kattungar färger!
Hej!
Jag har gett mig in på uppfödarbanan, och är en engagerad nybörjare! Jag föder upp katter av rasen brittiskt korthår och långhår. För snart en vecka sedan kom första kullen helt underbara bebisar!
Jag har tidigare frågat om någon kan hjälpa mig att könsbestämma! Nu är frågan om ni också kan se vilka färger de har. Jag har förstås mina funderingar, men tar tacksamt emot era åsikter!
far är choklad långhår
mamma är svartsköldpaddsilvershaded korthår
Tack på förhand!
hälsningar
Anna
Först en bild på hela gänget. (i ordning 1,4,2,5,3 enl tråden om könsbestämning)

Nummer ett verkar klurig, ser nästan ut som amber men det finns ju inte bland britter.
Men de andra verkar vara choklad-choklad-svartsilver sen ser den sista blå ut

Svårt att se exakt på bilder, men jag har nog lite mer koll på brittens färger än en skogkattuppfödare.
Jag är dock ingen hejare på shaded eftersom jag inte håller på med den färgen och i den kombination du gjort kan det bli lite lurigt.
#1 Chokladsilvermönstrad. Vilket mönster kattungen har är svårt att se på denna bild, men troligen spotted.
#2 Choklad smoke
#3 Någon variant av blått. Kattungen ser mönstrad ut i ansiktet, men på kroppen syns inget mönster. Silver eller ej kan inte avgöras nu.
#4 Chokladmönstrad. Inte heller på denna bild kan mönstret avgöras och lurigt om den är silver eller ej.
#5 Svartsilvermönstrad. Ser inte mönstret tydligt på den.
Kan vara lite klurigt att avgöra silver på så små och eftersom deras mamma är shaded kan det vara klurigt på vissa av dem att se mönstret. Huruvida någon blir shaded eller ej kan jag inte svara på. Det ger sig nog med färgerna och mönstret med tiden, de är ju så små än. Supersöta! 

Indeed you have
Tog btw efter ordningen på kattungarna i första bilden så helt ute är jag inte efter dina svar 

TAck!
Så glad jag blir att jag inte verkade vara helt fel ute angående färgerna, Det är svårt just med silver och shaded.
En liten fråga angående silver, visst tar det bort färgen som är mellan mönstret så att mönstret framträder tydligare? Shaded gör väl att strået blir mer vitt (ökar bandbredden som jag förstått det, vilket gör att det blir mer vitt). Detta borde väl synas mer när de blir äldre, de ljusnar ju under ganska lång tid. Gör silveranlaget också att det blir vitt i botten på stråt? (tex chokladsmoke är ju ljus i botten)
Kan man titta på benen för att se silver, jag tycker nämligen att både 1,4 och 5 har vitare ben. 1 och 5 är ju dessutom vitast i ansiktet (silver antar jag) medan 4 är mindre vit i ansiktet (men ändå vitare än den blåmönstrade). Kan ju bli choklad shaded golden, eller choklad shaded silver.
Ska bli spännande att se hur de förändras när de blir äldre.
Varför är det klurigt att se mönstret när mamman är shaded menar du förresten?
tittar man på bild nr 1 så ser nr 5 ut o va padda dessutom…
silver är svårt det kan ta tid för d o spricka upp öronkanter kan man kolla eller blås dom i nacken ska va ljusare i botten…
BTW,heeelt ljuvliga 
S*Winsnes Wilda
1. chokladsilver tigré eller spotted
2. choklad
3. vet ej
4. choklad, mönstrad men ser ej mönstret
5. vet ej

#11 tänkte på det…den har ju de flesta könsbestämt till en hane, dock inte alla
måste ta en extra till på honom/henne igen och se om man skymtar lite rött.
numreringen är förvirrande då första bilden ser ut som om dom e 4 st,det var där j räknade men svartsilverbebisen ser ut som om den har rött på ena bakbenet ? visar en bild på zelda(skogis) som har ytte pytte rött på huvudet,numera har det spruckit upp mer på kroppen oxå.. så hon e alltså fs 23.
S*Winsnes Wilda

