Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8107 ggr
kattvalp
12

Kattavel, frågor

Hej, jag är intresserad av att ta en kull på min katthona men har lite funderingar och frågor, hoppas nån kunnig här kan svara :)

För det första, vilka är de största riskerna när man tar en kattkull? Har hört att vissa får göra kejsarsnitt, hur vanligt är det och täcks det av försäkringen? Vilken försäkring är bäst?

Vilka tester bör man göra på katterna innan?

Min katthona är ganska liten, kan det påverka förlossningen?

Min hona är semilånghårig, vill gärna ha kattungar med längre päls än normalt, om jag parar henne med en långhårig katt bör väl kattungarna få längre päls än "vanliga" katter? Har läst att långhårigt är dominant(?)

Är jättetacksam för svar, har ju tusen frågor till som jag säkert kommer på senare!

[Ai-chan]
0

Vilken ras är katten? Stamtavla och så? Baktanke till varför kull?  Olika raser har olika tester.

IceJossan
1

Hej!

För det första bör du tänka igenom aveln ordentligt innan: Vad vill du få ut av det? Är det värt riskerna för din hona? Är det värt konstaderna?

Är det en raskatt eller en huskatt? Är det en raskatt (alltså med stamtavla) så finns det lite specifika tester man bör göra inom just den rasen och det lär finnas dokumenterat om hon är fri från vissa ärftliga sjukdomar om föräldrarna är testade och fria. Är det en huskatt bör alla tänkbara tester genomföras eftersom det inte finns någon koll på vilka sjukdomar som kan finnas och eftersom föräldrarna troligen inte är testade mot något. Jag kan inte namnen på alla sjukdomar med vet att man till exempel bör testa mot FIV, FelV, PKD och HCM. Detta gäller så klart både hona och hane. Om bara ena är testad och fri från detta kan ju ändå hanen bära på sjukdomar som förs vidare till ungarna. Det lär vara mycket mycket svårt att hitta en huskattshane som är fullt testad. Och hela kalaset kommer bli mycket dyrt, men det är högst nödvändigt för att inte föra sjukdomar vidare.

Du bör servera kvalitétsmat. Lämpligtvis fri tillgång till blötmat. Bra torrfoder är Eukanuba, Porta 21 Sensible m.fl.

Ungarna bör grundvaccineras (2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum), ID-märkas och enligt många även veterinärbesiktigas innan försäljning. De får inte lämna mamman innan de är 12 veckor gamla, vissa kanske inte är redo ens då utan behöver ett par veckor extra.

Nu får andra fylla på med resten :)

[Ai-chan]
0

Lägger till att avmaskning är viktigt med. =)

IceJossan
2

Jo just, tänk på att det finns oändligt många huskatter som inte har något hem med värme och mat. Man räknar att det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige.

Jag är emot avel av huskatter, men tycker att det är godkänt om alla tester genomförs innan och ungarna blir vaccade och märkta innan flytt - de ska ha samma start i livet som raskattungar. För det är också ett sätt att höja huskattens status, att bevisa att även huskatter är goda nog att lägga ner tid och mycket pengar på.

Hur som helst, läs gärna denna tråd: Vill du ta kull på din hona?

kattvalp
1

#1 Hon är en huskatt. Varför jag vill ta en kull, ja hon har väldigt bra psyke och är väldigt intelligent och väldigt vacker, sen är det såklart härligt med kattungar. Hade tänkt skaffa en raskatt tidigare och ta kattungar efter, men jag och sambon föll för den här tjejen när vi såg hennes annons.

IceJossan
0

#3 Fast ska de avmaskas om mamman är innekatt?

TS: Är din katt innekatt eller har hon varit ute? Iofs KAN man faktiskt dra in sånt med skorna.

IceJossan
11

#5 Okej, läs på NOGA nu, det kommer vara väldigt dyrt för er att genomföra alla tester och föda upp ungarna.

Fundera gärna både en och tre gånger om ni inte kan bli jourhem/stödhem åt en dräktig hona som inget hem har, en som annars kommer föda sina ungar ute till ett liv i svält och så småningom hård kyla. Blir ni jourhem genom ett katthem så har ni dem i ryggen gällande råd, veterinärvårdskostnader och hjälp med omplacering till permanenta hem sen. Det är helt fantastiskt att göra denna gärning :) Själv har jag 4 hittekatter hemma nu som annars hade fortsatt sina liv i missär och kanske svultit ihjäl.

kattvalp
0

#6 Vad kostar testerna? Hur stor risk är det egentligen att dessa sjukdomar sprids - min mamma och bekanta har fått kattkullar sålänge jag kan komma ihåg och de katterna har aldrig blivit sjuka, är sjukdomar vanligare på raskatter?

Jag matar med Orijen torrfoder och iband blötmat, brukar köpa bozita.

Tack för länken, ska läsa igenom!

OberonsMatte
1

Man bör vara beredd på det värsta om man planerar en kull och därför se till att man är ledig när förlossningen närmar sig och de första veckorna därefter.

Förlossningen bör övervakas så att man ser att allt går som det ska. Om missbildade kattungar föds (t.ex. med tarmarna utanför kroppen) bör man beredd på att snabbt och effektivt slå ihjäl dessa för att förkorta lidandet. Om honan inte klarar av att föda ut ungarna måste man bege sig snabbt till jouröppen veterinär för akut kejsarsnitt (vilket innebär en kostnad på c:a  10.000 - 15.000 kr).

Om digivningen inte fungerar (eller om mamman dör i samband med förlossningen) måste man nappa kattungarna varannan/var tredje timme dygnet runt med mjölkersättning de första veckorna och tills de börjar äta fast föda.

Om katthonan inte bryr sig om kattungarna alls måste man även toa dem med en fuktig trasa i rumpan efter varje matning så att avföring och kiss kommer ut som det ska.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
1

Alla dräktigheter och förlossningar kan gå fel. Det är inte bara risken för kejsarsnitt utan de finns andra komplikationer som kan uppstå som kan riskera livet på honan och kattungarna. Är kattmamman liten kan det försvåra förlossningen.

Du måste vara berädd på att ta bort icke livsdugliga kattungar, stödmata kattungarna varannan timme om kattmamman har för lite eller ingen mjölk. Har själv stödmatat en kull på 6st och det är inget lätt jobb.
Du måste övervaka att kattungarna går upp i vikt och inte har tex gomspalt eller andra defekter.
Kattmamman kan få livmoderinflammation efter förlossningen (även under dräktigheten) och då behöver honan vård. Mjölkstockning och juverinflammation kan också förekomma.

Det låter som din hona är huskatt? Om det är så är det ännu viktigare att kolla upp hälsan på båda föräldrarna till kullen då ursprunget är okänt.
Båda föräldrarna ska vara kollad mot navelbråck och inte ha fler tår än normalt. Vara fullvaccinerade, HCM scannad (hjärtåkommor är inte en raskattsjukdom), fiv/felv-testade och honan bör vara blodgrupperad. (blir rdet blodgruppskrock dör kattungarna)

Långhår är reccessivt, inte dominant. Men 2 långhåriga kan bara få långhårig avkomma. 2 korthåriga kan få långhårig avkomma om båda bär på långhår

[Ai-chan]
0

#6 Inne katter ska avmaskas. Kanske inte lika ofta som utekatter, men minst två gånger allafall om året. Eller en gång året och sedan vid behov. Eftersom man drar in hemskt mycket utifrån. Jag gör det på hösten och på våren på mina innekatter. Och sedan vid behov.

kattvalp
0

#7 Jo jag vet att det finns mycket huskatter, men jag tänker inte sälja kattungar till någon oseriös köpare!

OberonsMatte
1

#12 Har du möjlighet att behålla alla kattungarna själv? Ta en titt på Blocket så förstår du hur konkurrensen om de goda hemmen ser ut.

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
4

#8 Ja finns sjukdomarna så är risken stor att de sprids. Det behöver ju inte vara så att det märks på ungarna förrän de blivit vuxna. HCM (hjärtfel) är mycket vanligt även på huskatter. Det är viktigt att kontrollera så att inte dessa sjukdomar sprids.

Här är en länk som beskriver ungefärliga priser för testerna: http://www.magicpaws.se/link/kostnad_avel.htm

Sen är det ju så att det ÄR en huskatt du har, och marknaden är som sagt extremt mättad på huskatter eftersom det finns ca 100 000 fler katter än vad det finns bra hem till, plus alla de som har hem de far illa i och de som blir avlivade för att ägarna tycker att det är lättare så. Om du genomför alla tester på din hona och ser till att hanen har genomgått det samma, samt att du vaccar, märker, avmaskar och veterinärbesiktigar ungarna och säljer dem dyrare än andra beklagligt billiga huskattungar, så ger du dina ungar en bra start. MEN, det kan mycket väl vara så att de som köper kattungar av dig kommer att avla på dem i framtiden. Och då är sannorlikheten förhållandevis nästan obefintlig att även dessa människor avlar på ett seriöst sett (tester, vacc, märkning etc). Det mest troliga, som sker i 99,9% av fallen gällande huskattsavel är att de tar första bästa hane (eller som i många fall sker: de släpper ut honan och låter henne bli dräktig med första bästa) på sin höjd avmaskar ungarna och sen säljer dem för 100 kr. Mycket möjligt är att även deras ungar avlas på. Då har man plötsligt gått ifrån att du avlat på ett seriöst sett, till att aveln fortgår okontrollerat för att "hon är ju så söt så jag vill ha en kull efter henne".

Så här kan du tänka: Vi drar ett snitt på att varje katt får 4 ungar och hälften av dem är honor. Säg då att din hona får 4 ungar. 2 av dem är honor. En av dessa honor får 4 ungar när hon vuxit upp, varav 2 är honor. Hon kanske rent av får två kullar, och då är det genast 4 honor. En av dem säljs till en som också vill ha en kull - 2 honor till föds. Och detta fortlöper. En av dessa ungar kommer troligen att slängas ut när de tröttnat på den, för "den kostade ju inte så mycket så det gör ju inget". Är det en hane så kommer denne att leta upp fertila honor så att de blir dräktiga och fler ungar föds. Är den utslängda katten en hona så kommer troligen okastrerade hanar att göra henne på smällen gång på gång - räkna med säkert 5 kullar där. Genast, genom att avla på EN enda katt, är risken stor att man bidragit enormt till det att hemlösa kattbeståndet ökar. För vad man måste tänka på är att varje katt som föds planerat tar ett hem för en som inget har. Framförallt när det gäller huskatter. De hemlösa katterna bör få hem i första hand, innan man producerar nya ungar.

Därför är det väldigt viktigt att verkligen tänka igenom detta.

IceJossan
1

#12 Det är extremt svårt, kanske faktiskt omöjligt, att veta hur seriösa kattköparna egentligen är. Alltså om du utgår ifrån det jag skrev i #14.

Lämpligt är att du letar reda på en veterinär som kastrerar kattungar från 12 veckors ålder. Först då kan du garantera att ungarna inte avlas vidare på.

[Emma--]
4

#11 man ska avmaska vid behov. Då är det bättre att kolla om katterna har mask och inte avmaska förrän dom verkligen har mask.

UlrikaD
14

Jag vill ta ett exempel här angående att sälja "huskatter".

Jag har under det senaste året fått in en del utkastade, dräktiga honor som har fått föda sina bebisar i lugn och ro, i jourhem hos mig. Sen är det då dags att hitta hem till dessa småttingar.

Tar ju naturligtvis betalt för småttingarna för det är inte gratis att först ta in mamman till veterinär för koll, eventuell skabb-behandling osv. Och att sen föda upp en kattkull i 12 veckor ska vi inte tala om vad det går på.

Eller som denna kullen, en liten blev förkyld. Veterinären igen, medicin och ännu mera utgifter. Utgifter som då jag står för, privat, ur egen ficka.

Och sen börjar man söka seriösa köpare….jo, hoppsan, hejsan liksom.

Har hittat underbara människor under årens lopp, det är inte det.

Men sen kommer dessa som säger, varför ska jag köpa en katt från dig när jag kan få en nästan gratis på blocket. Många kommer dessutom med avlivningshot när folk mailar och frågar om dem. Så självklart "måste" ju köparen ställa upp för dessa stackars katterna för de ska ju inte behöva dö.

Nej, självklart ska de inte behöva dö, men om ägaren hade tänkt efter en kvart innan parning så hade de insett vad det innebär att sätta ÄNNU fler katter till världen.

Javisst, just ägaren till en kattkull är jätteseriös och ser till att de får bra hem, på sin planerade huskattsavel.

Men om man tänker steget längre….alla som sitter med otaliga katter i jourhem och söker nya permanenta hem. Så länge de bor kvar, kan man inte ta in nya som går ute, fryser, får ingen mat och mår allmänt skit.

Någonstans blir det fel på vägen.

Hälsningar från 5 egna katter, 2 skygga jourhemsvuxna som tycker människor är det läskigaste som finns, 1 ungkatt som söker hem och ÄNNU en kull med bebisar som söker hem om en månad. SUCK!!

kattvalp
2

#13 Jo det har jag plats för, alt. så finns det plats hos min mamma.

#14, Det var ju inte så farligt dyrt ändå!

Hane har jag ev. redan tillgång till.. Det beror på om ägarna orkar ha honom okastrerad tills min hona är stor nog att ta en kull, vi får se.

Sen ang. köpare är jag väldigt noga med var de hamnar. Det ska vara bra hem. Ang. blocket så tycker jag det verkar somatt de långhåriga katterna går väldigt snabbt där. Man får nästan ringa samma dag annonsen kom in om man ska ha en kattunge, annars har man ingen chans.. Vi ringde fem minuter efter att vår katts annons kom in, när vi träffade uppfödaren sa hon att det ringt hela dagen så jag är inte orolig att jag inte hittar köpare, iaf inte om kattungarna blir långhåriga. Annars spar jag ungarna som sagt.

