Dricker mycket vatten
Min katt dricker mycket vatten, upptäckte jag nyligen. Hon är ganska kraftig lite över 6 kg.
Kan detta vara diabetes?
Hon brukar äta lite men väldigt många ggr under dagen. Hon tycks alltid vara hungrig.
Hon äter dietfoder just nu.
Om du har märkt ett ökat drickande tycker jag att du ska ta ett blodprov på henne. Ökad törst kan vara tecken på flera olika diagnoser som behöver behandling, t.ex. njursvikt, leversvikt, diabetes eller giftstruma.
De flesta av dessa sjukdomar innebär även en gradvis viktminskning, när det gäller t.ex. giftstruma sker viktminskningen trots ökad aptit.
Sajtvärd Katter iFokus
det låter inte bra:/ Ska jag vänta några dagar och se om det bara var tillfälligt eller borde jag boka veterinärbesök med en gång?
Hon är snart 6 år, så hon är inte såvärst gammal.
Ökad törst är juofta ett tecken på diabetes, hur mycket dricker din katt?
Har de diabetes ska man hur som helst se till att de får i sig så lite kolhydrater som möjligt efter som kolhydrater höjer blodsockret, och där kommer problemet med insulinresistens in. När katten blir insulinresistent så lägger de dessutom lättare på sig övervikt. Nästan all dietmat inehåller lite fett och mycket kolhydrater så skippa det omedelbart.
Att din katt ständigt är hungrig beror troligen också på dietmaten, fett tar mycket längre tid att bryta ner helt och ger därför ett jämnt blodsocker och energi under en lång tid, medan kolhydrater bryts ner snabbt. Jämför det som om att äta en portion nudlar eller en portion kött med bearnaise, äter man nudlar är man hungrig efter någon timme igen.
Byt till ett blötfoder med väldigt lite kolhydrater (alltså blötmat som inte innehåller spanmål eller socker), eller ett torrfoder helt utan spanmål och dyligt. Det är lättare att hitta bra foder som blötmat, mjaus t.ex är alldeles utmärkt, och dessutom är det ju en del vatten i maten som gör att det ändå har större volym, vilket också kan bidra till att katten äter mindre, eller samma mängd under en längre tid.
Men förutom att byta ut maten så åk till en veterinär och kolla blodsockret och säkerställ att det säkert är diabetes och ingen annan njursjukdom eller liknande. Oavsett så är det bra att ta bort dietfodret, framför allt om det är torrfoder (för njurarnas skull, och ifall det är problem med dem).
Jag vet inte hur insatta olika veterinärer är, men om de tycker att din katt behöver medecin så tänk på att ju högre blodsocker din katt har destå mer medecin (insulin) behöver den. Blodsockret kan sänkas med hjälp av att utesluta kolhydraterna helt och det är mycket möjligt att din katt inte behöver äta medecin alls, eller ytterst lite om blodsockret blir lågt och håller sig jämnt.
Hakuna matata!
Jag tycker att du ska boka tid på en gång. Är det njurarna som är dåliga betyder det att de endast har 25 % av sin kapacitet kvar och det är tyvärr inte ovanligt att det drabbar även relativt unga katter.
Eftersom njurarna har sådan överkapacitet när de är friska märks inte symtomen (t.ex. ökat drickande) förrän nedbrytningen redan har pågått en längre tid.
Visar blodprovet ingenting får du se det som en allmän hälsocheck och det skadar ju inte heller att man gör en sån ibland.
Sajtvärd Katter iFokus
Vad ger du för foder? Katter äter normalt många små mål om dagen då dom har väldigt kort tarm.
#3 Det var mycket bra info, det kände jag inte till om diabetes och katter.
#5 Hon äter just nu Royal Canins diet foder, jag har köpt det hos veterinären. Innan dess åt hon mjau eller friskies torrfoder, men det kan äta lite väl mycket av. mjukmat vill hon inte alls äta. om det inte är något jättegott.
Det senaste har hon varit rädd för en kille som var inneboende hos oss. Hon åt nästan ingenting då eftersom hon var så nervös. Även efter att han åkte hem så har hon inte ätit så mycket som hon brukar.
Jag ser i kattsandlådan att hon inte bajsar någonting det senasre, förmodligen har hon haft förstoppning, nu har hon bajsat så det är skönt. kanske det kan göra att hon dricker mycket om hon är trög i magen?
Jag ska ändå gå på en kontroll hos veterinären. Jag har undrat om det ligger något annat bakom hennes Viktuppgång som gör att hon blivit så rund.
Med all sannolikhet så är det dietmaten som gör att hon gått upp i vikt.
TS: Du har lyckats köpa nästan den sämsta maten som finns, inkl dietmaten. Mycket vätska borde förhindran förstoppning. Kattlortar ska dock vara smala och mycket torra samt luktfria. Färgen ska vara från ljus grått till nästan svart beroende på om de ätit mycket rent nötkött eller om de ätit mycket ben, t ex kycklingvingar.
Gå omgående till veterinären men vad det än är för fel på katten är den så kallade dietmaten rent skräp. Skulle den ha någon medicinsk verkan skulle den vara testad av läkemedelsverket och dessutom skulle den då inte få säljas av veterinärer.
Fast vi får hoppas att katten är frisk. Gå över till blötmat som är fri från spannmål och helst fri från alla vegetabilier. Inga kolhydrater ska finnas i kattmaten men kolhydrater göms ibland bakom ord som kvävefria extraktivämnen och stäkelse.
Spannmål är vete, havre, korn, råg, ris, majs och då i alla former.
Kolhydrater finns förutom i spannmål också i alla rotfrukter som betor, morötter, potatis, frukt.
#8 Får inte veterinärer sälja läkemedel? Det gör då i alla fall de 2 ställena jag brukar gå till, t.ex Stronghold, viss antibiotika, artrosmedicin m.m.

