Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2362 ggr
jollycox
0

Varför kastrera hankatt?

Detta handlar inte om mig.

Jag vet ju att man bör kastrera sin katt, men i detta läge känner jag inte att jag inte riktigt har några argument.

Varför ska man kastrera en hankatt som är innekatt, inte kissar inne och inte jamar och skriker?
Hon säger att han inte kommer gå i avel mer(han har tyvärr redan fått en kull). Obestämd

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

plutopellis
0

Varför känner du att den bör kastreras? Om den är inne hela tiden gör det ju inget. Det är ju om den går ut eller att det finns chans att den rymmer ut då bör den ju kastreras för oönskade kullars skull…? Fast jag kastrerade min innekatt självklart men undrade mest över varför du kände att denna katt måste det… Hoppas du inte tar illa vid dig för så var det inte menat Glad

IceJossan
3

För att det är vanligt att katter smiter ut. De kan vara riktigt snabba och även om man själv är nogrann så kanske en besökare klantar sig. Då har man en okastrerad hane på rymmen som riskerar att dra iväg på friarstråt. Då är han försvunnen och säkerligen flera honor kommer att vara på smällen pga honom.

Det är ofta även en tidsfråga innan han börjar kissa inne eftersom det krävs väldigt lite för att han ska börja, hormonstinn som han är.

En kastrerad hankatt är oftast mer harmonisk än en fertil.

Detta är vad jag kan komma på. Det sista argumentet kan ju vara kattens ägare avgöra om det stämmer på hennes katt eller inte.

jollycox
0

#1 Ja det är lite det jag tänker, den är ju ändå inne och dom har inga problem med honom. Men tänker lite som #2 om han smiter ut. Och att han kanske skulle må bättre, även fast han inte mår dåligt nu.

#2 Jag vet ju inte hur mycket han försöker smita ut, han kanske aldrig har tänkt tanken ens. Hon säger att han aldrig skulle kissa inne, att han är väldigt renlig, men jag känner också att det bara är en tidsfråga.

plutopellis
0

Ja, hon lär väl märka det om inte annat Flört fast de är ju mycket "goare" efter kastrering…

Lynxkissen
1

Som #2 sa så händer det ju att katter smiter ut. Men även om der är som ägaren säger, att allt fungerar kanonbra så kan det ändå bli skönare för katten att slippa en massa onödiga hormoner om han ändå inte ska få någon mer kull…det kan ju kännas påfrestande/stressande för kissen.

Man vet ju inte heller om det blir värre med tiden även om allt fungerar nu Har själv en inekatt, hane på fem månader som snart ska kastreras av skälen att vi inte vill att han ska sukta efter flickor när han inte ens ska få någon kull. Våran kisse är ju med ute i koppel, så han känner säkert en massa intressanta dofter när han blir könsmogen. Hur gammal är hennes katt? Varför vill hon inte kastrera honom?

jollycox
0

#5 Vet inte exakt hur gammal han är, ca 2 år. Hon tycker inte att han behövs kastreras för att han är innekatt.

OberonsMatte
5

Att vara fertil innebär för en innekatt att vara ständigt frustrerad. Även om denna frustration inte visar sig som en olägenhet för ägaren kan hon vara 100% säker på att katten upplever den, hela tiden.

Det finns heller inga garantier för att just hennes katt aldrig kommer att rymma. En okastrerad hankatt på rymmen kan p.g.a. sina instinkter börja vandra och på sin väg ge upphov till otaliga kullar av oönskade kattungar.

Om ägaren skulle vilja skaffa ytterligare en katt kommer fertiliteten vara ett stort hinder vid sammanförningen, eller när nykomlingen själv börjar bli stor. En fertil hankatt vill inte ha andra katter på sitt revir.

För en fertil katt ligger revirmarkeringar i form av urin och avföring väldigt nära till hands. Det är ett helt naturligt beteende för dem och det är mer en fråga om "när" än "om" en fertil hankatt börjar visa sina instinkter på det sättet. Att få sitt hem nerpissat kan gå väldigt fort och man bör vara medveten om att en kastrering i det läget inte har någon omedelbar verkan.

Att ha testiklarna kvar innebär även en risk för att katten drabbas av testikelcancer.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
0

#7 Tack för ditt inlägg, jag tänkte på samma sätt men visste inte om det var så.
Hon har en katt till, kastrerad hona och dom trivs tillsammans.

OberonsMatte
0

#8 Något som också kan vara bra att veta i det här fallet är att hankatten bara är 2 år och därmed inte riktigt vuxen ännu på alla plan. Han är könsmogen och vuxen rent fysiskt, men social mognad uppnår inte en katt förrän vid c:a 2-4 års ålder.

Det är när katter uppnår social mognad som de blir vuxna fullt ut, och precis som vid könsmognad kan det då uppstå konflikter med kattkompisar som det tidigare "gått bra" med. Att hankatten dessutom är fertil, spetsar till situationen och ranguppgörelserna ytterligare.

Sajtvärd Katter iFokus

Katthemsmatten
2

En 2-åring är inte helt vuxen ännu men under det närmaste året är det stor risk att han börjar bete sig som den fertila hane han är. Det innebär inte bara att han kan komma att strila inne, vilket visserligen kommer att vara ett förtret för ägaren men hon för ju skylla sig själv om hon inte kastrerar. Vad ägaren sannolikt inte reflekterat över är att den stackars kastrerade honan genom sin ägares slappa inställning kommer att bli utsatt för våldtäkt åtskilliga gånger per dygn när hanen är brunstig! Vill man utsätta henne för det är man inte lämplig att hålla katt. Har nyligen haft den här diskussionen med en kvinna som ville köpa katt via mig, men jag sa bestämt nej.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
0

Tänk så här… MAn ska inte förmänskliga men ändå… Anta att man har en drift, som man fått använda EN gång… Sen får man inte använda det mer…Då är väl det mest humant att man tar bort den lusten helt? Vi bortser ifrån oss människor, som faktiskt kan ha ett sexliv även som ensamma och som både kan ha kakan och ändå äta upp den.

Dessutom, så skulle jag aldrig vilja älska mer, om jag var karl och hade en snopp som var försedd med hullingar. Sen är ju människan och eventuellt delfinen de enda två djur som älskar för njutningens skull.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
0

Min hane skötte sig perfekt tills för en månads sedan och han är ca 2.5år. Nu kissar han o sjunger ibland och det är verkligen jätte jobbigt att passa på honom ibland. Nu hade det bästa kanske varit att kastrera honom men han är en väldigt fin hane med bra stamtavla och har honor som är intresserade så han får gå fertil, men jag skall chipkastrera honom så honorna får vänta lite till.

Så för att en hane är 2år så betyder det inte att han inte kommer börja att kissa…utan det är mest troligt att han kommer börja.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[SporeDiatrymisss]
0

man kan ju kastrera dem för att de ska sluta pissa i skona…

AgnetaB
0

Min kastrerades som 2åring då han började markera då först. Jag trodde jag hade klarat mig, ha.