#14 MEn om man ska tänka så så kan man ju inte föda upp katter överhuvudtaget eftersom det finns överskott(?). Och jag tycker ändå inte 100 000är så många om man ser till att det finns mellan 1-2 miljoner katter i Sverige, det är knappt en tiondel..? Tycker överlag de flesta i Sverige behandlar sina djur bra ändå.

UlrikaD
5

#18 Du tycker att 100000 katter som går ute är helt ok, för det är bara en tiondel av kattpopulationen i Sverige?

Då har vi inte många uteliggare heller som inte har mat eller tak över huvudet. Inte om man ska räkna i procent.

kattvalp
1

#19 Har jag sagt det? Nu förvränger du väl vad jag skriver ändå.. Självklart är 100 000 katter 100 000 för mycket, men jag pratar om risken att just mina katter skulle hamna där, det känns som den risken är ganska liten om jag tar mig tid att hitta bra köpare, och särskilt om kattungarna är långhåriga. Risken finns ju alltid men ja..

Josefa
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så länge man får in hemlösa katter som ser ut på det här viset, så finns här alldeles för många hemlösa. Tror du inte mamman till den här hade varit glad om hon fått föda inne?

UlrikaD
7

#20 Om du läser vad jag skrev i inlägget längre upp så betyder varje ny kull huskatter att flera katter inte får en möjlighet att komma in i värmen.

För det är ju mycket lättare att köpa en katt från blocket. Oftast inga frågor, krav och många gånger även gratis.

Men som sagt, för varje kull med 10 kattungar i som någon köper på blocket, sitter det 10 katter kvar i sitt jourhem och väntar på just sin husse och matte. Samtidigt sitter då återigen 10 katter utomhus i varienda åldrar och skick och kan inte få komma in för platsen finns inte:(

Och visst är det enklare att sälja långhåriga kattungar, eller röda, eller sköldpadd. Skitenkelt.

Så jag kanske ska låta bli att kastrera mina jourisar och avla på dem istället. Kanske man för en gångs skulle kan gå plus istället för bara minus.

Har haft ute annons på två ungkatter, en vanligt färgad hona och en röd hane.

Jag är uppe i 42 mail på den röda hanen och….ta-da 1 mail om honan, som inte ens var seriöst.

Så visst är det skitlätt att sälja katter i viss färg och hårlag.

Men alla stackarana som är vanliga färger men underbara ändå? Ska de behöva ta smällen för det?

UlrikaD
4

Men så länge man tänker enbart till sin egen kull, sina egna planer då spelar det ju ingen roll. Så länge man hittar bra hem till sina egna katter så är det ju bra då.

De som sitter ute och jamar får väl fortsätta med det.

IceJossan
2

#20 Det är inte alls säkert att just dina kommande ungar hamnar "på gatan", men risken är stor att någon av dina kommande ungars egna ungar hamnar där eftersom risken är stor att de som köper en unge av dig tar en kull på den när den vuxit upp. Och då är ledet igång. Förstår du vad jag menar? Känner att jag har lite svårt att förklara idag.

[Ai-chan]
0

#12 Själv så tycker jag att man ska avmaska två gånger minst om året, allafall minst en gång om året. Eftersom man drar in mycket skit utifrån. Inne katter är ju inte fri ifrån skit utifrån. Ibland så är det lätt att se mask, ibland inte. Tycker det är bra så att de slipper mask överhuvudtaget. Slipper de änns känna på mask förhoppningsvis. Allafall funkar det bra för mig och jag kör så och har alltid kört så,=) och ser inget fel i det. Men det är ju förstås upp till var en vad de tycker är bäst. Men jag tycker allafall att man bör avmaska minst en gång om året.

annzoo
0

#18 hur gamal är din hona nu?

[Lillfjanten]
4

#23  gäller det även raskattsavlare?

UlrikaD
0

#27 Om frågan är riktad til mig så förstår jag nog inte vad du menar.

kattvalp
2

#22 Men samma sak gäller ju raskatter isåfall också, för varje raskatt man säljer så blir en vildkatt utan hem? Om man ska tänka så så kan man ju knappt avla på några djur överhuvudtaget eftersom det ju finns ett stort överskott på tex akvariefiskar, kaniner, marsvin, råttor osv. Är man oseriös/ansvarslös om man börjar avla på de djuren också?

UlrikaD
7

#29 Visst kan man tänka så också.

Eller så kan man tänka att det finns folk som vill ha just en maine coon, brittisk korthår eller annan raskatt för de tycker om att åka på utställningar osv. De kommer antagligen inte att ta en jourhemskatt istället.

Är väl som jag och hund. Ska jag ha hund igen så ska jag ha en leonberger och då kommer jag att köpa den från uppfödare pga att jag är intresserad av utställning och hållt på med det tidigare.

Jag kommer inte att skaffa en omplaceringsvovve som finns på blocket. Då vill jag inte ha hund, vilken som helst utan då vill jag ha rätt hund.

Dessutom så säljs många raskatter med avelsförbud vilket betyder att uppfödaren antingen kastrerar katten innan försäljning eller så ska nya ägaren skicka in kvitto på att det är gjort.

Bara där har man stoppat en hel del nya katter.

Man måste vara lite logisk också.

Angående att det är överskott på andra djur också så tycker jag helt klart att man kan dra tillbaka aveln på dem lite.

När jag började föda upp chinchillor för 9 år sedan så var det absolut inga problem att sälja till fullpris 1500kr och uppåt. Nu tar var och varannan kull på sina chillor de köpt på zoo och dumpar på blocket för en hundring.

Det har gjort att jag har dragit ner på min chilla-avel med 75% även ifall jag avlar på championdjur med stamtavla och bra sjukdomshistorik. Varför ska jag anstränga mig och sätta nya, bra djur till världen när folk skiter fullständigt i det och enbart ska ha det som är billigt.

Så nej, jag håller med, där det finns överskott borde man tänka till istället för att dumpa priser så som det görs nu. Snart är inget djur någonting värt, när det egentligen är värt så otroligt mycket mer.

Jag tycker det är sorgligt hur djur har blivit den "nya leksaken" för folk som tycker det är kul och gulligt med kullar. Men sen då?

Ruzicka
14

+1 till #27

Jag förstår inte alls hur ni tänker. "Det finns alldeles för många hemlösa katter, och därför måste huskattsaveln upphöra." Men med rasavel för ni ju också en massa onödiga katter till världen som tar potentiella hem ifrån de hemlösa? En katt har inte större rätt att finnas till om den har registrerad stamtavla, och därför har den inte heller större rätt att födas om den har registrerad stamtavla.

Jag har tagit hand om 3 hemlösa katter. Varav två var renrasiga birmor. Engligt er logik borde jag då tycka att avel av birmor borde stoppas?

ALL avel är egoistisk, även rasavel, det finns inget att diskutera om där. Raskattsuppfödare avlar "seriöst" och därför får ni fortsätta, men en huskattsuppfödare som gör det seriöst måste väl ha lika mycket rätt att hålla på med avel?

Här kommer en huskattsägare och vill avla seriöst. Ni slår ner henne totalt. Hur tror ni egentligen att huskatternas status skall öka på det sättet..? Hur tror ni att avel av huskatter skall bli seriös om ni besvarar den såhär? Det hade ju varit mycket enklare för personen i fråga att strunta i råden och bara ta en kull utan att tänka igenom det hela, när man ändå bara får höra vilken hemsk människa man är om man frågar om råd.

Vi älskar alla katter här på detta forum, så om alla raskattsägare/uppfödare slutar bete sig som att de är mer värda än huskattsägare så hade det varit ett mycket trevligare ställe att vara på, tycker jag.

/Ruzicka, ägare av både en renrasig Ragdoll och en seriöst uppfödd huskatt. Båda är lika älskade och har lika mycket rätt att leva.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

kattvalp
0

#26 Hon är lite äldre än ett halvår just nu

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
2

En seriös kattköpare som skaffat sig kunskaper före kattköpet skulle aldrig komma på tanken att köpa en katt från en oseriös uppfödare, och som huskattuppfödare/blandrasuppfödare är man tyvärr oseriös och ansvarslös hur man än vänder och vrider på det.

Jag har raskatter eftersom dessa raser motsvarar det temperament och utseende jag tycker om. De är kastrerade och har aldrig använts varken i avel eller till utställning. Som registrerade raskatter vet jag att de har kostat uppfödaren mycket omsorg i både tid och pengar att föda upp och för att få de bästa förutsättningarna i livet och därför har jag gladeligen betalat tillbaka den summan i form av priset för katten. Att betala endast för ett utseende skulle jag aldrig göra.

Skulle jag vilja ha en huskatt nästa gång skulle det vara en som förmedlas genom ett katthem. Kanske en kattunge från någon av alla de hemlösa och dräktiga honkatter som haft turen att omhändertas före förlossningen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
3

#28  jo, på ditt inlägg så lät det som att varje kull man själv avlar gör att många andra katter får sitta kvar därute och bli utan hem. då undrade jag om du menar enbart huskattavel, eller även raskatt? precis som #29 skriver. många är också ute efter ett visst utseende på huskatt. fast de flesta verkar tycka att om man ska ha en huskatt så spelar inte utseendet någon roll, men för många gör det det, precis som att många vill ha just en raskatt.

ska jag köpa en huskatt så har jag krav på utseendet också, och vet att många andra tycker likadant.

OberonsMatte
0

#35 Skulle kravet på utseendet få dig att köpa en huskatt/blandraskatt från någon som medvetet avlat fram den?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
5

#36  ja. varför inte? ska man bara behöva köpa/ta dem som inte överensstämmer med det man söker? raskattavlare har tjuvparningar ibland, ska man inte köpa dem heller?

[sakring]
2

Nej kattvalp det gäller inte raskatter då det inte finns något överflöd av dessa. Inget trasproletariat som det finns av huskatter. Det är inte raskatter som be folkar våra katthem.

indra-bus
0

#31 #33  Ni får tio poäng av mej;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

MonicaLagerquist
13

Alla katter har ett egenvärde men alla katter har inte ett avelsvärde.

Stolt ägare till tre La permer

[Ai-chan]
5

#40 Avelsvärde eller ej så tar väll en katt inne upp plats för en katt som är ute? Vare sig raskatt eller huskatt.

OberonsMatte
9

#41 Nej, raskatter och huskatter är två olika marknader. Det är inte raskatterna som det finns för många av, som dumpas i kartonger utanför överfulla katthem, som skänks bort, överges, som går ute okastrerade och får föda sina ungar bäst de kan i buskarna.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
4

# 41 Tror du att folk som har raskatter skulle skaffa en huskatt istället ifall det inte fanns raskatter så tror du fel.

indra-bus
3

#43 Nej förmodligen inte. De är väl inte fint nog.

De går ju att ställa ut huskatter oxå har jag hört. Någonstans..

Marie_1987
2

Men herregud det var ett tjat om att man snor hem från de hemlösa. Om hon är berädd att behålla katterna själv om dom inte får något seriöst hem så ska man väl inte klanka ner på henne för det. Fast jag hoppas då inte du ska ta en kull på henne än på ett tag eftersom hon bara är barnet?

[Emma--]
0

Diskussionen om avelsvärde och sådant bör kanske fortsätta i en annan tråd så kan TS få dom råd hon behöver inför avel.

Marie_1987
2

Det är väl skillnad på de huskatts ägare som har sina honor resp hanar som ute katter okastrerade som inte håller koll på om dom springer och parar sig och föder katterna ute? Än på dom som hittar en hane till sin hona som dom vet är poppulära och man blir av med?

[sakring]
2

# 44 Det handlar inte om fint utan preferenser. Du har missuppfattat saker och ting. Själv har jag arbetat med hittekatter och har själv två stycken huskatter som jag inte betalat något för men väl räddat och två raskatter som kostade pengar. Men alla är lika älskade och behandlas precis likadant när det gäller försäkringar, veterinärvård mm. de är också naturligtvis kastrerade alla fyra. Och ingen av dem har lång pälsFlört

[Ai-chan]
1

#42 Även rasdjur dumpas, dock inte lika ofta - men det sker. Har sett flera rasdjur i djurhem. Dock såklart inte lika mycket som huskatter.

#43  Varför skulle man inte kunna det?

[Emma--]
0

Starta en ny tråd om detta ifall ni vill fortsätta diskutera. :)

[sakring]
0

Och de rasdjuren hade stamtavla? Nej just de det hade de inte. Jag vet en som hade en helig birma på sitt katthem och det var stor uppståndelse och den gick snabbt iväg. Och de §100.000 katter som är hemlösa är garanterat inga raskatter då dessa kostar en hel del pengar och därför går att sälja även i andra hand.

Hade det inte funnits raskatter så hade jag bara haft min två huskatter. Kom ihåg också att de flesta raskatter är huskatter från någon annanstans på jorden. Skillnaden är på hur man föder upp dem.

OberonsMatte
1

#49 Vad är det för rasdjur? En katt med stamtavla måste numera vara id-märkt vid försäljning, något som f.ö. borde gälla alla katter. En del raskatter hamnar på katthem när kattägaren dör eller blir svårt sjuk. Det vore en utopi att drömma om att detta vore katthemmens huvudsakliga funktion.

Huskatter går alldeles utmärkt att ställa ut. De får se ut precis hur de vill, men ska vara välskötta, vaccinerade, id-märkta och är de över 10 månader gamla ska de även vara kastrerade för att få ställas ut.

Sajtvärd Katter iFokus

[Ai-chan]
2

Jasså, så du har mina ögon och ser vad jag har sett då? ;P Och jodå, de hade stamtavlor.