Om det absolut inte går med blötmat så prova en torrfodersort med mindre kolhydrater i, tex applaws, orijen eller eukanuba. Byt långsamt genom att lägga i det nya fodret i det gamla, mer och mer tills du bara har det nya.
# 9 Veterinärer och läkare får inte sälja läkemedel i normalfallet. Om en människa eller djur behöver läkemedel akut t ex en lördagskväll och apoteket är stängt får läkaren och veterinären sälja några få doser så att man klarar sig tills apoteket öppnar igen.
Om veterinären applicerar Stronghold får nog veterinären sälja det men h*n får inte sälja Stronghold att ta med därifrån.
Dessa uppgifter har jag fått från Läkemedelsverket. Läkemedelsverket och Jordbruksverket har gemensamt kommit fram till att de produkter som brukar kallas dietfoder inte är annat än ett foder utan några speciella medicinska egenskaper och de får därför säljas av veterinärer och de har av samma skäl inte genomgått några tester från Läkemedelsverket.
Har du varit till veterinären med katten? Hittades något fel på den? Hoppas att den är frisk.
Jag tycker det är konstigt att veterinären säljer kattmat som inte är bra, plus att den verkligen kostar en hel del:/
Hon har egentligen alltid varit ganska rund, men det senaste har hon vart ännu rundare, nu har hon lyckats gå ner lite iaf. syns inte så mycket på vågen, men man ser det ändå.
Jag har inte varit hos veterinären ännu.

Jag skulle aldrig våga ge ett torrfoder till en katt som visar tendenser till njurproblem (eller egentligen till någon katt alls). Ofta är det torrfodret som just är orsaken till att katten utvecklar njurproblem. En katt som äter torrfoder är ständigt uttorkad, de tillgodoser inte sitt vätskebehov.
Katter har ingen törstreflex, deras utveckling i ökenlivet har anpassat dem till att få i sig sin vätska via det dem äter. Djur innehåller mellan 60-75% vatten, torrfoder mellan 8-12%. Torrfoder brukar även tillsätta en del salt i fodret för att få djuren att dricka mer, paradoxalt nog torkar salt även ut djuret plus att det ger ökad risk för kristaller i urinvägar.
Om katten inte gärna äter blötfoder, men du nämnde att hon äter om det är något som är riktigt gott, skulle jag börja fasa över till just det som hon tycker är gott, och sedan börja med blötmat som hon kanske tycker mindre om men toppa den med blötmaten hon tycker om. Ofta så är det inte smaken det handlar om, utan doften. Kan man få maten att lukta så som katten är van vid äter dom den oftast. det är också bra om katten är lite hungrig när den ska äta foder som den är mindre förtjust i, så portionsutfodring är att föredra framför fri tillgång.
Angående fodret du ger (gissar på att det är Diets cat Obesity) så är detta ingridienslistan;
Köttmjöl (fågel), Vete, Vetegluten, Vegetabilisk fiber, Majsgluten, Animaliska fetter, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betmassa, Mineraler, Fiskolja, Psylliumskal och frön, Natriumfosfat, Taurin, Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin, Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)
Som du ser så står vete, vetegluten, majsgluten och betmassa som 2a, 3e, 5e och 8e ingridiens. Med andra ord så är det socker, socker, socker och socker i det fodret. Det bör ju inte finnas några kolhydrater alls i ett lightfoder, dels eftersom katter inte har något bevisat behov av kolhydrater och dels för att kolhydrater gör dem feta. Vad jag kan räkna ut så innehåller det här fodret 37,1% kolhydrater, 40% i TS. Inte bara så äter katten 40% kolhydrater när den äter det här fodret, som gör den fet, utan det är även så att 40% av det här fodret gör ingen som helst nytta i din katts kropp (tvärtom) och du betalar därmed 40% av dina pengar helt i onödan.
Jag läser att det här fodret kostar 141;- kilot om man köper ekonomipack på Animail, men i själva verket blir det ju då 197;- kilot, eftersom du betalar för ett fodermedel katten inte ens kan använda, dvs 40% av pengarna i sjön. Plus att det gör katten sjuk. Ganska onödigt va?
Veterinärer har ingen saklig foderutbildning, eller utbildning om näringslära. De har ca 3 dagars utbildning under alla sina 5½ år, varav en av de dagarna är besök på fabrik. Den utbildningen får de av H*ll's och R*y*l C*n*n, så gissa vilka foder de sedan rekommenderar när de är färdigutbildade..?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Det var mycket bra information att ta till sig.
Är det någon som har tips på bra blötmat som är "godkänd" för katter?
Jag tycker det är konstigt att veterinärer inte vet bättre. Om någon borde de veta tycker jag. Nej precis, man vill inte lägga dyra pengar helt i onödan.

