Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2769 ggr
thildatessie
0

Säga till främling?

Om ni är på t.ex ica och ser någon med Friskies eller Mjau torrfoder i korgen, hade ni vågat råda dem ett annat foder då?

Fick den tanken idag när en man bakom mig i kön köpte Mjaus "Fiskfest"…. Hade lust att säga till men skulle aldrig våga…. Obestämd Kan tänka mig att många skulle ta illa upp

OberonsMatte
2

Nej, det skulle jag aldrig göra.

Sajtvärd Katter iFokus

JohannaEkroth
0

Mjau har ju varit ett av de bästa lågprisfodren, har den infon ändrat sig nu?

Att de andra inte är bra, det vet jag.

Förlåt för OT.

Kan svara på frågan. Nej, jag lägger mig inte i.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Stephanie
4

Nu har jag visserligen inte katt och kan inget om just kattmat, men skulle man berätta om bra/dålig mat till djur varje gång man ser någon köpa ett dåligt märke så skulle man väl inte få göra nåt annat Obestämd Så nej, jag skulle inte säga något. Möjligtvis om personen stod vid djurmatshyllan och läste innehållsförteckningarna och verkade undra vilken mat som var bäst, då kanske man kunde inleda en konversation om mat. Men inte annars.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Josefa
3

Man kommenterar ju knappast om någon stoppar mindre sund människoföda i sin kundkorg…eller?

[Highonbluetomorrows]
1

Nej det skulle jag aldrig göra. Om jag jobbat i affären hade man dock kunnat fråga om de "vill ha hjälp med något" om de står och ser obeslutsama ut. Men om de bestämt handlar ett märke så nä.

Snarare önskar jag att affärerna slutade sälja "kattmat" som inte är duglig kattmat!

Julialex
0

Jag köpte en 4kg säck dyr Royal Canin för innekatter i den lokala djuraffären för ett tag sedan… Antog att det skulle vara bra foder och läste inte innehållet, men gjorde det idag…Först kommer MAJS, sedan fågel, sedan RIS, vegetabiliskt protein, och sedan VETE… Vad fan!

Flyttar hem till Sverige om tre veckor och då blir det Carnia Lynx som gäller…

OT: Jag skulle nog inte säga något till en främling, däremot skulle jag absolut prata med en vän/bekant. Försöker få min pojkvän att sluta ge hunden alla matrester också, som pasta, vetebröd osv… Fast det fungerar inte så bra.

http://julialex.blogg.se

flis
1

Om jag inte känner personen skulle jag inte ge råd utan att bli tillfrågad. Många äter själva skräpmat och ger sina barn skräpmat och jag tror inte att det skulle uppskattas om man la sig i deras val av mat. Tyvärr!

Fridborg
1

#6 Förutom att majs innehåller mycket stärkelse, vad är det med det som är dåligt med det för katten? Och ris och vete? Alltså sist jag var kattägare var 2003 och brydde mig inte om foder då men har börjat göra det nu, så jag är bara nyfiken, inte att jag säger åt dig varför man inte ska få mata sin katt med det.

Och för att svara på inlägg nr 0:

Jag skulle bli frukansvärt nörnedrad om någon kom och ifrågasatte hur jag sköter mitt djur. Tänk om man har en kräsen katt som vägrar äta allt utom det? Eller om det är precis innan löning och den fina maten precis tagit slut och det är en nödlösning (och kom inte och säg att ingen har varit i den sitsen, för jag tycker att om man annars har råd med en katt och att det handlar om en eller två dagar kan det inte vara hela världen, man är inte en dålig kattägare för det).

Nej även hur mycket man tycker att ett djur ska äta en viss sorts mat tycker jag inte att man har rätt att lägga sig i så länge djuret inte far direkt illa för sitt liv.

annzoo
0

Jag skulle inte göra de iaf

#2 mjau-torrmat suger enligt experterna men mjau blötmaten är okej.

Destany
1

Jag hade inte gjort det. Mina katter äter mjau torrfoder o mår bra av det

giffan
0

Mina katter har ätit ett dyrare foder en längre tid.. och fungerat bra på det… Kanske varit aningens tjocka.

Nu har ekonomin ändrats drastiskt så för att överhuvud taget kunna ge dem mat så får även djuren offra lite tänkte jag… så jag köpte billig mat..

Resultat… katter som kräks och skiter riktigt läskigt illa…. och sen har alla katter magrat av även fast de har fritt med mat så som med andra fodret… ( nu va väll det enda bra att de gått ner i vikt… men jag ville inte ha ner dem i vikt nu vet att de alltid går ner under sommaren då de är mera aktiva..)

Men att säga åt någon att inte köpa just den maten skulle jag inte kunna göra. Precis som att man inte får köpa den billigare skinkan då till jul..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Julialex
0

#8, även ris och vete innehåller massor av stärkelse. En katt äter inte den mängden kolhydrater naturligt, därför vill jag inte ge henne det.

Fridborg
0

#12 Ah okej, står det någonstans HUR mycket? Tänkte om det bara är små mängder kanske det är överkomligt, men antagligen inte om de vill göra ett foder som är billigt att tillverka men som de kan ta mycket pengar för.

Thaeri
2

#13, anledningen till att kolhydrater är skit är för att de bryts ner till socker i matsmältningen, sen tas det upp i blodet vilket då såklart får blodsockerhalten att stiga rejält.

Så långt kanske det låter ok, det händer ju för människor också, det är bara det att katter itne har någon inbyggd buffert eller vad man ska säga för hur mycket blodsockret kan variera, utan kattens kropp vill hålla det på samma nivå hela tiden, vilket leder till en riktigt hög insulininsöndring för att få tillbaka blodsockret till den normala nivån.