Om jag inte hade haft raskatter så skulle jag ha haft flera huskatter. Lätt!

Trotts att rasdjur kostar en massa pengar så kan man undra varför en del djur ifrån vissa uppfödare fråntas, oftast de som har fått överflöd me djur och kan inte längre kontrollera det. hmm. Och då djur med stamtavla.

Näe, dagis nivå som vanligt på iFokus.  stroppiga.ifokus lol

Jag går ur denna diskussion! Tjao!

IceJossan
2

Det finns redan en tråd om avel på huskatt vs raskatt ;)

TS: Tänk igenom allt noga innan du tar en kull på din hona, som sagt. Du har ju några månader på dig eftersom hon bara är runt halvåret nu och det är ju bra.

Du frågade även om det där med att hon är liten till storleken.. Jag har stött på många små katter som fått ungar, men har även hört att det kan bli komplikationer om bäckenet är för smalt. Kanske kan vara bra att ringa och rådfråga en veterinär? Bra även där att kolla om de kan kastrera kattungar.

Och den där hanen du eventuellt hade på G (om ägaren håller honom okastrerad tills dess) - ska testerna genomföras på honom också? Annars är det meningslöst för ungarnas skull att testa din hona eftersom de kan få ärftliga dolda sjukdomar av sin far.

Du kan även kolla in vilka färger du önskar få, du kan styre det en liten smula genom att välja en hane med en viss färg. Hanar ärver färg från mamman, honorna ärver hälften av färgen från mamman och hälften från pappan. Till exempel: För att få en röd hona så måste både mamman och pappan vara röda. Är din kisse svart och hanen är röd så kommer hanarna i kullen bli svarta och honorna svartsköldpaddor.

OBS! Rätta mig om jag skrivit galet!

[Lillfjanten]
5

#43 jag skulle göra det, inget konstigt med det?

kattvalp
3

För mig är det OK om diskussionen fortsätter här, men vill gärna ha svar på frågor också :)

#45 Nej det är klart jag väntar isåfall, hon är ju bara en unge änsålänge!

#54 Tack för ditt svar! Jag ska diskutera med ägarna och se vad de tycker. Vet att hanen är birma och skogkattsblandning, vad brukar man testa efter där?

Jo jag hade isåfall tänkt fråga en veterinär och se vad de tycker ang. hennes storlek. Påverkar hanens storlek fostren?

Ang färgen så är min hona blåsköldpadd med semilånghårig päls och hanen är grå och vit med lång päls. Hur skulle ni utröna kattungarnas utseende utifrån det?

OberonsMatte
3

#60 Jag tycker att ni ska informera uppfödarna till birman och den norska skogkatten om att det planeras ytterligare släktingar som har sitt ursprung från deras uppfödningar. Tror ni att de kommer att bli glada?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Lämpliga tester för pappakatt

Blodgruppering ,HCM scanning+njurscanning DNA test för

genen GBE-1 (GSD IV – glycogen storage disease..

Är mammakatt blodgrupp B så måste

hon paras med en hankatted blodgrupp B enligt direktiv från JBV.

Angående färger så finns det ingen kattfärg som heter går.Antingen är han svart eller blå.

Är han blå så blir honkattsungarna blå eller blåsköldpaddor och hankattesungarna blir crem eller blå.

Med eller utan vitt.

Bär honkatten maskanlag så kan det även bli maskade kattungar om hanen bär anlaget.Det beror lit epå hur lång bak och om han är av birmaursprung.

Alla kattungarna kommer att bli långhåriga.

Men jag skulle i ditt ställe ta en rejäl funderare över det hela.

annzoo
0

#60 Om hanen har skogis och birma i sig ska de testas mot GSD IV, scanna njurar och hjärta.

Liten hona kan få stora ungar oberoende storleken på hanen. Liten hona med trångt bäcken kan få problem vid förlossning. Men oavsett storleken på honan kan katten får komplikationer som kräver akut kejsarsnitt. tex felläge på kattungen, 2 kattungar vill ut samtidigt och fastnar, värksvaghet mm Se till att du har en bra försäkring eller ha en hel del undanstoppat.

Luisa
5

Jag känner många personer som tycker men åå kattungar är så söta, vi parar våra och avmaskar dem sedan säljer vi dem och tjänar ett par hundralappar också. Tex min granne fick 2 år irad super fina kattungar som såldes såfort de blev 8 veckor (det var innan man bestämde att kattungar ska lämna mamman efter 12 veckor) Men förra året lyckades han bara sälja 2 men två blev kvar. Nu ist för 2 katter har han 4 som springer runt på gården och skiter i barnens sandlåda.

Ts: Om du verkligen vill avla på din katt så måstefråga dig själv några saker, precis som man borde göra innan man skaffar sig ett husdjur. Fast detta gäller nu aveln. Du behöver inte svara här i forumet. Tänk på att du måste testa honan mot alla sjukdommar och hanen ska vara det med. Om du tycker att du har råd med att göra kejsarsnitt och villig att gå upp flera gånger per natt i typ 2 veckor och mata och toa kattungarna ifall mamman dör. Så visst kan du avla på din hona men hur mycket vet du om hanens bakgrund?

Är han vaccinerad mot kattsnuva?

Har han några sjukdommar/defekter?

Är han inne eller utekatt? Är han eller har han varit utekatt kan han ha FIV (katt hiv)

Tänk om hans ägare inte är villiga att göra alla tester på honom, tänker du ändå avla på dem?

Tänk om de inte tycker att man behöver blod gruppera, då har plötsligt alla pengar ni lagt ut på alla tester osv, som kan försvinna pga blodkrock? Dvs inga kattungar men mycket pengar åt skogen. Fast det är bra att veta vilka sjukdommar ens katt har.

Visst är kattungar söta, men vilka ungar är inte det? Man måste komma ihåg att kattungarna inte förblir ungar för alltid. Sen händer det olyckor. Kattungarna kan bli sjuka, har du råd med det? Har du råd att stanna hemma från jobbet i två-tre veckor?

Varför valde du just den hanen? Har han bra psyke? Eller är det pga hans utseende? Eller är det för att han finns i närheten och ägarna är villiga att ge ut honom?

Om man frågar mig så tycker jag att man ska åtminstonde något år ha uppehåll på avel på alla katter vare sig renrasig eller inte. Fast det är lättare sagt än gjort tyvärr.

Nu måste jag faktiskt fråga dig en sak… Du vill ha kattungar, du vet att det finns dräktiga kattmammor som behöver ett bra ställe att föda på. Varför blir du inte jourhem? Så får du veta hur det är att ha kattungar och du får även veta vad du utsätter din katt för? Du gör en stor tjänst som du kan vara stolt över. Då har du trots allt gett en stackars kattmamma och hennes ungar ett tryggt hem att föda, födas och växa upp i. Du ger några sämre lottade kattungar en bättre start.

Jag hoppas att du tänker efter och gör ett bra val! Lycka till!

[Lillfjanten]
2

#64 man MÅSTE inte testa avelsdjur, men det är naturligtvis bra om man gör det. förresten hur många är det inte som avlar på sina katter just pga utseendet? och varför undrar du om ts har råd att vara hemma från jobbet, frågar du alla som ska börja avla om det? antagligen inte, det handlar ju om huskatter..

ts kanske vill ha ett visst utseende på sina huskatter precis som många vill ha på sina raskatter. om jag vill köpa en huskatt så tar jag inte första bästa utan, jag vill ha ett visst utseende. men så "får" man tydligen inte tänka verkar de flesta tycka.

OberonsMatte
6

#65 Angående frågan om att vara hemma från jobbet utgår jag ifrån att registrerade uppfödare redan är väl medvetna om det scenariot. En raskattuppfödare måste förutom djurskyddslagen även följa sitt kattförbunds regler angående avel, t.ex. den om obligatorisk övervakning av förlossningen och detta kan man inte göra om man är hemifrån.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
4

Vill man ha ett visst utseende på sin kattunge/katt så är det enklare att köpa en katt som ser ut som man vill.Parar du två katter är det inte alls säkert att du får den färg/utseende som du planerat.

Självklart ska alla som avlar på sina katter vara medvetna om att allt kan gå på tok och att man tvingas vara hemma från jobbet en eller ett par veckor.Har en vän som blev av med jobbet pga detta.

Förstår inte varför man medvetet skulle välja att inte testa sina katter innan parning.

Som uppfödare har du ett treårigt ansvar för sålda kattunger.det gäller ävewn för huskatter.Har den sålda kattungen ett dolt fel så måste du som uppfödare stå för ev kostnader.

Luisa
1

#65 Jag bad henne ställa den frågan till sig själv, jag skrev att hon inte behöver svara på frågorna utan att de frågorna är bra att tänka på innan man avlar. Ungefär som när man ska skaffa sig ett husdjur måste man tänka har jag råd, har jag plats, har jag ork osv….

Eftersom det händer att mamman dör är det bra om man vet att man har råd att stanna hemma från jobbet i en vecka. Man tappar en massa pengar per dag som man tar ledigt och därför ville jag att hon ska tänka på att det också.

Och visst tänker man på utseendet för man vill ju att katten man har och kattungarna man får ska se fina och söta ut men man kan inte ta uteendet framför hälsan.

Och eftersom hon vill avla seriöst så måste hon göra alla tester på både honan och hanen, annars så hjälper man bara till att sänka katternas värde genom att avla oseriöst.

Tänker man BARA på utseendet så kan man avla på katter med sjukdommar och defekter. Tex min katt köpte jag av ett oseriöst par som bara släppte ut sin okastrerade hona. Jag köpte min kattunge för att jag ville göra något bra och se till att åtminstonde en av de inte kommer att bo på gatan senare. Dessutom visade det sig att min katt hade fått öronskabb av sin mamma.

[Lillfjanten]
0

#68  man måste fortfarande inte göra tester..Flört det är inte alla registrerade uppfödare som gör det heller. det rekommenderas, men det är inget måste.

MonicaLagerquist
6

#68 Jo som raskattsuppfäödare är det vissa tester man måse göra.Har man sen huskatter som har de raserna i sig så anser i vart fall jag (och säkert JBV) att de testerna måste göras.

Bara för att det finns oseriösa uppfödare så behöver man inte vara lika oseriös själv.

Det finns folk som kör bil berusade men inte anser jag mig kunna göra det bara för att andra gör det.

Luisa
2

#69 Bara för att man är registrerad behöver man inte vara seriös. Och dessutom om de parar tex två katter som de vet har fläckfri bakgrund behöver man inte kolla efter alla sjukdommar, men man kollar oftast endå efter sjukdommar inom rasen.

Ts vill para 2 katter utan stamtavla eller ens någon aning om bakgrunden och eventuellt sjukdommar hos båda katterna och ändå vara seriös, och då ska man vaccinera och se till att katterna inte för över någon sjukdom till sina blivande avkommor.

[Lillfjanten]
0

#70 var står det vilka man måste göra? länka gärna! att köra onykter är inget som rekommenderas, däremot rekommenderas det att göra tester, men inget måste vad jag vet.. men det är klart, vi kan ju börja jämföra allt mellan himmel och jord, men det blir ganska så tråkigt och ot..

[Lillfjanten]
1

#71  det finns ingen seriös huskattavel. enligt mig Flört vad som är seriöst det finns det många olika tolkningar av.

MonicaLagerquist
1

Om du är intresserad så kolla på SVERAKs hemsida/ Regler/ avel uppfödning

men kortfattat.

Burma som används i avel måste DNA-testas för GM2 gangliosidos med normalt resultat, såvida inte båda föräldrarna bevisligen visar sig vara fritestade från GM2 gangliosidos.

**

Följande avelsprinciper gäller:

**

GM2-fri katt x GM2-fri katt

GM2-fri katt x GM2-bärare

Katter som DNA-testas i enlighet med denna regel ska vara identifierbara genom mikrochip eller tatuering.

Uppfödare av burma måste informera köpare om sjukdomen GM2 gangliosidos och registreringspolicyn

Korater som används i avel måste DNA-testas för GM1/GM2 gangliosidos med normalt resultat, såvida inte båda föräldrarna bevisligen visar sig vara fritestade från GM1/GM2 gangliosidos.

 Följande avelsprinciper gäller:

o

GM1/GM-fri katt x GM1/GM2-fri katt

o

Icke-bärare x bärare – förutsatt att all avkomma är GM1/GM2-fria. N

orsk skogkatt gäller följande:

Katterna ska DNA-testas för genen GBE-1 (GSD IV – glycogen storage disease), såvida inte båda föräldrarna bevisligen visar sig vara icke-bärare av GSD IV.

Katter som DNA-testas i enlighet med denna regel ska vara identifierbara genom mikrochip eller tatuering, och mikrochip eller tatuerings-id ska bifogas testdokumentation som sänds till laboratoriet och tydligt framgå på dokument med testresultatet.

Följande avelsprinciper gäller: 

bärare får inte paras med bärare.

Ett veterinärintyg rörande GBE-1-statusen ska medfölja stamtavlan.

Ögonundersökning (PRA, katarakt/grå starr etc)

ABY, BEN, OCI, RUS, SOM, BAL, OLH, OSH, PEB, SIA, SYS, SYL

Luisa
4

#72 jag fattar inte din poäng där….

Citat från jordbruksverket: Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

• de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas

Källa

Alltså är det förbjudet att avla på djur som kan ge sina avkommor sjukdommar. För att kunna avla på riska djur måste alltså föräldrarna testas!

Luisa
2

#73 Seriös huskattsavel är enligt mig om båda föräldrarna är friska och testade, vaccinerade osv. Och om ungarna vaccineras och kastreras innan de flyttar. Det kallar jag seriös huskattsavel! och dessutom är det jätte bra om ungarna är försäkrade

[Anunnaki]
7

Man talar om att det finns 100000 hemlösa katter men hur många det finns frampå höstkanten innan vintern tagit sin tribut vill jag inte ens tänka på.

