Komplikationer av honkastrering?
Min pv:s katt kastrerades i torsdags, igår upptäckte jag att det var färskt blod runt såret, det luktade äckligt och var lite svart och antaligen varigt också.. Tvättade med koksalt men det slutade inte blöda, åkte in till vet inatt. De sa att vi skulle åka tillbaka till stället där hon kastrerades (de har inte akutmottagning så fick tid imorrn tis).
Idag såg såret bättre ut, mycket torrare och blödde knappt, luktade inte äckligt. Fick en större tratt hos vet inatt, då hon repat upp såret med kanten på tratten när hon försökt tvätta. Hon äter smärtstillande varje dag som hon fick utskrivet vid kastreringen.
Men jag skulle gärna vilja ha era erfarenheter av detta, vad kan vet göra åt att det är infekterat och att nåt stygn verkar ha gått upp något, alt har hon "bara" skrapat på såret så det blivit infekterat och börjat blöda.
Kan dom ens göra nåt eller är det bara att fortsätta tvätta när det blöder/känns infekterat och hoppas att det läker iom att hon nu har en ny tratt så hon inte kan skrapa?
Tycker det där med tratten är svårt, hålet för huvudet är alldeles för stort så även fast man knyter snöret så hårt man bara kan sitter den löst, men har vi mindre storlek når hon såret..

Jag rekomenderar att ni köper en uppblåsbar krage istället. MYCKET bättre eftersom den inte stör så mycket men är så tjock att katten ändå inte kommer åt såret. Finns på många djuraffärer.
En sånhär alltså: http://www.kattstatus.se/5e91896f.jpg-for-web-normal.jpg
Här finns många andra tips: http://www.kattstatus.se/sida26.html
Åh va bra! Fattar egentligen inte hur man kan ha en sån "dålig" grej som tratten är. Jättesvårt att hitta en storlek som funkar, antingen åker den av eller så kommer dom åt/kan skrapa på såret. Sånna där borde de ju sälja på vetkliniker tycker jag.
Även jag kan starkt rekommendera en uppblåsbar krage! ar visserligen bara haft den på hund och inte på katt hittills. Men det är en suverän uppfinning. Dock går den inte att ha vid alla typer av skador, de kan lätt komma åt en skadad tass tex, men vid kastrering bla är den jättebra:)
Kan du inte lägga in en bild på såret? Jag skulle nog ha fortsatt att tvätta dagligen med koksalt och hålla koll på om det blir rött och väremökat. Att det är svart runt såret är ingen fara då det troligtvis är torkat blod, torkat blod luktar också äckligt. Så länge det inte börjar vätska så skulle jag inte åka in. Ingen av alla katter jag kastrerat har fått med sig smärtstillande hem utan fått en depåinjektion med smärtis innan hemgång. Sist men inte minst så ha koll på allmäntillstånd.
Har du testat body istället? Har personligen aldrig använt tratt heller och det har alltid gått bra ändå.

Prova med en liten papptallrik och klipp ut hål för huvudet. Det har funkat bra på våra katter och det är bara att kasta om de går sönder eller byts. Med denna runt halsen så kan de både dricka och äta utan problem men inte slicka sig på magen.
Är inte där nu men kanske sen!
Vad är väremökat?
Är det normalt att det blöder "rätt mkt" fast stygenen inte gått upp?
Jag har inte heller varit med om att de fått smärtstillande utskrivet men nu fick hon det så hon har fått det varje morgon.
Hon är mer "hängig" och hade 39.1 i temp hos vet men han sa att normaltemp är 39 så det var ingen feber direkt.
Har inte testat body på henne, och iom att det är så geggigt/blodigt känns det dumt att stänga in såret just nu.
Absolut tar med mig en papptallrik dit!
Om såret är geggigt och det kommer gulfärgad sårvätska så är det en infektion. Värmeökat är det om ni först känner på kattens mage och sedan känner i närheten av såret, är det varmare runt såret så kan även det vara tecken på infektion. Någon liten glipa är normalt första dagarna då såret sys på så sätt för att det inte ska samlas vätska innanför. Det behöver ju inte vara en tät body som katten får utan en mer luftig sådan.
Okej tack för tips, ska kolla efter det!
Men hon ligger ju ner nästan hela tiden, då blir ju bodyn direkt blodig/ofräsch, mer så jag tänkte..
Tydligen kan smärtstillandet göra dem loja, kanske därför hon varit så avtrubbad.
Strömsholm hade en sådan uppblåsbar krage såg jag iaf.
Ja och jag säljer dem, men det kanske tar för lång tid att leverera den. Jag tar 100 kr av fokusfolk rakt av,inlusive frakten. MEn den där tratten, har du den inte fäst i ett halsband? OCh så kan du faktiskt klippa ner ytterkanten ett par cm på den och tejpa kanten med plåster eller eltejp, så att den inte blir vass. Får du ner ytterdiametern, så blir den inte fullt så klumpig. MEn jag tycker nog, att om såret är rött och svullet och vätskar, så ska kisse in för en kontroll. Sen fattar inte jag heller vitsen med smärtstillande i flera dagar. Det har aldrig mina fått.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
testade papptallrik igår på 22 cm men hon nådde såret m den så det går inte. är rädd att hon gör det m den uppblåsta kragen också. klippa ytterkanten på tratten går inte då når hon såret med. hon har ett snöre i tratten men halsband kanske är en bra ide om man hittarnå smalt.mm har slutat m smärtstillande nu för att se om det är det som gör henne så dåsig
snart vet!
vet tyckte såret såg bra ut, att vi skulle fortsätta tvätta om det vätskade sig. sen vi började m koksalten har det bara blött lite, inte alls som för 2 dygn sen. så det är bara hoppas att det fortsätter åt rätt håll!

Den uppblåsta kragen blir så tjock runt halsen att katten inte kan böja nacken, så jag tror inte att hon når såret med en sån på.
Inte ens en vig liten ragdoll? ;) Hon lyckas fan med det mesta..