#söt tjej med liten prick!
hur mycket vitt ska det vara i ansiktet för att det ska vara silver?
Bottenfärgen på en silverfärgad katt är vit på alla strån eller? Blir lite förvirrad för jag tror mig ha läst någonstans att I-tar bort färgen helt på håren som är mellan augotistrået, men stämmer det?
Jag lurar lite på den där chokladen (4)som är ganska mycket vitt på i ansiktet och på benen om man jämför med den blåmönstrade trots allt. Om det kan vara silver, när den är så pass mörk på ryggen.
(bild 4,5,2,1,3)

Ah missade att mamma katt är padda. Då kan det ju finnas någon padda gömd i högen också! Spännande!
Vad gäller shaded så är väl mönster svårare att avgöra på dem eftersom de just är shaded, eller är jag ute och cyklar? Kan inte mycket om shaded, men har sett resulatet av parningar mellan en shaded och katt utan silver/shaded och det har varit svårt att urskilja mönster på dem. Dessutom är ju pappan i denna kombination solid som jag förstått det och då är ju varken han eller mamman renodlade för mönster.
#4 Är silver på något sätt. Huruvida den kan vara shaded kan jag inte avgöra, men om den inte är shaded är den smoke. På bilden på #5 såg den ut att vara smoke, men på bilden under #15 ser man ju att benen är väldigt ljusa. (Den såg ju inte det minsta mönstrad ut på denna senaste bilden, så då kanske den är solid ändå. Som sagt, inte lätt att avgöra på bilder och speciellt inte på en enstaka bild.)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Så söta fina katter.

#16 tack för hjälpen! Jag hoppas att ex 4 visar färgerna bättre när den blir äldre! den är som sagt väldigt ljus/vit på magen och randiga vita ben, men inte mycket mönster på ryggen för närvarande.
"17 tack:-)

#tack, inbget går upp mot kattungar!
#19,på det fotot ser iaf jag inget silver.. nr 5 på senaste fotot ser precis ut som min zelda gjorde! fs 23.. försök ta foton på hennes/hans bak igen :-)
S*Winsnes Wilda

#21 Inget silver på #19? Nu får du nog förklara för mig för jag hänger inte riktigt med nu.
Alla de ljusa partierna på bilden #19 är väl ändå silver?
Jag tror #19 är mönstrad och att den kommer spricka upp även på ryggen framöver och bli ljusare där. Jag tycker alla kattungarna i denna kull verkar ha någon variant av silver på sig. (Med någon variant av silver menar jag shaded/silver/smoke). Möjligen skulle #2 kunna vara vanlig solid, men den är enligt mig alldelles för ljus runt ögonen för att bli vanlig solid. Smoken kommer nog spricka upp allt eftersom den växer.
Fast de är ju så små än att man inte kan vara 100 % just nu.
#22 du har rätt j kollade på fel bild
. sen shaded kan j inget alls om så där håller jag tyst
.grejen är ju oxå att foton kan luras o silver kan vara svårt i början ja ända upp till 1 årsåldern…
S*Winsnes Wilda

#23 Det kan säkert luras i vissa fall och inte minst på Norska skogkatter som inte är färgavlade. Britterna däremot är färgavlade och mammakatt här är ju shaded. Silvret är tydligt på samtliga dessa kattungar, endast #2 är lite otydlig än, och med den får man vänta lite mer och se om silvret spricker fram. 
Där ser man. tack för förklaringen. 
S*Winsnes Wilda
Vet ni om det finns någon som inriktar sig på att föda upp Brittisk långhår i färgerna Colourpoint eller Choklad ?
Jag säger att du har en svartsilversköldpadda, en blåmönstrad, en choklad, en chokladmönstrad och en chokladsilvermönstrad.
#27 gammal tråd…
#26 Kolla brittringens och brittligans hemsidor :)