Det är näst intill omöjligt att hitta bra hem åt kattungar och vad som i början ser bra ut kan visa sig vara rena katastrofen. Jag har varit med om att placera ungar till hittekatter och trots att jag varit väldigt noga har jag tagit tillbaka flera för det har visat sig inte vara så bra efter ett tag. Jag har tagit tillbaka vuxna omplaceringar också flera gånger.

Kattungar hamnar lätt hos psyksjuka, missbrukare, djursamlare och det är mycket svårt att genomskåda fast man är noga. Jag har kontaktats av par som vill bli av med sina katter på grund av att de separerat. Ungdomar som skaffat katt har ringt mig för de kan inte ha katten kvar därför att de ska flytta på grund av studier. En mycket vanlig anledning till att man vill bli av med sin katt är allergi hos barnen i familjen. När man hittat hem  till sina kattungar måste man följa upp hur det går så länge katten lever för vad som helst kan hända. Och jag menar vad som helst.

Innan jag lämnat katter från mig har jag kollat till och med taxerad inkomst för dem som anmält intresse plus mycket annat.

För det mesta är en kattgraviditet och förlossning komplikationsfri men det händer att kattungar är missbildade och måste avlivas så snart de är födda eller efter någon dag.

Varför tar du inte hand om en hemlös dräktig katta och på så sätt får ha kattungar hos dig. Men det kräver mycket arbete och passning för att det kattungarna ska utvecklas bra där kiss på golvet eller på soffan tillhör de enklare sakerna.

Jag tror säkert att du har en fin och trevlig katt men du kan ju inte ta för givet att kattungar till henne skulle bli mer lika henne än vad som gäller för människor.

Snälla du, tro alla dem som redan skrivit om hur svårt det är att hitta bra hem till kattungar. De som varit med och tagit ut katter från djursamlare etc kan ju beskriva hur det är för katterna på sådana ställen.

Luisa
0
[Lillfjanten]
1

#74  tyvärr för mycket text, hade räckt med länkar. det är mycket svårläst  nu.

#77 kollar du inkomsten på kattungeköparna? lite överkurs, och personligen tycker jag att det är mycket nyfiket. det är för mig privatsaker som ingen annan har att göra med. kan inte förstå folk som läser taxeringskalendrar. dessutom så säger det inget om personerna som sådana, bara för att man tjänar bra så behöver man inte vara en stor djurvän.

Luisa
0

#79 nej men om man tjänar för lite så kanske man inte har råd med försäkring, bra mat och djurvård. Vissa tänker faktiskt inte efter innan man skaffar husdjur…

[Anunnaki]
2

# 79 Taxerad inkomst är allmän och offentlig handling men det skulle aldrig falla mig in att kolla på grannar mm bara för kollandets skull men eftersom jag tyvärr blivit varse att alltför många skaffar katt och sedan ger den dålig mat för att de inte har råd att ge den bra mat, att de inte har råd att kastrera, att de inte har råd att gå till veterinär med en sjuk eller skadad katt förrän nästa lön etc anser jag det befogat att kolla taxerad inkomst på dem som skulle vilja ta hand om en katt som finns hos mig. Ingen lånar ut pengar utan att kreditprövning så varför skulle man inte göra en liten koll på om någon har råd att ha katt.Kanske borde jag kolla om hur det är med betalningsanmärkningar också.

Tyvärr är det så att det räcker inte med att vara djurvän för att ha förutsättningar för att kunna ta ansvaret för ett husdjur.

Nyligen sade jag nej till ett par där de hade runt 100000:- per år vardera i taxerad inkomst plus att de bodde i ett utsatt område.

[Lillfjanten]
1

#80  men det är ju lika illa isåfall om man bor hemma och skaffar djur som inte föräldrarna vill ge bra foder till mm? nej, det är det inte. bara för att ungdomar har hand om djur behöver de inte fara illa, inte heller om man har låg (enlig vissa) inkomst. det behöver inte alltid vara så.

#81  visst är det offentliga handlingar, men jag tycker fortfarande att det är privat. att jämföra med lån och kreditprövningar är helt ot. ja, kolla med skatteverket, kronofogden och allt på en gång, det är väl lika bra? och hittekatter, de har ju inte hemma hos dem att göra heller som har låg inkomst, för de ska ju ha det lika bra som raskatter.

det är ju bättre att de avlivas då. *ironi* tyvärr så tror jag att många anser att huskatter/hittekatter kan bo var som helst nästan, för då kollas inte inkomster.

fördomar..

då ska alltså inga ungdomar ha husdjur, ingen som har medelhög inkomst, inga sjukpensionärer och absolut inga arbetslösa. Förvånad

ursäkta om jag låter lite irriterad, jag börjar bli sjuk och det i kombination med pms blir inte bra, så jag ber om överseende för att jag kanske inte skriver så begripligt just nu.

flis
6

Att katter får dålig kost beror inte bara på inkomst, Rc ger många för att det ska vara ett bra foder men andra säger att det är skräp. Vem ska man tro på? Obestämd

Varför får alla som vill ha huskattsungar rådet att ta hand om en hemlös dräktig katt, men en som vill starta uppfödning av raskatt aldrig får det. Jag vet att det är olika marknader men ändå. Det känns som att alla huskatter klumpas ihop.

Avmaskning ska bara göras om katten har mask eftersom det är starka medel som inte ska användas i onödan. Kit finns att köpa på apotet,

OberonsMatte
1

Att ha katt är inte en allmän rättighet, eller borde iallafall inte vara det.

ALLA katter ska ha rätt till god omvårdnad och ägare som har möjlighet att betala för veterinärvårdskostnader, mat, kastrering, id-märkning och vaccinationer. Har man inte pengar till det så har man inte råd att ha katt. Så enkelt är det.

Att vara uppfödare ställer ytterligare krav på god ekonomi eftersom det innebär ännu större utgifter.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
0

#84  ja olika åsikter kan vi ju ha Flört det är många hobbies som kostar pengar, att vara uppfödare är ju inget undantag.

[Anunnaki]
8

Jag för min del ser ingen skillnad i att låta raskatter få ungar eller att låta bondkatter få föröka sig. I min värld är det katt som katt. Faktum är att det finns så oerhört många katter som saknar ett hem, inte minst alla de katter som hamnat hos någon där det är ren misär.

En gissning från min sida är att om det finns 100000 hemlösa katter i Sverige så finns det nog än fler som bor i misär tillsammans med 10, 20, 30 andra katter som samtliga är vanvårdade. Dessutom finns det många olika varianter på förklaringar till att inte kastrera sina honkatter.

- Man har inte råd

- Katten måste ju få ha lite roligt

- Man ger katten p-piller

- Det är billigare att låta kattan få ungar som man slår ihjäl än att kastrera katten

- Man bor nära en väg så det behövs lite kattungar för att man inte ska bli utan katt pga av att de blir överkörda

Jag ska inte skriva vad skulle vilja göra med folk som har någon av dessa inställningar

[Lillfjanten]
0

#86  det kan du väl skriva, vad du vill göra med dem? vill du ta till våld bara för att folk har en annan åsikt än du?

Luisa
5

Det finns större chans att man avlar på friska raskatter än huskatter. De uppfödare som är seriösa ser till att ens katt har friska gener och ser till att kattngarna får den start i livet de förtjänar medan de som är ''uppfödare'' bara släpper ut hon katten och låter henne ha ''lite roligt''

Vissa av mammas kompisar tycker att katten ska få ha ''lite roligt'' och skulle inte kastrera sin katt om det inte var så stor chans att han springer bort. Ni kan gissa vad jag tycker om det….

Mina föräldrar är typ två besservissar och tror att de kan allting och tror att man kan ge vilket skitfoder till katten som helst bara för att deras åt allt de åt. Och det är en annan sak som gör mig arg.

[Anunnaki]
5

# 87 Jag har inget emot att någon har en annan åsikt än jag men den lista som jag skrev anser jag falla utanför kategorin åsikter.

[Lillfjanten]
0

skaffa ett sommarjobb och betala för katten själv då Flört eller om du har tillgång till barnbidraget, så kan du köpa foder.

[Lillfjanten]
0

#88 dålig stil att säga så om sina föräldrar.

#89  men du vill ändå bruka våld mot dem som har såna åsikter/inställningar?

[Anunnaki]
1

I samband med att jag nu hållit på att lära mig om patella luxation hittade jag ett intressant dokument som jag lägger in att klicka på här. Det skulle vara fint om ni som har somali, abessinier, devon rex men främst maine coon kunde ta er tid att läsa filen och skriva mer vad ni anser om innehållet.

Luisa
0

#91 Jaha enligt dig kanske men inte enligt mig. Jag har inte sagt något dåligt om dem ellerhur?? Och de vet vad jag tycker om maten de köper till katten men de tror ändå att de vet best. Hur ska man annars säga att de tror att de vet allt fast djur är min specialistområde utan att ha ''dålig stil'' ???. Kan typ allt man kan veta om de vanliga husdjuren iaf om djuren jag kan säga er att jag nt känner någon som kan ens hälften så mkt om djur än jag kan.

[Emma--]
0

#92 jag har ju en devon med patella luxation. Och innan jag hade skaffat rasen hade jag inte hört talas om patella och hittade då det där du bifogade eller om det var något liknande när jag sökte info om detta när det visade sig att min katt hade det. Och som jag fattat det så ska det inte vara något problem för rasen egentligen. Inte mer än andra katter. Men detta börjar var ett tag sen och minnet kan ha fel. Så om hon löpte större risk pga rasen vet jag inte, och antar att det inte är så lätt att veta heller. Nu är det inget min katt lider pga och jag hoppas såklart det håller sig så hela hennes liv. Men tycker det är klokt att det blir avelsförbud ifall att det är ärftligt. Och bara för att påpeka lite extra eftersom tråden ändå handlar om kattavel. Det här hade inte upptäckts utan besiktningen. Eller åtminstone inte under hennes liv såhär långt (5 år) Så det är verkligen viktigt att besikta kattungarna innan leverans och kolla upp katterna man avlar på. För en sån här sak kan snabbt upptäckas av en veterinär och då kan man undvika att sprida det vidare om det är ärftligt. För det här kan hända vilken katt som helst. Och en massa andra saker också förstås. Och det kan vara så lätt att undvika att föra sånt vidare :)

Jina
0

Det ÄR inte lätt sälja huskattungar. Min far skrattade åt mig när jag la ut min lilla Cahppa för 1500. Hon såldes så småningom för 1300, till den ende intressenten för övrigt (vettig karl). Hon var ju "tråkigt" svartvit, vem vill betala för en sån när de finns gratis hos bonden?

Jina
4

Tur att ingen av de jag köpt katt från kollat inkomsten! Tungan ute

MonicaLagerquist
4

#96 Samma här.Då skulle jag inte fått köpa katt.

oh-la
3

#96. här är en till som är glad att man inte kollade inkomsten. min sambo pluggade, jag jobbade timmar och lägenheten hyrde  vi i andra hand. inte optimalt alls…

det man inte ser om man inkomstprövar är att jag sparat till mina två birmor sedan jag kunde stava till "birma". man kunde inte se att jag la undan pengar varje månad för att kunna kastrera 2 katter 3 månader senare och ändå klara både att ge ett bra foder och en ytterligare dyr veterinärräkning. katterna var försäkrade av mig innan de satte sin tass i mitt hem i stort sett. hade nog bättre koll då än jag har nu 4 år senare. nu är både jag och sambon fastanställda och kattkontot har fått klumpa ihop sig med bilkontot. kollar du inkomst är jag dock klart bättre lämpad nu… tycker det är sjukt att mans ka bedömmas enbart på inkomst… de två som jag köpte katt av drog slutsatser genom flera långa samtal om min syn på katthållning, mina planer, och mina tanker. är fortfarande i kontakt med den ena av dem.

Hawknestgrove
14

favorit i repris…..

Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk inte tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?!
Det jag talar om är naturligtvis dessa huskattsägare här i Sverige. Jag träffar dagligen människorna som ville para sin huskatt med en annan huskatt. Men jag kallar inte dem korkade, eftersom de inte VET.
Jag vet hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para katten är idioti.
Nu ser jag så många dumma människor (ja de är dumma)som inte låter sig övertalas, de vägrar ta in fakta. Vad är det som gör det så svårt för de att förstå?
-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)
-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig?)
-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga?)
-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till katthemmen i Sverige och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)
-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (Och vilka ungar är INTE söta?)
-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (Ta hem en familj som behöver tak över huvudet)
-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra huskattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)

Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin huskattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.
Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).
Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom.
Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

OberonsMatte
1

#99 Mycket bra skrivet! Väl värt att upprepa igen och igen och igen!

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
7

#99 Precis samma sak gäller raskattsuppfödare, såklart. ^^ Har ni några intresserade, ge listan till ett katthem istället för att föda upp. Så slipper vi kanske äntligen problemet med hemlösa katter. Glad Ni pratar så mycket om att andra skall sluta föda upp och istället ta in hemlösa, men själva gör ni inget för att hjälpa dessa stackare.. Det är så lätt att berätta för andra vad de skall göra.

Marknaden kan omöjligtvis vara olik för bondkatter och raskatter - en katt är en katt. Jag hade aldrig sålt en katt till någon som bara kunde tänka sig att ha en speciell ras annars får det vara. Hur mycket kan man tycka om katter då..? :/

_>"Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER."
_Du kan ha standard och fasta namn och bestämmelser för dina raskatter om du vill, men du kan inte tala om för mig vad min bondkatt är för något. ^^

Jina
4

På Blocket ser man mycket blandrashundar, vissa sk "vansinneskorsningar". I ditt tycke, gäller samma där? Sluta föda upp renrasigt tills alla blandraser lyckas få hem?