Mjau, som går att köpa i vanlig affär är ett bra blötfoder!
Är det mjau i tetraförpackning eller den i konservburk som gäller, eller kanske både och? ska kolla sedan när jag går till affären.
#14 Mjau & Bozita (gjorda av samma tillverkare = Doggy) är toppenbra blötmat. Över 90% kött, innehåller ingen soja, spannmål eller konserveringsmedel. Finns i massa olika smaker och former till bra pris (ca 11-12 kr/370gram). Mjau finns i vanliga mataffärer, Bozita i zooaffärer och att beställa på nätet med hemleverans hos t.ex Animail.com

Mjau, Bozita, Husse. Sorter utan fisk då, de märkena är alltid spannmålsfria.
Samtliga blötfoder på den här bilden är utan fisk och spannmål, men man får kolla innehållsförteckningen noga för innehållet kan variera från smak till smak, vissa är fria från fisk/spannmål och vissa är det inte.
#18 skulle du kunna namnge de övre "lyxburkarna" i bilden ovanför? Går inte att se texten, vill gärna ha som variation till Bozitan….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det kan du enkelt se själv.Helfoder måste vara märkt med helfoder.
Det andra heter tilläggsfoder .
Stolt ägare till tre La permer
Det var inte så jag menade. vore lätt att skriva ner på en lapp och ha med isg i butiken för den texten som är på burkarna är minst sagt minimal. att det är tre Sheba det ser jag och en gourmet och en Euroshopper, men vilka typer av dem?
Ökad törst, ständig hunger och viktnedgång kan bero på en rubbning av sköldkörtelfunktionen. Det och övriga diagnoser man kan misstänka kan lätt bekräftas eller uteslutas genom ett blodprov.
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Jag vill också gärna ha specificerat vad det är på bilden i kattmats väg. Mina katter äter bla Gourmet i små burkar o påsar, Även Sheba så blev glad då jag såg bilden! Bozitas o Mjau vill de tyvärr ej ha fast jag provat flera gånger o då har jag flera katter.
#19 vad menar du med lyxburkar?

Sheba kalv, anka & gås (tror jag, eller så står det i sås), lilla plåtburken med Sheba är typ bara kyckling eller kycklingfilé.
Euroshopper är kyckling tror jag, gourmet gold ät kyckling och tomat elle rngt sånt.
Tyvärr har jag förminskat bilden så jag ser in te heller vad det står längre
Men det är inte så svårt att bara vända på burken och kolla om det står fisk eller ngn spannmålssort. Euroshopper innehåller socker vet jag.
jo jag vet… men det är inte världens största text på burkarna……och har man åldersbetingat synfel med progressiva glasögon, så är det våldsamt svårt ibland att se vad det står, i synnerhet när belysningen i butiken inte är den allra bästa. Ok då går Euroshopper bort, i och för sig så finns den ju baa på ICa och där brukar jag inte handla(inga parkeringar) Tackar….. Hm Sheba med kycklingfile… Då är det ju smartare och billigare att koka kycklingfile till husets härskare om de itne vill ha det rått…. Har en kisse, som bara älskar rått älgkött, ju segare dess bättre…tänk om jag kunde få in henne på rå kyckling…..

Nej det är det inte, då blir det ju inget helfoder? Om nu shebas är ett helfoder eller sk. tilläggsfoder, har faktiskt inte kollat. Hur som haver är det ändå bättre att skita totalt i kokningen, varför ska man hålla på med det?
Ett tips är att skålla köttet om de är misstänksamma mot rått. Då blir det ju tillagat på utsidan, men rått inuti
Tack för infon om kattfodret!