Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 7279 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Vilken tandkräm? (katt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver tips på tandkräm till mina kattor. Måste erkänna att jag aldrig borstat en enda tand på dem så det är väl hög tid att börja :). Trodde på veterinärbroschyrerna där det står att vissa torrfoder är bra för kattens tandhälsa…

Och en extrafråga: hur GÖR man egentligen? Hur får man bort tandkrämen ur munnen, eller gör det inget om de sväljer den?

line84
3

Jag borstar mina katters tänder utan någon tandkräm. Men efter borstningen låter jag dom slicka i sig lite bucacat. (Kan köpas i djuraffär)

jollycox
0

Jag gör likadant som #1. Min katter älskar bucacat och det blir som belöning.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Highonbluetomorrows]
0

Jag behöver hjälp för det här gick inte bra alls.. Hur gör man för att borsta tänderna på katten? Drar man bara upp läppen eller ska man öppna upp hela munnen? Deras tänder är ju pyyyyttesmå och det känns som att tandborsten fyller upp halva gapet (köpte en barntandborste xtra-soft som var sorterad under "husdjur" på apoteket). Extra jobbigt är det att katten hatar att man håller honom och håller vi INTE honom så blir det inte heller någon tandborstning. Jag vet inte ens riktigt HUR jag ska hålla honom för att få ett bra grepp både på katt, tandborste och kattmun. Har en sambo till hjälp, men föga framgång.

Tips och råd tack?

line84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig var det viktigt i början att inte tvinga katterna för då hade det det inte blivit kul var varken mig eller katterna.. :/ Börja borsta korta stunder, efter några gånger kommer katterna vänja sig och nu tycker faktiskt mina katter att det är skönt!! Borsta mycket försiktigt för tandköttet börjar lätt blöda. Jag har två tandborstar den "riktiga" borsten är mindre än vad den ser ut. Det är en extramjuk barntandborste. Men jag föredrar den lilla för det är lättare att komma åt då. Det är ju dock en stor fördel om det går lätt att hålla katten. Kanske något ni skulle träna på separat.

jollycox
0

Jag har typ extremt snälla katter som bara ligger, dom har fått vänja sig sen dom var små, men jag kan berätta hur jag gör. Jag lägger dom på rygg i mitt knä med rumpan mot mig och sen lyfter jag på överläppen eller drar i mungipan så man når längst bak.
Med din kattunge borde det gå lättare, bara håll fast när han sprattlar så han inte lär sig att om jag sprattlar nog mycket kommer jag loss. Är det väldigt svårt kanske man ska börja med att bara kolla på tänderna, nosa på tandborsten och ge lite bucacat.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sophey
0

Lar katterna att tugga pa kycklingvingar behover du inte borsta Flört

Medarbetare på matlust

[Highonbluetomorrows]
0

#4 och #5. Kattungen var faktiskt mycket lättare än storkatten, trots att den lille är född som en "skyggis" och inte är 100 % hanterbar än (han tycker fortfarande sambon är läskig tex). Vet inte riktigt hur jag ska göra med den stora katten… såg att han har svullet/rött tandkött också så det kanske är därför han tycker det är obehagligt? För att det redan gör ont? Om jag åker till vetten, vad gör de åt saken då? Fanns inte "beläggningar" eller något, men som sagt tandköttet kan vara anledningen till att han inte gillar att vi håller på med honom. Är det ens lönt att börja borsta nu när han redan har problem - eller är det försent?

#6. Den katt som mest behöver tandborstning rör inte kött/barf =/. Det står dock redan på inköpslistan för ett nytt försök! Går det inte inom typ 1-2 veckor så får vi boka veterinärstid och sedan starta från noll igen.

Blir sur på mig själv som trodde att det var sant att torrfodret vi hade var bra för tandhälsan..

Lusthan
0

Prova att dela kycklingen i flera delar och gnugga gärna in den i favoritmaten. Jag hade jätteproblem att få alla mina katter att äta kycklingvingar. Fick klippa bort köttet ifrån benen och hålla på och dela i miljoner delar innan jag fick de att börja äta de som de är nu. Delar fortfarande vingarna på hälften..

line84
0

Svullet och rött tandkött kan vara tecken på FORL, men det behöver inte vara det. Jag ska snart till min veterinär med ena katten och ta bort tandsten. Katten sövs ner och veterinären kan göra munnen fin. Nu vet inte jag hur det ser ut på din katt men ett veterinärsbesök kanske skulle vara bra.

http://foderbilen.se/forl-ett-vanligt-och-smartsamt-problem-hos-katt.html

[Highonbluetomorrows]
0

#9. Oj usch jag hoppas verkligen att det inte är det Gråter. Utan att det bara är "vanlig" tandsten som ju går att göra något åt i alla fall..

gubborna
0

Är det tvunget att borsta tänderna på katten?

[Highonbluetomorrows]
1

#11. Jag skulle faktiskt svara "ja" på den frågan, nu när jag märkt hur himla snabbt det kan gå för en katt att få dålig tandhygien. Min ena katt var bara ett år när hans tandkött började bli rött och nästan svullet, stinker gör det ju också. Så det bästa är att vänja dem tidigt och fortsätta med det då och då hela livet, skulle jag säga.

MEN! Äter/gnager dina katter på ben eller dylikt (exempelvis kycklingvingar som nämnts ovan) så är det tandborstning det med.

gubborna
0

Okej, det här med kycklingvingar då, köper man det på ICA eller så?

[silkesnosen]
0

# 12 Min katt har alltid haft svullet tandkött, så jag har borstat sedan han var liten. Jag har varit orolig för FORL länge, men veterinärerna har sagt till  mig att avvakta och han äter ju och är glad, men tänker att jag ska be dem kolla upp tänderna mer nogrannt nästa gång, då han får vaccinationen.

Jag tycker nog att det är bra med tandkräm, dels för att det kan "smaka" bättre för katten, men också att det blir mer lokalverkande! Du behöver inte skjölja, det ska sitta kvar! Jag tar ett finger i mungipan, så att munnen öppnas och sätter fart, man borstar inte på "insidan", det sköter kattens saliv om!

Den bästa tandkrämen heter: Virbac; Enzymatic toothpaste(smakar dock äckligt verkar det som, så träna med ngn billigare, med smaskig smak!! Jag övade med leversmak, när han var liten.). Finns hos välsorterade zoohandlar ibland, men finns att köpa hos veterinären, är väldigt drygt.