OberonsMatte
4

#101 Det finns två helt olika kattvärldar. I den ena värderas katterna väldigt högt, deras ägare lägger ner otroligt mycket tid, omsorg och pengar på dem, och deras avkommor planeras minutiöst noga för att resultatet ska bli friska och harmoniska kattungar.

I den andra världen är katter ofta en sanitär olägenhet, de förökar sig fritt, drar på obehandlade sjukdomar och deras avkommor dumpas, skänks bort, eller slås ihjäl.

Vilken värld bör man bevara och vilken ska bort?

Sajtvärd Katter iFokus

oh-la
5

#101, fast det där stämmer ju inte riktigt. många som väljer en raskatt väljer ju den av en anledning. i mitt fall blev det birma, och då var jag inte ens intresserad av huskatt. hade det inte funnits någon birma hade det inte blivit katt alls.

jag och sambon ville ha en liten, lugn ras som funkade bra som innekatt. den skulle vara sällskaplig, men inte klängig. min sambo ville ha en blåögd katt av olika anledningar. jag har alltid velat ha en birma, och rasen passade bra in på våra kriterier.

säger man "katt som katt" kan man ju lika gärna säga "hund som hund". nu funkar de ju inte så, utan en hund väljer du förhoppningsvis utefter de mål och kriterier du har. vill du ha en aktiv hund, ja då väljer du en aktiv ras. är du intresserad av en mer akiv katt, ja, då kanske du ska kika på bengal eller liknande.

jag älskar inte katter mindre för att jag har krav på den katt jag väljer. älskar du hundar mindre bara för att du bestämt vill ha en schäfer och inte en pudel? älskar jag katter mindre för at jag vill ha en katt med egenskaper som passar min livsstil och min familj?

[sakring]
2

Som jag sagt tidigare det är inte raskatter som finns på katthemmen utan huskatter. Varför det tror du?

Mona22
1

#101 en person som vill köpa en cornish kommer med 99 procent säkerhet inte köpa en huskatt om jag gav dem en lista på katthem. MAn köper en raskatt för att man vill ha det precis som allt annat man köper.

OberonsMatte
4

Målet måste vara att alla kan köpa och välja sin katt utefter sina egna önskemål, inte p.g.a. dåligt samvete. För att komma dit MÅSTE huskattaveln stoppas, både den okontrollerade och den planerade.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
5

#103 För att sättas i pyntade burar på en utställning. O vinna fina rosetter o tittlar till uppfödaren.

De går inte att jämföra katter o hundar. Hundar andvänds till olika ändamål.

De hjälper till vid jakt, spårar upp bortsprungna barn, hjälper blinda synskadade letar upp folk i katastrof områden osv,osv,

Katter är till för sälskap. O blandar man ihopp hundraser hur som hällst kan de bli farliga. O dessutom så skiljer de betydligt mer i stolek på olika hundraser.

Jag kan säga att denna tråden fått mig att aldrig vilja köpa en ras katt.

OberonsMatte
0

#108 De allra flesta raskatter används varken i avel eller till utställning. Jag har haft raskatter sedan 1987 och alla har varit kastrerade sällskapskatter, precis som min allra första katt, som var en huskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lillfjanten]
2

om jag ska köpa en raskatt så ska jag begära ut alla möjliga offentliga uppgifter om denne först, jag köper inte av vem som helst :) om uppfödaren har låg årsinkomst så kan denne inte vara speciellt seriös Flört

oh-la
1

#108, min raskatt har aldrig satt sin tass i en utställningsbur. jag kommer ändå aldrig köpa en huskatt, för jag vill veta vad jag köper. jag vill inte behöva köpa grisen i säcken. det hade aldrig funkat hos oss.

bara för att man köper en raskatt och inte en huskatt betyder INTE det att man behandlar sin katt på ett speciellt sätt eller tror att den är förmer än någon annan. de flesta raskattsägare började med en huskatt, och ytterligare många har även en huskatt.

själv är jag lillmatte till huskatten Albin, jag älskar inte honom en sekund mindre än mina egna birmor, men jag vill ändå inte ha en huskatt.

vad jag vet används inte någon majoritet av hundarna i sverige till det du nämner ovan, utan är rena sällskapshundar. det spelar ingen roll, om jag vill ha en mops köper jag ju ingen dvärgpudel ändå, hur mycket sällskap jag än ska ha den till.

Julialex
0

#108 Jag har en egyptisk mau, enbart som sällskap. Jag valde rasen för att dess historia fascinerar mig, den är vacker, aktiv, social och lekfull. Alla raskattägare ställer inte ut. Det handlar om att man väljer en ras beroende på vilken typ av katt man vill ha, precis som med hundar, hästar, och andra djur.

Jag har en liten huskatt hemma hos mina föräldrar också. Henne köpte jag från stallet där jag brukade spendera mina dagar i tonåren. Hennes stackars mamma var övergiven och sökte skydd i stallet när hon var dräktig. Var hon kom ifrån vet ingen.

http://julialex.blogg.se

Jina
0

Jag har sålt 2 + 1 + 4 kattungar (devon rex) och en huskattunge.

Av dessa devon har 3 ställts ut några gånger, men ingen köptes för utställning. Mina första två köpte jag för sällskap, men ville ändock testa ställa ut en gång.

Jina
2

…och för övrigt ställs ju även huskatter ut, ve och fasa!

indra-bus
8

Nej köp inte grisen i säcken. Men kalla dig inte djurvänn då häller.. Den gris jag köpte har mer birma temprament än min mammas Birma med fin stamtavla..

Så kan de oxå vara.

Hawknestgrove
0

mitt inlägg #99 är författare för mig okänd. MEn den är bara så bra och jag önskar, att jag fick fatt i den, som ursprungligen skriv denna otroligt bra text.

oh-la
1

#115, varför ska jag inte kalla mig djurvän? vet du något om min djurhållning som jag inte vet, med tanke på att jag tydligen inte är en djurvän :P

Ruzicka
6

#103 Självklart skall den "värld" där katterna värderas högt. Men detta har inget med raskatt vs huskatt att göra. Detta har med hemlösa katter att göra. Jag har ägt bondkatt sedan jag var 10 år gammal, jag har inte betalat ett öre för att köpa någon av dem, och ändå har alla varit mycket älskade, SJÄLVKLART försäkrade, fullt vaccinerade, kastrerade och togs direkt till vetten när de inte verkade må bra. Jag tog aldrig någon kull på någon av dem, eftersom de helt enkelt inte hade något att tillföra katten som art. Men att påstå att bara för att de är bondkatter så skulle de tillhöra den senare världen du pratar om, det tycker jag är mycket mycket fel.

I grund och botten är allt beroende av ägarna. Om ägarna tar dålig hand om bondkatter så är det på grund av ägarna, inte katten. Det finns många många bondkatter som blir bra omhändetagna i sina hem. Dra inte alla över en kam.

#104 Inte alls. ^^ Men det är för mycket fokus på raser. Gick ni ens till ett katthem och tittade på deras katter innan ni köpte er raskatt? Hade ni gett katterna en chans hade ni sett att det finns många olika temperament hos bondkatter, och med all säkerhet hade det funnits en katt som hade det ni önskade. Men det är klart, det är "sötare" med en katt med blå ögon och lång vit päls än en bondkatt från katthem.

#105 Därför att huskatter har låg standard. Folk köper dem gratis och slänger ut dem när de tröttnat. Det är inte katternas fel, det är inte uppfödarnas fel. Det är ägarnas fel. Det kan hända vem som helst. Anledningen till att det inte händer raskatter är för att de är så dyra. Jag är helt för att höja priset på bondkatter för att minska problemen!

>Målet måste vara att alla kan köpa och välja sin katt utefter sina egna önskemål.

.. och därför försöker du stoppa aveln av den största sortens katt vi har idag? Den sorten som de flesta kattägare väljer att husera? Okej!

OberonsMatte
5

#118 Precis som med allting annat styrs priset på katter av tillgång och efterfrågan. En huskatt kan man fortfarande få GRATIS(!) och det säger en hel del om dess status i samhället idag. Och det beror på att de är för många! Antalet huskatter överstiger efterfrågan något enormt.

Om all okontrollerad och planerad avel på huskatterna stoppades skulle de som värnade om den hederliga "bondkatten" finna vad de söker i rasen Europé.

Sajtvärd Katter iFokus

oh-la
5

#104, det hade inte med söthet att göra :P  själv är jag nästan löjligt svag för svartvita katter, så birma är ur söthetssynpunkt inte optimalt för mig alls. en långhårig svartvit huskatt dremot är söt.

jag är dock inte, som sagt innan, intresserad av en huskatt. jag är heller inte intresserad av en blandrashund även om det finns både husisar och blandrashundar som säkert hade passat mig som handen i handsken både personlighet och sätt. det är så mycket mer som spelar in. förutom det jag redan nämnt med temperament och att jag sökte en ras som avlats för att vara på det sätt som jag ville ha (vilket ju avsevärt ökar chansen för att katten faktiskt också ska vara på detv iset. sedan spelar ju även personlighet in och det är jag väl medveten om). förutom det vill jag veta vad min katt varit med om. jag vill veta att uppfödaren delar mina värderingar, att kattungarna fått det så tryggt som det bara går och säljs till mig som en trygg stabil individ utan en massa bagage. detta var även viktigt för min sambo, som är katträdd, och därav har visst kontrollbehov.

jag vill veta vilka sjukdomar min katt haft, vilka sjukdomar den riskerar att få genom exempelvis ärftliga faktorer. vet att min ena katts farbror dog i HCM exempelvis, och det är viktigt för mig.

jag är uppvuxen med huskatter, och är fullt medveten om att det finns huskatter av alla typer, temperament, färger, former och gud vet allt. just därför vill jag inte ha en huskatt, och helt ärligt kan jag inte se vad som är så stötande med det. jag har full förståelse för att inte alla älskar "min" ras. den tilltalar inte alla, varför är det så konstigt att jag inte vill ha en huskatt :) jag vill inte på några villkor ha en perser heller, hur snäll den än är. perser intresserar mig inte, och det ser jag som en förutsättning för att vara en bra djurägare. du måste ha ett intresse för det djur du har.

Jina
1

#115 Så väljer man raskatt är man per automatik inte djurvän? Tillåt mig skratta.

Ruzicka
1

#119 Jag vet ingenting om rasen Europé, så det kan jag inte diskutera om. Vad är skillnaden på Europé och bondkatt?

Här där jag bor kallas alla bondkatter på katthem för Europé..

OberonsMatte
1

#120 Inte ens om man vill ha en svartvit långhårig katt behöver man välja en huskatt. Norsk skogkatt, Maine coon, Sibirisk katt, Brittiskt långhår är exempel på semilånghåriga raskatter som kan vara svartvita och tecknade hur som helst.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
5

#117 Enligt mig så känner en san djurvän empati o månar om ALLA djur. Inte bara de ädlaste. Även grisar.

Jina
2

#122 Europén är en raskatt, framavlad ur den urtyposka svenska bondkatten för att se ut som en sådan.

OberonsMatte
3

#122 Rasen Europé är den raskatt som bevarat utseendet från de allra första tamkatterna i Sverige. De ser alltså ut som bondkatterna gjorde förr, innan blandrasaveln gjorde sitt intåg bland huskatterna.

Kort sagt är det en ras som ser ut som en perfekt bondkatt såg ut på 40-50-talet.

Rasen är tyvärr liten och efterfrågan verkar vara tämligen låg eftersom få vet om att man faktiskt kan få katter som ser ut så med stamtavla och som är uppfödda seriöst och med samma omsorg som andra raskatter. Eller så vill man inte betala vad en raskatt kostar så länge man kan få en liknande gratis från grannen.

Den ras som skulle tjäna mest på att huskattaveln stoppades är med all sannolikhet just Europén.

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
2

#120 Jag har full respekt för att du inte vill ha bondkatt, men jag vill bara ha fram att det finns miljoner olika personligheter på bondkatter och någon hade säkert passat er. Problemet ligger i avlandet, och det håller jag med om! Man vill gärna veta vad som finns bakåt i släkten, vad man kan förvänta sig. Och man vill kanske ha trygghet av en uppfödare man kan fråga om råd. Därför vore det ju superbra om någon ville avla seriöst på bondkatter och börja ha koll på leden och kunna hjälpa sina köpare. ^^ Min största kritik till att avla på raskatt är att temperamentet inte är det enda som spelar roll. Det är väldigt viktigt att katterna ser ut på ett speciellt sätt för uppfödaren, oavsett om de säljs om sällskaps- eller utställningskatter. Jag vill att mina katter ENBART skall vara avlade med hänsyn till temperament, och då finns det tyvärr bara huskatten att vända sig till. Det är väl mest så jag känner. Jag är helt för raskattsavel, men jag är också helt för huskattsavel. Skall den ena inte finnas tycker jag inte att den andra skall det heller. Men det är min åsikt. Glad

#121 Nja, det handlar om iställning och attityd tror jag. Ditt inlägg #114 visar väl lite på bristande respekt för huskatten, och då kan jag faktiskt inte säga att jag tycker att du är en djurvän. Du får det att låta som att de är en pest, när de egentligen är exakt samma sak som dina rasisar.

OberonsMatte
2

#127 Som jag skrev finns det redan entusiaster som brinner för att bevara den svenska bondkatten. Det är Europé-uppfödarna.

Det finns ingen raskattuppfödare vad jag vet som struntar i vilket temperament som avlas vidare på. I huskattaveln däremot är det sällan någon bryr sig eller ens försöker styra vilka gener som förs vidare.

