Mättat eller efterfrågan?
Finns det någon ras där det börjar bli mättat? Som exempelvis Norsk Skogkatt, där finns massor av uppfödare, börjar det blir svårt att bli av med ungarna?
Någon ras där köpare står på kö?
Jag har undrat samma sak, ska bli intressant att läsa. Hur kommer det sig också att norska kattungar är relativt billigare än andra raser, det ligger väl mellan 4000-5000 kr? Andra raser som tex ragdoll och la perm tar man 7000-9000 för en sällskapskatt!
Ja, jag tycker också att skogisarna är relativt billiga mot andra raskatter. Och jag ser ofta annonser där uppfödare har blivit sittande med ungar som inte blir sålda. Naturligtvis så måste man ju räkna med att det kan bli så.
Och sedan är det ju inte bara skogisuppfödare som blir sittandes med ungar, det är väl bäst att förtydliga det..
Varför tar man nya kullar fast man har osålda hemma? Då pratar jag om katter som blivit över halvåret.
Det kan väl vara massor av anledningar till att man tar kull trots att man har osålda ungar hemma. Sedan så tror jag alla uppfödare har i beräkningen att man kan bli sittandes med ungar under en längre tid, och jag tror ingen har bråttom att få iväg dem heller vid 12 v ålder.
Jag tror inte bara att det hänger på ras utan även på vart i landet du bor samt vem du är. Vissa uppfödare har aldrig några problem med att få sina kattungar medan andra inom samma ras har trög försäljning.
Jag upplevde det som stört omöjligt att fånga intresse för min ras när jag bodde i mellansverige. Jag började annonsera i södra Sverige och i norra Sverige, vips så hade jag kö på kattungarna.
Varför tar man kull medan man har osålda kattungar hemma? Kan väl finnas många skäl till det. Jag har inga åsikter om det så länge det finns tid, pengar och plats för dem alla.

Det känns lite som att marknaden är mättade på Norsk Skogkatt. Vi har däremot fått fyra av fem sålda och har en intressent på den sista kattungen, men det finns så många som sitter kvar med sina skogkatt kattungar som de "rear" ut tyvärr :P Priset på NFO's börjar höjas sakta men säkert även iallafall :) #1 priset på skogisar ligger vanligtvis på 5000 kronor, en La Perm som är en ovanlig ras än så länge har en högre kostnad, varför ragdoll kostar mer har jag ingen logisk förklaring till.
Det jag inte har förstått är när man bara "producerar" kattungar vare sig vilken ras det är. Att man har flera kattungar kvar men tar en ny kull och inte väntar tills kattungarna är sålda innan nya kullar tas. Visst kan jag förstå det om katthonan har haft livmodersinflamation eller om en hona börjar bli för gammal för att få sin första kull osv. Men att man borde tänka varför sitter man med kattungar fortfarande.
Rent allmänt så tycker jag att det borde finnas en "gräns" för hur många kullar en uppfödare kan ta, max två per år för att inte att marknaden skall svämmas över eller nått :P
# jag köpte min norska skogkatt (som jag tyvärr inte har kvar) för 4500 kr 2004.

Visst finns det skogisar som säljs för den summan men de 99% kostar 5000 kronor och uppåt
# 5 Det finns en gräns på 3 kullar /år om man nu inte har tillstånd från länstyrelsen.
Har man ungar som blivit halvåret brukar det inte vara svårt att någon av dem får följa med en 12 veckors unge. Säljer man två ungar blir priset på dem ofta billigare.
Jag upplever det som att sommartid är sämsta tiden att ha en kull, jag själv tycker det skulle vara lättare att ta mot en unge då, men folk vill ha sin semester utan en kattunge.

Jag har märkt att det är mindre efterfrågan på rexar också.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#8 Jo ofta är det ju så. Man vill kunna resa och vara olåst på sommaren. Själv skulle jag inte ta emot en katt på sommaren, om det inte är något speciellt. Det räcker ju att vara hemma en helg för att introducera katter. Ev en långhelg.

#8 Visst finns det är gräns men det finns en del uppfödare som har tillstånd och kan föda upp fler/producera fler.
#11 Är det då verkligen en hobby när man föder upp mer än tre om året? Det låter mer som extra inkomster.. Det säger jag inget om, men det låter alltid att det är en hobby.

#12 Det får du fråga de som gör det om ;) Jag ser mitt uppfödande (vilket det också är) som hobby, att ha fem i en kull och socialsera dem var jobbigt nog :D

Vissa år kommer jag att ha tre kullar eller mer men det är inget jag önskar . Men tyvärr så löper inte honorna när man vill och ibland får man tänka om.Jag har just nu en sju månaders grabb kvar sen min senaste kull.Men det gör mig inget alls utan jag ser det som en fördel faktiskt.Han kommer att hitta rätt hem eller så stannar han här helt enkelt.Ibland får man lov att para fast man har osålda ungar kvar.Men har man tid plats och ekonomi för det så ser jag inget hinder för det.Däremot så skulle jag troligen inte para en hona om jag hade sex katter på ett halvår osålda.Men att ha en unge kvar ser jag inget hinder för.Jag har det här med katteriet som en hobby och tyvärr så får man vara glad om det inte går med allt för mycket minus i kassan.Jag lobbar ju för en ny ras och ställer därmed ut mycket och det kostar enorma pengar.Jag gnäller inte över det utan det är mitt eget val men tro inte att jag tjänar några pengar.Däremot har jag en givande och trevlig hobby som jag brinner för.
Stolt ägare till tre La permer

#14 En kattunge gör ju inte så mycket men att ha två och uppåt ser jag mer som ett problem, alternativ fartblind i sin vilja att föda upp katter. Sen får man ju se hur var efterfrågan på kullen innan? Var det så man knappt fick de sålda eller var det så att några hade flera efterfrågningar. Rasen du jobbar med är en ovanlig ras och förstår mer hur du jobbar än med de som föder upp bland annat MCO's, NFO's osv. som är mer populära raser.

Den grabben som är kvar har jag kunnat sälja flera gånger om men jag är lite kräsen när det gäller vart mina kissebarn hamnar.Behåller hellre än att släppa iväg en katt till ett hem dit jag inte vill.I en liten ras måste man vara noga så att allt för många går vidare i avel.Jag har inget emot att det tas en kull på varje frisk kattunge men jag vill inte att varje kattunge ska få tre-fyra kullar efter sig.
Stolt ägare till tre La permer
#13 Ja, jag menade inte just dig naturligtvis, tänkte bara om du hade någon tanke om det..
puttar lite på tråden.
ha en bra dag. kram
Perser är ju rätt mättat.
Och korthårig huskatt.
i sverak verka den va det ja men kika in på svepex på cfa ligger ju per 1 och exo 2.
ha en bra dag. kram