar sig. Varför gör han så? Är det för att han börjar bli könsmogen? Eller leker han bara? Eller försöka dominera honom?

Tacksam för svar..

OberonsMatte
0

Eftersom han bara är fem månader tror jag att han leker. Han vill öva sig i att brottas, och om motståndet inte är så stort blir det lätt att "vinna" genom att bita i nacken. Om han biter i nacken på en gång kan det vara ett sätt att försöka "få igång" kattkompisen att ge tillbaka. När han blir könsmogen kommer ni märka att leklusten minskar och att det blir mer allvar i viljan att dominera de andra katterna både fysiskt och psykiskt. Dominansbitande kan dock även kastrater ägna sig åt.

Mina vuxna kastrathanar kan i vissa situationer dominansbita en yngre hankompis i nacken. Moltas, 7 år, biter Oberon, 4 år som biter Ruben, 1 år (dock inte samtidigt!), och då blir de liksom spända och har lite konstiga ljud för sig. Ingen av dem biter honkatten Doris på det sättet, så det är ett väldigt tydligt dominansbeteende i deras fall, trots att de ser ut att vilja para varandra. Ingen av dem har använts i avel utan kastrerats tidigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
0

Det är ett dominansbetéende, sådant kan även kastrater hålla på med.

Men jag håller inte med om att det inte behöver bero på att det är könsmognaden som spökar, jag var jourhem till två unga hankatter som flyttade in när de var ungefär 4,5 månad gamla, och ett par veckor senare när de hade bott in sig och börjat komma öveens med mina egna katter märkte jag att de höll på med det betéendet massor, både mot varandra och en av mina egna katter, men de lekte också väldigt mycket.

De kastrerades ganska omgående då jag misstänkte att det kunde bero på att könsmognaden hade börjat sätta igång (dominans och fertilitet hänger ihop), och mycket riktigt tog det inte många dagar innan det lugnade ner sig med den biten betydligt. Visst hände det då och då efteråt, åtminstone mellan varandra, men inte alls lika ofta.

De visade inga andra tecken på könsmognad, såsom urinmarkering eller att urinen började lukta mer, utan det var just bara det här dominansbetéendet.

Det finns hankatter som bevisligen varit könsmogna vid 4 månaders ålder, och även om det är ovanligt så är det det inte att de börjar komma in i puberteten vid 5. Så för ung för att det skulle kunna vara det som ligger bakom är han inte.

Lynxkissen
0

Hej igen. Tack tå ycket för svaren! Inatt kändes det inte längre som lek mellan de båda längre, vaknade gång på gång av att de bråkade och att vår kisse låg och höl fast kastraten i nackskinnet och stod över honom. Kastraten morrade och försökte till och från få bort katten. Tur nog så har kastraten i alla fall inga sår..

Synd att det skulle bli såhär, de som lekte så fint de andra två gångerna vi var nere…

dagdrivarn
0

Spelar det någon roll egentligen ;-)

Det kan mycket väl vara dominansbeteende då en 5 månader gammal katt mycket väl kan vara på väg in i vuxenvärlden.

Men detta spelar egentligen ingen roll, lek eller dominans så lär den äldre katten ta upp fighten eller ge med sig. Är det dominans och således rang"fight" så måste de göra upp för husfridens skull och när de väl gjort det och hittat sina platser så blir det lugnt igen.

Vad du gör så låt dem sköta det själv och lägg dig inte i :-)

Jag brukar ge rådet att så länge det inte blir blodvite håll dig borta och låt katterna sköta det själva, de är som regel mycket klokare än vad vi är :-) En god idé är att alltid se till att de är kloklippta så de inte skadar varandra i stundens hetta av misstag.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Thaeri
1

Jag skulle kastrera så fort som möjligt ändå, beror det här på att han börjar bli könsmogen så är det en fördel om de inte fastställer en rangordning nu, och sen vänds den uppochner när han väl blir kastrerad.

Eine
0

kastrera snarast är mitt råd. Din kille är med stor säkerhet fertil och kan förutom vara jobbig mot kastraten(som blir stressad) , börja kissa inne och markera.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lynxkissen
0

#4 Jag vill ju veta vad de håller på med, eftersom min kisse verkar skada den äldre kastraten. Han vill inte fightas och slår inte tillbaka och trots detta så hoppar vår katt på denne, och det om och om igen. Kastraten har ingen chans utan bara ligger ner och skriker utan att fnappt försvara sig, annars när jag sett katter gjort upp så har de båda i alla fall fightas mer eller mindre. Eller att de låter andra katten vara om denne gett upp.

#5, 6 Ja, jag tror att ni har rätt, ska boka kastreringstid snarast och hoppas på att det blir bra igen och de kan busa som vanligt. Man ser när de håler på nu att ena stunden är det bus från min katts sida och i nästa stund inte. Tycker det är synd att kastraten inte säger ifrån, för jag tycker lite synd om honom att bara få ta emot all stryk…

Kanske kan det också bero på att hon bor så trångt tillfälligt nu med? Hon bor i en etta nu när fastighetsägaren renoverar om hennes ordinarie lägenhet, och de är ju tre katter och en hunt tsm med en massa flyttkartonger…kanske känns det stressigt för dem att inte ha så mycket yta att kunna gå undan eller att kunna leka av sig all energi på?

OberonsMatte
0

Det är ovanligt att en vuxen katt låter sig hunsas så av en liten spoling. Risken finns att hankastraten blir ett lätt mobboffer för din katt eftersom han inte ens nu försöker använda sin pondus av att vara störst och äldst. Och din ungkatt riskerar att bli frustrerad av att gammelkatten bara ger sig.

Det bästa vore nog om du skaffade en egen yngre kattkompis till din katt att busa med.

Om alla katterna måste vara hos din svärmor bör hon se till att det finns gott om ytor på höjden som de som vill kan dra sig tillbaka till.

Sajtvärd Katter iFokus

Lynxkissen
0

#8 Ja, jag har aldrig tidigare varit med om att en katt inte säger ifrån. Tanken är att vi ska skaffa en kattkompis åt honom eftersom han är mycket aktiv och busig. Tror han skulle må bra av en lekkamrat. Visst leker vi mycket med honom, men tidigare bodde han med sina två bröder och de busade och brottades massor, specielt vår katt. Han tror att alla vill leka med honom verkar det som..

Tur nog kommer det bli mer plats snart eftersom hon flyttar i veckan.

Hawknestgrove
0

ja, mycket har du nog att tacka den lilla ytaqn för. Men som sagt, kastrera. Finns inget att vänta på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....