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
0

#125, 126 Men om de ser i princip likadana ut, och har i princip samma temperament.. vad skiljer dem då egentligen åt? Jag har en huskatt med huskattsföräldrar som jag känner sedan 5 led tillbaka. Hon har alltså en stamtavla. Men inte kan jag väl inte registrera henne som Europé för det, eller..?

Urval minskar risken för sjukdomar och liknande. Får vi en seriös bondkattsavel tror jag att det hade kunnat ge jättemycket till katten som art, faktiskt. Men jag kan såklart säga samma om alla bondkatter med stamtavla x led bakåt skulle kunna registreras som Européer. I så fall stödjer jag Européavel. ;)

OberonsMatte
1

#129 Kopierar från en annan tråd:

"I WCF Nordic kan man fortfarande novisgodkänna bondkatter som stämmer in på européns rasstandard.

Men det gäller ju bara fertila katter som går i avel då, och ungarna behöver sedan avelsgodkännas innan de i sin tur kan avlas på och deras ungar osv, i 5 generationer."

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
3

#128 Inte "struntar i", det sade jag inte. ^^ Men jag sade att det inte är det enda som spelar roll. Det har inte prioritet. Om jag hittar en Ragdollhane med perfekt temperament som skulle passa utmärkt tillsammans med min Siameshona så kan jag inte som rasuppfödare ta en kull på dem. Inte ens om deras bakgrund matchade och risken för sjukdomar var mycket låg.

Uppfödare bryr sig om hur sina katter ser ut. Så är det. De behåller de finaste katterna ur kullarna för att fortsätta avla med. Inte de med bäst temperament. Man skall gå till utställningar för att få sina djur bedömda. Och jag tror att det i huvudsak handlar om utseendet där också, inte temperamentet..

Niiinah92
4

#124 är det att måna om ALLA djur att föda upp nya huskatter och lämna 100 000 ute utan mat och hem?

När en ras blir så att säga utmättad för ett tag dvs. ingen vill köpa den rasen för det finns så många så lägger uppfödarna i regel ner eller minskar sin avel för att hålla jämn nivå med efterfågan. Detta är dock inget huskatts"uppfödare" tar hänsyn till.

Raskattaveln behövs för att hålla det på en proffesionell nivå och jobba med kattens status och hälsa. Att släppa huskattsaveln vind för våg och säga att det är okej att avla på din honkatt som du har absolut noll koll på om hon ens är frisk BARA för att hon är så speciell, har ett jättebra temprament och är så himla fin är otroligt oansvarit gentemot katterna. ALLA tycker vi att våra katter är de mest underbara i både temprament, utseende och allt annat som har med våran katt att göra.

Varför tillföra nya huskatter som löper större risk att hamna ute i kylan och svälta ihjäl istället för att hjälpa dem som redan finns? DET är INTE att vara en sann djurvän….

ALLA katter är lika mycket värda MEN genom att avla katter till en redan mättad marknad så visar man snarare att ens personliga intressen går före kattens.

oh-la
6

#123, skogkatt och main coon och sibirisk katt, för stora, vill ha en liten katt. mina två väger 3,5 kg styck. min sambo är katträdd tyvärr, så jag hade gärna haft mer att ta i, men han ville inte ha för stora katter. britter… dom, perser och exotic är de enda raser jag helt väljer bort enbart få grund av utseende… det får jag erkänna :P det ä något mer ögonen som till och med gör mig lite skraj.

alla de raser du nämnde var på tal, dock inte på grund av att de var semi och kunde vara svartvita. katten kan få vara grön vad mig anbelangar (förutom de tre raser som jag bara inte kan tänka mig att äga:P) det är som sagt annat som spelar in. nu var birma verkligen precis i prick för oss, och min sambo konverterade från hund till kattmänniska, även om han fortfarande går omvägar runt främmande katter, och mammas och pappas husis, som är snällast på jorden, helst ska hålla sig en bit bort.  

#117, vart har jag sagt att en raskatt är mer värd än en huskatt? vart har jag skrivit att jag inte känner lika mycket empati för dem som för en raskatt? jag vill bara inte ha en huskatt. jag vill inte ha en perser heller hur fin stamtavla den än har. och "att köpa grisen i säcken" är ett uttryck som inte har något att göra med att jag jämstället huskatter med grisar. googla det så kanske du förstår det, annars förstår jag inte varför du hakar upp dig på grisar :)

och du skriver ju klart och tydligt där uppe att du inte vill ha en raskatt. varför är det bättre än att inte vilja ha en huskatt?? varför är du mer empatisk än jag när du inte vill ha en raskatt? det är ju också katter.

Ruzicka
0

#130: Men Européer var korthåriga, va? Så alla långhåriga bondkatter får inte vara med? Blåa ögon är inte heller okej om pälsen inte är helvit, inte heller odd-eyed.. så det funkar inte riktigt. Men nästan. ^^

Men tusen tack för infon, det visste jag inte! ^^

OberonsMatte
1

#131 Att para en Ragdoll med en Siames är rena lotteriet eftersom de står väldigt långt ifrån varandra både när det gäller temperament, aktivitetsnivå, socialt och utseendemässigt. En sådan parning skulle ingen klok människa göra, inte ens om man bortser från det oseriösa som blandrasavel alltid innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
0

#132 Jag vet att du inte svarade på mitt inlägg, men jag måste bara få säga att det är inte det JAG menar eller förespråkar.

Allt du nämner där är på grund av oseriös avel eller oseriösa köpare. Om vi får en seriös bondkattsavel så löser vi alla de problem du nämnde. En seriös uppfödare ser till att det inte avlas för mycket, att man inte tar en kull på honan bara för att hon är "söt", utan för att hon skall tillföra arten något. Man kommer dessutom som seriös uppfödare vara mycket hårdare med vilka köpare man väljer och ställa krav på dessa köpare (kastrering etc), och därmed kommer förhoppningsvis problemet med hemlösa katter som springer runt och förökar sig (förhoppningsvis) minska.

Precis som vid avel med vilken ras som helst, fast med mycket större variation och möjligheter. Och utan fokus på utseende. ^^

Ruzicka
0

#135 Jag kan ju inget om avel, så jag bara tog två raser. >.< Jag ville ha fram principen. Ta två mer närbesläktade raser då och säg samma sak. Det hade ändå inte gått som rasuppfödare.

OberonsMatte
4

#134 Vad har långhåriga huskatter som inte långhåriga raskatter har? Är det stamtavlan, priset, veterinärbesiktningen, chip-märkningen, vaccinationerna, försäkringen, köpeavtalet eller den planerade och övervakade förlossningen och omsorgen under den tidiga uppväxten som är skrämmande?

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
0

#138 Allt detta har mina huskatter haft, förutom pris och köpeavtal. Om jag ställer samma fråga tillbaka till dig.. vad är då skillnaden på en raskatt och en huskatt? Förutom att en raskatt är fruktansvärt mycket dyrare?

OberonsMatte
2

#139 Skillnaden ligger hos uppfödaren och dennes syn på avel och katters värde.

En seriös och medveten kattköpare köper katt av en seriös uppfödare (eller ett katthem) och en oseriös kattköpare köper katt av en oseriös uppfödare (dvs en huskatt- eller blandrasuppfödare).

Sajtvärd Katter iFokus

Ruzicka
1

#140 Varför utgår du från att en uppfödare är oseriös om den föder upp huskatter, även om den gör det på EXAKT samma sätt som raskattsuppfödare? Skillnaden ligger i valet av avelsdjur, som inte ser ut som du vill.. men hur kan du påstå att bara för att något är annorlunda från hur du gör det är det oseriöst?

Väljer man avelsdjur som är testade, friska och hälsosamma med känd bakgrund och som passar ihop, övervakar förlossningen, ID-märker, veterinärbesiktigar och vaccinerar kattungar samt väljer köpare noggrant är man en seriös uppfödare. Hur djuren i fråga ser ut är helt ointressant, sålänge de är friska och testade.

Om någon har en sund och seriös syn på katters värde så är det väl ändå bondkattsuppfödare, som ser värde även de med låg status och trots det väljer att satsa på dem eftersom de har en enorm potential? Och som dessutom föder upp trots att hon kommer gå MYCKET bakåt, rent ekonomiskt, på grund av att hon inte kan sälja sina katter lika dyrt som raskattsuppfödare? Enbart när man vid avel går minus anser jag att man kan ta uppfödandet seriöst, och enbart osjälviskt välja de djur som faktiskt är något att ha. Tjänar man pengar på en kull har man fel tankesätt, och helt klart en självisk anledning till att avla.

MonicaLagerquist
0

#139 Är föräldrarna till dina huskatter HCM scannade regelbundet?Blodgrupperade, FIV FElv testade ?

Ruzicka
1

#142 Föräldrarna för mina två huskatter jag har nu är blodtypade, scannade för hjärta och njurar (är det det som är HCM? Annars är de inte testade för det, nej..) och FIV- och FeLV-testade. Jag har stamtavla på dem. De jag fick gratis var inte det, nej, eftersom de inte kom från någon seriös uppfödare. Jag räddade dem undan en halshuggning.. (inte säker på om det är lagligt, egentligen..).

Hurså?

[Lillfjanten]
2

själv har jag köpt min sista raskatt. de har och har haft mycket problem även om det är testat mm. det är ingen garanti för hälsan, även om det låter bra. om inte katter blev sjuka så mycket som jag faktiskt tycker att de är, så skulle det väl inte finnas sån omsättning på raskatter? jag tycker att det skulle vara mättat, men det säljs, avlas och omplaceras hela tiden. kan ju också säga till sist att psyket varit bättre på mina huskatter än raskatter. så ja, jag är besviken faktiskt efter allt man läst om raskatter mm, och så mycket pengar jag slängt ut, och hur de är i personligheten. jag ville ju göra rätt, köpa raskatt, men det gör jag inte om. hädanefter köper jag den katt som jag tycker om, både utseende och personlighet.

men nu är vi väl helt ot..

indra-bus
0

#133 Skulle jag sälja en katt. Skulle de sista valet vara till någon familj med rädsla i. Härre gud vilken konstig relation de måste bli o vilken stress för katten.

Djur kan uppleva rädda människor som hot fulla.

Hawknestgrove
0

#143, nej det är inte lagligt att avliva katter så, inte ens katter under 14 dagar…..Gråter

Ruzicka
0

#146 Nej, jag misstänkte det.. Men den mannen är spritt språngande galen, och han har dödat katter tidigare på det sättet.. Gråter Men de blev världens underbaraste katter trots allt..:)

oh-la
2

#145, nu var det ju så att av just den anledningen anpassade vi vårt val av ras till en ras som min sambo tyckte om, med en uppfödare som vi var trygga med, med föräldrar som vi träffat och som min sambo kände sig trygg med. vi träffade kattungarna och kattens föräldrar flera gånger, min sambo fick känna efter, för han ville ju gärna ha en katt. det gick kanonbra! min sambo älskade båda våra katter från första stund, men då valdes katterna med omsorg och respekt för hans rädsla för katter. båda mina katter är extremt trygga små individer, det var ingen impuls, det var väl planerat. det var inget konstigt alls, och hade det varit det hade vi tackat nej till kattungen. den första katten älskar min sambo och har utsett honom till "sin", trotts att han fortfarande är katträdd. jag är nästan lite avundsjuk på deras relation, så tighta är dom. så, vad vet du om min katthållning och mitt kattköp som jag själv inte vet? låter det som om vi impulsköppt en katt och hoppats att min sambo ska tycka att det är okej så får du nog läsa mina inlägg igen :) tycker det är lite tråkigt att du verkar vilja hänga mig till varje pris. jag är ingen novis inom kattvärlden, så oroa dig mindre för mina katter och mer för de som faktiskt far illa.

du svarade förresten inte på min fråga. varför är det mer okej för dig att absolut inte vilja ha en raskatt än det är för mig att absolut inte vilja ha en huskatt?

Mona22
1

#144 undrar vad du haft för raser som varit så sjuka? Självklart kan raskatter bli sjuka som vilken katt som helst men man försöker åtminstånde undvika det genom tester. På huskatter finns ingen statistik då endast någon promille testar sina katter regelbundet.

[Lillfjanten]
0

#149  det förstår ju jag med att man försöker undvika sjukdomar genom tester. sen är det ju inte bara de katter jag haft, utan även släktingars raskatter som, ja, faktiskt alla blev sjuka. jag tror inte att det beror på vilken ras det är, utan att man helt enkelt haft otur eller så är de inte friskare fast det testas. det handlar om fyra olika raser, och det är totalt åtta av nio raskatter som antingen har/haft dålig hälsa eller dåligt psyke.

Jina
0

Svar till #127 angående att jag tydligen inte är djurvän:

#108 skrev:  För att sättas i pyntade burar på en utställning. O vinna fina rosetter o tittlar till uppfödaren.

Jag skrev då i #114: …och för övrigt ställs ju även huskatter ut, ve och fasa!

Ruzicka
1

#151 Men vad du skall tvista runt vad man säger..! :/ Du får det att låta som att jag har attackerat dig. Jag sade att så som du formulerar dig så verkar det som att du saknar respekt för huskatter. Och har man så lite respekt för ett djur att man säger "ve och fasa" om det, så har jag svårt att se att man är djurvän. Jag kan säga ve och fasa om dina krulliga förväxta råttor och jag tror att du tycker att jag är lite okänslig, men eftersom jag respekterar alla djur (även dina Devon Rex, som jag faktiskt tycker är hur söta som helst. ^^) så är det inget jag någonsin skulle få för mig att säga. Förstår du hur jag menar?

OberonsMatte
22

#141 Du skrev: "Om någon har en sund och seriös syn på katters värde så är det väl ändå bondkattsuppfödare, som ser värde även de med låg status och trots det väljer att satsa på dem eftersom de har en enorm potential?"

