Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1341 ggr
Ashsol
0

Kattlåda med lucka?!

Hej!

Vi köpte för snart en månad sedan en ny kattlåda med huv och lucka på eftersom luften blev så tung inomhus annars. Lillkisen på ca 8 månader förstod direkt hur den skulle användas genom att trycka med huvudet först på luckan och hon tyckte att den var jätterolig! Sprang ut och in så många gånger hon bara kunde Glad.

Vår lite äldre Ragdoll hona (ca 7 år), som för övrigt är en "drama queen" har fortfarande inte förstått hur hon ska gå på lådan genom luckan fast att hon har sett hur lillkisen gör. Någon gång har jag sett henne sitta utanför lådan och liksom krafsat med tassen precis bredvid luckan och någon gång har hon lyckats dra av hela alltet. Så i dagsläget får jag öppna luckan för henne varje gång hon ska gå på lådan….

Är det någon annan som har haft samma problem? Hur löste ni det?

Finns det något speciellt man kan göra för att få henne att förstå hur hon ska ta sig in i kattlådan på egen hand?

Tacksam för all hjälp!

MonicaLagerquist
1

Ta av luckan och helst hela locket.Tänk hur äckligt det måste lukta där inne .Katter har bättre luktsinne än oss och ni tyckte det luktade för mycket i rummet utan lock.

Vad har ni för slags sand?hur oftas gör ni rent?hur många katter? hur många lådor?

Stolt ägare till tre La permer

Kinne
0

Jag har tagit av min lucka. Då ser jag ju också direkt jag behöver byta (: Brukar bli 1 gång om dagen & skulle jag ha lucka på skulle jag nog glömma det ibland.

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

zoolatri
0

Jag har en låda med huv, och en utan. Anledningen till att jag skaffade den med huv var att en av katterna krafsade ut så mycket strö. Jag har tagit bort luckan till huven(de verkade inte förstå hur den fungerade ändå) och katterna använder den med huv mer än den vanliga lådan. Om det luktar mycket från er kattlåda tror jag inte läsningen är att ha en mer instängd låda, för det blir ingen trevlig miljö för katterna. Har ni provat med någon annan Kattsand? Själv har jag två peeweelådor. Och som en liten parentes: en låda är oftast för lite för två katter, en låda per katt rekommenderas.

Niiinah92
1

Jag skaffade en med huv för inte så länge sedan, Spencer älskade nämligen att krafsa väck sanden så det spred sig genom hela lägenheten och min jourkatt Flora var lös i magen en del i början.

Jag började med att ha luckan uppfälld och släppte ner den någon timme på kvällen bara. Spencer fattade direkt medan Flora inte riktigt visste vad hon skulle tycka men det gick ändå rätt snabbt för henne oxåGlad

Nu har jag dock aldrig luckan nere eftersom jag håller med om att det inte kan lukta särskilt trevligt när det är instängt, den fungerar mycket bättre utan lucka och de tycker mycket bättre om den än den öppna lådan. Så huv är jättebra men luckan……not so much

Ashsol
4

Tack alla! Efter att ha läst era kommentarer så insåg jag ganska snabbt att det inte handlade om att den äldre katten inte förstod hur hon skulle använda luckan - hon ville helt enkelt inte ha den där och visade det genom sitt beteende. Vi har nu löst det så att luckan är borttagen och sanden är utbytt till en bättre så nu är alla nöjda och glada här hemma Glad

Ha det fint, kram på er!