Insulinet i sin tur säger åt kroppen att bilda fett av energin istället för att använda den, vilket ju då såklart gör att katten går upp i vikt lättare (eller snarare ökar kroppens fettprocent), men även blir tröttare, och en trött katt gör ju inte heller av med lika mycket energi, så den har svårt att bränna det där fettet också.

Katten kan även vänja sig vid de höga insulinnivåerna och sluta svara på dem, och till slut kan den inte tillverka nog med insulin för att få ner blodsockret till en normal nivå. Då har den fått diabetes.

Även fetma ökar risken för diabetes rejält, så det blir liksom dubbelt dåligt.

Bra nivå… jag förespråkar ju BARF och blötmat, så halten smältbara kolhydrater bör inte inte gå över 10 % i torrsubstans. För torrfoder får väl 20-25 % anses som ok, men över 30 % då är det riktigt dåligt; fortfarande i torrsubstans då, så den siffra som brukar stå utskriven på påsen ska vara ytterligare lite lägre.

Fridborg
0

#14 Tack för väldigt bra info! :)

LaSadie
0

Kommenterar aldrig en annans varukorg, kanske om det var någon jag känner så skulle jag försynt prata om kattfoder och vad som är bra och inte bra.

Julialex
0

#14 Tack för att du förklarade så bra. Kan du rekommendera någon blötmat?

Silvestris
3

Aldrig i livet att jag skulle lägga mig i på det sättet. Jag säger gärna vad jag tycker vid en direkt förfrågan, men att ifrågasätta random folks val är direkt oförskämt.

Thaeri
0

#17, Mjau och Bozita är riktigt bra så här på rak arm, men de flesta blötmatssorter brukar vara ok Glad

Lamina
0

Jag tänkte precis samma sak när jag var och köpte kattmat sist. Var ett par som stod och tittade länge och väl och tillslut valde friskies. Jag ville så gärna gå fram och råda dom att köpa samma som jag (MJAU mjukmat), men kunde inte… Jag lyckas ju inte ens få mina föräldrar att byta foder… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Forest]
0

Jag jobbar i butik o jag kan väl säga åt folk som man träffat på lite o pratat smått med, brukar jag rådge att inte köpa flera foder som vi säljer det gäller hund+kattfoder. Står jag o kollar i hyllan o en står brevid o väljer ett dåligt blötmatsort då kan jag ofta be dom kolla innehållet o sen visar jag mjaus blötmat. Det brukar hjälpa Flört

Jourhemmet
0

Jag skulle börja prata med personen om jag ser att h*n står och funderar över olika torrfoder.

Hawknestgrove
0

Ja, jag är så pass, att jag avråder folk från Friskies. OM de prompt måste ge katten sån mat, så är det Mjau torroder med kyckling jag brukar rekommendera. Med enkla lättfattade förklaringar. hög magnesiumhalt i Friskies, Mjau är svenskt, och katter har inte samma färgseende som vi. Då brukar de faktiskt välja Mjau…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jenay
0

jag skulle inte lägga mig heller har jag dåligt med penga rköper jag mjao.

Skrattandeha en bra dag. kram

enbartmalin
0

Många människor som köper dålig mat vill inte ha kunskapen om att maten är dålig.
Dom vill leva i sin värld om att dom gör det bästa för sitt djur för billigaste peng.

Så mitt svar är alltså nej.

Hälsningar Malin

Cockerspaniel
0

Ska då vara ärlig, jag har faktiskt sagt till folk på Ica eller i en annan butik då det kommer till blötmat och torrfoder mat. Ingen tar illa upp då jag berättar för dem var deras katt helst bör äta.

Har till och med pratat med mina Medarbetare på jobbet som tagit mina goda råd väldigt bra och dessutom kostat på sig lite dyrare foder som dessutom är bra för deras katter.

Hur de blir med dem på Ica som jag träffar vet jag inte men jag rekomenderar dem alltid att antingen köpa Mjau blötmat eller om de ska kosta på sig bättre foder genom att åka till Arken Zoo ^^

Hawknestgrove
0

Ok, men som torrfoder, så är ju inte Mjau så dåligt. Man kan ju faktiskt försöka tänka sig in i deras sits, visst är det skönt att handla allt på samma ställe? OCh vill man det, så är faktiskt Mjau torrt och blött det bästa alternativen, eller hur? Många av oss tänker ju i de banorna i övrigt. Inte 17 springer jag till en skoaffär för att köpa skokräm, om det finns i min vanliga butik?

Jag vet, att jämförelsen haltar, men om man försöker tänka i de banorna som andra icke kattfolk tänker, så är det ju så…

IceJossan
0

Otroligt många gånger har jag haft lust att säga till folk att fodret de håller i är fruktansvärt dåligt och inte borde få kallas kattmat, men nej jag har aldrig gjort det. Har däremot även många gånger funderat på att göra en fuling och trycka ut lappar där det står typ "Friskies (eller de andra namnen) innehåller 4% kött. En katt behöver 100% kött - köp Mjau blötmat istället, det innehåller enbart det din katt behöver: vatten och kött".

Peppe
2

Skulle aldrig få för mig att kommentera någon annans matkorg. skulle någon säga till mig så skulle dom få en skarp avhyvling tillbaka.

Ni har ju ingen aning om vad de ska använda maten till. Vi till exempel ger friskies torrfoder för katter till våra hundar som godis/belöning när vi tränar för att de älskar det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hawknestgrove
0

Jo, men när man ser folk, som står och undrar vad de ska köpa för kattmat. Då brukar jag faktiskt tipsa lite snällt. Har någon valt Friskies, ja då är det deras val….