Ja, hur den "potentialen" ser ut idag kan du se på Hittekatter iFokus, hos alla ideella katthjälpsorganisationer och katthem, och inte minst i alla de 100.000 hemlösa huskatter vars livsöden är misär och lidande varenda dag från födsel till död.

Är det en seriös och sund syn på katters värde att själv se till och medverka till att tillströmningen av huskatter i nöd aldrig sinar?

Sajtvärd Katter iFokus

Mona22
0

#153 bästa inlägget  hittils!

Jina
0

#152 Inser att det inte är lönt diskutera med dig. Men gör ett sista försök att "tvista runt" så du förstår vad jag skriver. Hört talas om spydighet?

Ruzicka
5

#153 Nej. På Hittekatter.ifokus ser du bondkattsägarnas brist på vett. Potentialen är enorm, med massa varianter och färger och temperament. Det är, ännu en gång, inte katternas fel att deras ägare inte bryr sig.

Vi kommer hela tiden till samma sak: du hävdar att genom att avla raskatter tar du inte potentiella hem från hemlösa huskatter, jag hävdar tvärtemot. En katt är en katt, och de som kan tänka sig att ta emot en raskatt måste väl ändå kunna tänka sig ta emot en hemlös stackare också, tänker jag. Du klagar på att jag vill sätta "onödiga" katter till världen, men jag tycker att om en sorts seriös avel får lov att förekomma trots detta så borde väl en annan sorts lika seriös avel få pågå också?

Vi kommer inte komma någonstans med detta, vi pratar i cirklar. Vi kan kanske samsas vid att jag tycker att alla katter kan ha ett avelsvärde om de uppfyller alla krav som raskatter måste uppfylla, och att du tycker att jag är en hemsk människa som inte borde ha katt.

Ruzicka
1

#155 Du har ju inte ens försökt diskutera med mig. Du har bara slängt in korta spydigheter, ju! XD Och jodå, jag har hört talas om spydigheter. Jag använde det själv i mitt svar till dig. ;)

Men det gör detsamma. Vi kommer inte komma fram till något. Jag lämnar debatten för jag har inget mer att säga i vilket fall som helst. Ni får tycka vad ni vill, så tycker jag vad jag vill. ^^

Jina
4

#157 Ja, det stör mig när folk anklagar mig. Jag var inte spydig till dig, utan den som skrev att utställningar bara är för raskatter. Läs om, läs rätt. Ge fan i att hugga.

OberonsMatte
10

#156 Anledningen till "bondkattskattägarnas brist på vett" är att de har fått sina katter gratis (p.g.a. det enorma utbudet) och att id-märkning, ägarregistrering, veterinärvård och kastrering kostar pengar. Det är deras katter och avkommor som dyker upp på Hittekatter och på katthemmen (eller i en kartong utanför).

Hur ska man förhindra att huskatter skänks bort gratis till sådana kattägare tycker du? Genom att avla fram ännu fler?

Sajtvärd Katter iFokus

flis
4

# 159  Missuppfattar jag eller är du verkligen en stor förespråkare för raskatter? Alla bondkatter kan ersättas med en raskatt enligt dej. Varför undrar jag?

Du talar dej varm för seriösa uppfödare men det är en sanning med modifikation. Märk väl att alla uppfödare är inte seriösa, alla ger inte livslångt support, alla finns inte där för dej när katten blir sjuk, alla säljer inte friska djur.

Alla vet inte sina avelsdjurs hälsobakgrund.

"När din raskatt blir sjuk så beror det inte på aveln, även huskatter blir sjuka.

När de dör unga så har man otur, även huskatter drabbas." En del verkar tycka att man har sig själv att skylla om man inte kollar noga vem uppfödaren är samtidigt som dom omtalas som seriösa. Jag var enfaldig och gick på myten om seriösa uppfödare, dom finns men det finns lika många lycksökare där som hos andra

Men när katter  köps så talar man om, med en raskatt vet du vad du får. Livslångt stöd, 3-årigt ansvar för uppfödaren som i verkligheten inte har stor betydelse. Du får en stamtavla med massor av namn som inte betyder något om du inte har kontakter i den världen. Det skulle vara bättre om man fick reda på hur gamla släktingarna blivit och och deras hälsa.

OberonsMatte
9

#160 Jag förespråkar raskatter eftersom det är den enda planerade kattaveln som är reglerad på ett ansvarsfullt sätt och som motsvarar efterfrågan.

För att kunna sälja kattungar med stamtavlor måste uppfödaren följa sitt kattförbunds regler angående avel och försäljning, vilket bl.a. innebär att kattungarna MÅSTE vara veterinärbesiktigade, vaccinerade och id-märkta vid försäljning. Tidigare var det också endast raskattungar som (enligt kattförbundens regler) inte fick skiljas från mamman före 12 veckors ålder. Huskattungar fick nöja sig med 10 veckor enligt hur djurskyddslagen såg ut då.

Raskattaveln är alltså en föregångare när det gäller alla katters status i samhället. Katthemmen och kloka huskattägare tar efter mer och mer och ser till att deras katter både id-märks, ägarregistreras, vaccineras, kastreras och veterinärvårdsförsäkras, och jag tror knappast att det är bondkattuppfödaren som de fått inspiration ifrån.

Sajtvärd Katter iFokus

Eine
10

#156 Anledningen till att jag inte vill ha huskatter är för att jag vill veta bakgrunden. och jag vill avla. Inte alla katter passar mig. Jag väljer inte en katt för att den är så söt,jag väljer katt med tanke på hälsa,utseende och inte minst temperament och sundhet. Det finns ingen garanti för att raskatter är helt friska,men vi gör vad vi kan för att testa det vi kan! Så jag köper hellre en katt från Frankrike med de linjer i stamtavlorna som jag vill ha,än köper en huskatt för kastrationskostnad på ett katthem. Tyvärr,så är det för mig. Däremot kan jag ofta rekommendera mina vänner som bara vill ha en gosekatt och inte är allergisk att titta missarna på katthemmet.Finns många jättefina katter där.

Att uppfödare ställer ut är för att det är en skönhetstävling som kan ge god reklam för både katter,katthållning och den egna uppfödningen.

Jag kan inte älska alla och jag vill inte heller ta vem som helst i högen, jag väljer noga. Och om jag får ungar osålda så slår jag inte ihjäl dem eller släpper ut dem i skogen. De får trängas med mig här tills rätt familj kommer!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[sakring]
1

# 161 Helt riktigt!

[Emma--]
4

Jag kan ju säga att jag inte kommer ta in någon huskatt. Det är inte för att jag tycker att raskatter är värda mer. Jag kikar dagligen på katthemmets sida och blir kär i alla möjliga katter. Men jag vill ha rexkatter av olika anledningar. Alla vänner har huskatter och jag ser absolut inte ner på dom. Jag blir bara så ledsen över att se att det hela tiden kommer kommentarer om hur man väljer raskatter för att dom är finare, och att det ska vara katt som katt och man därför ska välja huskatt. Som att det är fel att ha krav, fel att välja raskatt? Jag valde raskatt främst pga allergi på både min sida av släkten och min sambos. Vilket har visat sig vara ett väldigt bra val när även min mamma har blivit allergisk men tål mina katter så länge hon inte klappar dom och kliar sig i ögonen. Det ÄR en annan marknad oavsett. Alla är dom katter, men det är ändå olika marknader. Dom är lika mycket värda för oss som bryr oss om katter, problemet med hemlösa är väl att det är långt ifrån alla som ser värdet vi ser. Själv är jag inte emot totalt förbud av att huskatter föds upp så länge man gör ett bra avelsarbete, däremot måste det finnas i tankarna hur många huskatter som finns. Och visst finns det en risk att raskatter hamnar i blandrasaveln och alltså huskattsaveln så att det föds upp ännu fler huskatter. Och en fråga som alltid dyker upp för mig är varför det inte går att avla europé om man brinner för huskatter? Eller blev den fel så fort det blev en raskatt med en standard?

[Anunnaki]
6

Jag har läst igenom de drygt 50 senaste kommentarerna och jag kom at tänka på några saker.

- Vilken turr att det finns djurvänner som inte ser till stamtavla mm utan tar tar sig an en katt som på ett eller annat sätt blivit hemlös.

- Ju färre individer som det finns att avla på desto större risk för att defekter ska dyka upp. På 1960-talet föddes det rätt ofta siameser som var vindögda och de senaste dagarna har jag lärt mig en del om misstänkta ärftliga knädefekter på somali, abessinier, devon rex och maine coon. Trots detta avlas avsiktligt på maine coon som har denna defekt. Perserkatter har avlats så att de har problem med att andas genom näsan osv. Ideér om hur hundar ska se ut har orsakat många hundar lidande.

- Ni som förespråkar raskatter talar om att känna till er katts släkthistoria i åtskilliga led bakåt. Gör ni likadant när ni väljer vem ni skaffar barn med? Hur är det med cancer, hjärtinfarkter, diabetes, stroke, demens mm i släkten hos den som är tänkt som partner att skaffa barn med?

- Raskattsfansen vill veta hur katten kommer att bli. Det går inte att säga mer om hur en speciell individ ska bli mer än till utseendet när det gäller katter än när det gäller människor. Vill man ha katt och vill man ha barn får man ta det man får och älska varelsen som den är. En stor del av tjusningen med allt levande. Är man så noga med en katts temperament är det bästa att ta hand om en vuxen hemlösning. En kattunge är liksom ett litet barn ett oskrivet blad. Som väl är finns det människor som till och med adopterar hemlösa barn utan att veta mer än nationalitet och kanske åldern.

- Det finns egoism med i bilden när man vill kunna köpa vissa egenskaper. Lite ödmjukhet inför livet och den slump som livet och tillblivelsen innebär sitter inte i vägen.

Om jag skulle stå inför att skaffa katt skulle jag inte vilja välja vilken i en kull misslingar som jag skulle ha. På något sätt skulle jag låta slumpen styra. Men med alla mina katter som jag redan har och med tanke på min ålder kommer detta inte att hända.

PS Jag är allergisk mot vissa katter medan jag inte känner av andra. Det lär bero på någon egenskap i pälsen på vissa katter oavsett om de bondkatter eller raskatter.

indra-bus
4

#133 Förlåt jag såg inte frågan.

Men kortfattat Så tror jag inte rasaveln är så sund som de påstås. O för de pengarna en raskatt skulle kosta kan jag rädda fler hemlösa lidande katter.

För mig spelar inte färg o temprament ingen roll jag tycker alla har sin personliga charm.

OberonsMatte
10

#165 Tanken med raskattavel är att folk inte ska bli kattägare av en slump genom att de råkar hitta en utmärglad och omärkt katt i ett dike någonstans.

Att bli kattägare är ett stort ansvar och ett åtagande som bör vara noga övertänkt, planerat och önskat. Inga katter förtjänar mindre än så, men som huskattaveln ser ut blir det alltför många som lämnas åt sitt öde, och av dem är det bara ett fåtal som hittas och omhändertas av någon godhjärtad person innan det är försent.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
14

#166 Hemlösa katter är en effekt av huskattaveln och att hjälpa dessa stackare är alltid en behjärtansvärd gärning, men roten till deras hemlöshet ligger hos dem som låter sina huskatter föröka sig - trots att bägaren sedan länge redan är full.

Fortsätt gärna att hjälpa de huskatter som saknar ansvarsfulla ägare, men ge dig inte på raskatterna för det. Raskatterna har alla de förutsättningar för ett gott liv som jag önskar att även huskatterna skulle ha. Så länge huskattuppfödare fortsätter att producera nya kattungar och vägrar inse effekten av det, tvivlar jag dock på att vi någonsin kommer dit.

Sajtvärd Katter iFokus

[Anunnaki]
6

Just nu finns det mer bondkatter än vad det finns goda hem men att ge sig på alla bondkatter och alla ägare till bondkatter är definitivt fel. Lika fel är det att försvara avel på raskatter med den ena motiveringen mer krystad än den andra.

De allra flesta tar avstånd från rasbiologi och läror om den ena rasens överlägsenhet över den andra. Men än så lever sådana läror kvar när det gäller djur och tyvärr tar sig detta till uttryck att en ras inte skulle få finnas.

Jag kan se en del rationella skäl att ha olika raser på hundar. Variationer i storlek är en rationellt skäl liksom att vissa raser är mycket duktiga att valla. Raserna är förvisso konstlade och urvalet har även gått över styr. När det gäller katter behövs inga konstlade raser. Katter har man som enbart ett trevligt sällskap utan krav på att kunna valla eller vakta.

Att katter genom århundranden fått klä skott för diverse myter om det ena eller andra vilket gjort dem nästan fredlösa motiverar inte den strykklass, som en del av dem som skrivit kommentarer placerar dem i.

Alla vi som har bondkatter och uppskattar dem på alla vis plus att vi ger dem bra mat och veterinärvård när så behövs är lika ansvarstagande kattägare som de som skaffat sig en katt av den konstlade sort som alla raskatter är. Att avla på olika saker är verkligen att ta sig friheten att leka med livets gåtor.

Byt ut ordet "raskatt" mot ordet "arier" i inläggen ovan så syns det bättre vad avel egentligen är.

[sakring]
9

# 169 Nu får du faktiskt läsa på lite mer om kattraser och avel. De allra flesta raskatter är huskatter fast från ett annat land exempel siames, helig birma, norsk skogkatt, sibirisk katt för att inte tala om Europén. Vill du veta hur den gamla huskatten såg ut så skaffa en Europé. En sådan hade de gamla vikingarna.

Numer så kan du inte få tag i sen sådan katt utan att den har stamtalva då den är så uppblandad med andra raser.

