Ragdoll eller birma?
Jag skall snart skaffa en innekatt och jag väljer mellan en ragdoll eller en helig birma. Jag söker en innomhuskatt som är ganska livlig men inte överdrivet. Jag vill inte ha en katt som är lat och inte ligger på soffan hela dagarna.
Just nu är jag främst inne på rasen ragdoll, men jag vill ha en livlig sådan. Går det att se hur de kommer att bete sig redan när de är kattungar eller ändras det med åren?
Sedan funderar jag på om jag skall köpa en hona eller hane, jag antar att hanarna är större än honorna och jag vill helst inte ha en för stor katt.
I övrigt så vill jag att den skall vara nyfiken och orädd men inte för lat.
Vad tycker ni att jag skall välja?
-' Rebecca Johansson

Jag skulle välja en ragdoll av de två raserna. Det finns mer lekfulla ragdolls med och jag skulle välja den mest lekfulla i kullen då. För det brukar vara så att den är mer lekfull som vuxen då med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag Har en ragdoll och hon är jätte aktiv och leker gärnsa men har heller ingenting emot att gosa en stund :)
Jag tycker att en ragdoll skulle vara bra men heliga birmor är ju också underbara :)
Om du söker efter en aktiv och nyfiken katt kanske du skulle skaffa dig en maine coon istället? Vi har både en ragdoll och en maine coon och de liknar varandra en hel del. Skillnaden är att vår maine coon är livligare och springer runt och busar själv, medan ragdollen behöver aktiveras för att komma på lekhumör. Bägge är dock väldigt sociala, nyfikna och tillgivna i sitt sätt.
Birman är väl något livligare än ragdollen och mindre till storleken, så kan du ta hona eller hane utan att behöva fundera på om den blir för stor.
Skulle säga birma alltså.
Jag säger ragdoll eftersom jag inte har någon erfarenhet av birma (;
Vi väntar kattungar i början av maj (:
Annars rekomenderar jag Kurilean Bobtail. Det är den mest tillgivna katt jag träffat <3
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se