Själv har jag två huskatter som inte ser ut som någon  europé och två britttiska korthår som är en brittisk huskatt. De senare har jag skaffat just därför att jag tycker om utseendet och temperantet hos dessa katter eller snarare bristen på temperamentSkrattande

Dessutom när det gäller sjukdomar så finns det hos alla katter. Detta att huskatter skulle vara friskare är en stor fördom då det är knappt 13% av dessa som är försäkrade så blir någon allvarlig sjuk så är det avlivning som gäller istället för veterinärvård.

[sakring]
7

# 169 Dessutom så sluta upp med att jämföra människor och djur. I så fall skulle vi inte ha någon uppfödning av några djur öht.

OberonsMatte
8

#169 Du skrev: "Just nu finns det mer bondkatter än vad det finns goda hem men att ge sig på alla bondkatter och alla ägare till bondkatter är definitivt fel."

Vad jag kan se är det ingen som gett sig på varken bondkatter eller deras ägare. Jag värdesätter huskatter lika mycket som raskatter och de som jag "ger mig på" är de som avlar på huskatter (med eller utan rasinslag) och de som uppmuntrar till den sortens avel.

Anledningen till att jag reagerar så kraftigt är för att jag bryr mig om och upprörs enormt över hur lågt hemlösa (hus)katters lidanden värderas.

Sajtvärd Katter iFokus

kattvalp
0

Oj vad många svar det blivit i den här tråden, ska försöka läsa igenom så snart som möjligt!

Men är det någon som har någon bra bok att rekommendera ang genetik, avel och ärftlighet?(spelar ingen roll om den är på engelska).

OberonsMatte
2

#173 Jag hoppas att du läser igenom tråden noga och funderar på exakt vad det är du bidrar till med din planerade avel. Jag kan rekommendera att du även tar dig en titt på den här sidan; www.kattstatus.se.

Från kattstatussidans boklista finns dessa böcker angående kattavel och genetik:

"Kattuppfödning, avel och genetik" av Ylva Stockelberg

"Robinson's Genetics for Cat breeders & veterinarians" av Carolyn M Vella, Lorraine M Shelton, John J Mcgonagle, Terry W Stanglein

"Handbok om Kattuppfödning" utgiven av Royal Canin, beställs på www.royalcanin.se.

Jag kan även rekommendera att du skaffar boken "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
3

Om nu huskatter är så friska hur kan det komma sig att en av mina huskatter inte ens blev 5 år pga njursvikt? Ja hon var försäkrad och vi kämpde i drygt 9 månader med henne.

Vi började med ett djursjukhus i Småland dit vi fick åka akut på jourtid vid två tillfällen. Sedan ned till Helsingborg i två omgångar för att åter söka akut till djursjukhuset i Småland. Däremellan fick hon ta blodprover hos lokal veterinär. Hur många piller jag fick stoppa i  henne har jag inte räknat. Hon fick somna in den 4 december 2004 då njuranra gav upp. Djupt saknad.

dagdrivarn
14

Oseriösa uppfödare finns överrallt så väl på raskatter som på huskatter, man behöver inte ta upp de värsta exemplen som dock lär var rätt få. Jag har då ALDRIG hört om knädefekter på MCO och definitivt inget som någon avlar på. Det KAN förekomma patella-luxation på MCO men då oftast i samband med HD och Patella ÄR något man kollar innan man avlar.

Vad gäller Perser så kan jag först säga att jag är INTE någon fan av vad det blivit av dem, jag gillar den gamla typen. MEN därmed ska man inte klanka ner på rasen för något som inte stämmer. JA en del gamla linjer hade problem med andningen pga för trånga näsgångar, detta problem finns i dag främst på de mer långnästa linjerna. Jag har en vän som föder upp några av Sveriges mest extrema exotic och jag kan ärligt säga att de har inte några andningsproblem. Med det inte sagt att jag tycker det är ok att avla katter till den extrema typen, och det vet också min vän att jag tycker, inget jag sticker under stol med :-)

Och ditt snack om raskattsavel var då den värsta dynga jag hört på länge, raskattsavel handlar INTE om att ändra på en typ, det handlar INTE om någon form av utrotning av andra arter/raser det handlar om att bevara de speciella egenskaper som naturen gett en viss ras när vi pratar om de naturliga raserna och bevara en framavlad ras när vi pratar om de "skapade" raserna dock ska man vara medveten om att de flesta sk "skapade" raserna kommer från naturliga mutationer som tagits tillvara på. Avel handlar också om att stenhårt selektera. De flesta verkar tro att utseendet är det som går först men hos de allra, allra flesta uppfödare väljer man bort katter till avel utifrån, hälsa, temperament, avelsduglighet dvs hur duktiga mammorna varit på att själva föda och ta hand om sina ungar och i sista hand så väljer man efter utseende, står man där till slut med två som är lika i alla ovan så kan man unna sig att även välja en färg man tycker om mer. MEN allt annat går före både färg och typ.

Att jämföra katter med människor är ju rent löje i det sammanhang som du jämför dem. En katt parar som regel 3-8 honor under sin fertila tid, visserligen finns det kanske män som skaffar barn med 3-8 kvinnor men de lär inte få hela 2-8 barn i varje "kull" och i ärlighetens namn så borde de nog hälsoundersökas om de sprider sina gener så till den vida grad :-o

Dessutom så sker generationsskiftet inte i sån rasande takt som hos katterna, detta gör att sjukdoms-spridning sker enormt mycket snabbare och man måste vara mer försiktig än vad man är hos oss människor. Enkel mattematik skulle man kunna säga.

Vad gäller temperamentet så kan man säga en hel massa om detta redan när kattungarna är bara några veckor gamla, självklart gäller det att ha koll på bakomliggande generationer så man kan se tecken på vissa mindre trevliga drag i tid, om man vet att det finns, då vet man också vad man ska hålla utkik efter. Självklart kan det slå fel även bland raskatter även om man känner till bakgrunden, men det är lättare att selektera i dessa fall.

Läs på lite mer om raskattsavel innan du slänger ur dig en massa saker som inte stämmer överrens med verkligheten.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

EddaM
11

Orkar inte läsa igenom allt. Men oj vilken oseriös uppfödare och kattplågare jag skulle vara enligt några. Jag är låginkomst tagare pga sjukdom, jag föder upp rastypiska vackra Norska Skogkatter MED stamtavla och jag ställer ut både mina skogisar och min långhåriga huskatt som för övrigt är en av de mest vinnande huskatterna i landet. Oj vad hon lider när hon går omkring och gosar på domarbordet eller ligger i sin stol bredvid buren.

Folk har sådana fördomar för allt! Jag kan bara sucka. Visst jag föder upp men jag tar även in jourkatter.

Skall man föda upp huskatt, gör alla tester. Finns ett katteri i Danmark som föder upp huskatter enligt konstens alla regler. Skulle alla huskatts uppfödare göra det så skulle vi inte ha så många huskatts uppfödare och därmed skulle de minska och aveln skulle komma under kontroll, som det är nu är den helt utom kontroll och producerar väldiga mängder söta kattungar som växer upp till oönskade vuxna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
3

# 177 Ja EddaM du är "fruktansvärt oserirös". Hur kan du bara föda upp katter och dessutom ha en huskatt som du ställer ut? Sedan ta in jourkatter ocksåSkrattandeFlört Skäms på digGlad OBS ironi!

flis
2

Att raskatter är huskatter från andra länder är kanske sant men numera ser knappt någon ras ut som den gjorde från början.

Siameserna har förändrat utseende och cornish rex får större öron och längre ben och böjd rygg. Tror att de flesta raser genomgår förändringar med människors hjälp och det är inte alltid till det bättre. Varför drog ingen i bromsen innan perserns problem blev jättestora. Jag tror att det är lätt att bli fartblind och utställningar verkar inte bidra till det sunda. Utseendet går ibland före hälsa hos domarna.

Det är som med mode, utsvängda byxor är fult men när man sett det tillräckligt många gånger tycker man det är snyggt.

Om alla köper europee istället för huskatt kan den i framtiden ändra utseende eftersom alla tolkar standarden på sitt sätt. Och då har vi ingen bondkatt kvar.

OberonsMatte
6

#179 Vem är det nu som bara bryr sig om katters utseende? Eller är det den traditionella kattsynen på bondkatter som du vill bevara? Den som hävdar att katter minsann klarar sig själva och varken behöver vara vaccinerade, id-märkta, kastrerade, veterinärvårdsförsäkrade eller kosta pengar?

När det gäller Europén så har den inga framträdande drag som riskerar att överdrivas. Hotet mot bondkattens ursprungliga utseende ligger inte hos raskatten Europé utan hos huskattuppfödare som ägnar sig åt blandrasavel. Huskatter ser inte alltid ut som de gjorde förr som du kanske har märkt…? 

Så länge huskattuppfödare får härja fritt kommer kan man dock vara helt säker på att det alltid kommer att finnas hemlösa huskatter och huskatter som säljs eller skänks bort långt före 12 veckors ålder, med skabb, kattsnuva och mask på köpet. Sorgligt, men sant.

Sajtvärd Katter iFokus

flis
5

# 180 Oj, vad du verkar bitsk. Av det jag skrev har du gjort din tolkning precis som domare och uppfödare tolkar rasstandard. Jag är ingten förespråkare av huskattsavel som den fungerar idag men jag är även kritisk till rasavel.

Varför skulle inte eurpén utseende kunna förändras när det händer med andra raser? Just att den inte har framträdande drag kan göra att man vill förstärka något.

Bara kasta skit på huskattsägare och hela tiden framhäva raskattsuppfödare som guds sändebud skapar ingen förståelse mellan grupperna. Allt är inte svart eller vitt.

OberonsMatte
8

#181 Jag skulle aldrig själv ens komma på tanken att syssla med avel av någon sort eftersom jag inte vill utsätta mina katter för den risken, och jag har en hel del kritik att komma med även när det gäller raskattuppfödning - men - inte i den här tråden.

Du antyder att det skulle finnas en risk för att bondkatten skulle dö ut (!) om inte huskattaveln fick fortsätta och det är ett argument som är riktigt, riktigt dåligt. Den risken finns helt enkelt inte, och skulle den finnas så tycker jag att vinsterna i katthållning och kattsyn det skulle innebära i så fall överstiger den förlusten.

Sajtvärd Katter iFokus

Eine
5

#181 Europén har en klar rasstandard och den lär inte förändras. Den är klassisk och dessutom utrotningshotad och Européuppfödare värnar om rasen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[sakring]
0

# 180 Helt riktigt!

Ligonskrutt
6

Till TS: Oavsett vad jag tycker om huskattavel, så vill jag ändå ge en eloge för att du lägger ner så mkt jobb på att försöka avla på ett seriöst sätt! Glad

En stor skillnad mellan huskattavel och raskattavel som jag ser det, är att det går att spåra individernas förfäder och deras sjukdomar bakåt och där med är det en större garanti att katterna som föds är friska. Det går det aldrig att göra med huskatter. I och med att du vill göra tester på föräldradjuren så kan du i alla fall ha liiite mer koll på sjukdomarna.

Vaccinera, id-märk och kastrera kattungarna innan de får nya hem, så har du gjort de åtgärder för att avla så seriöst som det går att göra på din huskatthona. Då är det även större chans att du hittar seriösare köpare, som beehandlar ungarna bra. Självklart läser du även på om avel innan så att honan och ungarna får bästa möjliga förutsättningar och så att du kan vara beredd på de eventuella konskvenser som kan komma. Oseriöst uppfödda huskatter finns det gott om, mer seriöst uppfödda huskatter är det ont om, så om du nu kommer ta en kull på din hona, gör det så seriöst det går.

indra-bus
1

Hallå!

Jag skulle vilja tydliggöra mina inlägg lite.

Jag menar inte att de är d jurplågeri att ha katter på utställning o har inte något emot ras avel isig.

Men utställning tror jag bidrar till att de ibland förekommer exstrem avel. Som ex Persens näsa.

Men de är samma sak i hund världen där de avlas för utstälning se bara på "min" ras schäfern. Men tack o lov är de på väg åt rätt håll. O de avlas nu på" bruks schäfer" med rak rygg mer o mer.

Sen tror jag att alla här inne älskar djur o katter o vill deras allra bästa oavsett om man har en huskatt eller en raskatt. O jag tror inte de är bara jag som skulle vilja rädda ALLA hemlösa katter o de hade möjlig.het. Men man inte ensam förändra världen men alla kan göra något

OberonsMatte
4

#186 Att "alla kan göra något" är otroligt viktigt att ha i åtanke för alla kattägare när det gäller de hemlösa katterna. Allt räknas, både det man gör och det man inte gör. 

Genom att id-märka och ägarregistrera sin katt förhindrar man risken att den kommer att uppta platsen på ett katthem p.g.a. att den inte kan spåras tillbaka till ägaren om den springer bort och omhändertas. Genom att kasterera sin katt vet man att åtminstone den inte kommer att ge upphov till fler hemlösa katter som far illa.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
3

Min kisse är kastrerad, id märkt o ägarregistrerad. De har alla mina huskatter varit.

OberonsMatte
4

#188  Ja, det visar att du är en medveten och ansvarsfull kattägare och det gläder mig.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
2

Sen glömde jag att tillägga de är INTE  ALLA huskatt ägare som är ansvarslösa

OberonsMatte
1

#190 Nej, det tror jag inte att någon har påstått. Att vara huskattägare och huskattuppfödare är verkligen inte samma sak.

Sajtvärd Katter iFokus

indra-bus
0

I ditt inlägg 159 får jag uppfattningen att du tycker att vi är av bara skrot o korn.

Men jag har väl missuppfattat de.

O man kan vara rädd om de man får gratis. Som ex skulle jad inte byta ut teckningar som jag fått av mina barn på morsdag mot 10 miljoner.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.